ΚΡΗΤΗ ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Τα 5 ιστορικά πλοία που έχουν «αγκυροβολήσει» στις καρδιές των Κρητικών!

Πόσα και αν είναι τα πλοία που έχουν δέσει εδώ και δεκαετίες στα λιμάνια της Κρήτης; Πόσες και αν είναι οι αναμνήσεις που μας «ξυπνάνε» φωτογραφίες τους από το παρελθόν. Είναι αλήθεια πως τα πλοία είναι ένα πολύ ξεχωριστό μέρος από την ιστορία των νησιών καθώς στην πάροδο των ετών συνδέονται άμεσα με την ζωή των κατοίκων. Έτσι και στην Κρήτη, οι ντόπιοι έχουν να θυμούνται πολλές στιγμές στα καράβια της γραμμής κυρίως προς Πειραιά.

Είτε πρόκειται για τους μεγαλύτερους σε ηλικία που πραγματικά θυμούνται πλοία από μία εντελώς διαφορετική εποχή, είτε για νεότερους που έζησαν την μετάβαση στα πιο σύγχρονα επιβατικά των εταιρειών που κυριάρχησαν στα δρομολόγια της Κρήτης, υπάρχουν πλοία που άφησαν έντονες μνήμες σε χιλιάδες Κρητικούς.

Αν και φυσικά δεν είναι εύκολο, με μια σύντομη αναδρομή στις τελευταίες δεκαετίες, εμείς ξεχωρίσαμε 5 ιστορικά πλοία που έχουν «δέσει» για πάντα στη μνήμη των Κρητικών:

1. Αρκάδι

Την εποχή που πρωτοεμφανίστηκε το Αρκάδι στις ελληνικές θάλασσες ήταν μόλις 6 ετών. Το 1989 το υπερσύγχρονο και πολυτελές για την εποχή πλοίο, «έβγαλε» το Νομό Ρεθύμνου από την σχετική «απομόνωση» και κατέστησε τη ΡΕΘΥΜΝΙΑΚΗ (Ναυτιλιακή & Τουριστική Α.Ε.) ως μία εταιρεία πρωτοπόρο του κλάδου. Αν και δεν ξεχώρισε ανάμεσα στα άλλα μεγαλύτερα πλοία της περιόδου,  αγαπήθηκε ίσως όσο κανένα άλλο πλοίο της Κρητικής ακτοπλοΐας. Με την παρουσία του στο Κρητικό Πέλαγος τόνισε τη σημασία της εντοπιότητας και συνέβαλλε με την πολύτιμη προσφορά του τόσο στην οικονομική ανάπτυξη όσο και στην ανάδειξη του Νομού Ρεθύμνου ως τουριστικού προορισμού.

2. Φαιστός

Φαιστός, το θρυλικό πλοίο που άλλαξε την ακτοπλοΐα στην γραμμή Πειραιάς-Χανιά το 1963 όταν και το αγόρασε ο εφοπλιστής Ευθυμιάδης. Πρόκειται για ένα πλοίο που είχε κατασκευαστεί πριν από χρόνια, το 1951, στην Σουηδία και είχε ονομαστεί αρχικά Maria Gorthon. Το πλοίο όπως μπορεί να φανεί και από την φωτογραφία, είχε πλαϊνό καταπέλτη για τα οχήματα ενώ ο κόσμος τότε κατέβαινε στο λιμάνι από ειδική σκάλα. Έπειτα από αρκετές χρονιές εξυπηρέτησης των Κρητικών, παροπλίστηκε τελικώς στην Ελευσίνα το 1982.

3. Κύδων

Πρόκειται ίσως για το πιο αγαπημένο και καλοτάξιδο πλοίο των Χανιωτών… Το πρώτο επιβατικό πλοίο της ΑΝΕΚ με το όνομα ΚΥΔΩΝ, ήταν για την εποχή εκείνη που το αγόρασε η κρητική εταιρεία (1968) ένα «κόσμημα» της ακτοπλοΐας. Ήταν μετασκευασμένο μικρό τάνκερ, όπως φυσικά και πολλά άλλα εκείνη την εποχή, το οποίο είχε κατασκευαστεί το 1953. Ήταν όπως λένε οι έμπειροι, βαπόρι «ναυτικό». Ήθελε  καπετάνιο μάγκα και ικανότητες για να το φορτώσεις καθώς είχε μόνο πλαϊνό καταπέλτη. Φήμες έλεγαν πως τότε οι Χανιώτες προτιμούσαν να ταξιδέψουν με το Κύδων (που ήταν το πρώτο καράβι της ΑΝΕΚ) παρά με το Αριάδνη των Μινωικών που ήταν πολύ πιο καινούργιο και πολυτελές εσωτερικά

4. Καζαντζάκης

Το αξέχαστο «γιαπωνέζικο» πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1972 για λογαριασμό της Nihon Enkai Ferry και πωλήθηκε στις Μινωικές γραμμές το 1988, ήταν η καλύτερη δυνατή επιλογή εκείνα τα χρόνια για μία εταιρία που ήθελε ένα μεγάλο και «καλοτάξιδο» πλοίο. Δύο χρόνια μετά την αγορά του και αφού μετασκευάστηκε στο Πέραμα σε ένα υπερπολυτελές πλοίο, μπήκε στη σημαντική γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο. Τότε ήταν το μεγαλύτερο πλοίο που εντάχθηκε στις εγχώριες γραμμές των Ελληνικών θαλασσών. Αφού «υπηρέτησε» με αξιοπιστία το συγκεκριμένο δρομολόγιο για 23 ολόκληρα χρόνια, τελικά αποσύρθηκε τον Νοέμβριο του 2000.

5. Άπτερα

Το Άπτερα ήταν δίχως καμία αμφιβολία το πιο σύγχρονο επιβατηγό/οχηματαγωγό πλοίο που δρομολογήθηκε στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1980. Οι αλλαγές που έγιναν στο «σκαρί» και τα καταστρώματά του είχαν καθοριστικό ρόλο στην ανάδειξή του ανάμεσα στα υπόλοιπα πλοία που εξυπηρετούσαν την Κρήτη.  Ήταν μπορούμε να πούμε το πλοίο που έφερε μια νέα εποχή για την ΑΝΕΚ LINES. Μπορεί να προηγούμενα πλοία που διέθετε η εταιρεία να ικανοποιούσαν τις περισσότερες ανάγκες, αλλά κανένα δεν μπορούσα να συγκριθεί με το Άπτερα όσον αφορά την πολυτέλεια και τις ανέσεις για εκείνη την περίοδο.

Αντώνης Τσαλίκης / Daynight.gr

#pgnews





ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ