ΚΡΗΤΗ

Σταϊκούρας: Γιατί δεν είπε τίποτα για το τούνελ στον ΒΟΑΚ – Εκτός συζήτησης και οι υπογειοποιήσεις

Η κάθοδος και η fast track περιοδεία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στην Κρήτη Χρήστου Σταϊκούρα είχε επικοινωνιακή λάμψη, ταχύτητα και διαφημίστηκε τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στο νησί.
Ωστόσο, η διαφήμιση της επίσκεψής του δημιούργησε μεγαλύτερες προσδοκίες απ’ όσα εκστόμισε ο ίδιος ευρισκόμενος στην Κρήτη, αφού ουσιαστικά το μόνο νέο που μάθαμε είναι ότι το υπουργείο Υποδομών αποδέχτηκε και θα υπογράψει με την ΕΤΕπ τη δανειοδότηση για τον Πλατύ ποταμό, που εκκρεμεί από τον περασμένο Ιούλιο. Η “τζίφρα” που έλειπε για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα “πέσει”. Αυτό ήταν το πιο καινούργιο που ακούστηκε επί κρητικού εδάφους από τον Χρήστο Σταϊκούρα. Και φυσικά μπροστά σε ένα έργο 200 εκατ. ευρώ θα έλεγε κάποιος ότι ωχριούν τα 10 εκατ. ευρώ που έταξε στην Περιφέρεια Κρήτης για να συντηρήσει τις γέφυρες του ΒΟΑΚ, που θεωρητικά θα έπρεπε να είναι και συμβατική υποχρέωση του αναδόχου που αναλαμβάνει την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου.
Ο κ. Σταϊκούρας δεν είπε τίποτα για τις προσφυγές στο ΣτΕ από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για τις υπογειοποιήσεις του αστικού τμήματος του ΒΟΑΚ που διέρχεται μέσα από τον ιστό της πόλης του Ηρακλείου και του μελλοντικά εκτεινόμενου στο Γάζι, και πολύ δε περισσότερο δεν αναφέρθηκε καν αν το υπουργείο το βλέπει δίκαιο ή όχι τώρα που “τρέχει” η ευκαιρία του νέου ΒΟΑΚ να προβλεφθούν και στέγαστρα στα τμήματα της εθνικής οδού που διχοτομούν την πόλη, ώστε να αποδοθούν εκατοντάδες στρέμματα ελεύθερου χώρου περιπάτου και δράσεων και ταυτόχρονα να ενωθούν τα αστικά τμήματα που μόνο παράδρομοι, υπόγειες και υπέργειες διαβάσεις τα ενώνουν!

“Τρέχει” παράκαμψη, όχι τούνελ

Ταυτόχρονα, ο κ. Σταϊκούρας δεν είπε τίποτα και για τη λεγόμενη σήραγγα από Καστέλι ως Χερσόνησο, το συνδετήριο δρόμο δηλαδή που θα ενώσει το αεροδρόμιο με τον ΒΟΑΚ. Όπως έχει γράψει πρώτο και πολλές φορές από τον Σεπτέμβριο του 2022 το neakriti.gr, που παρουσίασε για πρώτη φορά τις σημαντικές αρχαιότητες στην περιοχή Άγνος και Ξεροκαμάρες, όπου βρίσκεται και το ρωμαϊκό υδραγωγείο, δηλαδή ενδιαμέσως της διαδρομής από το Καστέλι στον ΒΟΑΚ το έργο της σύνδεσης αεροδρομίου και ΒΟΑΚ καθυστερεί, καθώς τα αρχαία δεν επιτρέπουν ταχείς ρυθμούς. Τότε τέθηκε το ζήτημα και από την τοπική κοινωνία αλλά και την Περιφέρεια Κρήτης με ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για την επιλογή της λύσης κατασκευής σήραγγας που ανεβάζει μεν το κόστος, αλλά μειώνει και την απόσταση και τον χρόνο.
Ο τότε υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, είχε επιλέξει τη λύση της παράκαμψης, που όμως αύξανε την απόσταση κατά 25 χιλιόμετρα και ταυτόχρονα προκαλούσε νέες καθυστερήσεις λόγω νέων απαλλοτριώσεων. Μετά την αλλαγή ηγεσίας στο υπουργείο Υποδομών και την ανάληψη των καθηκόντων από τον Χρήστο Σταϊκούρα καλλιεργήθηκε η αίσθηση ότι τελικά ο νέος υπουργός αναγνώρισε το πρόβλημα της παράκαμψης και “βλέπει” τα θετικά της σήραγγας.
Ακόμη και παραμονές της επίσκεψής του αυτό είχε διαρρεύσει από τοπικούς και προφανώς όχι μόνο παράγοντες. Όμως ο κ. Σταϊκούρας είπε ακριβώς το αντίθετο. Και όχι μόνο το είπε, αλλά το έγραψε κιόλας στο επίσημο δελτίο Τύπου του υπουργείου Υποδομών, αναφέροντας ότι «σε ό,τι αφορά το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη”, έργο ΣΔΙΤ, σύμβασης ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 90 εκατ. ευρώ, οργανώνονται τα εργοτάξια, συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται – τον επόμενο μήνα – οι δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις».
Δηλαδή ο κ. Σταϊκούρας εμμέσως είπε, αν και επισκέφτηκε το εργοτάξιο στο Καστέλι, ότι η σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ θα γίνει με παράκαμψη, εξ ου και οι μνημονευόμενες δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις, καθώς η σήραγγα δεν απαιτεί να γίνει καμία υπόγεια απαλλοτρίωση, το μόνο που θέλει είναι λεφτά και μετροπόντικα! Συνεπώς μήπως θα πρέπει να πάψουμε εδώ στην Κρήτη, στην Περιφέρεια και τον Δήμο Μινώα να “βλέπουμε” σήραγγα ενώ δε φαίνεται, με βάση τα λεγόμενα του υπουργού, να είναι στα πλάνα του;

Γέφυρες 

Κατά τ’ άλλα, δε μάθαμε τίποτα από την επίσκεψή του στο νησί. Ως άλλος “εποπτεύων” μηχανικός περιηγήθηκε στο εργοτάξιο του αεροδρομίου Καστελίου, χωρίς συγκεκριμένες δεσμεύσεις για συνδετήριες οδούς και αντιπλημμυρικά και γνωστοποιώντας μας ότι το ποσοστό υλοποίησης φτάνει το 31%.
Ακόμη μας είπε για την καταληκτήρια ημερομηνία προσφορών στον διαγωνισμό για το Δικαστικό Μέγαρο Ηρακλείου, που εκπνέει στις 12 Φεβρουαρίου, και εν συνεχεία μνημόνευσε γνωστά χρονοδιαγράμματα με μπόλικους προϋπολογισμούς για τον ΒΟΑΚ. Αν λάβουμε υπόψη και την ανακοίνωση του υπουργείου μετά την επίσκεψη, ουσιαστικά με 10 εκατ. ευρώ για τις γέφυρες του ΒΟΑΚ έβγαλε και την υποχρέωσή του προς την Περιφέρεια Κρήτης, που προμόταρε και ταυτόχρονα δε ζόρισε τον υπουργό για τα μεγάλα και σημαντικά, όπως τις υπογειοποιήσεις του ΒΟΑΚ, τη σήραγγα στο Καστέλι και άλλα!
Χαρακτηριστικά, στο δελτίο Τύπου του υπουργείου Υποδομών αναφέρεται σχετικά: «Το αίτημα της Περιφέρειας Κρήτης για αποκατάσταση βλαβών επί γεφυρών στον ΒΟΑΚ εξετάστηκε από τις υπηρεσίες, και η πολιτική ηγεσία είναι σύμφωνη για τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση, ύψους 10 εκατ. ευρώ. Αναμένεται η πρόσκληση στην Περιφέρεια τις επόμενες ημέρες».

Τι του είπαν οι τοπικοί φορείς Οι μελέτες, οι απαλλοτριώσεις και… η παράκαμψη

Κι αναρωτιόμαστε: Αυτό ήταν που μετ’ επιτάσεως η Περιφέρεια Κρήτης διεκδίκησε από τον υπουργό; Τα 10 εκατ. ευρώ των γεφυρών ή συνάντησε τελικά “τοίχο” σε όλα από τον Σταϊκούρα και για λόγους πολιτικού κόστους σε αυτή τη φάση τουλάχιστον δεν το λέει; Πάντως, ο κ. Αρναουτάκης, σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε την επομένη, είπε ότι ανέφερε στον κ. Σταϊκούρα και το τούνελ και τις υπογειοποιήσεις του ΒΟΑΚ. Μόνο που δε μας είπε τι του απάντησε ο υπουργός!
Να σημειωθεί ότι αυτά δόθηκαν από την Περιφέρεια Κρήτης ως αιτήματα στον υπουργό και δημοσιοποιήθηκαν με δελτίο Τύπου, αφού όμως εκείνος είχε φύγει από το νησί!
Ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας Βασίλης Κεγκέρογλου άφησε στο δικό του δελτίο Τύπου ένα “παραθυράκι” ανοιχτό για το τούνελ Καστελίου-Χερσονήσου, όμως στο επίσημο δελτίο του υπουργείου κάνει καθαρά λόγο για μελέτες που συντάσσονται και απαλλοτριώσεις: δηλαδή παράκαμψη!
Ειδικότερα σε δήλωσή του ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης την επομένη της επίσκεψης Σταΐκούρα είπε ότι είναι ικανοποιημένος από τα έργα του υπουργείου Υποδομών, μίλησε θερμά για τον Πλατύ και τις γέφυρες του ΒΟΑΚ και ανέφερε ότι είπε στον υπουργό και για το τούνελ του Καστελίου αλλά και τις υπογειοποιήσεις.
«Βλέπουμε με ικανοποίηση ότι ξεκινούν τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας και το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Το Δικαστικό Μέγαρο στο Ηράκλειο και η ανακαίνιση του Δικαστικού Μεγάρου στο Ρέθυμνο. Αλλά και το φράγμα του Πλατύ ποταμού, που για οκτώ χρόνια διεκδικούμε και τώρα χρηματοδοτήθηκε, όπως επίσης και το φράγμα Μπραμιανών και η προσαγωγός διώρυγα στην Ιεράπετρα για τους αγρότες μας, για το οποίο είχε δεσμευτεί ο υπουργός», τόνισε ο Σταύρος Αρναουτάκης.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Κρήτης, «ο περιφερειάρχης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ανταπόκριση του υπουργείου Υποδομών και τη χρηματοδότηση σ’ ένα ακόμα σημαντικό έργο που ζήτησε η Περιφέρεια Κρήτης, τις 21 γέφυρες του ΒΟΑΚ, η συντήρηση των οποίων είναι αναγκαιότητα να υλοποιηθεί μέχρι να γίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας. Χρηματοδοτείται σήμερα το έργο με 10 εκατομμύρια ευρώ. Έργο που είχαμε ζητήσει από το υπουργείο Υποδομών και γίνεται πραγματικότητα γιατί είναι επιτακτική ανάγκη να υλοποιηθεί».
Ο περιφερειάρχης Κρήτης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, το οποίο, μετά και από εισήγηση του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου, έχει ζητήσει να γίνει τούνελ στον δρόμο του νέου αεροδρομίου, για να μπορεί να σωθεί περιβαλλοντικά μια σημαντική περιοχή και να συνδεθεί το αεροδρόμιο του Καστελίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα χωρίς προβλήματα.
Ο Σταύρος Αρναουτάκης υπενθύμισε πως παραμένουν ενεργά τα θέματα που έχουν τεθεί από Δημοτικά Συμβούλια για τη σύνδεση των πόλεων με τον νέο ΒΟΑΚ. Το αίτημα του Δήμου Ηρακλείου για την υπογειοποίηση στην είσοδο της πόλης, όπως και το αίτημα του Δήμου Ρεθύμνου για τη σύνδεση με τον ΒΟΑΚ. Αιτήματα που έχουν στηριχθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης. Όπως εκτίμησε ο περιφερειάρχης, τα ζητήματα αυτά θα μπορούν να συζητηθούν με ουσιαστικό τρόπο μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο”.

ΠΗΓΗ: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ