ΔΙΕΘΝΗ

Κινδυνεύει η Ευρώπη να ξεμείνει από χαρτί τουαλέτας;

Rolls of individually wrapped toilet paper are boxed up to be shipped to consumers at Tissue Plus in Bangor, Maine, U.S. April 7, 2020. REUTERS/Ashley L. Conti

Την ώρα που όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες σφραγίζουν ερμητικά τα σύνορά τους για να ανασχέσουν τη μετάδοση του κορονοϊού, δύο από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές χαρτοπολτού προειδοποιούν πως οι μεγάλες ουρές φορτηγών που δημιουργούνται και προκαλούν αργοπορίες καθυστερούν σημαντικά την τροφοδοσία στην πρώτη ύλη ίσως του πιο περιζήτητου προϊόντος στα σούπερ μάρκετ πολλών χωρών ενόψει καραντίνας: του χαρτιού τουαλέτας.

Το Μάρτιο, χώρες όπως η Νορβηγία, η Γερμανία κι η Ισπανία έκλεισαν τα σύνορά τους για τη μη ζωτικής σημασίας κυκλοφορία οχημάτων. Ναι μεν τα εμπορικά φορτία μπορούν να διαβούν τα σύνορα, όμως οι έλεγχοι κι οι νέοι κανονισμοί καθυστερούν τα φορτία των τραίνων και φορτηγών που τροφοδοτούν τις αποθήκες και τα εργοστάσια στη Βόρειο Αμερική και την Κίνα.

Ως αποτέλεσμα, η φιλανδική Metsä Fibre κι η σουηδική Södra Cell International τόνισαν στο πρακτορείο Reuters πως φορτηγά με χαρτοπολτό προς την Ευρώπη καθηλώνονται στις ουρές των συνόρων για ώρες, ή ακόμη για 48ωρα ολόκληρα.

Προϊόντα που χρησιμοποιούν χαρτοπολτό, όπως τα χαρτιά τουαλέτας της Kimberly-Clark’s Cottonelle, ή οι πάνες Pampers της P&G, αποτελούν αντικείμενο μαζικών αγορών από τους τρομοκρατημένους από την καραντίνα καταναλωτές, καθώς μένουν σπίτι για να επιβραδύνουν την εξάπλωση του κορονοϊού. Μολονότι οι αποθήκες και τα καταστήματα διαθέτουν για πολύ καιρό ακόμη αρκετό απόθεμα, η πρωτοφανής ζήτηση αναγκάζει τις εταιρείες να παράγουν ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες για να αντιμετωπίσουν τις καταναλωτικές ανάγκες, ιδίως για την περίπτωση παράτασης της καραντίνας.

Ακόμη και η παραμικρή καθυστέρηση στην παράδοση της χαρτόμαζας, σημαίνει πως οι μηχανές θα σταματήσουν, η παραγωγή θα καθυστερήσει και το κόστος θα εκτιναχθεί.

«Υπό κανονικές συνθήκες δεν χρειάζεται ν’ ανησυχούμε για τις μεταφορές, εάν είναι στην ώρα τους, εάν έφυγαν, εάν φορτώθηκαν. Τώρα χρειαζόμαστε περισσότερη επικοινωνία για να ελαχιστοποιήσουμε τους κινδύνους, τονίζει ο Άρι Χαρμάαλα, επικεφαλής πωλήσεων της Metsä Fibre, δεύτερου μεγαλύτερου παραγωγού σε χαρτόμαζα στον κόσμο και προμηθευτή της Kimberly-Clark.

Για να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα, οι προμηθευτές αναζητούν επιπλέον οδηγούς, δρομολογώντας περισσότερα φορτηγά και αναπροσαρμόζοντας τις αποστολές, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Pulp & Paper Industry Intelligence (PPI), ωθώντας πολλούς από αυτούς να στρέφονται προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Παράλληλα, πολλοί οδηγοί οχημάτων ΔΧ παραιτούνται καθώς κουράσθηκαν να παραμένουν τόσον καιρό μακριά από τις οικογένειές τους. Πάντως, σύμφωνα με την Metsä and Södra, η εταιρεία έχει τηρήσει κατά κεραίαν τις διορίες της, ως τώρα.

«Τα καταναλωτικά προϊόντα είναι τόσο ιδιαίτερα για κάθε εταιρεία, που συχνά απαιτούνται ειδικά υλικά, τα οποία μπορεί να προμηθευθεί μόνον από ορισμένους προμηθευτές», εάν δε χρησιμοποιεί μόνον έναν τύπο πρώτης ύλης, τότε δεν μπορεί να αντεπεξέλθει σε καθυστερήσεις, διευκρινίζει ο Μάικλ Ρέινεν, πρώην στέλεχος της P&G στην Ευρώπη.

Τα στοιχεία της ΡΡΙ γι’ αυτόν τον μήνα δείχνουν πως πολλοί προμηθευτές του τομέα έχουν αναφέρει μεγάλη ζήτηση για χαρτιά κουζίνας και τουαλέτας. Η ίδια εταιρεία προσθέτει πως η αύξηση της ζήτησης οφείλεται και στο γεγονός ότι υπήρχαν μικρά αποθέματα στις αποθήκες, καθώς πολλοί παραγωγοί θέλοντας προ πανδημίας να κάνουν οικονομίες είχαν μειώσει τις παραγγελίες.

Λίγο πάνω από 64 εκατ. τόνοι χαρτοπολτού παρήχθησαν πέρυσι, με το 38% της ποσότητας να απορροφάται στην παραγωγή χαρτιού τουαλέτας, χαρτοπετσετών και χαρτιού κουζίνας, σύμφωνα με το Συμβούλιο Παραγωγών Πολτού και Χάρτου. Τα ταμπόν, οι βρεφικές κι οι πάνες ακράτειας χρειάζονται 5 με 6 εκατ. τόνους. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής χαρτοπολτού και ακολουθεί η Βόρειος Αμερική και η Δυτική Ευρώπη.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ