ΑΡΘΡΑ - ΑΠΟΨΕΙΣ

ΑΠΟΨΗ: Η Περιφέρεια Κρήτης και τα έργα στην Κίσαμο

Αυτές τις μέρες από τα Χανιά ο Περιφερειάρχης κ. Αρναουτάκης ανακοίνωσε «πακτωλό» χρημάτων για έργα στη Δυτική Κίσαμο.

Μάλιστα, παρουσίασε την Κίσαμο ως την προνομιακή περιοχή της Κρήτης λέγοντας ότι εδώ γίνονται πολλά έργα.

Ποια είναι αυτά τα έργα; Ας τα απαριθμήσουμε:

*Το έργο της παράκαμψης των Τοπολίων που ξεκίνησε το 2013 και έχει μείνει στη χάραξη.

*Η λιμνοδεξαμενή της Χρυσοσκαλίτισας που σαν άχρηστη έχει εγκαταλειφθεί χρόνια τώρα και έκτοτε ουδέν νεότερο, ούτε για απονομή ευθυνών, ούτε για κατασκευή νέου έργου για την άρδευση των καλλιεργειών στην νοτιοδυτική Κίσαμο.

*Η οδική παράκαμψη του Καστελλίου για την οποία κουβέντα δεν γίνεται. Κάθε καλοκαίρι η πόλη κυριολεκτικά πήζει από αυτοκίνητα, ώστε η διέλευσή της κάποιες φορές να απαιτεί χρόνο όσο η διαδρομή Χανιά – Καστέλλι.

*Η λιμνοδεξαμενή του Έλους που κι αυτή έχει βαλτώσει.

Καλοδεχούμενη η ανακοίνωση για την έγκριση της χρηματοδότησης του οδικού έργου Πλάτανος – Σφηνάρι, μήκους 7 χιλιομέτρων.

Όμως η παρουσίαση του έργου αυτού σαν εναλλακτική διαδρομή προς το Λαφονήσι (Σφηνάρι – Λαφονήσι 30 χιλιόμετρα περίπου), μόνο από αδαείς θα μπορούσε να γίνει.

Οι Κισαμίτες τουλάχιστον, γνωρίζουμε καλά ποιος είναι και πώς είναι ο δρόμος Σφηνάρι – Κάμπος – Κεραμωτή – Λειβάδια – Χρυσοσκαλίτισσα.

Η παραπάνω αναφορά ήταν μια προσπάθεια με μείωση των ευθυνών και της ανεπάρκειας της Περιφέρειας, της Αντιπεριφέρειας, των τοπικών βουλευτών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την απουσία σύγχρονου κάθετου οδικού άξονα.

Η Κίσαμος είναι η μοναδική περιοχή της Κρήτης που στερείται τέτοιου οδικού έργου. Ο κάθετος οδικός άξονας Κορφαλώνας – Τσουρουνιανά – Βλάτος – Χρυσοσκαλίτισσα – Λαφονήσι, έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια.

Το επιτάσσουν και οι ανάγκες των κατοίκων της ενδοχώρας της Κισάμου μα και το μεγάλο τουριστικό ρεύμα στον παγκοσμίου φήμης προορισμό Λαφονήσι.

Οι χιλιάδες ακριβοί (για τα λεφτά τους) επισκέπτες μας που μετά τον ερχομό τους, τους φερόμαστε με ασέβεια, πώς πηγαίνουν με τα Ι.Χ. τους ή τα τουριστικά λεωφορεία στο Λαφονήσι;

Η πρώτη πινακίδα (όταν είναι στα καλά της), τους οδηγεί από τον κόμβο Νοπηγείων σε Κολένι – Δραπανιά και κάπου εκεί ψιλοψάχνονται μέχρι να βρουν τα Καλουδιανά.

Πριν το Καστέλλι, στον Κορφαλώνα υπάρχει ο κόμβος της ντροπής γιατί ενώ λειτουργεί πολλά χρόνια τώρα και είναι ο πλέον εξυπηρετικός για τη διαδρομή Καλουδιανά – Έλος – Λαφονήσι, θεωρείται παράνομος, ημιτελής και μη αναγνωρισμένος από την αρμόδια κρατική υπηρεσία.

Γι αυτό και δεν έχει καμία σήμανση κι έτσι ο ταξιδιώτης χάνει την ευκαιρία της καλύτερης επιλογής.

Στην αρχή του Καστελλιού με πινακίδα ο ταξιδιώτης οδηγείται μέσω του παλιού δρόμου με αναστροφή και περιττά χιλιόμετρα προς Καλουδιανά.

Μετά την όποια επιλογή του ταξιδιώτη και τα δύσκολα σε προσπέλαση Καλουδιανά, αρχίζουν τα χιλιόμετρα της μεγάλης ταλαιπωρίας.

Μέσα από δρόμους παλιούς και στενούς που διασχίζουν τα χωριά, εφαπτόμενους σε σπίτια και αυλές σπιτιών, δρόμους – σοκάκια, δρόμους με χαλάσματα της θεομηνίας του προ – προηγούμενου χειμώνα (ζημιές που ακόμη δεν «ωρίμασαν» για να αποκατασταθούν), πρέπει ο ταξιδιώτης να φτάσει στον ονειρεμένο προορισμό.

Το ταξίδι αυτό, όπως και της επιστροφής, τις μέρες του Ιουλίου και του Αυγούστου, γίνεται κόλαση. Μα είναι κόλαση και για τους κατοίκους των χωριών.

Γύρω στο 2011 η πτώση βράχων στο δρόμο που διασχίζει το Τοπολιανό φαράγγι, έθεσε πιεστικά την ανάγκη δημιουργίας εναλλακτικής διαδρομής προς τα Εννιά Χωριά.

Οι τότε διοικούντες, Περιφέρεια και Αντιπεριφέρεια, με τις υπηρεσίες τους και χωρίς καμία ενημέρωση του τοπικού πληθυσμού, πήραν απόφαση για ένα εντελώς μίζερο, λανθασμένο και  παρανοϊκό έργο, αυτό της παράκαμψης αυστηρά και μόνο των Τοπολίων.

Την ώρα που η ανάγκη για την κατασκευή του οδικού άξονα Κορφαλώνας – Βλάτος – Λαφονήσι ήταν τόσο επιτακτική.

Λες και ήμασταν ακόμη στην εποχή του κάρου και του κασμά.

Το 2013 οι μπουλντόζες άρχισαν να κατακόβουν την πανέμορφη με λιόφυτα, μα πολύ απότομη, Τοπολιανή πλαγιά.

Για να “σκαρώσουν” το δρόμο οι μηχανικοί με τους εργολάβους, κατασκεύασαν πελώρια τοιχία, τα οποία κι αυτά δεν έφταναν για τα τεράστια μπαζώματα που απαιτήθηκαν και συμπληρώθηκαν με βράχους.

Όπως ανώμαλα και απότομα ξεκίνησαν την παράκαμψη το ίδιο ανώμαλα και απότομα την «έριξαν» στον Κατσοματάδω.

Για λόγους για τους οποίους δεν υπήρχε τότε καμία ενημέρωση, το έργο μετά τη χάραξη ατόνησε και σχεδόν εγκαταλείφθηκε. Ξεχάστηκε φαίνεται το επείγον της κατασκευής του.

Σε ερωτήσεις των κατοίκων της άδικα πληγωμένης περιοχής, η μόνη απάντηση ήταν ότι το έργο θα γίνει, τα λεφτά υπάρχουν.

Ο κ. Περιφερειάρχης για πρώτη φορά προχθές, μετά από ερώτηση δημοσιογράφου, προσπάθησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα μιλώντας φτιασιδωμένα για δικαστικές υποθέσεις και προστριβές των εργοληπτικών εταιρειών και άλλα διάφορα.

Έτσι, με μόνιμη την απραξία και την εγκληματική αδιαφορία των αρμοδίων, το σχεδόν εγκαταλελειμμένο έργο το βρήκε η θεομηνία του Φεβρουαρίου 2019.

Τα νερά πλημμύρισαν τα τεράστια μπαζώματα, τα τοιχία και το έργο της Τοπολιανής πλαγιάς καταστράφηκε. Έκτοτε η εγκατάλειψη όλου του έργου της παράκαμψης μονιμοποιήθηκε.

Αν οι εργασίες στο, έστω λάθος, αυτό έργο είχαν εξελιχθεί κανονικά (αφού τα λεφτά υπήρχαν), τα ασφαλτικά θα είχαν πέσει, τα τεχνικά έργα θα είχαν τελειώσει, ο τόπος θα είχε μπει σε τάξη και η καταστροφή δεν θα γινόταν.

Ποιος θα πληρώσει τα εκατομμύρια που απαιτούνται για το ξήλωμα της κατασκευής και το ξαναστήσιμο της;

Εδώ να σημειώσω (για σύγκριση), πως σε λιγότερα από τα χαμένα χρόνια αυτού του έργου, στο τέλος της δεκαετίας του 1920, έγινε το τιτάνιο για την εποχή έργο της διάνοιξης του αυτοκινητόδρομου και της σήραγγας στο άγριο Τοπολιανό φαράγγι με χειρωνακτική εργασία και εργαλεία τους κασμάδες και τα φουρνέλα.

Για το σκανδαλώδες έργο της Τοπολιανής παράκαμψης δεν έχει μιλήσει κανένας. Ούτε ο Περιφερειάρχης, ούτε ο Αντιπεριφερειάρχης (νυν και πρώην), ούτε οι βουλευτές του νομού (νυν και πρώην).

Κανένας δεν πέρασε από εδώ, κανένας δεν είδε, κανένας δεν άκουσε, κανένας δεν ξέρει. Οι απλοί άνθρωποι – κάτοικοι της περιοχής δεν αξίζουν ενημέρωσης.

Κατά σύμπτωση (;) ούτε τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, έντυπα και ηλεκτρονικά, δεν πήραν χαμπάρι.

Με το σκάνδαλο αυτό έπρεπε τώρα και καιρό να έχει ασχοληθεί ο εισαγγελέας, να έχουν κληθεί για απολογία οι μηχανικοί και όλοι οι εμπλεκόμενοι στο έργο.

Έπρεπε έστω ένας βουλευτής του νομού να έχει φέρει το θέμα στη Βουλή.

Τα χρήματα αυτού του έργου, που όσα χρόνια είναι εγκεκριμένα και μέρος των οποίων χάθηκε στην καταστροφή, μας τα παρουσιάσατε κ. Αρναουτάκη σε κλίμα πανηγυρικό (!), ξανά σαν φρέσκα και ζεστά προχθές στην Αντιπεριφέρεια.

Αυτά κ. Περιφερειάρχα είναι τα πολλά και μεγάλα έργα στην Κίσαμο.

Την Κίσαμο που, εκτός των άλλων πλεονεκτημάτων της, έχει τρεις από τους καλύτερους παγκοσμίως τουριστικούς προορισμούς.

Γιώργος Μυλωνάκης

Συνταξιούχος Εκπαιδευτικός




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ