ΕΛΛΑΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξανά στα ύψη ο πληθωρισμός – Αυξήθηκε τον Ιούλιο

Στο 2,5% ετησίως αυξήθηκε τον Ιούλιο ο “εθνικός” πληθωρισμός από το 1,8% του προηγούμενου μήνα, με οδηγό τις αυξήσεις στα τρόφιμα κατά 12,3%, οι οποίες αρχίζουν να αντισταθμίζουν το κέρδος από τις μειώσεις των τιμών της ενέργειας.

Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., η μείωση κατά 68,9%, 20,9% και 16,9% αντίστοιχα στις τιμές του φυσικού αερίου, του πετρελαίου θέρμανσης και του ηλεκτρικού ρεύματος συγκράτησε και τον Ιούλιο τον πληθωρισμό κατά 2,2%. Οι τιμές στα υγρά καύσιμα, παρά τις ανατιμήσεις που είχαμε μέσα στον μήνα, καταγράφονται μειωμένες κατά 15,6%, κάτι που είναι αξιοσημείωτο (και αξιοπερίεργο), διότι αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν προσμετρηθεί οι αυξήσεις κατά μέσο όρο κοντά στο 8% που έχουμε στη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης.

Στην ομάδα των τροφίμων καταγράφονται πλέον μεγαλύτερες αυξήσεις στα εποχικά είδη όπως τα φρούτα (18,4%) και τα λαχανικά (15,5%) και λιγότερο σε άλλα βασικά είδη διατροφής, με εξαίρεση τα γαλακτοκομικά και τα αβγά, τα οποία καταγράφουν αύξηση των τιμών τους κατά 14,4%.

Οι τιμές στα κρέατα καταγράφουν αύξηση 10,9%, στα έλαια και τα λίπη αύξηση 10,4% λόγω κυρίως λόγω της εκτόξευσης της τιμής του ελαιόλαδου, ενώ η ζάχαρη, οι σοκολάτες και τα γλυκά είχαν αύξηση τιμών 11%, τα μεταλλικά νερά και οι χυμοί 13,3%, ο καφές, το κακάο και το τσάι κατά 9,2%, τα δημητριακά και το ψωμί 8,6%, τα ψάρια 8,2% και τα αλκοολούχα ποτά 8,1%.

Αυξήσεις πολλαπλάσιες του μέσου πληθωρισμού είχαμε και στα φαρμακευτικά προϊόντα κατά 18,7%, στα είδη άμεσης κατανάλωσης του νοικοκυριού και τις οικιακές υπηρεσίες κατά 7,9% και στα σκεύη οικιακής χρήσης κατά 9,7%.

Στα αυτοκίνητα έχουμε αυξήσεις 9% στα μεταχειρισμένα και 4% στα καινούργια, 5,1% στα μοτοποδήλατα και τις μοτοσυκλέτες και 11,5% στα εξαρτήματα και τα αξεσουάρ αυτοκινήτου.

Στις υπηρεσίες καταγράφονται αυξήσεις 11,6% στα εισιτήρια αεροπλάνου, 10,9% στα εισιτήρια θεάτρου και κινηματογράφου, 9,9% στο πακέτο διακοπών, 7,1% στα εστιατόρια, τα ζαχαροπλαστεία και τα κυλικεία και 5,7% στα ασφάλιστρα υγείας.

Σε μηνιαίο επίπεδο, η μείωση του δείκτη κατά 1,1% προήλθε από:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 23,8% στην ομάδα “Ένδυση και υπόδηση”, λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων.
  • 0,5% στην ομάδα “Στέγαση”, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.
  • 0,9% στην ομάδα “Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες”, λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων.
  • 0,3% στην ομάδα “Επικοινωνίες”, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 0,3% στην ομάδα “Άλλα αγαθά και υπηρεσίες”, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα προσωπικά είδη.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 0,6% στην ομάδα “Αλκοολούχα ποτά και καπνός”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
  • 0,2% στην ομάδα “Υγεία”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
  • 1,1% στην ομάδα “Μεταφορές”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε αυτοκίνητα καινούργια, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 0,2% στην ομάδα “Ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Ο ετήσιος ρυθμός 2,5% προέκυψε από τις από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 12,3% στην ομάδα “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αβγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες – γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι και μεταλλικό νερό -αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
  • 3,4% στην ομάδα “Αλκοολούχα ποτά και καπνός”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,2% στην ομάδα “Ένδυση και υπόδηση”, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 6,4% στην ομάδα “Διαρκή αγαθά-είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και οικιακές υπηρεσίες.
  • 7,8% στην ομάδα “Υγεία”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες και νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 3,5% στην ομάδα “Αναψυχή-πολιτιστικές δραστηριότητες”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη – κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα και πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα “Εκπαίδευση”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,2% στην ομάδα “Ξενοδοχεία- καφέ -εστιατόρια”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία και καφενεία-κυλικεία.
  • 3,6% στην ομάδα “Άλλα αγαθά και υπηρεσίες”, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας και ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 11,8% στην ομάδα “Στέγαση”, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο και πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο και στερεά καύσιμα.
  • 3,7% στην ομάδα “Μεταφορές”, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και τα λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς και εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 2,8% στην ομάδα “Επικοινωνίες”, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

 

Πηγή: neakriti.gr




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ