ΚΡΗΤΗ

Το ίντερνετ «τρώει» τον τζίρο: «Πλήγμα» για τους παραδοσιακούς εμπόρους της Κρήτης τα e-shops που κληροδότησε η πανδημία

Σοβαρή μείωση του τζίρου έχει προκαλέσει στην τοπική επιχειρηματικότητα της Κρήτης το διαδικτυακό εμπόδιο, το οποίο αποτελεί μια ιδιαίτερη καταναλωτική συνήθεια των νέων ανθρώπων, αν και με διακυμάνσεις ανά νομό έχει διαμορφώσει μια νέα πραγματικότητα.

Το λιανικό εμπόριο οπισθοχώρησε ραγδαία την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, ενώ οι επιχειρηματίες του νησιού οφείλουν να “δαμάσουν” τις νέες προκλήσεις. Εκπρόσωποι του επιχειρηματικού και εμπορικού χώρου της Κρήτης μίλησαν αποκλειστικά στο neakriti.gr για το διαδικτυακό εμπόριο και τα νέα εμπόδια που έχει φέρει στην τοπική επιχειρηματικότητα.

Ειδικότερα, το διαδικτυακό εμπόριο είναι μια πραγματικότητα και μια πιο αναβαθμισμένη μορφή εμπορίου, με την έννοια πως ο καταναλωτής δε δαπανά χρόνο για να κατέβει στην τοπική αγορά, αλλά εύκολα και απλά, με τη χρήση του κινητού του τηλεφώνου, μπορεί να αγοράσει ένα αγαθό εντός και εκτός Κρήτης. Πρόκειται για μια αγοραστική συνήθεια που αυξήθηκε την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, καθώς η διασπορά του κορωνοϊού σε συνδυασμό με τα απαιτούμενα μέτρα περιορισμού κράτησαν τα καταστήματα κλειστά.

Στο πλαίσιο αυτό, το neakriti.gr επικοινώνησε με φορείς και εκπροσώπους του εμπορίου και της επιχειρηματικότητας της Κρήτης, με σκοπό να δώσει μια εύληπτη εικόνα στους αναγνώστες ως προς τη μείωση του τζίρου που υπάρχει ένεκα της ευρέως διαδεδομένης χρήσης του διαδικτυακού εμπορίου.

Ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΣΕΕ Μανόλης Ψαρουδάκης, ο οποίος έχει υπό την επίβλεψή του τα θέματα που άπτονται της Κρήτης όσον αφορά στην επιχειρηματική της ζωή, μίλησε στο neakriti.gr για τον ραγδαίο τρόπο που μπήκε το διαδικτυακό εμπόριο στη ζωή μας.

«Ο COVID-19 επιτάχυνε μια σειρά από αλλαγές στο λιανικό εμπόριο, όπως τη διείσδυση του online shopping, που κατέστησε συνήθεια τις ηλεκτρονικές αγορές ακόμα και για προϊόντα σούπερ-μάρκετ. Ο COVID-19 πολλαπλασίασε τον αριθμό των ηλεκτρονικών καταστημάτων, γεγονός που αυξάνει τον ανταγωνισμό και συνδέεται με μια πίεση αναφορικά με την ποιότητα των υπηρεσιών και το ύψος των τιμών. Οι καταναλωτές, ειδικά της νεότερης γενιάς (γενιά Ζ), που αποτελούν το 37% του παγκόσμιου πληθυσμού, μοιάζουν διατεθειμένοι να αυξήσουν τις ήδη υψηλές διαδικτυακές αγορές τους», είπε, ενώ συνέχισε: «Πέρα από την αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων, η πανδημία του COVID-19 προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου αύξηση των πληρωμών με κάρτες. Η αξία των συναλλαγών με κάρτες το 2022 ανήλθε στα 94 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 14% συγκριτικά με το 2021. Τέλος, η πανδημία ανάδειξε τη σημασία των βιώσιμων καταναλωτικών προτύπων, στοιχείο που αναδεικνύει την τάση των καταναλωτών να αναζητούν περισσότερο από ποτέ τη βιώσιμη καταναλωτική εμπειρία, η οποία ενδέχεται να έχει σημαντικές μεσοπρόθεσμες αλλαγές».

Αυτό υποστήριξε, μεταξύ άλλων, και η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων, Δώρα Κυριακάκη. Η ίδια εκπροσωπεί έναν περιφερειακό εμπορικό σύλλογο και έκανε σαφές πως η νεολαία κυρίως σταδιακά εγκαταλείπει το παραδοσιακό εμπόριο και προτιμάει το ψηφιοποιημένο εμπόριο.

«Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει μπει στη ζωή μας. Όταν μπήκαμε στην περίοδο της υγειονομικής κρίσης, τα πράγματα έγιναν πιο γρήγορα. Υπήρξε εκτόξευση. Υπάρχει ο κόσμος του ίντερνετ που παραγγέλνει ο μέσος πολίτης. Μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο νεανικός κόσμος αγοράζει πιο συχνά μέσω του διαδικτύου. Βέβαια, η “βιτρίνα” δεν ανταλλάζεται. Ο κόσμος θέλει να δει το προϊόν. Είμαστε ένας περιφερειακός νομός και όσο να ’ναι υπάρχει η επαφή με τον κόσμο. Σίγουρα, όσο προχωράμε, το διαδικτυακό εμπόριο αυξάνεται και σίγουρα έχουν αλλάξει έστω και λίγο οι καταναλωτικές συμπεριφορές των Χανιωτών. Επίσης, πολλοί άνθρωποι θα δουν τι ανέβασε ο ιδιοκτήτης εμπορικού καταστήματος στο Facebook και θα επιδιώξει την επόμενη μέρα να έρθει να το δει. Είναι νέες καταναλωτικές τάσεις», είπε.

«20% πάνω»

Είναι άξιο αναφοράς πως ο κ. Ψαρουδάκης μίλησε για τις πωλήσεις, κάνοντας σαφές πως το κέρδος σε μια επιχείρηση που έχει ψηφιοποιήσει τη διαδικασία πώλησης του προϊόντος μπορεί να φτάσει σε επίπεδο πωλήσεων μέχρι και 20%. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να υπάρξει διασύνδεση της τοπικής επιχειρηματικότητας με άλλους τομείς, που είναι δυναμικοί κλάδοι της εθνικής μας οικονομίας, σε συνδυασμό μ’ ένα εύκολο σύστημα πρόσβασης στη χρηματοδότηση.

Όπως είπε, «με βάση τις μετρήσεις που έχουν κάνει σειρά ινστιτούτων και φορέων, οι πωλήσεις μετά την υιοθέτηση ανάλογων πρακτικών αυξάνονται μέχρι και 20% σε σχέση με ένα μη ψηφιοποιημένο εμπορικό κατάστημα. Αναμφίβολα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φυσικού καταστήματος μπορεί να λειτουργήσει ως ένα αντίβαρο στο καθαρό ηλεκτρονικό εμπόριο των μεγάλων πλατφορμών και ηλεκτρονικών καταστημάτων. Μια πρόσθετη διάσταση, ειδικά για την Κρήτη, είναι η διασύνδεση του εμπορίου με τους υπόλοιπους κλάδους της περιφερειακής οικονομίας.

Η διασύνδεση των εμπορικών επιχειρήσεων με τον τουρισμό, τη δημιουργική οικονομία και την αγροδιατροφή αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης της θέσης των εμπορικών επιχειρήσεων. Όμως, τόσο ο ψηφιακός μετασχηματισμός των κρητικών επιχειρήσεων, όσο και η ενίσχυση των συνεργειών μεταξύ των κλάδων προϋποθέτει μια βελτίωση της πρόσβασης των μικρότερων εμπορικών επιχειρήσεων στη χρηματοδότηση. Θεωρώ ότι οι πόροι της νέας προγραμματικής περιόδου 2021-2027 μπορούν να συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή».

Όξυνση αντιθέσεων

Ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου κ. Μανόλης Ψαρουδάκης μίλησε ανοικτά για τη μείωση του τζίρου στην Κρήτη που παρατηρήθηκε την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, ως συνέπεια της ανάπτυξης του διαδικτυακού εμπορίου. Ταυτόχρονα, υπέστη πλήγμα η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, η οποία κλήθηκε να ανταποκριθεί σ’ ένα άκρως δυσμενές περιβάλλον.

«Προφανώς, η τοπική εμπορική επιχειρηματικότητα, η οποία είναι ιδιαίτερα συνδεδεμένη και με την τουριστική ζήτηση, που μειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, επηρεάστηκε αρνητικά από τη μεγέθυνση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η εντυπωσιακή άνοδος των ηλεκτρονικών πωλήσεων όξυνε τις ανισότητες μεταξύ επιχειρήσεων, ευνοώντας τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μερίδιο των μεγαλύτερων εμπορικών επιχειρήσεων, που είχαν οργανωμένα ηλεκτρονικά κανάλια, αυξήθηκε κατά 2% μεταξύ του 2019-2021 (από 55% το 2019 στο 57% το 2021). Η εκτίμηση των κατά περιφερειακή ενότητα επιπτώσεων του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι δύσκολη, αλλά είναι βέβαιο ότι η άνοδος των ηλεκτρονικών πωλήσεων συνδέεται με μια όξυνση των περιφερειακών ανισοτήτων. Ένα στοιχείο νομίζω αρκεί: Το 2018, η μέση μηνιαία δαπάνη στην Αττική ήταν 12,8% υψηλότερη από την εθνική μέση μηνιαία δαπάνη, ενώ το 2021 ήταν 15,6% υψηλότερη. Την ίδια στιγμή, η μέση μηνιαία δαπάνη στην Κρήτη ήταν -1,7% χαμηλότερη σε σχέση με την εθνική μέση μηνιαία δαπάνη το 2018 και -7,1% χαμηλότερη το 2021», σημείωσε.

Λασίθι

Ο νομός Λασιθίου είναι ένας μικρός περιφερειακός νομός, με το διαδικτυακό εμπόριο να έχει κάνει αισθητή την παρουσία του τόσο σε επίπεδο εμπορίου όσο και σε επίπεδο επιχειρηματικότητας. Το γεγονός ότι μια οικονομία είναι μικρής κλίμακας έχει θετικά και αρνητικά για την τοπική επιχειρηματικότητα. Το αρνητικό είναι πως τα οικονομικά ανοίγματα είναι στενά, ενώ θετικό στοιχείο αποτελεί η προτίμηση των ανθρώπων στις παραδοσιακές μορφές εμπορίου. Πάντως, το ηλεκτρονικό εμπόριο κάνει αισθητή την παρουσία του, κερδίζοντας όλο και περισσότερο νεανικό κόσμο.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λασιθίου, Θωμάς Χαριτάκης, έκανε σαφές πως στον νομό Λασιθίου υπάρχει μείωση του τζίρου στο παραδοσιακό εμπόριο, ωστόσο δεν είναι σημαντική.

«Την περίοδο της υγειονομικής κρίσης άλλαξαν οι καταναλωτικές συνήθειες του κόσμου. Ναι, υπάρχει “αιμορραγία” στο εμπόριο. Βλέπουμε ταχυμεταφορικές υπηρεσίες να μεταφέρουν πράγματα που τα αγοράζει ο κόσμος μέσω του διαδικτύου. Δουλεύει το διαδικτυακό εμπόριο και πλέον και καταστήματα του Αγίου Νικολάου φτιάχνουν e-shops. Έχουν μπει αρκετά καταστήματα του Αγίου Νικολάου στις διαδικτυακές αγορές. Δεν έχουμε βγάλει επίσημα στοιχεία ως προς το πόση είναι η μείωση του τζίρου του παραδοσιακού εμπορίου. Έχει μειωθεί η καταναλωτική κίνηση στο παραδοσιακό εμπόριο εξαιτίας του διαδικτυακού, αλλά δεν είναι σοβαρή η μείωση».

«Συνεχίζει και υπάρχει το διαδικτυακό εμπόριο στα άτομα που απευθύνεται, που είναι μεγάλης ηλικίας. Όταν τα άτομα είναι νεανικής ηλικίας, πραγματοποιούν το ψηφιακό εμπόριο. Από εκεί και πέρα, είναι στο χέρι του καθενός να δημιουργήσει τις κατάλληλες πλατφόρμες, να φτιάξει το δικό του e-shop στο μέτρο που μπορεί. Είναι βέβαια πιο δύσκολο το εγχείρημα αυτό όταν ο επιχειρηματίας ή ο ιδιοκτήτης εμπορικού καταστήματος έχει μαγαζί στην Κρήτη. Έχοντας κάνει μια δημιουργία e-shop και για να μπορέσω να είμαι ανταγωνιστικός ως επιχειρηματίας, θα μου είναι σχεδόν αδύνατο εάν δεν έχω το κατάλληλο κεφάλαιο για μια μικρομεσαία επιχείρηση», ανέφερε από την πλευρά του ο γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Νεάπολης Λασιθίου, Γιάννης Κωστογιάννης, ενώ συνέχισε τονίζοντας: «Όσον αφορά στην παροχή υπηρεσίας, θα συνεχίζει να υπάρχει απώλεια τζίρου και δύσκολα θα μπορέσει να επηρεαστεί σε κάποιο βαθμό. Από εκεί και πέρα, η πώληση προϊόντων (ρούχα, υπολογιστές) και λαμβάνοντας υπόψη το ανοικτό και διαδεδομένο εμπόριο και η προσβασιμότητα σε αγορές όπως η Κίνα, που δεν έχει τον ΦΠΑ της τάξης του 24%, δημιουργείται έδαφος ώστε να προσχωρήσει ο πολίτης προς τα εκεί».

«Το 20% του παραδοσιακού εμπορίου έχει μεταφερθεί στο διαδίκτυο»

Το 20% των πωλήσεων του παραδοσιακού εμπορίου έχει μεταφερθεί στο διαδικτυακό, όπως υποστήριξε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως οι επιχειρήσεις των Χανίων, μικρές και μεγάλες, έχουν απώλεια τζίρου 20%, πράγμα που σημαίνει πως το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο.

«Έχει ανέβει το ηλεκτρονικό εμπόριο σε σχέση με την περίοδο πριν την υγειονομική κρίση. Έχει ανέβει, αλλά δεν μπορούμε να πούμε πως επηρέασε το παραδοσιακό εμπόριο στα Χανιά. Σίγουρα υπάρχει απώλεια τζίρου. Έχουμε διεξάγει και έρευνες, όπου τα συμπεράσματα, όπως έχουν βγει, έχουν καταδείξει από τον Μάρτιο του 2020, που εκκίνησε η υγειονομική κρίση στην Ελλάδα, ότι υπάρχει απώλεια τζίρου 20% σε αγορές λιανικού εμπορίου. Το 20% του παραδοσιακού εμπορίου έχει μεταφερθεί στο διαδικτυακό εμπόριο», σημείωσε ο κ. Ροκάκης.

Οι προκλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου

Έχει ξεκινήσει η απώλεια εμπιστοσύνης απέναντι στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως εξήγησε στο neakriti.gr ο ιδιοκτήτης εμπορικού μαγαζιού Μανόλης Κουναλάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στις νέες προκλήσεις που θέτει το ηλεκτρονικό εμπόριο στην επιχειρηματικότητα.

Ο κ. Κουναλάκης υποστήριξε: «Η προσωπική μου άποψη είναι πως το ηλεκτρονικό εμπόριο δέχεται μια μεγάλη κάμψη. Το ηλεκτρονικό εμπόριο σημείωσε τεράστια άνοδο την περίοδο του εγκλεισμού, αλλά τη δεδομένη στιγμή ο κόσμος έχει χάσει την εμπιστοσύνη του γιατί τα προϊόντα είναι αμφίβολης ποιότητας. Θεωρώ πως η κάμψη που δέχεται είναι της τάξης του 20-25% πανελλαδικώς. Έχει ξεκινήσει ο κόσμος να εμπιστεύεται εκ νέου τις παραδοσιακές επιχειρήσεις, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ιδιαιτέρως δύσκολο να πραγματοποιηθεί από μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

Μιλώντας για τις προκλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο κ. Κουναλάκης σημείωσε: «Για να λειτουργήσει το e-shop, χρειάζεται να υπάρξουν κάποια χρήματα από άποψη ανθρώπων που καλούνται να το διαχειρίζονται. Τα sites που προβάλλουν τέτοια μαγαζιά πρέπει να πληρώνονται. Απαιτείται ένας καινούργιος χώρος που πρέπει να ενοικιαστεί. Για να έχουν ένα κέρδος, πρέπει να υπάρξει μια δυναμική στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Όταν κάνει, για παράδειγμα, κάποιος 10 πωλήσεις δεν τον συμφέρει. Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι κομμάτι της δουλειάς μας, που έχει τα έξοδά του. Με λίγα λόγια, αξίζει να επενδύσει κάποιος στο ηλεκτρονικό εμπόριο όταν υπάρχει ποσότητα προϊόντων τα οποία μπορεί ο ιδιοκτήτης να τα διοχετεύσει στην αγορά. Όταν η επιχείρηση είναι μικρή, είναι ασύμφορο το ηλεκτρονικό εμπόριο».

 

Πηγή: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ