Δήμος Κισάμου

Στην ατζέντα η Παράκαμψη της Κισάμου για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης

Σε πιο προχωρημένο στάδιο περνούν πλέον οι ζυμώσεις, διεργασίες και διαβουλεύσεις ως προς τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, με την Κρήτη να έχει δικαίως υψηλές προσδοκίες.

Στο μέτωπο των οδικών έργων υπάρχουν αυτή τη στιγμή δύο μεγάλα στοιχήματα:

Το πρώτο στοίχημα αφορά στο τι θα πράξει η ίδια η κυβέρνηση κεντρικά για το έργο του νέου ΒΟΑΚ. Αν δηλαδή θα επιδιώξει η κυβέρνηση να εντάξει το κρατικό σκέλος χρηματοδότησης του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος που έχει βγει σε διεθνή διαγωνισμό παραχώρησης και για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου που έχει βγει σε διεθνή διαγωνισμό ΣΔΙΤ.

Αυτό, αν δηλαδή η κυβέρνηση θα επιδιώξει να καλύψει τη δαπάνη της κρατικής χρηματοδότησης για το έργο του νέου ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Νεάπολη μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι καθαρά δικό της θέμα.

Το δεύτερο στοίχημα αφορά τη χρηματοδότηση μιας σειράς κομβικών συγκοινωνιακών έργων και στους 4 νομούς του νησιού, ανάμεσα στα οποία βρίσκεται η παράκαμψη Κισάμου, που χαρακτηρίζεται από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης “ως έργο μεγάλης σημασίας για το δυτικό άκρο του νησιού”, με κόστος περί τα 155 εκατ. ευρώ.

Στο “τραπέζι” έχει τεθεί μια πλήρης πρόταση από πλευράς Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. Η πρόταση, όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε. Άρης Παπαδογιάννης, έχει εμπλουτιστεί με νέα συμπληρωματικά έργα και ανέρχεται πλέον σε επίπεδο συνολικού προϋπολογισμού κοντά στο 1 δισ. ευρώ!

Στην πρόταση που έχει καταθέσει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ως προς την ένταξη συγκοινωνιακών έργων της Κρήτης στο Ταμείο Ανάκαμψης δεσπόζουν σημαντικά έργα. Για τον νομό Ηρακλείου π.χ. περιλαμβάνονται τα συνοδά έργα στον κάθετο οδικό άξονα Ηρακλείου -Μεσαράς, προϋπολογισμού 30 εκατομμυρίων ευρώ. Για τον νομό Ρεθύμνου περιλαμβάνεται το μεγάλο οδικό τμήμα Γεροπόταμος- Πάνορμος- Εξάντη, προϋπολογισμού 75 εκατ. ευρώ. Για τον νομό Χανίων, στη νέα, εμπλουτισμένη προτεινόμενη λίστα έργων του ΟΑΚ φιγουράρει η παράκαμψη Κισάμου.

Όπως τόνισε ο κ. Παπαδογιάννης, επί του παρόντος δεν υπάρχει κάτι δεδομένο ή επίσημο σε επίπεδο αποφάσεων. Ωστόσο, η γενικότερη αίσθηση και οι πληροφορίες που καταφτάνουν στον ΟΑΚ γεννούν αισιοδοξία ότι θα γίνει σε μεγάλο βαθμό ή και στο σύνολό της ακόμη δεκτή η πρόταση και άρα όλα αυτά τα κομβικής σημασίας οδικά έργα θα μπουν σε τροχιά υλοποίησης χάρη στα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογράμμισε με νόημα, τα προτεινόμενα συγκοινωνιακά έργα πληρούν τις βασικές προϋποθέσεις που έχουν τεθεί ως προς την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Δηλαδή αφενός έχουν μελετητική ωριμότητα, και αφετέρου δεν έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ή σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο και άρα είναι ελεύθερα προς ένταξη.

 

Συνάντηση για τα οδικά έργα

Στα Χανιά βρέθηκε προχθές Δευτέρα 12/10/2020  ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιών του Υπουργείο Υποδομών κ. Γιάννης Καρνέσης, ο οποίος συναντήθηκε με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης κ. Άρη Παπαδογιάννη.

Κλιμάκιο του Ο.Α.Κ. με επικεφαλής τον κ. Παπαδογιάννη και τον διευθυντή της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών κ. Γιώργου Αγαπάκη, πραγματοποίησε παρουσία του κ. Καρνέση, επιτόπια αυτοψία στην περιοχή που επίκειται η δρομολόγηση της κατασκευής του «Εθνικού Ενδιαφέροντος» έργου που αφορά την «Οδική Σύνδεση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με το Λιμένα Σούδας και τον Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης» αλλά και στον Κόμβο Μουρνιών όπου πρόκειται να επανεκκινήσουν άμεσα οι εργασίες   για την εκτέλεση του έργου «Κατασκευή των έργων διασύνδεσης του Κόμβου Μουρνιών του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης».

Οι συναντήσεις των κ.κ. Καρνέση και Παπαδογιάννη ολοκληρώθηκαν αργά το μεσημέρι, με ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Π.Ε. Χανίων με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Νίκο Καλογερή, την προϊσταμένη Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών και της  Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακής Ενότητας Χανίων κ. Ελένη Δοξάκη και τον ειδικό σύμβουλο σε θέματα Σχεδιασμού Έργων και Υποδομών της Π.Ε. Χανίων κ. Νεκτάριο Κουμάκη.

Ανάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν ήταν και αυτό της Παράκαμψης Κισάμου, ένα έργο που χαρακτηρίστηκε επιβεβλημένο ως συνέχεια του Τμήματος Χανιά – Κίσαμος του νέου ΒΟΑΚ. Το συγκεκριμένο έργο εντάχθηκε στον συνολικό σχεδιασμό των οδικών έργων του Νομού Χανίων μετά από τεκμηριωμένη πρόταση της Αντιπεριφέρειας Χανίων και θεωρείται η καλύτερη δυνατή λύση να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, χωρίς όμως να αποκλείονται και άλλες χρηματοδοτικές δυνατότητες.

 

Ανάσα για την πόλη

Διαχρονικό και γνωστό σε κατοίκους και επισκέπτες της πόλης του Καστελλίου το κυκλοφοριακό πρόβλημα που γιγαντώνεται χρόνο με το χρόνο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες καθώς ένας μόνο δρόμος (Ηρώων Πολυτεχνείου), κι αυτός χωρίς τις ανάλογες υποδομές, σηκώνει όλο το κυκλοφοριακό βάρος που ιδιαίτερα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι δυσβάστακτο. Εκατοντάδες αυτοκίνητα και λεωφορεία, κυρίως με προορισμό στα δυτικά του Δήμου (Μπάλος, Φαλάσαρνα), διέρχονται αναγκαστικά μέσα από το Καστέλλι με αποτέλεσμα να δημιουργείται κυκλοφοριακό χάος με ουρές που εκτείνονται από την ανατολική είσοδο της πόλης (Καμάρα) μέχρι τη δυτική έξοδο (Μαύρος Μόλος).

Οι ώρες κατά τις οποίες η κατάσταση είναι κυριολεκτικά ανυπόφορη είναι κυρίως το πρωί (9.30 – 12 μ.) και το απόγευμα (μετά τις 6 μ.μ.).

Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι σε πολλές περιπτώσεις ένα αυτοκίνητο για να διασχίσει το Καστέλλι από τη μια πλευρά μέχρι την άλλη απαιτούνται περισσότερα από 20 λεπτά.

Ακόμη και τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου, δημιουργείται μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα κατά τις ώρες αιχμής, πρόβλημα που οξύνεται λόγω της έλλειψης χώρων στάθμευσης με αποτέλεσμα αρκετοί οδηγοί να σταθμεύουν παράνομα τα αυτοκίνητα τους επί της Ηρώων Πολυτεχνείου.