ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οι τουρίστες «ψηφίζουν» Αθήνα και τον Χειμώνα – Στο 79% η πληρότητα των ξενοδοχείων

Σε πόλο έλξης για αρκετούς αλλοδαπούς τουρίστες αναδεικνύεται φέτος η Αθήνα κατά τη χειμερινή περίοδο. Η εγγενής αδυναμία του προορισμού να προσελκύσει τουρίστες από το εξωτερικό τη λεγόμενη χαμηλή σεζόν φαίνεται ότι σταδιακά ανατρέπεται, αφού οι πληρότητες στα ξενοδοχεία του ιστορικού κέντρου των Αθηνών ανεβαίνουν.
Ακόμη ιδιαίτερη ώθηση παρατηρείται και στις βραχυχρόνιες μισθώσεις όπως και σε ξενοδοχεία χαμηλότερων κατηγοριών για συγκεκριμένες κατηγορίες τουριστών. Σημαντική συμβολή προς την ατραπό της τουριστικής ανόδου τη χειμερινή περίοδο έχουν τόσο το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με την προσέλκυση πτήσεων όσο και οι τιμές των ξενοδοχείων που βοήθησαν στην κατεύθυνση ο προορισμός να γίνει πιο ελκυστικός έναντι του ανταγωνισμού. Αναμφίβολα και ο ΕΟΤ παρά την έλλειψη κονδυλίων την τελευταία χρονιά έχει βάλει «πλάτη» προς την κατεύθυνση αυτή τα τελευταία έτη. Η περίοδος που η Αθήνα δεν είχε τουρισμό μέσα στον χειμώνα ανήκει στο παρελθόν και όλα δείχνουν ότι το μέλλον είναι ευοίωνο.Iδιαίτερα ελκυστικός προορισμός παρουσιάζεται η Αθήνα και για το 15ήμερο των εορτών, με την κίνηση να είναι αυξημένη, κυρίως στο κέντρο, με τους Ελληνες τουρίστες να πρωταγωνιστούν έναντι των ξένων.

«Αυτό οφείλεται στον πολύ μεγάλο ανταγωνισμό που έχει παρουσιαστεί, με τις τιμές των δωματίων να έχουν υποχωρήσει ώστε να υπάρχει αύξηση της ζήτησης κλινών. Υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά από το καλοκαίρι», υπογράμμισε ο κ. Ευγένιος Βασιλικός, γενικός γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ).

Ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε και στις κύριες αγορές που προτιμούν την Αθήνα για τις χειμερινές διακοπές. Οπως προκύπτει η Ευρώπη πρωτοστατεί, με τη Γαλλία να βρίσκεται στις κορυφαίες αγορές, η Σκανδιναβία ακολουθεί, ενώ βλέπουμε την Κύπρο να κάνει δυναμική επανεμφάνιση. Μείωση παρατηρείται στον εισερχόμενο τουρισμό από την Αμερική αλλά και από το Ισραήλ, λόγω του πολέμου στη Γάζα.

Σε σχέση με τις ανταγωνίστριες πόλεις στη Μεσόγειο, η Αθήνα καταγράφει υψηλές επιδόσεις σε ό,τι αφορά την πληρότητα, ωστόσο βρίσκεται πίσω σε ό,τι αφορά τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο, αν συγκριθεί με τη Ρώμη και τη Βαρκελώνη.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας benchmarking που διενεργεί η Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού σε συνεργασία με την GBR Consulting, η Αθήνα φέτος σημειώνει πληρότητα 79%, αυξημένη σε σχέση με το 70% του 2022, τη στιγμή που η Βαρκελώνη μόνο από τις υπό εξέταση πόλεις καταγράφει υψηλότερη επίδοση στο 80%. Η Μαδρίτη βρίσκεται στο 73% ως προς την πληρότητα, η Ρώμη στο 74% και η Κωνσταντινούπολη στο 66%, με πτώση από το 75% του 2022.

Από πλευράς εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο η Αθήνα είναι ουραγός, στα 143 ευρώ. Το αντίστοιχο ποσό στην Κωνσταντινούπολη ανέρχεται στα 147 ευρώ, στη Μαδρίτη στα 150 ευρώ, στη Ρώμη στα 242 ευρώ και στη Βαρκελώνη στα 178 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή δωματίου (ADR), η Αθήνα βρίσκεται στη μέση, σε σχέση με τις υπό εξέταση ευρωπαϊκές πόλεις. Πιο αναλυτικά, η μέση τιμή δωματίου στην Αθήνα σήμερα ανέρχεται στα 113 ευρώ, στην Κωνσταντινούπολη στα 97 ευρώ και στη Μαδρίτη στα 109 ευρώ. Σε υψηλότερα επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές σε Ρώμη και Βαρκελώνη, στα 179 ευρώ και 142 ευρώ αντίστοιχα.

Ως προς τις επιμέρους πόλεις, στη μεγάλη εικόνα, η Ρώμη ξεπέρασε όλες τις ανταγωνιστικές πόλεις της Μεσογείου με αύξηση 22% στο ADR το 2023 έναντι του 2022 και 61% το 2023 έναντι του 2019. Αυτό οφείλεται κυρίως στα διεθνή luxury brands που απέκτησαν παρουσία στην πόλη.

Η Κωνσταντινούπολη, αν και σημείωσε μείωση πληρότητας συγκρίνοντας το 2023 με το 2022, κατέγραψε αύξηση 9% στο ADR. Σε σύγκριση με το 2019, πάντως, όλες αυτές οι πόλεις είχαν χαμηλότερα επίπεδα πληρότητας το 2023, αλλά σημαντικά υψηλότερες τιμές δωματίων.

Αυξημένη προσφορά κλινών, ικανοποίηση δηλώνουν οι πελάτες

Στο ξενοδοχειακό δυναμικό της Αττικής παρατηρείται συνεχής αύξηση ξενοδοχείων φτάνοντας τις 697 μονάδες και 34.686 δωμάτια βάσει των στοιχείων Οκτωβρίου 2023 του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων.

Η αύξηση αφορά κυρίως στα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων. Οσον αφορά στα δωμάτια 1 και 3 αστέρων, αυτά παραμένουν σταθερά, ενώ τα 2 αστέρων μειώνονται.

Οι περισσότερες νέες ξενοδοχειακές μονάδες βρίσκονται στον κεντρικό τομέα της Αθήνας, όπου υπάρχουν 294 ξενοδοχεία που προσφέρουν 18.254 δωμάτια, ενώ υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία στο κέντρο και φυσικά και εκτός κέντρου.

Οι ξενοδόχοι της Αθήνας επενδύουν και αναβαθμίζουν τις μονάδες τους, βλέπουμε νέα concepts, τοπικές και εθνικές αλυσίδες να επεκτείνονται και επίσης διεθνείς επενδυτές να μπαίνουν στην αγορά, συχνά σε συνδυασμό με διεθνή ξενοδοχειακά brands. Tο 82% των δωματίων ξενοδοχείων 5 αστέρων της Αττικής είναι μέρος μιας τοπικής, εθνικής και/ή διεθνούς αλυσίδας. Τα 4 αστέρων έχουν μερίδιο 40%. Στην Αττική επί του παρόντος έχουμε 18 διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες με 34 brands, χωρίς τις μονάδες που είναι σε εξέλιξη.

Οι επισκέπτες είναι πολύ ικανοποιημένοι από τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις με βαθμό 8,8. Η σχέση ποιότητας / τιμής είναι 8,4 στα 10.

Συγκρίνοντας τα δεδομένα με όσα λαμβάνουν χώρα στη βραχυχρόνια μίσθωση, αυτή από ανύπαρκτη αγορά το 2009/2010, έχει εξελιχθεί αυξητικά μέσα σε 13 χρόνια σε περισσότερες από 14.000 ενεργές μονάδες μόνο στο κέντρο, σε σύγκριση με τα 18.000 δωμάτια ξενοδοχείων στο κέντρο. Η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει γίνει ένας ώριμος τομέας με σημαντικό μέγεθος, ο οποίος θα πρέπει να ρυθμίζεται και να ελέγχεται όπως κάθε άλλος κλάδος της τουριστικής βιομηχανίας.

«Μπρα ντε φερ» της Αθήνας με τη  Βαρκελώνη

Σε ό,τι αφορά τη σύγκριση με μία από τις βασικές ανταγωνίστριες ευρωπαϊκές πόλεις, η Αθήνα διαθέτει 292 ξενοδοχεία, δυναμικότητας 34.165 κλινών, έναντι 454 μονάδων, δυναμικότητας 76.091 κλινών, στη Βαρκελώνη.

Αντίστοιχα, ο αριθμός των ξενοδοχείων στον ευρύτερο προορισμό Βαρκελώνη ανέρχεται σε 883 με 142.804 κλίνες, με την Αττική να αριθμεί 698 ξενοδοχεία, δυναμικότητας 66.802, με βάση στοιχεία του 2022.

Ως προς τις αφίξεις, η πόλη της Βαρκελώνης κατέγραψε 7 εκατομμύρια στα ξενοδοχεία της, έναντι 2,9 εκατ. η Αθήνα και 18 εκατ. διανυκτερεύσεις έναντι 6 εκατ. η Αθήνα.

Πάντως τα τελευταία χρόνια η Αθήνα έχει εισέλθει στο μικροσκόπιο των επενδυτών με τις διεθνείς -και όχι μόνο- αλυσίδες να κάνουν η μία μετά την άλλη απόβαση στην πόλη χαρίζοντας τα brands τους σε ξενοδοχεία υψηλών προδιαγραφών, ενισχύοντας το τουριστικό προφίλ της περιφέρειας.

Σήμερα, μόνο στην Αττική βρίσκονται 18 διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες με 34 brands, με τη συντριπτική πλειονότητα των ξενοδοχείων που βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα μιας διεθνούς, εθνικής και/ή τοπικής αλυσίδας να ανήκουν στις δύο υψηλότερες κατηγορίες, εκείνες των 4 και 5 αστέρων. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια διεθνή brands έχουν αφιχθεί ακόμα και πέριξ της πλατείας Ομονοίας, μιας «δύσκολης» περιοχής του κέντρου της Αθήνας, ενδεικτικό της δυναμικής που έχει αποκτήσει η ελληνική πρωτεύουσα.

Ε. ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Νωρίς για προβλέψεις, θετικές οι ενδείξεις

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η Αθήνα είναι ελκυστική πόλη, ένας must see προορισμός με ικανοποιημένους τουρίστες. Η πόλη έχει όλα τα στοιχεία: αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, εμπορικά καταστήματα, ελκυστικές γειτονιές, εστιατόρια και bars, νυχτερινή ζωή, εκδηλώσεις, συναυλίες, εκθέσεις και συνέδρια, δραστηριότητες, παραλίες, κοντινά νησιά και πολιτισμό.

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό, «δεν μπορούμε να κάνουμε άμεσες προβλέψεις για το 2024, είναι ακόμη πολύ νωρίς και όλα είναι ρευστά. Ολα εξαρτώνται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις οι οποίες δεν βοηθούν αυτή τη στιγμή. Αν όλα μείνουν ως έχουν, τότε ίσως μπορούμε να πούμε ότι το 2024 θα είναι αντίστοιχο του 2023».




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ