ΚΡΗΤΗ

Ο ψηφιακός ιστορικός χάρτης της Κρήτης στις σχολικές τάξεις

Ερευνητικό και εκπαιδευτικό εργαλείο θα αποτελέσει για τους καθηγητές και μαθητές των γυμνασίων και λυκείων της Κρήτης ένας ψηφιακός ιστορικός χάρτης που είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης, που τελεί υπό την αιγίδα της Επιτροπής ΕΛΛΑΔΑ 2021. Ο ψηφιακός ιστορικός χάρτης εντάσσεται στα πλαίσια των δράσεων για τον εορτασμό των 200 ετών από την Επανάσταση και στοχεύει μέσα από το «πάντρεμα» ιστορίας, γεωγραφίας και τεχνολογίας να καταστεί ένα ελκυστικό εργαλείο για τα παιδιά, το οποίο θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη ιστορικής συνείδησης της τοπικής ιστορίας, ενταγμένης στην ελληνική και ευρωπαϊκή ιστορία.

«Το επιστημονικό και παιδαγωγικό υπόβαθρο του έργου από κοινού με τον σύγχρονο, ψηφιακό του χαρακτήρα, αντιπροσωπεύουν την προσπάθειά της Περιφέρειας Κρήτης να παραδώσουμε στις σχολικές μονάδες ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που εμπλουτίζει τη διδασκαλία της τοπικής και εθνικής μας ιστορίας και δίνει στους μαθητές και στις μαθήτριες τη δυνατότητα να περιηγηθούν στο επαναστατημένο νησί. Παράλληλα, ο ψηφιακός ιστορικός χάρτης φιλοδοξούμε να αποτελέσει έναν σύγχρονο δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα στον πολίτη του 21 ου αιώνα και στο ιστορικό μας παρελθόν, προκειμένου να ανιχνεύσουμε τις ρίζες μας ως λαός» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιπεριφερειάρχης Παιδείας και Διά Βίου Μάθησης της Περιφέρειας Κρήτης Έφη Κουτεντάκη.

Μέσω του συγκεκριμένου έργου, παρουσιάζονται στοιχεία που αφορούν την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά, και τη συλλογική μνήμη, μέσω μιας ψηφιακής περιήγησης στο παρελθόν σε τοπικό επίπεδο. Τα ιστορικά γεγονότα, τα πρόσωπα, οι τοποθεσίες, τα στρατηγικά σημεία και τα κείμενα που συγκεντρώθηκαν και αποτυπώθηκαν με ψηφιακό τρόπο, συνοδεύονται από παλιές φωτογραφίες, χάρτες και σχέδια.

«Ο ψηφιακός χάρτης αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για τη διδασκαλία της τοπικής ιστορίας στην Κρήτη, συμβάλλοντας στην αφύπνιση του ενδιαφέροντος μαθητών και μαθητριών ώστε να κατανοήσουν σε βάθος την επαναστατική εμπειρία. Ο προσανατολισμός της διδασκαλίας της ιστορίας καθίσταται περισσότερο μαθητοκεντρικός. Ο εναλλακτικός τρόπος λειτουργίας του χάρτη προάγει αφενός την ομαδοσυνεργατική μάθηση, αφετέρου τον ιστορικό και ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών και μαθητριών, την ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης και συνείδησης και την εμβάθυνση στην ιστορική γνώση» συμπλήρωσε η κ. Κουτεντάκη.

Σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη Παιδείας και Διά Βίου Μάθησης της Περιφέρειας Κρήτης, την ιδέα και τον οραματισμό που είχε η Περιφέρεια, υλοποίησαν το Πανεπιστήμιο Κρήτης, με τον κ. Κολοβό (καθηγητή στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), τον κ. Χουρδάκη (καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης) και τους συνεργάτες τους, παρέχοντας την επιστημονική ιστορική γνώση αλλά και το παιδαγωγικό υπόβαθρο, για ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που φιλοδοξεί να βρει τη θέση του στη μαθησιακή διαδικασία. Το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας με τον κ. Στεφανίδη και την ομάδα του Εργαστηρίου Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου – Υπολογιστή, περιέβαλε το έργο με το απαραίτητο ψηφιακό πλαίσιο για να συμβαδίσει με τα σύγχρονα εκπαιδευτικά δεδομένα, ενώ μουσικά αποσπάσματα από την όπερα «Καπετάν Μιχάλης (Ελευτερία ή Θάνατος)» του κ. Μαραμή, πλαισιώνουν μουσικά την ιστορική περιήγηση.

«Ο ψηφιακός ιστορικός χάρτης περιέχει όλα τα επαναστατικά γεγονότα στην Κρήτη, από το 1821 έως το 1830. Το καινοτόμο εκπαιδευτικό εργαλείο βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Κρήτης (https://1821.crete.gov.gr/) και είναι προσβάσιμο και από άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής. Πρόκειται για έναν πολυτροπικό συνδυασμό αφηγηματικού και οπτικοακουστικού υλικού με τα ιστορικά γεγονότα να προβάλλονται με τρόπο που αναδεικνύει τη συμμετοχή του νησιού στον πανεθνικό ξεσηκωμό» είπε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Κουτεντάκη.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ