ΕΛΛΑΔΑ ΚΡΗΤΗ

Κρήτη: Τρομακτικό θέαμα οι γέφυρες στο νησί μετά το πρωτοφανές δυστύχημα από κατάρρευση δημόσιου έργου στην Πάτρα – Ευθύνες αν συμβεί και στον ΒΟΑΚ (εικόνες)

Ένας νεκρός και 12 τραυματίες (οι τέσσερις σε σοβαρή κατάσταση) ήταν ο απολογισμός από τη χθεσινή κατάρρευση τμήματος γέφυρας της περιμετρικής Πατρών στο 206ο χιλιόμετρο Πατρών-Πύργου με κατεύθυνση προς Πάτρα, κι ενώ συνεχιζόταν και στη διάρκεια της νύχτας η επιχείρηση απεγκλωβισμού, καθώς κάτω από τα συντρίμμια εκτιμάται ότι βρίσκονται τουλάχιστον 3 άτομα.

Σε τέσσερις συλλήψεις προχώρησαν, σύμφωνα με πληροφορίες, αργά το απόγευμα οι αστυνομικοί. Ανάμεσα στις συλληφθέντες είναι ο υπεύθυνος του έργου, καθώς επίσης και δύο χειριστές μηχανημάτων, ενώ σε δηλώσεις του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ο οποίος μετέβη στο σημείο, ανέφερε πως «υπάρχει ένα ερωτηματικό εάν είχαν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας», προσθέτοντας ότι «αυτά είναι θέματα που θα διερευνηθούν γιατί είναι σαφές ότι η ασφάλεια των εργαζομένων και των ανθρώπων γενικότερα είναι πρώτης προτεραιότητας».

Την ίδια ώρα, στη βαριά σκιά της πρωτοφανούς τραγωδίας στην Πάτρα, παράλληλα με τα ερωτήματα για αυτό καθαυτό το περιστατικό, επανέρχεται εύλογα στο προσκήνιο η γενικότερη συζήτηση γύρω από την κακή κατάσταση και έλλειψη συντήρησης των γεφυρών στη χώρα μας, που παραμένουν “αχαρτογράφητες” ως προς τα προβλήματά τους, αλλά και γύρω, ειδικότερα, από την εμφανή έλλειψη συντήρησης σε γέφυρες εδώ στο νησί μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν ορισμένες γέφυρες του ΒΟΑΚ, οι οποίες, παρά το γεγονός ότι πάνω και κάτω από αυτές διέρχονται σε καθημερινή βάση χιλιάδες οχήματα, εμφανίζονται διά γυμνού οφθαλμού να βρίσκονται σε κακή κατάσταση, με ρηγματώσεις, με διαβρωμένο, αποσαθρωμένο οπλισμό και κρεμάμενα σίδερα ή σοβάδες που συνθέτουν μια ιδιαίτερα ανησυχητική, επικίνδυνη εικόνα…

Εντωμεταξύ, παραμένουν άφαντες οι παρεμβάσεις συντήρησης, με την Περιφέρεια Κρήτης να δηλώνει ότι περιμένει ακόμα στο “ακουστικό” της επί πολλούς μήνες το κεντρικό κράτος για τη χρηματοδότηση και δρομολόγηση μιας ευρείας παρέμβασης ύψους 5,1 εκατομμυρίων ευρώ.

Η τραγωδία στην Πάτρα

Σοκαριστικές στιγμές, βαρύς πόνος και αγωνία συνέθεσαν την πρωτοφανή τραγωδία που εκτυλίχθηκε χθες στην Πάτρα, λόγω της κατάρρευσης τμήματος μεγάλης γέφυρας.

Γέφυρα Πάτρα

Μέχρι χθες το βράδυ, οι πυροσβέστες που μετείχαν στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης είχαν ανασύρει κάτω από τα συντρίμμια έναν νεκρό και 12 τραυματίες, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες αναζητούνταν 3 άτομα…

Έξι από τους τραυματίες διακομίστηκαν στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πάτρας και άλλοι έξι στο Νοσοκομείο “Άγιος Ανδρέας”.

Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, οι τέσσερις από τους τραυματίες νοσηλεύονται σε σοβαρή κατάσταση, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.

Επιτόπου βρίσκονταν 35 πυροσβέστες με 12 οχήματα, η ομάδα “Ίκαρος” με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, καθώς και ειδικά διασωστικά οχήματα της 6ης ΕΜΑΚ με δύο διασωστικούς σκύλους.

«Γλίτωσα την τελευταία στιγμή»

Συγκλονίζει η μαρτυρία αυτόπτη μάρτυρα ο οποίος κατάφερε και γλίτωσε, όπως ο ίδιος λέει, την τελευταία στιγμή, όταν τμήμα της γέφυρας στην Πάτρα κατέρρευσε. Εμφανώς ταραγμένος και γεμάτος σκόνες στο πρόσωπο, περιέγραψε τις δραματικές στιγμές λέγοντας ότι ο ίδιος και ο αδελφός του γλίτωσαν την ώρα που έβγαζαν «παλιοσίδερα από κάτω», ενώ, όπως είπε, εκεί που βρισκόταν ήταν και αρκετοί άλλοι που βρίσκονται πεθαμένοι κάτω από το μπετό.

Η επίσημη ενημέρωση

Σύμφωνα με έκτακτη ενημέρωση του εκπροσώπου Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, Βασίλη Βαθρακογιάννη, «στις 12:47 σήμερα το μεσημέρι (σ.σ. χθες) ειδοποιήθηκε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος για κατάρρευση τμήματος γέφυρας στην περιμετρική Πατρών στο 206ο χιλιόμετρο Πατρών-Πύργου με κατεύθυνση προς Πάτρα. Άμεσα μετέβησαν στο σημείο 35 πυροσβέστες με 12 οχήματα, η ομάδα “Ίκαρος” με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, καθώς και ειδικά διασωστικά οχήματα της 6ης ΕΜΑΚ με 2 διασωστικούς σκύλους, ενώ μεταβαίνουν δυνάμεις από την 1η και την 5η ΕΜΑΚ». Ο κ. Βαθρακογιάννης πρόσθεσε ότι τα νοσοκομεία της πόλης τέθηκαν σε επιφυλακή, ενώ στο σημείο παρέμειναν 5 ασθενοφόρα και μία κινητή μονάδα του ΕΚΑΒ.

Ο ίδιος επισήμανε ότι «στο συγκεκριμένο τμήμα της γέφυρας είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία και ήταν κλειστό με απόφαση της Διεύθυνσης της Αστυνομίας Αχαΐας από την Πέμπτη 20 Ιουλίου, λόγω εργασιών κατεδάφισης για την ανακατασκευή της κάτω διάβασης». Παράλληλα έχει ενημερωθεί ο αρμόδιος εισαγγελέας, ενώ την προανάκριση έχει αναλάβει το Α’ Αστυνομικό Τμήμα Πατρών.

Πώς συνέβη το δυστύχημα

Προγραμματισμένη κατεδάφιση της διπλής γέφυρας 603 στην περιμετρική της Πάτρας λόγω προβλημάτων στατικότητας αφορούσε το τραγικό συμβάν που σημειώθηκε στην περιοχή Μποζαΐτικα. Οι γέφυρες, μήκους 167 μέτρων και 169 μέτρων αντίστοιχα σε κάθε κλάδο κυκλοφορίας, βρίσκονται στην αρχή της παράκαμψης των Πατρών.

Παλαιότερα, η διπλή αυτή γέφυρα στο Χάραδρο, στα Μποζαΐτικα, είχε εμφανίσει προβλήματα στατικής επάρκειας και λόγω αυτού από το 2021 είχαν αρχίσει εργασίες επιδιόρθωσής της.

Πρόκειται για έργο που χρηματοδοτήθηκε το 2021 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με 6,5 εκατ. ευρώ.

Το έργο της αποκατάστασης είχε αναλάβει η εταιρεία ΑΒΑΞ για λογαριασμό της Ολυμπίας Οδού, η οποία κατασκευάζει το κομμάτι “Πάτρα-Πύργος” και έχει την ευθύνη της συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου από την Ελευσίνα έως την Πάτρα.

Σύμφωνα με τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, είχε ολοκληρωθεί προ μηνών η ανακατασκευή του πρώτου κλάδου της γέφυρας προς Πύργο και χθες ήταν προγραμματισμένη η κατεδάφιση του δεύτερου κλάδου στο ρεύμα προς Αθήνα, όπου συνέβη η τραγωδία. Όπως ανέφερε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, Ευθύμιος Λέκκας, το δυστύχημα συνέβη κατά τη διάρκεια της διαδικασίας κατεδάφισης, όταν τμήμα της γέφυρας κατέρρευσε.

Μιλώντας για την κατάσταση των γεφυρών στη χώρα, τόνισε ότι το τελευταίο διάστημα γίνονται προσπάθειες στον ΟΑΣΠ για να τεθούν οι προδιαγραφές αντισεισμικού ελέγχου των γεφυρών προκειμένου να είναι ασφαλείς.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., στο συγκεκριμένο τμήμα της γέφυρας είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία και ήταν κλειστό με απόφαση της Διεύθυνσης της Αστυνομίας Αχαΐας από την Πέμπτη 20 Ιουλίου, ωστόσο στον χώρο του τραγικού συμβάντος βρέθηκαν άτομα άσχετα με τις εργασίες (οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας κάνουν λόγο για Ρομά οι οποίοι είχαν πάει εκεί για να συλλέξουν μέταλλα).

Η ανακοίνωση της ΑΒΑΞ

«Η ΑΒΑΞ Α.Ε. γνωστοποιεί ότι σήμερα (σ.σ. χθες) Κυριακή 23/7/2023 στο 206 χλμ. της εθνικής οδού Πατρών-Πύργου εκτελούσε προγραμματισμένες εργασίες κατεδάφισης γέφυρας (φορέας κατεύθυνσης προς Πάτρα). Μετά τη διακοπή των εργασιών και παρά την απαγόρευση της κυκλοφορίας και τα μέτρα που είχαν ληφθεί, στον χώρο βρέθηκαν άτομα μη έχοντα εργασία, τα οποία τραυματίστηκαν (ένα από τα οποία θανάσιμα) από τμήματα της γέφυρας που κατέρρευσαν.

Η εταιρεία από την πρώτη στιγμή συνεργάζεται στενά με τις Αρχές στο πλαίσιο διερεύνησης του συμβάντος.

Η ΑΒΑΞ Α.Ε. εκφράζει τα βαθύτατα συλλυπητήριά της στους οικείους του θανόντος και εύχεται ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες».

Ανακοίνωση υπουργείου Υποδομών

Τη «βαθιά θλίψη» τους και τα «συλλυπητήριά» τους, «με αφορμή το δυστύχημα που έγινε στην Πάτρα», αλλά και τις «ευχές» τους για «ταχεία ανάρρωση προς τους τραυματίες που νοσηλεύονται», εξέφρασαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας όπως και οι υφυπουργοί Χριστίνα Αλεξοπούλου και Νίκος Ταχιάος, που μετέβησαν στον χώρο του δυστυχήματος.

ΣΥΡΙΖΑ

«Η κατασκευαστική εταιρεία που είχε αναλάβει τα έργα στη γέφυρα που κατέρρευσε στην Πάτρα παραδέχεται με ανακοίνωσή της ότι σήμερα (σ.σ. χθες), σε συνθήκες ακραίου καύσωνα, πραγματοποιούνταν εργασίες κατεδάφισης. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι αμείλικτα:

* Γιατί εκτελούνταν εργασίες σήμερα υπό ακραίες θερμοκρασίες καύσωνα;

* Ποια ήταν ακριβώς τα μέτρα ασφάλειας που είχαν ληφθεί;

* Γνώριζε η κυβέρνηση για την επικινδυνότητα της κατάστασης και σε τι ενέργειες είχε προβεί;», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ.

Έρχονται στο μυαλό οι ανησυχητικές εικόνες από τις γέφυρες του ΒΟΑΚ

Μετά την τραγωδία στην Πάτρα με την κατάρρευση της γέφυρας, τον νεκρό και τους εγκλωβισμένους, στο μυαλό πολλών πολιτών ήρθαν αναπόφευκτα οι γέφυρες του ΒΟΑΚ που φαντάζουν ως κρεμάμενη απειλή!

Γέφυρα Ηράκλειο

Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται η γέφυρα του ΒΟΑΚ στη λεωφόρο Καζαντζίδη (γέφυρα Αλικαρνασσού), η γέφυρα στον Κατσαμπά Ηρακλείου, καθώς και αυτή στο Γιόφυρο.

Πρόκειται για ασυντήρητες γέφυρες, από τις οποίες διέρχονται σε καθημερινή βάση χιλιάδες οδηγοί με τα οχήματά τους.

Ο τηλεοπτικός φακός της “ΚΡΗΤΗ TV” και ο φωτογραφικός φακός του neakriti.gr και της “Ν.Κ.” έχουν καταγράψει μια σειρά ανησυχητικών εικόνων, οι οποίες απεικονίζουν την κάκιστη κατάσταση στην οποία βρίσκονται γέφυρες του ΒΟΑΚ. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι οδηγοί δεν κρύβουν την ανησυχία τους. Και πώς να την κρύψουν δηλαδή, όταν κρεμάμενοι σοβάδες, σκουριασμένα σίδερα που “χάσκουν” απειλητικά και εμφανείς ρηγματώσεις είναι κάποιες από τις εικόνες που αντικρίζουν διασχίζοντας τις εν λόγω γέφυρες ντόπιοι και επισκέπτες.

Γέφυρα Ηράκλειο

Οι εικόνες στη γέφυρα της λεωφόρου Καζαντζίδη, στον Κατσαμπά, στο Γιόφυρο, αλλά και το μικρό γεφυράκι στην περιοχή του Γιοφύρου είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές. Είναι ορατή η διάβρωση του οπλισμού και η αποσάθρωση σκυροδέματος, ενώ διερχόμενοι οδηγοί τρέμουν κάθε φορά που διασχίζουν τις γέφυρες. Ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Νίκος Σκουλάς είχε τονίσει τον περασμένο Απρίλιο ότι η Περιφέρεια έχει ενημερώσει επισήμως το υπουργείο για την αναγκαιότητα έργων αποκατάστασης σε έξι γέφυρες επί του ΒΟΑΚ, ύψους 5.100.000 ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Σκουλά, η γέφυρα του ΒΟΑΚ στη λεωφόρο Καζαντζίδη (Νέα Αλικαρνασσός) αποτελεί τη Νο1 προτεραιότητα μεταξύ όλων των γεφυρών που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Επίσης σε πρώτη προτεραιότητα για ανάγκες συντήρησης-αποκατάστασης είναι η γέφυρα στο Συλλαμιανό ρέμα, η γέφυρα κάτω διάβασης στα Ληνοπεράματα, η γέφυρα της Ζουρίδας, η γέφυρα προς Σίσες και η γέφυρα Γεροποτάμου Ρεθύμνου.

Γέφυρα Ηράκλειο

Πάντως, αν και τότε είχαν περάσει ήδη 5 μήνες από τότε που απέστειλε το τεχνικό δελτίο η Περιφέρεια Κρήτης, το αρμόδιο υπουργείο δεν είχε ανάψει ακόμα το “πράσινο φως” για τη συντήρηση των γεφυρών, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει προκύψει κάποια χειροπιαστή εξέλιξη ούτε μέχρι τώρα.

Γέφυρα Ηράκλειο

Μιλώντας επίσης τότε, τον Απρίλιο, στο neakriti.gr και το κεντρικό δελτίο ειδήσεων της “ΚΡΗΤΗ TV”, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης επισήμανε: «Είμαστε σε μια σεισμική περιοχή. Αυτές οι γέφυρες είναι πολλών ετών. Έχουν πολλά χρόνια να συντηρηθούν και νομίζω ότι πολλές φορές το πρόβλημα είναι εμφανές».

Γέφυρα Ηράκλειο

 

Πηγή: neakriti.gr




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ