Νομός Χανίων

Ιωσήφ Κ : Παρουσίαση του νέου πλοίου της Χανιώτικης εταιρείας Creta Gargo Lines

Έχουμε αναφέρει αρκετές φορές ό,τι η ακτοπλοΐα δεν εξυπηρετείται αποκλειστικά και μόνο, από τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία. Εξυπηρετείται απ’ όλα αυτά τα πλοία που διεξάγουν πλόες μεταξύ λιμένων εγγύς κρατών (διεθνής ακτοπλοΐα) ή, μεταξύ λιμένων ηπειρωτικών και λιμένων νήσων της ίδιας χώρας (μεσαία ή, μικρή ακτοπλοΐα). Οπότε το δικαίωμα διενέργειας ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας μεταξύ ελληνικών και διεθνών λιμένων πέραν από τα επιβατηγά οχηματαγωγά, έχουν τα φορτηγά οχηματαγωγά, τα πετρελαιοφόρα, τα ταχύπλοα, τα ρυμουλκά, κ.α. Όλα με τον δικό τους τρόπο, καθημερινά στηρίζουν την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, δίνοντας έναν αγώνα για την καλύτερη εξυπηρέτηση μεταφοράς επιβατών αλλά και φορτίων, μεταξύ των λιμένων.

Η παρέα του ellinikiaktoploia.net συνεχίζοντας την παρουσίαση πλοίων της ελληνικής ακτοπλοΐας, αυτή την φορά επιβιβάζεται για πρώτη φορά σε ένα φορτηγό οχηματαγωγό πλοίο, αποδεχόμενοι την πρόκληση και την πρόσκληση για παρουσίαση σε κάτι διαφορετικό. Με αφετηρία την προβλήτα Γ1 του Νέου Μόλου Δραπετσώνας, θα επιβιβαστούμε στο ΙΩΣΗΦ Κ. το νεότερο απόκτημα του στόλου της CRETA CARGO LINES και θα ταξιδέψουμε μαζί του μέχρι την Σούδα, τον λιμένα των Χανίων της Κρήτης.

Πριν επιβιβαστούμε όμως στο πλοίο, πάμε να ανατρέξουμε στον χρόνο και την πλούσια ιστορία του πλοίου. Το ΙΩΣΗΦ Κ. ναυπηγήθηκε το 1979, στο ναυπηγείο A/S Vaagen Verft, του χωριού Kyrksaeterora της Νορβηγίας. Πρώτο του όνομα το NORWEGIAN CHALLENGER, με το οποίο ξεκίνησε δρομολόγια για λογαριασμό της STEINEGER WIK. To 1980 ναυλώνεται στην NORIENT LINE, η οποία το δρομολογεί στη γραμμή Hamburg – Bremerhaven – Rotterdam – Antwerpen – Jeddah – Singapore – Hong Kong – Keelung – Busan – Tokyo . Το 1981 ναυλώνεται στην OT AFRICA LINE, οπότε και δρομολογείται στη γραμμή Venice -Tripolis. To 1982 μετονομάζεται σε JOLLY BRUNO και ναυλώνεται στην IGNAZIO MESSINA. Το 1993 αλλάζει για άλλη μία φορά όνομα, μετονομάζεται σε MERCHANT BRILLIANT και αγοράζεται από την MERCHANT, η οποία το δρομολογεί στις γραμμές Heysham – Dublin και Heysham – Warrenpoint. To 2006 ναυλώνεται στην NORFOLK LINE και το 2007 στην SCANDLINES, εξυπηρετώντας την γραμμή Rostock – Hangö. Το 2008 είναι μία περίεργη χρονιά για το πλοίο, αφού αρχικά ναυλώνεται στην SEATRUCK επιστρέφοντας στη γραμμή Heysham – Warrenpoint, μετέπειτα ναυλώνεται στην NORFOLK LINE η οποία το δρομολογεί στη γραμμή Heysham – Belfast, ενώ το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου αγοράζεται από την WILLISTON IMPEX CO και μετονομάζεται σε ZOYA. Το 2015 αγοράζεται από την AVANTIS MARITIME και μετονομάζεται σε BEKAA DREAM. Το 2018 αγοράζεται από την BEKAA DREAM SHIPPING, στην οποία παραμένει μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2020, οπότε και αγοράζεται από την CRETA CARGO LINES και μετονομάζεται σε ΙΩΣΗΦ Κ, σε ανάμνηση του αδικοχαμένου ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΥ ΙΩΣΗΦ ΚΟΥΚΙΑΝΑΚΗ (αδερφός πλοιοκτήτη). Μετά από μια εκτεταμένη επισκευή στα Ναυπηγεία Σπανόπουλου, πραγματοποιεί το πρώτο του δρομολόγιο στις 23/9 στη γραμμή Πειραιάς-Σούδα, αντικαθιστώντας το ΤΑΛΩΣ.

Photo : Michael Neidig (Shipspotting.com)

Τελευταία Παρασκευή του Οκτωβρίου, κι εμείς ετοιμαζόμαστε το βράδυ της ίδιας ημέρας να ταξιδέψουμε με το ΙΩΣΗΦ Κ. Αφήνοντας πίσω μας το γνώριμο λιμάνι του Πειραιά, φτάνουμε στο Νέο Μόλο Δραπετσώνας και συγκεκριμένα στην προβλήτα Γ1, εκεί απ’ όπου αναχωρούν τα φορτηγά οχηματαγωγά. Λίγα λεπτά μετά τις 19:00, φτάνουμε με το Ι.Χ μας μπροστά από το επιβλητικό φορτηγό-οχηματαγωγό. Η φόρτωση βυτίων και φορτηγών στα γκαράζ του ΙΩΣΗΦ Κ. βρίσκεται σε εξέλιξη, με το πλήρωμα να τηρεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας που πρέπει να τηρούνται σε αυτές τις περιπτώσεις. Στον καταπέλτη του πλοίου μας υποδέχονται ο Πλοίαρχος του ΙΩΣΗΦ Κ. Cpt Κώστας Βελαλόπουλος, καθώς και οι 2 Αρχιπλοίαρχοι της CRETA CARGO LINES, ο Cpt Θανάσης Μπάτζιος και ο Cpt Λευτέρης Καρυστινός, οι οποίοι μας καλωσορίζουν στο πλοίο. Τρεις Πλοίαρχοι που έχουν γράψει την δική τους ιστορία στην ελληνική μας ακτοπλοΐα, προσφέροντας πάρα πολλά όλα αυτά τα χρόνια. Ο Cpt Κώστας έχοντας υπηρετήσει και πλοιαρχήσει για πολλά χρόνια σε επιβατηγά πλοία, αποφάσισε να κάνει στροφή στην καριέρα του και να μετακομίσει στην οικογένεια της CRETA CARGO LINES, συνεχίζοντας να προσφέρει τις γνώσεις και την εμπειρία του μέσα από τα φορτηγά οχηματαγωγά πλοία της εταιρείας.

Έχοντας ολοκληρώσει την ολιγόλεπτη συζήτηση μας με τους τρεις καθόλα αξιόλογους καπετάνιους, επιβιβαζόμαστε στο πλοίο και οδηγούμαστε στην καμπίνα μας. Λίγο πριν τις 20:00 το βράδυ, αποφασίζουμε να ανέβουμε στην Γέφυρα για να παρακολουθήσουμε από εκεί την αναχώρηση μας. Η θέα προς την πλώρη και το πάνω ανοιχτό γκαράζ του πλοίου είναι πρωτόγνωρη για εμάς, αφού είναι το παρθενικό μας ταξίδι με τέτοιου είδους πλοίο. Να συμπληρώσουμε σε αυτό το σημείο, πως κατά την άφιξη μας στην Γέφυρα συναντάμε τους υπόλοιπους Αξιωματικούς της, που είναι ο Υποπλοίαρχος Cpt Γιώργος Βελαλόπουλος και οι Ανθυποπλοίαρχοι, Cpt Σταμάτης Τουτουντζής και ο Cpt Κώστας Γρηγοράκος. Έχοντας πάρει άδεια απόπλου από το PIRAEUS TRAFFIC, παίρνουμε καταπέλτη και άγκυρες και ξεκινάμε το ταξίδι μας. Σιγά-σιγά αφήνουμε την ευρύτερη περιοχή της Δραπετσώνας και του Κερατσινίου και περνάμε το στενό της Ψυτάλλειας – Νέου Μόλου Δραπετσώνας. Σε λίγα λεπτά μπαίνουμε στο separation και εμείς κατεβαίνουμε από την Γέφυρα για να γευματίσουμε στην τραπεζαρία.

Το πρωί μας βρίσκει να αγναντεύουμε την είσοδο μας στον κόλπο της Σούδας. Στα δεξιά μας η Αμερικάνικη Βάση, ενώ στα αριστερά μας προβάλλει ο Ναύσταθμος της Σούδας και η Σχολή Εμποροπλοιάρχων. Με μία δεξιόστροφη ακτοπλοϊκή μανούβρα που πραγματοποιεί ο Cpt Κώστας, δένουμε στο εμπορικό κομμάτι του φυσικού λιμανιού της δυτικής Κρήτης στις 7:30 το πρωί, κι αμέσως ξεκινάει η εκφόρτωση των φορτηγών και των βυτίων. Η εκφόρτωση δεν αργεί να τελειώσει, αφού τα γκαράζ του ΙΩΣΗΦ Κ. με τις 6 γραμμές φόρτωσης, βοηθούν τους οδηγούς να ελιχθούν άμεσα και με ασφάλεια. Εμείς με την σειρά μας αφήνουμε πίσω μας το πλοίο και το πλήρωμα να ετοιμαστούν για την βραδινή αναχώρηση, δίνοντας ραντεβού μαζί τους λίγο πριν την έναρξη της φόρτωσης.

Κατά την επιστροφή μας στο λιμάνι της Σούδας, η θέα από ψηλά μας αποζημιώνει σε μεγάλο βαθμό, βλέποντας τα 2 Ε/Γ-Ο/Γ μαζί με το ΙΩΣΗΦ Κ. να γεμίζουν το κρητικό λιμάνι. Φτάνοντας στο πλοίο, ήδη τα πρώτα φορτηγά έχουν εισέλθει στα γκαράζ. Χωρίς να χάνουμε λεπτό, αρπάζουμε την ευκαιρία που το πλοίο είναι ακόμα άδειο και αρχίζουμε την περιπλάνηση στους χώρους του. Με αφετηρία την πρύμνη του πλοίου, ξεκινάμε την περιήγηση μας σε αυτό.

Το ΙΩΣΗΦ Κ. διαθέτει έναν μεγάλο σε διαστάσεις καταπέλτη, ο οποίος χρησιμοποιείται για την επιβίβαση των οχημάτων στα 2 κυρίως γκαράζ του. Η πρύμνη του πλοίου έχει 2 εισόδους, μία αριστερά που οδηγεί στο επάνω ανοιχτό γκαράζ και μία δεξιά που οδηγεί στο κάτω κλειστό γκαράζ και στο μικρό γκαράζ των Ι.Χ. που βρίσκεται ένα επίπεδο κάτω από το κλειστό γκαράζ. Ενδεικτικά, το ΙΩΣΗΦ Κ. στα 1272 μέτρα φόρτωσης που διαθέτει, μπορεί να φιλοξενήσει περίπου 80 φορτηγά.

Χρησιμοποιώντας το ασανσέρ και το κλιμακοστάσιο του ακομοδεσίου, ανεβαίνουμε κατ`αρχήν στο Deck 4. Εδώ συναντάμε την τραπεζαρία-σαλόνι των οδηγών, την τραπεζαρία του πληρώματος, καθώς και το μεγαλύτερο από τα ανοιχτά πρυμνιά καταστρώματα του πλοίου.

Ανεβαίνοντας ένα κατάστρωμα στο Deck 5, συναντάμε τις 4 καμπίνες για τους οδηγούς, μέρος των καμπίνων του πληρώματος, το Νοσοκομείο, καθώς και ένα μικρό πρυμνιό ανοικτό κατάστρωμα.

Ολοκληρώνοντας την περιήγηση μας στο πλοίο, ανεβαίνουμε ένα κατάστρωμα ακόμα, στο Deck 6, όπου συναντάμε την Γέφυρα του πλοίου, τις καμπίνες των Αξιωματικών, καθώς και 2 πλαϊνά καταστρώματα. Κάνοντας μία μικρή στάση στην Γέφυρα, να αναφέρουμε ότι ο χώρος είναι άνετος και πλήρως εξοπλισμένος με όλα τα όργανα ναυσιπλοΐας που απαιτούνται, προσφέροντας ασφαλείς και ιδανικές συνθήκες εργασίας σε αυτούς που εργάζονται στον χώρο αυτό. Η θέα προς όλες τις κατευθύνσεις είναι εξαιρετική, προσφέροντας εντυπωσιακές εικόνες προς την πλώρη και το επάνω ανοικτό γκαράζ.

Έχοντας ολοκληρώσει την σύντομη περιήγηση μας στα γκαράζ και το ακομοδέσιο του ΙΩΣΗΦ Κ. επιστρέφουμε στο κάτω κλειστό γκαράζ και στην πόρτα που θα μας οδηγήσει στο Μηχανοστάσιο. Εκεί, μας υποδέχεται ο Α’ Μηχανικός κ. Μανώλης Βολακάκης και η ομάδα του, που φροντίζουν καθημερινά το ΙΩΣΗΦ Κ. ώστε να είναι έτοιμο για το επόμενο ταξίδι του. Να σημειώσουμε πως μετά την παράδοση του πλοίου στους νέους πλοιοκτήτες του, πραγματοποιήθηκε εκτεταμένη επισκευή σε όλους τους χώρους, εργασίες που το βοήθησαν να επανέλθει σε επιδόσεις που είχε στα πρώτα χρόνια της ναυπήγησης του. Καθοριστική ευθύνη στην επιτυχημένη ολοκλήρωση των επισκευών στο μηχανοστάσιο ειχε ο Αρχιμηχανικός της Εταιρείας κ. Αχιλλέας Σοβατζής. Αναφέροντας μερικά από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, να αναφέρουμε πως το ΙΩΣΗΦ Κ. έχει μήκος 133,30m, πλάτος 21m και βύθισμα 5m. Διαθέτει 2 κύριες μηχανές MAK 12M 453K, 3310KW η κάθε μία και 3 ηλεκτρογεννήτριες 228KW. Μπορεί να ταξιδεύει με ταχύτητα που αγγίζει τα 17knots, ενώ για τους ελιγμούς στα λιμάνια χρησιμοποιεί το bow thruster 590KW.

Μετά την σύντομη περιήγηση στους χώρους του Μηχανοστασίου, επιστρέφουμε στον καταπέλτη του πλοίου και παρακολουθούμε την φόρτωση. Μισή ώρα πριν από την αναχώρηση μας στις 20:00 το βράδυ, τα 2 γκαράζ του πλοίου έχουν γεμίσει μέχρι τον καταπέλτη, δείχνοντας για ακόμη μία φορά το σημαντικό εμπορικό φορτίο που έχουν οι γραμμές της Κρήτης. Στην ώρα μας παίρνουμε άδεια από το Κ.Λ. Σούδας και αναχωρούμε για το ταξίδι της επιστροφής. Έχοντας βγει από τον κόλπο της Σούδας, χαράσσουμε βορειοδυτική πορεία με την πανσέληνο να μας κάνει παρέα στην Γέφυρα όπου έχουμε ανέβει.

Μετά από ένα ήσυχο και όμορφο βράδυ, στις 7:20 το πρωί της Κυριακής, φτάνουμε έξω από το κεντρικό λιμάνι του Πειραιά. Προσεγγίζοντας στην κίτρινη σημαδούρα, επικοινωνούμε με το PIRAEUS TRAFFIC και παίρνουμε άδεια για την συνέχιση του πλου μας προς την προβλήτα Γ1 του Νέου Μόλου Δραπετσώνας. Με τον ήλιο να είναι κατάπλωρα, ο Cpt Κώστας πραγματοποιεί αριστερόστροφη μανούβρα μπροστά από το κρουαζιερόπλοιο που βρίσκεται πλαγιοδετημένο στο Μόλο της Δ.Ε.Η. Λίγο πριν τις 8:00 το πρωί έχουμε δέσει στο ντόκο, έχοντας ολοκληρώσει το όμορφο ταξίδι μας.

Οι εικόνες και οι εμπειρίες που αποκτήσαμε από αυτό το ταξίδι μας με το ΙΩΣΗΦ Κ. ήταν πρωτόγνωρες για εμάς. Χωρίς να έχουμε ταξιδέψει ξανά στο παρελθόν με Φορτηγό Οχηματαγωγό πλοίο, καταφέραμε και προσαρμοστήκαμε γρήγορα σε σχέση με τις ιδιαίτερες συνθήκες που συναντά κανείς σε τέτοιας κατηγορίας πλοίο, ζώντας διαφορετικές αλλά και ταυτόχρονα όμορφες στιγμές, συγκριτικά με τα ταξίδια που έχουμε πραγματοποιήσει με επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία και ταχύπλοα. Σε αυτό βέβαια συνέβαλαν, τόσο η άριστη κατάσταση που βρίσκεται το ΙΩΣΗΦ Κ. όσο και το όμορφο ομολογουμένως κλίμα που επικρατούσε ανάμεσα στο πλήρωμα, δίνοντας συγχαρητήρια στην οικογένεια Κουκιανάκη για την προσθήκη του ΙΩΣΗΦ Κ. στην ακτοπλοΐα μας, στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.

Κλείνοντας την παρουσίαση μας, θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους που μας βοήθησαν στην υλοποίηση αυτού του αφιερώματος και είναι από:

Από την CRETA CARGO LINES

Τον κ. Νεκτάριο Κυπραίο, Ναύτη
Τον κ. Παναγιώτη Φωτίου, Θαλαμηπόλο
Τον κ. Δημήτρη Ζώρζο, Μάγειρα

Για να δείτε τις φωτογραφίες του αφιερώματος, πατήστε πάνω στα μπλε γράμματα. Όλες τις φωτογραφίες από το ταξίδι-αφιέρωμα, μπορείτε να τις δείτε πατώντας εδώ