ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΚΡΗΤΗ

Η “κυκλοφοριακή καθημερινότητα” μας με τη ματιά ενός Κρητικού του εξωτερικού

Τις σκέψεις του πάνω στις κυκλοφοριακές συνήθειες των συμπολιτών μας, που προβληματίζουν πολλούς, “καταθέτει” – μέσω του cretalive – ο γιατρός Ιωσήφ Κριτσωτάκης, με καταγωγή από τον Μοχό Ηρακλείου.

“Είμαι βέβαιος ότι τα γνωρίζετε αυτά τα θέματα, αλλά το γραφτό μου είναι απλά ένα έκθεμα ενός ξένου παρατηρητή” αναφέρει ο κ. Κριτσωτάκης, ακαδημαϊκός και ειδικός χειρουργός του πανεπιστημίου Λωζάνης, ο οποίος έχει ασχοληθεί και με τα κοινωνικά σαν Πρόεδρος της Ελληνικής παροικίας Λωζάνης  επί 12 χρόνια.

Αναλυτικά το κείμενό του: 
“Επιτρέψτε μου να περιγράψω κάποιες <<περίεργες και ασυνήθιστες>> εικόνες στην κυκλοφοριακή καθημερινότητα που ζούμε.

Προφανώς, έχετε δει οδηγό βέσπας με τα ψώνια σε μια σακούλα κρεμασμένα στο τιμόνι αριστερά, και άλλα ανάμεσα στα πόδια όπου βρίσκεται ένα παιδάκι όρθιο! Και η σύντροφος στο πίσω κάθισμα…Τέτοια παρόμοια βλέπουμε συχνά. Είναι πάρα πολλά…

Τους οδηγούς δίκυκλων χωρίς κράνος, ή χωρίς το στήριγμα κάτω από το πηγούνι που σε περίπτωση σύγκρουσης το κράνος θα εκτοξευθεί πρώτο.

Δεν είναι σπάνιο το θέαμα που κάποιοι δεν σέβονται το κόκκινο σήμα, όπως κάποιοι πονηρούληδες που δεν πάνε πίσω στην ουρά των οδηγών που περιμένουν το πράσινο για να στρίψουν αλλά “εμφυτεύονται” μπροστά και περνούν πρώτοι!

Στην χώρα μας βασιλεύει η αλόγιστη χρήση των οχημάτων γενικά. Χρησιμοποιούμε το μηχανάκι ή το αυτοκίνητο για να πάμε στο κοντινό περίπτερο. Βλέπουμε το χώρο, μπροστά στα τραπέζια  ταβέρνας, να είναι γεμάτος μηχανάκια και ο καταστηματάρχης όχι μόνο δεν τους ενοχλεί για να τα μετακινήσουν λίγα μέτρα πιο πέρα, προφανώς για να μην τους στεναχωρήσει, αλλά βάζει και το δικό του!

Είμαστε <<κολλητοί>> με το όχημά μας. Το σταθμεύουμε εκεί ακριβώς που σταματήσαμε!! Ένα άλλο περίεργο θέαμα, αποκλειστικό στα μέρη μας, είναι η χρήση των 4 φώτων (“alarm”, τα σήματα διεθνώς επείγουσας ανάγκης,emergency). Υπάρχουν κανόνες για την χρήση τoυς, που ούτε η αστυνομία τηρεί!!

Σε όλους τους δρόμους μπορούμε να συναντήσουμε αναρίθμητα αυτοκίνητα να βάζουν τα “alarm”, να σταματάνε ή να οδηγούνε για να σταματήσουνε, ή να στρίψουνε αριστερά ή δεξιά ή …… Εξυπηρετούν τον οδηγό που τα βάζει, να βολευτεί…,ώστε οι άλλοι να προσέχουν…και εκείνος να πάει π.χ. δεξιά αντί να βάλει το δεξιό φλας ώστε ο οδηγός που ακολουθεί να ξέρει ότι ο μπροστινός του πηγαίνει δεξιά… Βάζει τα “alarm” ώστε τα ακολουθούμενα να προσέξουν…έτσι έχει την άνεσή του…

Μπροστά στην είσοδο νοσοκομείου βλέπουμε πολλά αυτοκίνητα όλοι με τα “alarm” να αναβοσβήνουν… είναι ένα ΠΕΡΙΕΡΓΟ θέαμα.

Σε περίπτωση που ένα τέτοιο αυτοκίνητο έχει βάλει δικαιολογημένα τα “alarm” διότι μεταφέρει π.χ. ένα ασθενή και όχι για  να κάνει κάτι άλλο, πως θα το αντιληφθούμε;

Έτυχα σε ένα αεροδρόμιο του εξωτερικού, μπροστά σε σειρά σταθμευμένων αυτοκινήτων, βλέπω ένα εκεί μπροστά και στην μέση με τα “alarm”! Βλέπω άτομα που πλησιάζουν να βοηθήσουν να δούνε τι πρόβλημα αντιμετωπίζει ο οδηγός. Πλησιάζω και βλέπω ότι είναι Έλληνας. Είναι δικός μας…. και για πρώτη φορά κατάλαβε, ίσως, τη σωστή χρήση αυτού του σήματος…

Αν ρίξουμε μια ματιά στην κατάσταση των οχημάτων θα καταλάβουμε την προσοχή και τη φροντίδα που τους δείχνουν οι ιδιοκτήτες τους. Π.χ. ένα φανάρι δεν λειτουργεί, το αυτοκίνητο κυκλοφορεί σαν μονόφθαλμο, αλλά κανείς δεν παρατηρεί τον οδηγό του.

Θα έχετε δει να ανάβουν τα φώτα ομίχλης χωρίς ομίχλη, ή το βράδι όταν σκοτεινιάζει, δεν ανάβουν τα φώτα ενώ πρέπει να τα ανάβουν και την ημέρα, σαν να κάνουν οικονομία στην κατανάλωση!

Το πέταγμα αντικειμένων από το παράθυρο, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο στα μέρη μας.

Άλλο περίεργο φαινόμενο, που μπορούμε να συναντήσουμε στους δρόμους μας είναι να δούμε πολλούς οδηγούς να <<αερίζουν>> το αριστερό τους χέρι, κρατώντας το έξω από το αριστερό παράθυρο, ενώ καπνίζουν με το δεξιό χέρι ή να μιλάνε στο κινητό τους …

Τα αγροτικά αυτοκίνητα είναι πάρα πολλά! Πιο πολύ τα χρησιμοποιούνε σαν μεταφορικά μέσα ανθρώπων και ολιγότερο για αγροτικές μεταφορές. Τα βλέπομε τα βράδια μπροστά σε καφετερίες, εστιατόρια αλλά και κέντρα διασκέδασης.  Διαθέτουν εξοπλισμό πλούσιο, τακτικά βάζουν λάστιχα φαρδιά να προεξέχουν από το προστατευτικό φτερό, κάτι που απαγορεύεται, αλλά κανείς δεν τους παρατηρεί.

Η συμπεριφορά αρκετών οδηγών ξεπερνά τα όρια. Τρέχουν επικίνδυνα, προσπερνούν πολλές φορές χωρίς να βλέπουν και κορνάρουν για ασήμαντη αφορμή. Ενίοτε σταθμεύουν μπροστά στην είσοδο κατοικίας, βάζουν τα “alarm”, κλειδώνουν το αυτοκίνητο και πάνε πιο πέρα για να ψωνίσουν! Φθάνει ένα λεωφορείο με τουρίστες, τεράστιο! Δεν περνά, κλάξον…μέχρι που κατεβαίνει ο οδηγός για να βρει τον  παραβάτη…. Έρχεται μετά άλλο διώροφο! Που να πάει; Εγώ τα ονομάζω <<κάντε πέρα να περάσω>>…

Συνεχίζουν μέσα στα χωριά σε στενούς δρόμους να παραγκωνίζουν και να παραγκωνίζονται! Αυτά τα μεγάλα αγροτικά δεν θα έπρεπε να μπαίνουν μέσα στα χωριά αλλά μόνο στους μεγάλους αγροτικούς, επαρχιακούς και εθνικούς δρόμους και να υπάρχουν μικρότερα για τους στενούς δρόμους.

Άλλο μεγάλο πρόβλημα η ελεύθερη διακίνηση εμπορευμάτων και ανεφοδιασμού .

Π.χ. μια κλούβα, ή ένα φορτηγό, σταματάει όπου βολεύει. Ακόμα και αν εμποδίζει την κυκλοφορία, ανάβει τα “alarm”και όλα καλά. Κατεβάζει γιαούρτια, καφέδες, παγωτά… και παρόμοια. Οποιαδήποτε ώρα!

Σε όλα τα οργανωμένα κράτη που γνωρίζω, ανεφοδιασμοί εμπορευμάτων κλπ. γίνονται ορισμένες ώρες κυρίως το πρωί 7 με 9. Εξαιρούνται φυσικά ειδικές αποστολές.

Μήπως δεν παρατηρήσατε στην θερινή περίοδο τους ταξιτζήδες, χωρίς κανένα σεβασμό στα όρια ταχύτητας, να τρέχουν, να προσπερνούν τους πάντες, για να προλάβουν να κάνουν περισσότερα δρομολόγια… και σταματούν όπου τους βολεύει.

Στα Μάλια απέναντι από την εκκλησία, σταθμεύουν μόνιμα πάνω στις διαβάσεις των πεζών, πλήρης ασυνειδησία! Δεν τους παρατηρεί κανένας.

Άλλο λίαν ΠΕΡΙΕΡΓΟ… τα ραντάρ. Πριν από κάθε ραντάρ υπάρχει ταμπέλα που ειδοποιεί!

Οι τοπικοί οδηγοί τα γνωρίζουν  αλλά και οι ξένοι περαστικοί ειδοποιούνται το ίδιο. Μειώνουν την ταχύτητα και μόλις περάσουν το ραντάρ ξαναπατάνε το γκάζι… Είναι γελοίο και πρωτάκουστο! Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει ταμπέλα που υπενθυμίζει τον έλεγχο της ταχύτητας, αλλά τα ραντάρ τα βάζουν ώστε να φαίνονται όσο γίνεται λιγότερο και να αιφνιδιάζουν τους οδηγούς.

Άλλο περίεργο τα φωτεινά σήματα. Βλέπομε τακτικά το στρογγυλό πράσινο το οποίο διεθνώς σημαίνει ελεύθερη κυκλοφορία, εμπρός, δεξιά ή αριστερά. Άρα δεν γίνεται δίπλα στο  στρογγυλό πράσινο να υπάρχει κόκκινο βέλος π.χ. αριστερά! Έπρεπε να έχει μόνο βέλη…

Είναι πάρα πολλά και χρόνια. Τα παραπάνω παρακαλώ να μην ερμηνευθούν σαν επιθετική δυσφήμηση! Όχι. Είναι μια αγανάκτηση. ΓΙΑΤΙ να συμβαίνουν αυτά στον τόπο μας;;

Η εικόνα της κυκλοφορίας και η συμπεριφορά των οδηγών σε μια χώρα είναι ένας σημαντικός δείκτης πολιτισμού, οργάνωσης, και ασφάλειας.

Είναι λυπηρό να φοβούνται ορισμένοι ξένοι να οδηγήσουν στην χώρα μας. Δεν είναι κρίμα;

Το σπουδαιότερο όμως είναι τα τροχαία ατυχήματα στον τόπο μας. Είναι πάρα πολλά. Είμαστε “πρωτάρηδες” στην Ευρώπη, πολλές οικογένειες ζουν δράματα με θύματα και αθώους από ασυνείδητους οδηγούς!!!

Τα αίτια αυτής της κατάστασης είναι πολλά, αλλά τα βασικά είναι η ελλιπής αστυνόμευση και η ανάρμοστη οδήγηση. Η θεραπεία είναι δύσκολη, όπως τα χρόνια νοσήματα…

Η παιδεία, στα σχολεία, είναι καλή και απαραίτητη αλλά δεν φτάνει. Ο νέος οδηγός θα κάνει ότι κάνουν και οι άλλοι!

Κατά την γνώμη μου η θεραπεία είναι δύσκολη και μακροχρόνια και συνοψίζεται σε μία λέξη: Aστυνόμευση! Σταθερή, συχνή, συνεχής, αποφασιστική και ανυποχώρητη.

Μόνο έτσι θα αποβάλουμε σιγά σιγά τις κακές συνήθειες και θα οδηγούμε, επί τέλους, σωστά και πολιτισμένα, οπότε και τα θλιβερά τροχαία θα ελαττωθούν σημαντικά!

Μετά τιμής,

Ιωσήφ Χαράλαμπος Κριτσωτάκης

Ιατρός

Λωζάνη Ελβετίας”

cretalive.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ