ΠΑΙΔΕΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Επιστροφή στο σχολείο και έλεγχοι – Τι να προσέξουν οι γονείς

Είναι πολύ συχνό φαινόμενο τα παιδιά όλων των ηλικιών (κυρίως των μικρότερων) μετά τις διακοπές να αντιμετωπίζουν με έντονη άρνηση και δυσκολία την επανένταξή τους στις σχολικές αίθουσες, κάτι το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις οδηγεί σε συγκρούσεις με τους γονείς στο σπίτι, μειωμένες επιδόσεις για κάποιο διάστημα, παράπονα από τους Δασκάλους κλπ.

Ο συνδυασμός των διακοπών με μια μακρά ενασχόληση των παιδιών με αυτό που αποκαλούμε «φτωχά ερεθίσματα» βλ. Instagram, TikTok, υπερβολική έκθεση σε τηλεόραση, video games κλπ, αναμφίβολα κάνει τα πράγματα ακόμη χειρότερα.

Τι μπορούν όμως να κάνουν οι γονείς ?

Ένα από τα πράγματα τα οποία μεταφέρουμε στους γονείς στην πρώτη κιόλας γνωριμία μας όταν έρχονται στα κέντρα μας είναι η Δημιουργία ρουτίνας.

Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει:

Α. Σταθερές ώρες ύπνου : Καθορίζουμε σταθερές ώρες στις οποίες τα παιδιά θα πρέπει να πηγαίνουν στο δωμάτιο τους. Ο βραδινός ύπνος είναι εξαιρετικά σημαντικός για την ανάπτυξη των παιδιών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα μέσο διάστημα που πρέπει να κοιμάται ένα παιδί του δημοτικού θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 8 ώρες την ημέρα. Προϋπολογίζουμε σε αυτό, και το διάστημα που θα χρειαστεί το παιδί μέχρι να κοιμηθεί, καθώς επίσης και δραστηριότητες που θα κάνει πριν τον ύπνο του (πχ ανάγνωση βιβλίου κ.α)

Β. Δημιουργία χρονοδιαγράμματος πρωινού ξυπνήματος & προετοιμασίας : Ένα ορθά δομημένο χρονοδιάγραμμα μπορεί να συμβάλει αναμφίβολα στην δημιουργία μιας ομαλής και οργανωμένης πρωινής ρουτίνας για τα παιδιά η οποία με τη σειρά της θα οδηγήσει σε βελτίωση γενικότερα στις επιδόσεις & την συνεργασία του παιδιού με το περιβάλλον. Ενδεικτικά καταθέτουμε ένα πρωινό πρόγραμμα προετοιμασίας : Πρωί πριν από το σχολείο:

1. Αφύπνιση (7:00 π.μ.):

Ξυπνήστε το παιδί σας με έναν φιλικό και θετικό τρόπο.

2. Προετοιμασία (7:00 – 7:20 π.μ.):

Καθορίστε χρόνο για να ντυθεί, να πλυθεί τα δόντια, και να ξεβγάλει το πρόσωπό του.

3. Πρωινό (7:20 – 7:40π.μ.):

Ενθαρρύνετε ένα υγιεινό πρωινό, όπως δημητριακά, φρούτα, και γάλα.

4. Τσεκάρισμα της τσάντας (7:40 – 7:45 π.μ.):

Βοηθήστε το παιδί να ελέγξει αν έχει όλα τα απαραίτητα βιβλία, σημειώσεις και άλλα αναγκαία αντικείμενα.

5. Ελεύθερος χρόνος (7:45 – 8:00 π.μ.):

Παρέχετε χρόνο για ελεύθερη δραστηριότητα ή παιχνίδια πριν από την αναχώρηση.

6. Αναχώρηση για το σχολείο (8:00 π.μ.):

Προετοιμαστείτε να αναχωρήσετε για το σχολείο. Ελέγξτε αν έχετε όλα τα απαραίτητα αντικείμενα και βγείτε έγκαιρα.

BANNER DYSLEXIA

Γ. Καθιερωμένες ώρες μελέτης, γευμάτων, άθλησης, λοιπών δραστηριοτήτων : Όπως αναφέραμε και προηγουμένως είναι εξαιρετικά σημαντικό το παιδί να γνωρίζει ακριβώς το πότε οφείλουν να πραγματοποιούνται συγκεκριμένες δραστηριότητες καθώς κάτι τέτοιο βοηθά την ανάπτυξη της ρουτίνας και άρα την προβλεψιμότητα και την δημιουργία υγιών συνηθειών. Ένα υγιές πλάνο πρέπει αναμφίβολα να περιλαμβάνει : Το πρωινό ξύπνημα, τις ώρες του σχολείου, την επιστροφή στο σπίτι, την μεσημεριανή ξεκούραση, τη μελέτη για την επόμενη ημέρα, τον ελεύθερο χρόνο, την άθληση, και τέλος την υπενθύμιση 30 λεπτά πριν την ώρα για τον βραδινό ύπνο.

Δ. Θετική ενίσχυση : Υπενθυμίζουμε στα παιδιά μας ότι θα μπορέσουν ξανά να κάνουν αγαπημένες τους δραστηριότητες όπως το ότι θα δει ξανά καλούς του φίλους , θα μπορέσει να συνεχίσει αγαπημένες του δραστηριότητες (ποδόσφαιρο, χορό, σκάκι, θα μπορέσει να μοιραστεί με τους άλλους αυτά τα οποία έκανε και τον/την χαροποίησαν στις διακοπές. Επιπλέον, αναζητούμε την επιθυμητή συμπεριφορά μέσω της θετικής ενίσχυσης. Συγκεκριμένα : 1. Στηρίζουμε την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα 2. Καθημερινά μοιραζόμαστε μερικά καλά λόγια με το παιδί μας εντοπίζοντας θετικά χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του 3. Εδραιώνουμε ένα σύστημα βραβείων όπου ανάλογα με το πόσο συνεργάσιμα είναι τα παιδιά λαμβάνουν τα παραπάνω βραβεία 4. Κοινοποιούμε τις επιτυχίες του (πχ καλή βαθμολογία η ένα επίτευγμα σε κάτι) σε φίλους και λοιπά οικογενειακά μέλη 5. Δημιουργούμε ένα κοινό σχέδιο για την επιτυχία για τους στόχους μας τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου. Αυτό δίνει στο παιδί ένα αίσθημα ελέγχου και συμμετοχής.

Σύντομα πλησιάζει η περίοδος όπου οι οικογένειες θα λάβουν τους ελέγχους προόδου. Είναι πάντα καλό και αποδοτικότερο να δίνουμε ένα βραχυπρόθεσμο θετικό κίνητρο και μια επιβράβευση για την προσπάθεια που κατέβαλε το περασμένο διάστημα (πχ επιλέγουμε η επιβράβευση να είναι «άμεση» καθώς κάτι τέτοιο είναι αποδοτικότερο. Πχ «Εάν ……. Την Κυριακή θα πάμε ……» Έναντι του «εάν είσαι καλός/ή όλη τη χρονιά τον Ιούλιο θα…….»

Τέλος, άν παρατηρήσουμε μια παρατεταμένη δυσκολία στην προσαρμογή στην καθημερινότητα, λάβουμε ανησυχητικά η μπερδεμένα μηνύματα από τους δασκάλους σχετικά με την συμπεριφορά ή τις επιδόσεις του παιδιού μας ή αρκετά χαμηλή βαθμολογία στους ελέγχους, ενδεχομένως να χρειάζεται η οικογένεια να αναζητήσει βοήθεια από εξειδικευμένους θεραπευτές (Ψυχολόγους, Ειδικούς παιδαγωγούς, Εργοθεραπευτές, Λογοθεραπευτές) τόσο για την διαγνωστική αξιολόγηση των παιδιών μας όσο και για την μετέπειτα καθοδήγηση των γονέων και την αντιμετώπιση οποιασδήποτε δυσκολίας μπορεί να αντιμετωπίζει το παιδί.

Για περισσότερες πληροφορίες οι γονείς μπορούν να καλούν καθημερινά στα παρακάτω τηλέφωνα των 2 νέων υπερσύγχρονων κέντρων Dyslexia Centers – Pavlidis Method Ηρακλείου Παράρτημα Όασης – Οδός Νταλιάνη 32 , αρ. Τηλ. 2810 24 24 23 Παράρτημα Πατελών – Οδός Λεωνίδου, αρ. Τηλ. 2810 21 00 61

Σημειώνεται πως το κόστος της αντιμετώπισης και όλες οι παροχές (Λογοθεραπεία, Εργοθεραπεία, Ψυχοθεραπεία / Συμβουλευτική & Ειδική διαπαιδαγώγηση) καλύπτονται από τα ασφαλιστικά ταμεία, οι γονείς δεν επιβαρύνονται με κανένα επιπλέον κόστος για τις θεραπείες των παιδιών τους.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ