ΕΛΛΑΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιστρεπτέα Προκαταβολή: Μεγάλες καθυστερήσεις για τις ενστάσεις

Σχεδόν δύο χρόνια περιμένουν χιλιάδες επιχειρήσεις προκειμένου να μάθουν εάν τελικά είναι δικαιούχες του κρατικού δανείου που δόθηκε από την κυβέρνηση την περίοδο της υγειονομικής κρίσης. Σύμφωνα με νέα απόφαση των αρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες θα περιμένουν μέχρι τις 31 Οκτωβρίου προκειμένου να μάθουν αν τελικά δικαιούνται ή όχι το κρατικό δάνειο ή εάν το ποσό που έλαβαν ήταν το σωστό.

Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Οικονομικών, οι ενστάσεις αφορούν φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που είχαν αποκλειστεί σε έναν ή και στους επτά κύκλους της επιστρεπτέας προκαταβολής ή έλαβαν μικρότερα ποσά από αυτά που εκτιμούν ότι δικαιούνται. Όλες οι ανωτέρω επιχειρήσεις έχουν υποβάλλει αίτημα επανεξέτασης μέσω της πλατφόρμας “MyBusinessSupport“.

Σημειώνεται ότι εφόσον δικαιωθούν οι επιχειρήσεις θα κληθούν να εξοφλήσουν την οφειλή, που αφορά την Επιστρεπτέα Προκαταβολή σε 96 άτοκες δόσεις, με τα ποσά να είναι μειωμένα έως 75% κατά περίπτωση.

Η κοινή υπουργική απόφαση παρέχει και αναλυτικές οδηγίες στην αρμόδια επιτροπή της Γενικής Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ)  του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να επιλύσεις και να δώσει οριστικές απαντήσεις σε όσους έχουν υποβάλλει ένσταση.

Οι οδηγίες αυτές παρέχονται στην κοινή υπουργική απόφαση και προβλέπουν τα εξής:

1. Μετασχηματισμοί Επιχειρήσεων: Αφορά περιπτώσεις αιτήσεων από επιχειρήσεις που  άλλαξαν μορφή μέσα στην περίοδο που έκαναν ένταση και, προφανώς, εξετάζεται ο αριθμός των εργαζόμενων. Στην έννοια του μετασχηματισμού του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνεται και η περίπτωση εισφοράς ατομικής επιχείρησης ή ατομικών επιχειρήσεων σε οποιαδήποτε μορφής εταιρεία. Όπως αναφέρεται στην απόφαση “ο έλεγχος των προϋποθέσεων γίνεται σωρευτικά για όλες τις επιχειρήσεις που μετασχηματίζονται.

Ειδικά όσον αφορά την προϋπόθεση διατήρησης του επιπέδου απασχόλησης και στην περίπτωση που ο μετασχηματισμός των επιχειρήσεων πραγματοποιείται εντός του χρονικού διαστήματος που μεσολαβεί μεταξύ της αρχικής και τελικής ημερομηνίας που λαμβάνεται υπόψη για την διατήρηση αυτού, συγκρίνεται ο αριθμός των εργαζομένων των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων κατά την αρχική ημερομηνία με τον αριθμό των εργαζομένων των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων κατά την τελική ημερομηνία, σε απόλυτη τιμή.”

2. Συγχωνεύσεις επιχειρήσεων: Εάν η συγχώνευση έχει συντελεστεί σε επόμενο έτος από εκείνα στα οποία πραγματοποιείται η σύγκριση για τον έλεγχο της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, η σύγκριση, για όλα τα κριτήρια που θέτουν οι ΚΥΑ, γίνεται χωριστά σε κάθε επιχείρηση.  Εάν η συγχώνευση έχει συντελεστεί σε έτος που συμμετέχει στη σύγκριση για τον έλεγχο της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, το κριτήριο της έναρξης εργασιών ορίζεται από την απορροφώσα, η σύγκριση γίνεται στα αθροιστικά ποσά, η ύπαρξη ζημίας υπολογίζεται σε επίπεδο ενιαίας “οντότητας” και η διατήρηση του αριθμού του προσωπικού που αφορά στις επιχειρήσεις που έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την αρχική και τελική ημερομηνία διατήρησης του προσωπικού, σε απόλυτο μέγεθος ατόμων.

3. Διάσπαση επιχειρήσεων: Σε περίπτωση διάσπασης που συντελέστηκε σε έτος που συμμετέχει στη σύγκριση της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, η βεβαίωση συντελείται στη λήπτρια/στις λήπτριες επιχειρήσεις, ή και στην εισφέρουσα εάν συνεχίζει να υφίσταται, ανάλογα με τη συμμετοχή του κύκλου εργασιών της καθεμίας στο συνολικό κύκλο εργασιών της δραστηριότητας, βάσει ΚΑΔ, για την οποία ενισχύθηκε η εισφέρουσα ή, εάν ο εν λόγω υπολογισμός δεν είναι δυνατός, σύμφωνα με τη λογιστική αξία των ιδίων κεφαλαίων των ως άνω επιχειρήσεων κατά την ημερομηνία της διάσπασης.

Ο έλεγχος του κριτηρίου: i) της έναρξης εργασιών υπολογίζεται στη λήπτρια, ii) της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις ή παροχή υπηρεσιών και της ύπαρξης ζημίας γίνεται βάσει των στοιχείων της λήπτριας εταιρείας ή/και της εισφέρουσας, iii) της διατήρησης του προσωπικού γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την αρχική και τελική ημερομηνία διατήρησης του προσωπικού,  σε απόλυτο μέγεθος.

4. Έναρξη – Παύση εργασιών: Αιτήματα επανεξέτασης που αφορούν επιχειρήσεις για τις οποίες έχει πραγματοποιηθεί παύση εργασιών, ανεξαρτήτως αιτίας, κατά το χρόνο καταβολής της ενίσχυσης, δεν δύναται να ικανοποιηθούν.   Τα αιτήματα επανεξέτασης που αφορούν αιτούσες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πραγματοποιήσει, σε προηγούμενο χρόνο από την υποβολή της αίτησης χορήγησης, δήλωση έναρξης για άσκηση δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου και διακοπής εργασιών στο φορολογικό μητρώο, εξετάζονται λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά τα οικονομικά δεδομένα της επιχειρηματικής δραστηριότητας που προκύπτουν από την τελευταία δήλωση έναρξης.

5. Λάθος Καταχωρήσεις: Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για όσους έκαναν λάθος καταχωρήσεις  (π.χ. λάθος τζίρος), κόπηκαν αρχικά και στην συνέχεια υπέβαλαν διορθωτικές δηλώσεις. Όπως αναφέρεται στην απόφαση “αιτήσεις για τη χορήγηση επιστρεπτέας προκαταβολής, για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία υποβολής τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα “myBusinessSupport”, αποκλειστικά λόγω του ότι δεν υπήρξε σχετική δυνατότητα εξαιτίας του ότι οι αιτούσες επιχειρήσεις δεν πληρούσαν το σύνολο των κριτηρίων που ορίζονται στις αποφάσεις αυτές, θεωρούνται ότι έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα.

Τα ανωτέρω ισχύουν με την προϋπόθεση ότι οι αιτούσες επιχειρήσεις έχουν προσπελάσει την ως άνω ηλεκτρονική εφαρμογή για υποβολή αίτησης χορήγησης εμπρόθεσμα και έχουν υποβάλλει εμπρόθεσμα αίτημα επανεξέτασης, ανεξαρτήτως του εάν έχουν καταχωρηθεί στον κατάλογο των επιχειρήσεων που έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα αίτηση χορήγησης, από την ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση που δεν έχουν καταχωρηθεί στον ανωτέρω κατάλογο, δεν απαιτείται η εκ των υστέρων καταχώρισή τους προκειμένου η ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών να απαντήσει στο σχετικό αίτημα επανεξέτασης”.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ