ΚΡΗΤΗ

Ελληνοτουρκική κρίση: Ο ρόλος της Κρήτης και οι επιχειρησιακές ανάγκες

Σε πλήρη ετοιμότητα παραμένουν οι Ένοπλες Δυνάμεις, παρά την σταδιακή αποκλιμάκωση της έντασης στο Αιγαίο και την επιστροφή μεγάλου μέρους του τουρκικού στόλου στους ναυστάθμους του.

Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Αντιστράτηγος Κωνσταντίνος Φλώρος, οι Αρχηγοί των Γενικών Επιτελείων των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ) αλλά και το σύνολο των επιτελών στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας έχουν δώσει το σύνθημα της ετοιμότητας στις Μονάδες και τα στελέχη. Οι Έλληνες επιτελείς, παρακολουθούν τις τουρκικές κινήσεις, καθώς η NAVTEX που είχε εκδώσει η Τουρκία, για έρευνες νότια του Καστελόριζου, λήγει στις 2 Αυγούστου.

Αξίζει να σημειωθεί, πως με την έναρξη της κρίσης την περασμένη Τρίτη, το σύνολο σχεδόν των Ενόπλων Δυνάμεων τέθηκε σε πλήρη ετοιμότητα. Ιδιαίτερα επισημαίνεται το γεγονός, πως πέρα από το Πολεμικό Ναυτικό που “έκλεισε” το Αιγαίο με την κινητοποίηση του 85% του Στόλου, την Πολεμική Αεροπορία που είχε την μέγιστη διάθεση αεροσκαφών, όχι μόνο για αποστολές αναχαίτισης αλλά και για κρούση με τις αντίστοιχες φορτώσεις των μαχητικών, τα ιπτάμενα ραντάρ που συνέλεγαν πληροφορίες, το Δ΄ Σώμα Στρατού που κινητοποιήθηκε στον Έβρο και την ΑΣΔΕΝ που είχε την ευθύνη για την ετοιμότητα στα νησιά, ακόμα και οι μαθητές των Παραγωγικών Σχολών των ΕΔ τέθηκαν σε επιφυλακή!

Μαχητικό αεροσκάφος F-16, της 343 Μοίρας με έδρα τη Σούδα.
Μαχητικό αεροσκάφος F-16, της 343 Μοίρας με έδρα τη Σούδα.

Ο ρόλος της Κρήτης

Ο κομβικός ρόλος της Κρήτης, στις ευρύτερες γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές εξελίξεις στη νοτιοανατολική Μεσόγειο αναδείχθηκε για μία ακόμα φορά μέσα από την τελευταία κρίση. Η 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά με τις δύο Μοίρες των αεροσκαφών F-16C/D Block 52+, η 133 Σμηναρχία Μάχης στο Καστέλι με τα F-16 επιφυλακής (… και όχι μόνο), ο Ναύσταθμος της Σούδας και η βάση του Πολεμικού Ναυτικού στο ανατολικό τμήμα του νησιού, αλλά και Μονάδες που εδρεύουν στην Κρήτη και έχουν επιχειρησιακό προσανατολισμό προς την “περιοχή ενδιαφέροντος”, κινητοποιήθηκαν ταχύτατα και σε σύντομο χρονικό διάστημα ήταν έτοιμες να αναλάβουν αποστολές.

Οι Έλληνες επιτελείς, είχαν την ευκαιρία να μετρήσουν χρόνους, να καταγράψουν ανάγκες και ελλείψεις σε επίπεδο υλικών και μέσων, να δοκιμάσουν ουσιαστικό όλο το “σύστημα” κινητοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού και της όσο το δυνατόν γρηγορότερης διάθεσης των μέσων που έχουν στη διάθεσή τους για να επιχειρήσουν. Μπορεί αυτή η διαδικασία να δοκιμάζεται σε ασκήσεις, ωστόσο εδώ υπήρχε μία ελληνοτουρκική κρίση από τις σοβαρότερες των τελευταίων ετών, οπότε όλα έπρεπε να γίνουν με αυτό το σκεπτικό και με τον χρόνο να πιέζει ασφυκτικά. Άπαντες ανταποκρίθηκαν άψογα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις επιστρατεύτηκε – πέρα από την επαγγελματική επάρκεια – και το φιλότιμο του προσωπικού.

Η Αεροπορία Στρατού θα πρέπει να έχει μόνιμη παρουσία στην Κρήτη.
Η Αεροπορία Στρατού θα πρέπει να έχει μόνιμη παρουσία στην Κρήτη.

Επιχειρησιακές ανάγκες

Όπως είναι γνωστό, το Πολεμικό Ναυτικό έχει σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων του Ναυστάθμου στη Σούδα, γεγονός που θα επιτρέψει σε μεγάλες μονάδες του Στόλου να έχουν ως μόνιμη βάση την Κρήτη, προκειμένου να μειωθούν οι χρόνοι που απαιτούνται ώστε τα πλοία να βρίσκονται στην περιοχή της Δωδεκανήσου, του συμπλέγματος της Καστελορίζου – Μεγίστης, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής μεσογείου.

Μέριμνα θα πρέπει να υπάρξει άμεσα από την ηγεσία, στην μόνιμη παρουσία στο νησί και ειδικά στο Ηράκλειο (με μηδαμινό κόστος καθώς οι εγκαταστάσεις υπάρχουν στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στην – πρώην – 126 Σμηναρχία Μάχης) ελικοπτέρων Chinοοκ της Αεροπορίας Στρατού αλλά και ελικοπτέρων Apache, προκειμένου τα εναέρια αυτά μέσα να είναι κοντά στις αερομεταφερόμενες δυνάμεις που εδρεύουν στην Κρήτη (1η Μοίρα Αλεξιπτωτιστών, 547 Αερομεταφερόμενο Τάγμα Πεζικού και 545 Αερομεταφερόμενο Τάγμα Πεζικού της 5ης Α/Μ Ταξιαρχίας) και να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος με την αναμονή της άφιξής τους από την ηπειρωτική χώρα, σε περίοδο επιχειρήσεων. Τα σχέδια υπάρχουν, το θέμα έχει μελετηθεί, απλά απαιτείται η ενεργοποίησή τους.

Και η πρόσφατη κρίση, ανέδειξε την αναγκαιότητά τους…

Γιώργος Λαμπράκης/ ekriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ