ΕΛΛΑΔΑ ΚΡΗΤΗ

Blue Horizon: Λεπτό προς λεπτό το ημερολόγιο γέφυρας – Οι καταθέσεις των επιβατών για την δολοφονία του Αντώνη

«Γύρισε κυνικά την πλάτη σαν να έπεσε ένα χαρτί», κατέθεσε επιβάτης του Blue Horizon, βλέποντας τον ύπαρχο ο οποίος μόλις είχε ρίξει τον Αντώνη Καργιώτη στη θάλασσα. Και κάπως έτσι φαίνεται ότι τα εμπλεκόμενα στο τραγικό περιστατικό μέλη του πληρώματος θα άφηναν να περάσει και να ξεχαστεί η δολοφονία του 36χρονου Αντώνη, αν αυτή δεν είχε καταγραφεί από κάμερες και δεν είχε καταγγελθεί από επιβάτες τόσο του επίμαχου πλοίου όσο και του πλοίου «Έλυρος», που βρισκόταν ακριβώς δίπλα.

Τα στοιχεία της δικογραφίας, είναι σοκαριστικά: Το ημερολόγιο του πλοίου όπου ο καπετάνιος καταγράφει τη δολοφονία σαν ένα απλό συμβάν, ανάξιο για να διακόψει τον απόπλου, οι μαρτυρίες των αυτοπτών μαρτύρων για τον κυνισμό του υπάρχου και την αδιαφορία του πλοιάρχου στις εκκλήσεις τους για βοήθεια στο θύμα, καθώς και οι καταθέσεις των λιμενικών, οι οποίοι, αν βρίσκονταν στη θέση τους, ίσως η εξέλιξη να ήταν διαφορετική.

«Θέλουμε να αποδοθεί δικαιοσύνη για την ψυχούλα του αδελφού μας. Είναι αδιανόητο να συμβαίνουν τέτοια πράγματα», δηλώνει στην «R» ο αδελφός του θύματος, ευχαριστώντας τον κόσμο για το ενδιαφέρον και τη συμπαράσταση και ειδικά εκείνους που κατέγραψαν και κατήγγειλαν τα όσα συνέβησαν το βράδυ της 5ης Σεπτεμβρίου 2023, καθώς διαφορετικά η δολοφονία του Αντώνη θα «περνούσε» ως ένα ακόμη περιστατικό «ανθρώπου στη θάλασσα», όπως άλλωστε ανέφερε και η πρώτη ενημέρωση των αρμόδιων Αρχών.

αντώνης καρυώτης

Στο ημερολόγιο του πλοίου ο καπετάνιος καταγράφει όσα έγιναν πριν και μετά τη δολοφονία. Και ενώ, όπως προκύπτει από αυτό, στις 21:14 είδε τον Αντώνη να πέφτει στη θάλασσα από την άκρη του καταπέλτη, συνέχισε τον απόπλου ενημερώνοντας ελλιπώς τις αρμόδιες λιμενικές Αρχές. Στην κατάθεσή του ο σημαιοφόρος ου Λιμενικού Σώματος Α.Χ., που το βράδυ της 5ης Σεπτεμβρίου εκτελούσε χρέη επόπτη βάρδιας, είναι κατηγορηματικός πως ο πλοίαρχος δεν έκανε καμία αναφορά σε εμπλοκή του δικού του πλοίου στη δολοφονία.

«Την 5η/9/2023 και περί ώρα 21:13 ο πλοίαρχος του “Blue Horizon” ανέφερε στην υπηρεσία μας μέσω VHF ότι εντόπισε άνθρωπο στη θάλασσα πλησίον του πλοίου. Αναφέρεται ρητώς ότι δεν δηλώθηκε στην υπηρεσία μας από το ανωτέρω πλοίο οποιαδήποτε εμπλοκή του στο συμβάν και οιασδήποτε μορφής υπαιτιότητά του. Η υπηρεσία μας άμεσα ενημέρωσε παραπλέοντα πλοία και εμπλεκόμενες υπηρεσίες και προέβη στις προβλεπόμενες ενέργειες με βάση το Μνημόνιο Ενεργειών. Περί ώρα 21:42 με τηλεφωνική εντολή του κεντρικού λιμενάρχη Πειραιά ενημερώθηκε ο πλοίαρχος του ανωτέρω πλοίου για διακοπή πλου και αναμονή οδηγιών. Περί ώρα 21:55 η υπηρεσία μας ενημερώθηκε τηλεφωνικά για περισυλλογή ανθρώπου από τη θάλασσα. Περί ώρα 22:01, κατόπιν τηλεφωνικής εντολής από τον κεντρικό λιμενάρχη Πειραιά, ενημερώθηκε το ανωτέρω πλοίο για επιστροφή σε Κεντρικό Λιμένα Πειραιά, όπου πρόσδεσε περί ώρα 22:53».

Οι απόντες λιμενικοί

Το πλήρωμα του «Blue Horizon», όπως προέκυψε, δεν έκανε καμία ενέργεια διάσωσης του Αντώνη. Η μόνη προσπάθεια που έγινε ήταν από το διπλανό πλοίο «Έλυρος» με τη ρίψη σωσιβίου λίγα λεπτά μετά την πτώση. Ήταν, βέβαια, αργά για τον 36χρονο, καθώς, εκτός της αδιαφορίας του πληρώματος, απουσίαζε και το Λιμενικό. Ένας διαπληκτισμός στα εκδοτήρια εισιτηρίων προφανώς εκτιμήθηκε ως πιο σοβαρό περιστατικό από την επιμέλεια να αποπλεύσουν με ασφάλεια τα πλοία που εκείνη την ώρα ετοιμάζονταν να φύγουν… Όπως καταθέτει ο Α.Ζ., λιμενικός εξωτερικής υπηρεσίας που εκείνη την ημέρα είχε καθήκοντα τροχονομίας με χρεωμένο και τον απόπλου του «Blue Horizon»:

«Περί ώρα 21:20 το “Blue Horizon” απέπλευσε. Εγώ βρισκόμουν πλησίον εκδοτηρίων καθότι υπήρξε διαπληκτισμός μεταξύ αλλοδαπών για άγνωστο λόγο και πήγα να δω τι γίνεται. Κάποια στιγμή άκουσα φωνές προς τη θάλασσα, την ώρα που απομακρυνόταν το εν λόγω πλοίο. Άμεσα προσέτρεξα εκεί πέρα. Άκουσα να φωνάζουν για άνθρωπο στη θάλασσα, δίχως όμως να αντιληφθώ την ύπαρξη κάποιου ατόμου μέσα σε αυτή».

Το περιστατικό στα εκδοτήρια είχε αποσπάσει την προσοχή και έτερου λιμενικού, που βρισκόταν στο σημείο με καθήκοντα μέτρων τάξης στην πύλη Ε3.

«Εκτελώντας τα καθήκοντά μου στην πύλη Ε3 από όπου θα απέπλεε το “Έλυρος” με προγραμματισμένη ώρα απόπλου 21:00 και βρισκόμενος πέραν του καταπέλτη προς τα εκδοτήρια λόγω προβλήματος με Τσιγγάνους, αλλά σε ήδη περασμένη ώρα από τον προγραμματισμένο απόπλου, είδα στο βάθος τον ανθυπασπιστή Α.Ζ. να μου κάνει νοήματα, πιθανόν για να συνδράμω. Δεν μπόρεσα να κατευθυνθώ άμεσα στο σημείο λόγω του ήδη υπάρχοντος προβλήματος που είχα. Επιπροσθέτως, το πλοίο στο οποίο εκτελούσα μέτρα ακόμη βρισκόταν σε διαδικασία φόρτωσης και ο συνάδελφος που είχα μαζί μου ήταν άπειρος. Όταν είδα να διέρχεται όχημα του Λιμενικού το σταμάτησα, επιβιβάστηκα και του είπα να πάμε άμεσα στο σημείο, αφήνοντας εντέλει το καράβι ως έχει. Κατευθυνθήκαμε στο σημείο, όπου φτάνοντας μας ενημέρωσαν ότι υπήρχε άνθρωπος στη θάλασσα, και μόλις είχε ληφθεί από το “Έλυρος” σωσίβιο με φωτάκι. Εκείνη τη στιγμή ενημερώθηκα από τον αξιωματικό φυλακής να μη βουτήξω στη θάλασσα, διότι έτερος συνάδελφος είχε πάει με τους καβοδέτες στη βάρκα που διαθέτουν για την περισυλλογή…».

Blue Horizon

Αυτόπτες μάρτυρες

Αποκαλυπτικές της αδιαφορίας του πληρώματος είναι και οι καταθέσεις των αυτοπτών μαρτύρων, οι οποίοι δεν μπορούσαν να πιστέψουν αυτό που έβλεπαν με τα ίδια τους τα μάτια. Όπως καταθέτει η Χ.Κ., επιβάτης του «Blue Horizon» που είδε τον ύπαρχο να σπρώχνει τον Αντώνη και ήταν αυτή που μαζί με άλλους επιβάτες προσπάθησε μάταια να κινητοποιήσει τον πλοίαρχο«Εγώ αυτό που είδα ήταν ένα μέλος του πληρώματος, παχουλό, με λευκό πουκάμισο, στην άκρη της μπουκαπόρτας αριστερά να σπρώχνει έναν μικρόσωμο άνδρα με σκούρα ρούχα και να τον απωθεί στην προβλήτα. Ο νεαρός ξαναμπαίνει στον καταπέλτη και συγχρόνως ο ναυτικός τον ξανασπρώχνει την ώρα που σηκωνόταν ο καταπέλτης. Ο νεαρός άνδρας προσπαθούσε με το ένα πόδι να στηριχθεί στην προβλήτα. Δυστυχώς, δεν τα κατάφερε. Έπεσε στο νερό. Ο παχουλός κύριος, ατάραχος, δεν έκανε καμιά κίνηση για να τον σώσει. Εγώ αμέσως πήρα το 100 και ανέφερα το γεγονός.

Όλος ο κόσμος φώναζε, αλλά κανείς από το πλήρωμα δεν βοήθησε. Η μπουκαπόρτα έκλεισε και το πλοίο έφυγε. Εγώ και κάποιοι ακόμα επιβάτες πήγαμε στον πλοίαρχο. Χτύπησα την πόρτα. Βγαίνει ένας κύριος από το δωμάτιο. Είπαμε ότι θέλουμε να δούμε τον καπετάνιο. Ο κύριος αυτός, που δεν γνωρίζω τα στοιχεία του, μας είπε ότι δεν μπορεί ο καπετάνιος, παρόλο που είπαμε ότι είναι επείγον. Μας έκλεισε την πόρτα. Ξαναχτύπησα, αλλά καμία ανταπόκριση, ενώ έκλεισαν και τα φώτα στον χώρο που βρίσκονταν… Έχω σοκαριστεί. Το πλοίο μετά από λίγο σταμάτησε και επέστρεψε στο λιμάνι του Πειραιά. Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν η αταραξία του ατόμου που βρισκόταν στον καταπέλτη και έσπρωχνε τον νεαρό».

Ήταν «φως φανάρι» ότι ο ύπαρχος θα έριχνε τον 36χρονο στη θάλασσα, κατέθεσε ο Δ.Δ., άλλος επιβάτης του «Blue Horizon» που βρισκόταν στο εξωτερικό κατάστρωμα στο πίσω μέρος του πλοίου την ώρα του απόπλου. «Ξαφνικά ακούω φωνές από τον κόσμο γύρω μου και βλέπω ένα άτομο σίγουρα από το πλήρωμα, το οποίο φορούσε λευκό πουκάμισο με διακριτικά στους ώμους να σπρώχνει νεαρό άνδρα με σκούρο πουκάμισο από τον καταπέλτη την ώρα που ξεκινούσε το πλοίο. Έγιναν τρεις απωθήσεις από τον συγκεκριμένο ναυτικό στις προσπάθειες του νεαρού να μπει στο πλοίο. Μόλις ο καταπέλτης άρχιζε να φεύγει από τον ντόκο, όλος ο κόσμος στο πίσω κατάστρωμα φώναζε γιατί ήταν φως φανάρι ότι θα έριχνε στη θάλασσα τον νεαρό, ακριβώς γιατί το πλοίο είχε ήδη ξεκινήσει. Το αποτέλεσμα ήταν ο νεαρός να πέσει στη θάλασσα. Απορίας άξια ήταν η αντίδραση του πληρώματος και ιδίως αυτού με το άσπρο πουκάμισο, να κοιτάζει τον άνθρωπο στη θάλασσα, την ώρα που σηκωνόταν ο καταπέλτης και να γυρίζει την πλάτη του χωρίς να κάνει καμία προσπάθεια για διάσωση του ατόμου. Γύρισε κυνικά την πλάτη σαν να έπεσε ένα χαρτί. Το πλοίο συνέχισε την πορεία του. Δεν σταμάτησε. Δεν βγήκε καμιά ανακοίνωση. Το ταξίδι συνεχίστηκε σαν να μη συνέβη κάτι. Ο κόσμος ήταν έξαλλος…».

blue horizon

«Ευτυχώς που υπάρχει το βίντεο»

Η απόδοση βαρύτατων κατηγοριών από τη Δικαιοσύνη στον πλοίαρχο, στον ύπαρχο και σε δύο ακόμη μέλη του πληρώματος του «Blue Horizon» είναι μόνο η αρχή, σύμφωνα με τον δικηγόρο της οικογένειας του Αντώνη, Απόστολο Λύτρα. Ο γνωστός ποινικολόγος θεωρεί βέβαιο ότι ο κύκλος των κατηγορουμένων θα διευρυνθεί και δηλώνει πως η οικογένεια θα στραφεί και εναντίον τους. «Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν ευθύνες κι άλλων ατόμων του πληρώματος του πλοίου. Αφού πληροφορηθούμε τα στοιχεία της δικογραφίας, θα κάνουμε αίτηση και για τους συγκεκριμένους. Είναι δεδομένο ότι υπάρχει ποινική ευθύνη των λιμενικών που ήταν υποχρεωμένοι να βρίσκονται στο σημείο την ώρα που φεύγει το πλοίο και όμως δεν ήταν κανείς. Είναι δεδομένο ότι ο καπετάνιος γνώριζε ακριβώς τι έχει συμβεί και σε συνεννόηση με τον ύπαρχο και τους υπαλλήλους προσπάθησαν να το κουκουλώσουν. Ευτυχώς που υπήρχε το βίντεο και αποδείχθηκε ακριβώς τι έχει συμβεί».

Eλεύθεροι

Για τη δολοφονία του Αντώνη έχουν οδηγηθεί μέχρι τώρα τέσσερα μέλη του πληρώματος ενώπιον της ανακρίτριας ως κατηγορούμενα. Ο πλοίαρχος και ο ύπαρχος προφυλακίστηκαν μετά την απολογία τους, ενώ τη διαφωνία ανακρίτριας – εισαγγελέως για τον υποπλοίαρχο και τον ναύκληρο του πλοίου έλυσε το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Πειραιά υπέρ της ανακρίτριας.

Όπως δηλώνει ο δικηγόρος τους, Στέλιος Βουδούρης: «Το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Πειραιά ήρε τη διαφωνία υπέρ της κυρίας ανακρίτριας, η οποία είχε την άποψη ότι δεν έπρεπε να κρατηθούν προσωρινά και οι εντολείς μου παραμένουν ελεύθεροι. Η ανάκριση συνεχίζεται. Εκ λόγων σεβασμού στη μυστικότητα της διαδικασίας και στη φύση της υπόθεσης, δεν επιθυμώ να πω κάτι, εκτός από το να επαναλάβω ότι οι εντολείς είναι και θα είναι στη διάθεση της Δικαιοσύνης, όπου και όποτε τούτο τους ζητηθεί».

Λεπτό προς λεπτό

Στο ημερολόγιο γέφυρας του «Blue Horizon», που περιλαμβάνεται στη δικογραφία, ο καπετάνιος έχει καταγράψει τις ενέργειές του λεπτό προς λεπτό. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στο ημερολόγιο αναφέρονται τα εξής:

21:06 Μηχανές σε ετοιμότητα.

21:09 Ολοκλήρωση φόρτωσης και επιβατών.

21:13 Απόδεση.

21:14 Άκουσα τον ύπαρχο να φωνάζει «κάπτεν» μέσω VHF, κοιτάζοντας από την κάμερα είδα άνθρωπο να πέφτει στη θάλασσα από την άκρη του καταπέλτη. Άμεση μείωση κίνησης μηχανών και ενημέρωση Piraeus traffic μέσω VHF και Α’ Λιμενικού Πειραιά μέσω τηλεφώνου για άνθρωπο στη θάλασσα. Πλέουμε με ελάχιστη πηδαλιουχική ταχύτητα προς έξοδο λιμένος.

21:25 Εκτός λιμένα Πειραιά.

21:43 Ενημέρωση από Piraeus traffic μέσο VHF για κράτηση μηχανών.

22:00 Οδηγία προς Piraeus traffic για επιστροφή στον λιμένα.

22:32 Μηχανές σε ετοιμότητα.

22:36 Εντός λιμένα Πειραιά.

22:47 Πλησίον προβλήτας.

22:53 Πέρας ασφαλής πρόσδεσης.

22:54 Πέρας ετοιμότητας μηχανών.

22:56 Άνοιγμα καταπέλτη, υδραγωγών, θυρών και ανοιγμάτων του πλοίου.

23:00 Επενέβησαν στελέχη Λιμενικού Σώματος προς διερεύνηση συμβάντος.

Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023

02:20 Αποβίβαση στελεχών Λιμενικού Σώματος.

02.30 Παραδίδω την πλοιαρχία με όλα τα πιστοποιητικά στον πλοίαρχο Θ.Κ.




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ