ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Big brother για ανασφάλιστα οχήματα – Πώς το κράτος με ένα κλικ θα πιάνει τους παραβάτες

Τη δημιουργία ιστοτόπου παροχής δημοσίων πληροφοριών για την κατάσταση οχημάτων για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα προβλέπει απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) Γιώργου Πιτσιλή που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Σύμφωνα με την απόφαση, στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ) δημιουργείται ειδικός ιστότοπος, όπου παρέχονται δημόσιες πληροφορίες (open data),με βάση μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας των οχημάτων στο μητρώο οχημάτων της ΑΑΔΕ, σχετικά με την κατάσταση κίνησης ή ακινησίας των οχημάτων για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, την τρέχουσα κατάσταση ασφάλισής τους, τυχόν δήλωσή τους ως απωλεσθέντων ή κλαπέντων, καθώς και τα χαρακτηριστικά των οχημάτων.

Σε σχέση με τη διαδικασία και τις λεπτομέρειες χορήγησης των στοιχείων μητρώου οχημάτων προβλέπεται πως η ΑΑΔΕ θα πρέπει να διαθέτει στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη, τα δεδομένα του Πληροφοριακού Συστήματος Οχημάτων που αφορούν στον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, τα χαρακτηριστικά του οχήματος (ενδεικτικά χρώμα, κατασκευαστής και τύπος), την κατάσταση κίνησης ή ακινησίας αυτού, την τρέχουσα κατάσταση ασφάλισής του, και την τυχόν δήλωσή του ως «απωλεσθέν» ή «κλαπέν για το σύνολο των οχημάτων» για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως ξεκαθαρίζεται, «δεν θα αποστέλλονται προς δημοσίευση στοιχεία ταυτότητας των ιδιοκτητών ή κατόχων των οχημάτων ούτε στοιχεία οφειλών από τέλη κυκλοφορίας».

Στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη (gov.gr-ΕΨΠ), παρουσιάζονται οι ακόλουθες πληροφορίες:

  • Πληροφορία για την κατάσταση του οχήματος, ενδεικτικά σε «κλοπή», «κίνηση» ή «ακινησία», καθώς και ημερομηνία που τέθηκε σε ακινησία.
  • Πληροφορία για την κατάσταση ασφάλισης του, αν είναι «ασφαλισμένο» ή «ανασφάλιστο», και στην περίπτωση που είναι ασφαλισμένο την ημερομηνία και ώρα έναρξης και λήξης ασφάλισης.
  • Χαρακτηριστικά του οχήματος, ενδεικτικά χρώμα, κατασκευαστής και τύπος.

Η ΑΑΔΕ θα χορηγεί τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος Οχημάτων προς δημοσίευση στον ειδικό ιστότοπο μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες θα πραγματοποιούνται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Η πρόσβαση στις πληροφορίες δεν θα απαιτεί αυθεντικοποίηση και πραγματοποιείται με βάση μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος ως αυτό εμφανίζεται στο μητρώο οχημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Οπως πρώτος αποκάλυψε ο «Ε.Τ.» από τις 6 Ιουλίου, μέσω της εφαρμογής myAuto οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα έχουν πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, σε πληροφορίες που αφορούν στο όχημά τους και σχετίζονται, ιδίως, με:

α) την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας και τα λοιπά βασικά στοιχεία,

β) την ημερομηνία καταβολής τελών κυκλοφορίας,

γ) την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό ασφαλιστικών αποζημιώσεων,

δ) το ιστορικό Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο, με βάση τις διελεύσεις και τα διανυθέντα χιλιόμετρα,

ε) τον τύπο και το μοντέλο του οχήματος,

στ) τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία,

ζ) τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος και

η) την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας.

Τα ελεγκτικά όργανα

Αντίστοιχα, τα όργανα ελέγχου θα έχουν πρόσβαση στα στοιχεία των οχημάτων και αν πληρούν τις προϋποθέσεις κυκλοφορίας μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας Audit Car. Σε περιπτώσεις, δε, που διαπιστωθούν παραβάσεις, όπως για παράδειγμα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και είναι ανασφάλιστα, θα επιβάλλονται τσουχτερά πρόστιμα στους ιδιοκτήτες.

Για το σκοπό αυτό, άλλωστε, οι παραπάνω ψηφιακές υπηρεσίες διασυνδέονται με πληροφοριακά συστήματα των φορέων του δημόσιου τομέα, και ιδίως του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της ΑΑΔΕ, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.

Σημειώνεται ότι περίπου 650.000 οχήματα είναι ανασφάλιστα, 1,5 εκατ. δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και σχεδόν 75.000 ιδιοκτήτες δεν πληρώνουν κάθε χρόνο τα τέλη κυκλοφορίας. Μάλιστα, φέτος αναμένεται να τεθούν σε ακινησία περισσότερα οχήματα, λόγω της αύξησης της τιμής της βενζίνης.

#pgnews



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ