Η Κρήτη δεν είναι μόνο ο μεγαλύτερος τουριστικός προορισμός της Ελλάδας, είναι και ένας από τους ελάχιστους που καταφέρνουν να δημιουργούν τόσο υψηλά ποσοστά επαναλαμβανόμενων τουριστών. Οι επισκέπτες που επιστρέφουν ξανά και ξανά στο νησί δεν αποτελούν απλώς μια ευχάριστη στατιστική, είναι η “σπονδυλική στήλη” ενός τουριστικού προϊόντος που στηρίζεται στην εμπιστοσύνη, στη συναισθηματική σύνδεση και στην εμπειρία.
Μόνο στην Κρήτη, που διαθέτει και το μεγαλύτερο δίκτυο επαναλαμβανόμενων τουριστών, ο αριθμός αυτός αγγίζει το 1 εκατομμύριο επισκέπτες, με Γερμανούς, Γάλλους, Ολλανδούς και Βρετανούς να αποτελούν την πλειοψηφία, με τον χάρτη όμως των repeaters να αγγίζει γεωγραφικά σχεδόν όλη την Ευρώπη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, σχεδόν ένας στους τρεις ξένους επισκέπτες της Κρήτης δηλώνει ότι έχει ξαναέρθει στο νησί τουλάχιστον μία φορά. Οι εθνικότητες που ξεχωρίζουν είναι Γερμανοί και Βρετανοί, που είναι και ιστορικά οι πιο πιστοί “πελάτες” της Κρήτης. Πολλοί επισκέπτονται για πάνω από 20 χρόνια διαδοχικά με επιλογές τόσο σε all inclusive θέρετρα, όσο και σε μικρά οικογενειακά καταλύματα. Οι Σκανδιναβοί (Νορβηγοί, Σουηδοί, Δανοί) επιλέγουν συνήθως περιοχές όπως τα Χανιά και το Ρέθυμνο, με έμφαση σε αυθεντικές εμπειρίες, παραδοσιακή κουζίνα και δραστηριότητες φύσης. Οι Γάλλοι και οι Ιταλοί, με μικρότερα μερίδια αλλά αυξανόμενη τάση επιστροφής ειδικά για πολιτιστικό, τουρισμό και road trips στο νότιο τμήμα.
Τα τελευταία χρόνια, στην Κρήτη έχουν προστεθεί και οι Βαλκάνιοι (Ρουμάνοι και Σέρβοι), μάλιστα έρχονται αρχικά για οικονομικότερες διακοπές, αλλά επιστρέφουν χάρη στη φιλοξενία και στη δυνατότητα εύκολης οδικής και ακτοπλοϊκής πρόσβασης.
Οι επαναλαμβανόμενοι τουρίστες πολλών ετών επιλέγουν κυρίως για τη διαμονή τους μικρότερες μονάδες, ενώ διαλέγουν σημεία για το φαγητό τους που στηρίζουν φανατικά. Αξίζει να αναφέρουμε πως οι repiters μπορεί να επισκεφτούν την Κρήτη μέσα σε μία σεζόν μέχρι κα τρεις φορές, επιλέγοντας ως πρώτη και τρίτη επίσκεψη την αρχή και το τέλος της σεζόν και βεβαίως για τη δεύτερη επίσκεψή τους την “καρδιά” της τουριστικής περιόδου.
Ωστόσο, υπάρχουν και επαναλαμβανόμενοι τουρίστες που θα επισκεφτούν την Κρήτη ακόμα και μέσα στον χειμώνα, επιλέγοντας είτε σπίτια σε χωριά, είτε ξενοδοχεία στον αστικό ιστό των μεγάλων πόλεων.
Γιατί επιστρέφουν στην Κρήτη οι τουρίστες
Οι λόγοι που ωθούν τον επισκέπτη να γίνει επαναλαμβανόμενος στην Κρήτη είναι πολλοί και συνδυάζονται:
Η φιλοξενία και η προσωπική σχέση που αναπτύσσεται με ξενοδόχους, εστιάτορες και κατοίκους δημιουργεί ένα αίσθημα δεύτερης πατρίδας.
Η ποικιλία εμπειριών από παραλίες παγκόσμιας φήμης μέχρι φαράγγια, μοναστήρια και γαστρονομικές διαδρομές, το νησί προσφέρει συνεχώς νέες ανακαλύψεις ακόμη και στον ίδιο επισκέπτη.
Η ευκολία της πρόσβασης από τα δύο μεγάλα διεθνή αεροδρόμια της Κρήτης, που έχουν πολύ πυκνές συνδέσεις και εξασφαλίζουν σταθερή ροή.
Παράλληλα, σε μια εποχή που οι διεθνείς συγκυρίες προκαλούν ανησυχία, η Κρήτη θεωρείται ασφαλής, φιλική και προβλέψιμη επιλογή, παράγοντας ιδιαίτερα σημαντικός για οικογένειες.
Σε ποιες περιοχές καταλύουν οι επαναλαμβανόμενοι τουρίστες
Ο γεωγραφικός χάρτης των επαναλαμβανόμενων τουριστών παρουσιάζει διαφοροποιήσεις. Με βάση τα στοιχεία και από την ίδια την καταγραφή ανά περιοχή, ο χάρτης διαμορφώνεται ως εξής:
Ηράκλειο- Χερσόνησος- Μάλια: Πόλος έλξης κυρίως για Βρετανούς και Γερμανούς, που επιστρέφουν για διακοπές all inclusive. Η εύκολη πρόσβαση από το αεροδρόμιο παίζει καθοριστικό ρόλο. Παράλληλα, η Χερσόνησος είναι από τους πλέον αγαπημένους προορισμούς Ολλανδών αλλά και Ισραηλιτών.
Χανιά- Πλατανιάς: Οι Σκανδιναβοί δείχνουν εντυπωσιακή πίστη, επιστρέφοντας πολλές φορές στο ίδιο μικρό ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενο.
Ρέθυμνο: Μεγάλη βάση Γερμανών, που επιστρέφουν για τον συνδυασμό παλιάς πόλης και παραλίας.
Νότια Κρήτη (Μάταλα, Αγία Γαλήνη, Παλαιόχωρα): Οικοτουρίστες και ζευγάρια μεγαλύτερης ηλικίας, που αρχικά επισκέφτηκαν το νησί στο πλαίσιο ενός ευρύτερου ταξιδιού και πλέον επιστρέφουν αποκλειστικά για την ηρεμία. Μάλιστα θεωρούνται οι πιο ψαγμένοι τουρίστες, μιας και επιλέγουν αυτό το κάτι διαφορετικό και εναλλακτικό.
Το προφίλ των επαναλαμβανόμενων τουριστών
Έρευνες ικανοποίησης δείχνουν ότι πάνω από το 70% των επαναλαμβανόμενων τουριστών δηλώνει πρόθεση να ξαναέρθει στο μέλλον. Οι επανερχόμενοι τουρίστες ξοδεύουν περίπου 15-20% περισσότερα από έναν πρωτοεμφανιζόμενο, καθώς γνωρίζουν πού να επενδύσουν τα χρήματά τους.
Η μέση διάρκεια παραμονής τους είναι μεγαλύτερη από 8-10 διανυκτερεύσεις έναντι 6-7 ενός νέου επισκέπτη. Σημαντικό είναι ότι δημιουργούν δεσμούς με τον τόπο, ενώ αρκετοί αγοράζουν ή ενοικιάζουν κατοικίες, ενισχύοντας τον τουρισμό κατοικίας.
Η τουριστική πολιτική: Οι ενέργειες του υπουργείου Τουρισμού και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Η Περιφέρεια και οι τοπικοί φορείς καλούνται να διαχειριστούν αυτή τη “χρυσή” ευκαιρία με στρατηγική. Είναι απαραίτητο η Κρήτη να δώσει κίνητρα αλλά και μια μορφή επιβράβευσης αυτών των τουριστών, όπως για παράδειγμα έκπτωση σε μουσεία, τοπικά προϊόντα και μετακινήσεις για επαναλαμβανόμενους επισκέπτες. Ενίσχυση off-season εμπειριών με πολιτιστικά φεστιβάλ, γαστρονομία και περιπατητικές δραστηριότητες. που μπορούν να κρατούν τους repeaters και εκτός υψηλής σεζόν. Γεωγραφική αποκέντρωση, με προώθηση περιοχών της ενδοχώρας (Ανώγεια, Ζάκρος, Σητεία), ώστε να μοιράζεται η ζήτηση…
Οι επαναλαμβανόμενοι τουρίστες της Κρήτης δεν είναι απλώς μια αριθμητική κατηγορία, είναι ο ζωντανός δείκτης ποιότητας του τουριστικού προϊόντος του νησιού. Η πιστότητά τους δείχνει ότι η Κρήτη καταφέρνει να συνδέει τον επισκέπτη συναισθηματικά και εμπειρικά. Το στοίχημα, ωστόσο, είναι να διαχειριστούμε αυτή τη δύναμη με τρόπο βιώσιμο, να μη γίνει η επανάληψη παγίδα υπερφόρτωσης αλλά μοχλός αναβάθμισης και ισόρροπης ανάπτυξης.
ΠΗΓΗ: neakriti.gr






















