ΚΡΗΤΗ ΝΕΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ

Κρήτη: Από τη μια «τρέχει» και από την άλλη καθυστερεί ο νέος ΒΟΑΚ – Όλες οι εξελίξεις για το έργο

Ακόμα πιο πίσω, αυτή τη φορά για τις 8 Μαΐου, έναντι της 20ής Απριλίου που ήταν η προηγούμενη παράταση, πάει τελικά η πολυπόθητη υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το έργο παραχώρησης “Χανιά-Χερσόνησος” του νέου ΒΟΑΚ!

Μπορεί τις προάλλες ο αρμόδιος για τις υποδομές υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης να είχε επιχειρήσει να στείλει καθησυχαστικά μηνύματα ότι δε θα υπάρξουν νέες καθυστερήσεις, ωστόσο οι εξελίξεις ήρθαν να δικαιώσουν το ρεπορτάζ και τη δημοσιογραφική εκτίμηση που είχαμε κάνει εδώ στο neakriti.gr, με βάση την εκτίμηση της αγοράς, πως δηλαδή η παράταση που δόθηκε στις 31 Μαρτίου για τις 20 Απριλίου δε θα ήταν η μοναδική. Και όντως δεν ήταν, αφού δόθηκε επισήμως και νέα κατά σειρά παράταση στην ημερομηνία υποβολής προσφορών. Με απόφασή του, το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών μετέθεσε εκ νέου την καταληκτική ημερομηνία των προσφορών για το βασικό τμήμα του νέου ΒΟΑΚ από τις 20 Απριλίου για τις 8 Μαΐου, με φόντο μάλιστα – όπως γνωστοποιεί το ίδιο – σχετικά αιτήματα για 15νθήμερη τουλάχιστον παράταση που κατέθεσαν τρία συμμετέχοντα – στον διεθνή διαγωνισμό – σχήματα.

Θυμίζουμε ότι οι όμιλοι που έχουν προεπιλεγεί μετά την αξιολόγηση της αρχικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο είναι οι εξής: ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Vinci και “Μυτιληναίος” μαζί με την Intertoll. Βεβαίως δεν αποκλείεται – αντιθέτως θεωρείται αρκετά πιθανό από παράγοντες της αγοράς – να έχουμε συμπράξεις και συμμαχίες, με ανακατανομή των εταιρειών και των σχημάτων που θα υποβάλουν τις τελικές προσφορές. Μάλιστα, στο τραπέζι έχουν “πέσει” σενάρια ακόμα και για κοινή σύμπραξη των εγχώριων τουλάχιστον κατασκευαστικών ομίλων!

Η υπουργική απόφαση για τη νέα παράταση

«Επειδή:

  1. Τρεις εκ των προεπιλεγέντων φορέων έχουν αιτηθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών κατά τουλάχιστον 15 ημέρες,
  2. Παρίσταται ανάγκη παράτασης της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον διαγωνισμό του θέματος, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός, προς όφελος του Δημοσίου,

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ:

Την τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του 2ου Τεύχους Μεταβολών της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών της B’ φάσης του διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του έργου “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο”, ως εξής: “Η κατάθεση προσφορών θα πρέπει να γίνει στα γραφεία της δημοπρατούσας Αρχής την 8η Μαΐου 2023, ημέρα Δευτέρα (08/05/2023) (Ημερομηνία υποβολής προσφορών), από τις 9:30 π.μ. και το αργότερο μέχρι τις 2 μ.μ. (Χρόνος παραλαβής προσφορών)”» αναφέρεται στη σχετική απόφαση για τη νέα παράταση που υπογράφει ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Επιβεβαίωση για το neakriti.gr

Οι εξελίξεις, με τη νέα μετάθεση της υποβολής προσφορών για το έργο παραχώρησης “Χανιά-Χερσόνησος” του νέου ΒΟΑΚ (που περιλαμβάνει με προαίρεση και την επέκτασή τους στο τμήμα “Κίσσαμος-Χανιά”), έρχονται να επιβεβαιώσουν τα όσα είχαμε επισημάνει σε πρόσφατο ρεπορτάζ μας, όπου αναφέραμε χαρακτηριστικά: «Καθησυχαστικά μηνύματα σε σχέση με τις διαγωνιστικές διαδικασίες του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης θέλησε να στείλει χθες η κυβέρνηση, διά του αρμόδιου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη, αν και η κοινή εκτίμηση είναι πως θα υπάρξουν νέες παρατάσεις και καθυστερήσεις. Όπως έχουμε γράψει εδώ στο neakriti.gr, η νέα παράταση που δόθηκε από την κυβέρνηση για το έργο παραχώρησης του μεγάλου τμήματος “Χανιά-Χερσόνησος” για τις 20 Απριλίου δεν αναμένεται να είναι η τελευταία, καθώς τόσο για πρακτικούς λόγους (που έχουν να κάνουν με τις σημαντικές εκκρεμότητες σε επίπεδο μελετητικό), όσο και για λόγους συγκυρίας (μιας και μετά θα βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο), εκτιμάται από τους καλά γνωρίζοντες ότι η υποβολή προσφορών θα πάει πιο πίσω.

Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως είναι δύσκολο να πάμε στην υποβολή προσφορών όχι τώρα, στις 20 Απριλίου, αλλά ούτε καν μέσα στο καλοκαίρι.

Εκτίμηση που, αν μη τι άλλο, πυροδοτεί έντονη αγωνία σε σχέση με το κατά πόσον θα είναι τελικά δυνατόν να τηρηθούν τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος απώλειας των σημαντικών κονδυλίων, ύψους 427 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν ήδη εξασφαλιστεί».

«Εν κρυπτώ διαπραγμάτευση παραμονές των εκλογών»

Με αφορμή τη νέα παράταση που δόθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη στην ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για το τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο, που ορίστηκε στις 8 Μαΐου, ο αν. τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας, βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, προχώρησε στην ακόλουθη δήλωση: «Έπειτα από μια πολύχρονη περίοδο αδράνειας, καθυστερήσεων και κατάρρευσης των χρονοδιαγραμμάτων για τον ΒΟΑΚ, που πανηγυρικά παρουσίαζαν από τα Χανιά οι κ.κ. Μητσοτάκης και Καραμανλής, έπειτα από την αλλαγή πλεύσης, τη συνέχιση των διαγωνισμών και της αρχιτεκτονικής της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά με την εκτόξευση του κόστους κατασκευής και την προσθήκη διοδίων, έρχονται σήμερα να τοποθετήσουν την ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών των επίδοξων κατασκευαστών μόλις 13 ημέρες πριν τις εκλογές!

Η επιλογή της καταληκτικής ημερομηνίας του διαγωνισμού εντός της προεκλογικής περιόδου προκαλεί πλήθος ερωτηματικών για τη διαφάνειά του και παραβιάζει το πνεύμα του εκλογικού νόμου, που επιβάλλει αναστολή των κρίσιμων αποφάσεων που αφορούν θέματα δημόσιου συμφέροντος την προεκλογική περίοδο. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη βρίσκεται σε πανικό και δεν επιχειρεί να κρατήσει ούτε καν τα προσχήματα. Την απάντηση θα την πάρει από τον ελληνικό λαό στις 21 Μαΐου».

Μένει η διχοτόμηση του Ηρακλείου – Εγκρίθηκε η ΜΠΕ των παρακάμψεων πόλεων

Εντωμεταξύ, όπως μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά στο σχετικό άρθρο-παρέμβαση του επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Συνεργασία για το Ηράκλειο” Ευριπίδη Κουκιαδάκη, εγκρίθηκαν πριν από μερικές ημέρες οι περιβαλλοντικοί όροι για τις παρακάμψεις Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων του νέου ΒΟΑΚ, στους οποίους, δυστυχώς, δεν έχουν ληφθεί υπόψη τα σχετικά τοπικά θεσμικά αιτήματα και διατηρείται η σημερινή παράδοξη, αντι-αναπτυξιακή εικόνα διχοτόμησης του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου.

Όπως αποκαλύπτει ο κ. Κουκιαδάκης, «στις 6 Απριλίου 2023, η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠ.ΕΝ. εξέδωσε την 27000/1983 απόφασή της, με την οποία ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης” (τμήματα “παράκαμψης” των πόλεων Χανίων-Ρεθύμνου και Ηρακλείου), αγνοώντας πλήρως την 334/13/12/2022 σχεδόν ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου, με την οποία συμπληρώθηκε η με αριθμό 182/2022 (αρχική) απόφαση ίδιου Συμβουλίου, την οποία έλαβε υπόψη της η απόφαση της ΔΙΠΑ».

Ο ίδιος απευθύνει κάλεσμα σε συστράτευση και κοινό διεκδικητικό αγώνα στους αυτοδιοικητικούς και στους υποψήφιους βουλευτές, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Με την απόφαση αυτή – αν δεν “ανακληθεί” (!!) από την επόμενη κυβέρνηση ή αν δεν ακυρωθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας – μονιμοποιείται η διχοτόμηση του Ηρακλείου, παρά τις σχεδόν ομόφωνες αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης και του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου για το αντίθετο. Τα συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης κυρίως, αλλά και όλοι οι υποψήφιοι βουλευτές της Κρήτης έχουν χρέος να αναδείξουν το μείζον αυτό πρόβλημα και να διεκδικήσουν από κοινού και χωρίς εκπτώσεις την υλοποίηση των παραπάνω ρεαλιστικών αποφάσεών τους, οι οποίες, δυστυχώς, δεν ελήφθησαν υπόψη».

Στο Ηράκλειο για τη σύμβαση ΒΟΑΚ ο Κυριάκος Μητσοτάκης

H επίσημη προεκλογική περίοδος ξεκινάει μεθαύριο Σάββατο 22 Απριλίου. Για τον πρωθυπουργό και πρόεδρο της Ν.Δ. Κυριάκο Μητσοτάκη η περίοδος αυτή αρχίζει από την Κρήτη. Όπως είναι ήδη γνωστό, ο κ. Μητσοτάκης θα επισκεφτεί το σαββατοκύριακο τα Χανιά και το Ρέθυμνο. Μάλιστα, στα Χανιά θα πραγματοποιήσει το απόγευμα του Σαββάτου ανοικτή προεκλογική συγκέντρωση και ομιλία, η οποία θα είναι και η πρώτη. Ωστόσο, ασφαλείς πληροφορίες του neakriti.gr αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα επισκεφτεί και το Ηράκλειο.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η επίσκεψη στο Ηράκλειο θα γίνει στη διάρκεια της Κυριακής, και με πολλή επισημότητα λόγω επιλογής χώρου, αλλά και προσώπων που θα παρίστανται, αναμένεται να υπογραφεί και η δεύτερη σύμβαση για τον νέο ΒΟΑΚ.

Αν οι πληροφορίες επιβεβαιωθούν, τότε δεν αποκλείεται η υπογραφή της σύμβασης για το τμήμα ΣΔΙΤ “Χερσόνησος-Νεάπολη” να γίνει παρουσία στελεχών από πλευράς αναδόχου, αλλά και της ηγεσίας του αρμόδιου υπουργείου.

ΠΗΓΗ: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ