ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

«17 Κλωστές»: Όταν η κοινωνία δημιουργεί τα τέρατά της

Από όταν είχε ανακοινωθεί η νέα παραγωγή της Cosmote TV «17 Κωστές» σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια και σενάριο Μιρέλλας Παπαοικονόμου και Κάτιας Κισσονέργη με πρωταγωνιστή τον Πάνο Βλάχο, μου είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον η ιστορία. Η σειρά βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Πάνου Δημάκη και ακολουθεί μία μαζική δολοφονία στα Κύθηρα στις αρχές του 1900. Η πραγματική ιστορία του ανθρώπου πίσω από το μακελειό είναι άκρως ενδιαφέρουσα και ήθελα να δω πως οι δημιουργεί θα καταφέρουν να αποδώσουν την φρικαλεότητα των γεγονότων, ενώ ταυτόχρονα θα μας δείξουν την οπτική του δολοφόνου.

Τα τελευταία χρόνια, οι αντιήρωες έχουν καταλάβει τη θέση των πρωταγωνιστών σε πολλές μεγάλες επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές. Άλλοτε με μεγάλη επιτυχία όπως τα «Breaking Bad» και «Mad Men» και άλλοτε όχι τόσο επιτυχημένα «Dahmer». Οι σειρές αυτές έχουν πρωταγωνιστές που κάνουν φρικτά πράγματα με τους δημιουργούς να μας βάζουν να γίνουμε συνοδοιπόροι τους. Ένα ταξίδι σκοτεινό και δύσκολο, που συχνά σε κάνει να σκέφτεσαι την ηθική και τις κοινωνικές συμβάσεις. Παράλληλα, βλέπουμε και την άνοδο του true crime είδους με αρκετές σειρές να ακολουθούν τις ιστορίες διαβόητων εγκληματιών. Ιστορίες που καθηλώνουν το κοινό και μας κάνουν όλους να μιλάμε ημέρες για αυτές.

Μέχρι στιγμής -από όσο μπορώ να θυμηθώ και αν εξαιρέσεις τις ιστορίες του Κοκκινόπουλου- τέτοιες σειρές δεν είχαν κάνει την εμφάνισή τους στην ελληνική τηλεόραση. Σειρές όπου ο βασικός πρωταγωνιστής να έχει κάνει ένα ειδεχθές έγκλημα. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας με το συγγραφική δίδυμο Παπαοικονόμου – Κισσονέργη και την στήριξη της Cosmote TV το τόλμησαν με τις «17 Κλωστές». Η προσπάθειά τους αυτή, ήταν τελικά επιτυχημένη;

Η αφήγηση της σειράς ακολουθεί τρεις χρονικές γραμμές, που συνδυάζονται σαν κομμάτια ενός παζλ με τελικό προορισμό το αποτρόπαιο έγκλημα που έκανε ο πρωταγωνιστής. Το “πριν”, το “γεγονός” και το “μετά” περιπλέκονται περίτεχνα σε κάθε επεισόδιο της ιστορίας με απώτερο σκοπό να σκιαγραφήσουν τον κεντρικό χαρακτήρα.

Οι «17 Κλωστές» ξεκινούν το 1909 και μας συστήνουν τον Αντώνη Καστελάνη (Πάνος Βλάχος) ως έναν χαμηλών τόνων, γλυκό και εργατικό νεαρό με ταλέντο στη λύρα, αλλά και στην επιδιόρθωση υποδημάτων, που ζει στο χωριό του με τους γονείς του. Η εικόνα του φιλήσυχου νεαρού έρχεται σε αντιπαράθεση με τις σκηνές που διαδραματίζονται στις φυλακές Μπουρτζίου, τρία χρόνια αργότερα, καθώς και με τις σκηνές από τη μαζική δολοφονία που αποκαλύπτονται σταδιακά ξεκινώντας από ζοφερά τοπία με μόνο τα ουρλιαχτά να ακούγονται έξω από το κάδρο και καταλήγουν στο αποτρόπαιο έγκλημα.

Ο Τσαφούλιας και ο διευθυντής φωτογραφίας, Claudio Bolivar, έχουν δώσει και διαφορετικές χρωματικές παλέτες στις τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους που με το πέρασμα των επεισοδίων αρχίζουν να συγκλίνουν. Ξεκινώντας από τις πιο φωτισμένες ημέρες της καθημερινότητας του Αντώνη στα Κύθηρα και φτάνοντας σε ένα αποπνικτικό σκονισμένο και με πιο σκοτεινά χρώματα τοπίο την ημέρα του εγκλήματος.

Στόχος της παραγωγής της Cosmote TV «17 Κλωστές», όπως έχει πει και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, είναι να δει το πώς η ίδια η κοινωνία δημιουργεί τα τέρατά της. «Το θέμα είναι πως στέκονται οι άνθρωποι όταν γίνει το κακό», είχε μοιραστεί ο δημιουργός πριν την πρεμιέρα της σειράς. Έτσι, η σειρά αφηγείται μια ιστορία για το «πώς εμείς οι άνθρωποι μετατρέπουμε τους συνανθρώπους μας σε τέρατα, κι όταν αυτά απασφαλίσουν και μας χτυπήσουν κάποια στιγμή, αναρωτιόμαστε τι φταίξαμε».

Ο Αντώνης είναι ένα αγαπητό πρόσωπο στην μικρή κοινωνία που ζει, μέχρι τη στιγμή που κατηγορείται ότι έκανε ανήθικες προτάσεις σε μια παντρεμένη πελάτισσά του. Μετά από αυτό το περιστατικό, η τοπική κοινωνία τον εξωθεί σε φυγή. Μετακομίζει στον Πειραιά, χωρίς ωστόσο να μπορεί να ορθοποδήσει. Η ιστορία επαναλαμβάνεται και στη μεγαλούπολη, αφήνοντας τον Αντώνη οργισμένο και πικραμένο απέναντι στον κόσμο. Μην μπορώντας να διαχειριστεί τον θυμό του, αποφασίζει να επιστρέψει στα Κύθηρα και να πάρει εκδίκηση.

Ο Πάνος Βλάχος φαίνεται να είναι στην καλύτερη φάση της καριέρας του. Μετά την εξαιρετική θεατρική του πορεία με τον «Τυχαίο Θάνατο ενός Αναρχικού», βρίσκει στις «17 Κλωστές» έναν πολυεπίπεδο χαρακτήρα που μπορεί να μας δείξει όλες τις πλευρές του. Από την αθωότητα της ζωής του στα Κύθηρα, τη σταδιακή μετατροπή του σε έναν σκληρό άνθρωπο που δεν νοιάζεται πλέον για τίποτα, μέχρι την παραφροσύνη που τον οδήγησε στη μαζική δολοφονία. Ο δημοφιλής ηθοποιός καταφέρνει να κρατήσει τη σειρά στις πλάτες του και να δείξει πως είναι ένας σημαντικός πρωταγωνιστής της γενιάς του.

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας αποσπάει όμορφες ερμηνείες από όλο το καστ της σειράς. Η Ντένια Στασινοπούλου φαίνεται να καταλαβαίνει την Άννα και να έχει αρκετές δυνατές ερμηνευτικές σκηνές -η συνάντησή της με τον Αντώνη τυχαία στα σοκάκια των Κυθήρων στο 5ο επεισόδιο είναι μία από αυτές που μόνο τα μάτια της λένε μία ολόκληρη ιστορία- σε έναν απαιτητικό ρόλο. Ο Κώστας Φλωκατούλας, που υποδύεται τον πατέρα του Αντώνη, δίνει μία στοργικότητα και μία διαφορετική οπτική του επαρχιώτη πατέρα που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε.

Όμως, η Αθηνά Τσιλύρα, στον ρόλο της κουρασμένης τραγικής μητέρας του Αντώνη, είναι το κρυφό όπλο της σειράς «17 Κλωστές». Το πρόσωπό της, ο τρόπος που αρθρώνει τις λέξεις και οι κινήσεις της μας δείχνουν όλο το φάσμα των συναισθημάτων της στοργικής μάνας που βλέπει την κακία της κοινωνίας να καταστρέφουν το παιδί της. Μία εξαιρετική, εντελώς ανθρώπινη ερμηνεία.

Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και στην πρωτότυπη μουσική του Μίνωα Μάτσα. Από τους τίτλους έναρξης βοηθάει να στήσει την ατμόσφαιρα της σειράς και να σε συνεπάρει στο ταξίδι που θα ακολουθήσει και θα περάσει από την άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής.

Η σειρά του Cosmote TV καταφέρνει να ξεπεράσει τα στενά περιθώρια του είδους του true crime και να μεταμορφωθεί σε ένα δράμα χαρακτήρων. Τα πλάνα ευρύχωρων τοπίων, ο τρόπος που η κάμερα αγκαλιάζει τα πρόσωπα, καθώς και η επιβλητική δραματική ατμόσφαιρα δεν αγγίζουν ούτε στο ελάχιστο το μελόδραμα, ενώ θέτουν ερωτήματα για την ανθρώπινη ύπαρξη και την κοινωνία στην οποία ζούμε.

Οι «17 Κλωστές» είναι ένα καθαρόαιμα -σχεδόν ασφυκτικό- δράμα το οποίο μοιάζει να είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Η καλύτερη -μέχρι στιγμής- παραγωγή της Cosmote TV σηκώνει έναν καθρέφτη σε μία κοινωνία που βράζει και οτιδήποτε διαφορετικό προσπαθεί να το καταπνίξει χωρίς να σκέφτεται τις συνέπειες. Σε μία κοινωνία που διαχωρίζει τους ανθρώπους σε ομάδες, τους αποκλείει και τους φανατίζει. Σε μία βίαιη καθημερινότητα που τα εγκλήματα δίνουν και παίρνουν.

Δεν είναι η πιο «εύκολη» σειρά που μπορείς να παρακολουθήσεις, όμως έχει κάτι σημαντικό να πει!




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ