ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Βρίσε κι εσύ λίγο τους Κρητικούς… Μπορείς

Ένας τύπος εμφανώς διαταραγμένος που ντυνόταν “Σαολίν” και έβαφε το μούσι του πράσινο,βίασε και σκότωσε μια Αμερικανίδα στα Χανιά. Όμως απ’ ότι φαίνεται το σημαντικό της ιστορίας για την κοινή γνώμη της Ελλάδας δεν είναι το συμβάν το ίδιο αλλά -ως συνήθως- το ότι ο διαταραγμένος ήταν από την Κρήτη.

Καταρχάς να εξηγήσουμε ότι όταν γράφουμε “κοινή γνώμη της Ελλάδας” συμπεριλαμβάνουμε και την κοινή γνώμη της Κρήτης.Βασικά στα θέματα που έχουν να κάνουν με το νησί,αναφερόμαστε πρώτα απ’όλα η κοινή γνώμη της Κρήτης.

Γιατί η κοινή γνώμη της Μεγαλονήσου είναι αυτή που δημιουργεί και αναπαράγει με μεγάλη ευκολία και ελαφρότητα το στερεότυπο του “άξεστου”, “βάρβαρου”, “αγριάνθρωπου” Κρητικού. Είναι ο κρητικός λαός που νιώθει ντροπή επειδή κάποιος, κάπου στην Κρήτη έκανε μια άσχημη πράξη. Από πλημμέλημα μέχρι κακούργημα. Από παράνομο παρκάρισμα στο Ηράκλειο μέχρι ανθρωποκτονία με βιασμό όπως αυτόν που διέπραξε ο τύπος στα Χανιά.

Είναι ο λαός της Κρήτης που αρχίζει το “αυτομαστίγωμα”, την αυτοκριτική μέχρι πλήρους αυτοεξευτελισμού, δίνοντας πάτημα για να χτίσουν όλοι οι άλλοι πάνω του όλα τα γελοία στερεότυπα περί “πρωτόγονων Κρητικών”, νησιού “άντρο της εγκληματικότητας” και τα σχετικά που ακούμε και διαβάζουμε καθημερινά από τα ΜΜΕ. Για Κρητικούς που είναι “μαφιόζοι”, “βίαιοι”, “νταήδες” και δεν ξέρω εγώ τι άλλο.

Βέβαια οι αριθμοί λένε το ακριβώς αντίθετο. Όμως σε μια χώρα που όταν ακούει αριθμούς και στατιστικά δεδομένα βγάζει σπυράκια, αυτό δεν έχει μεγάλη σημασία.
Σημασία έχει ο μύθος. Το τι είπε ο τάδε, τι άκουσε ο δείνα και ούτω καθεξής.
Τώρα αν αφήνεις ξεκλείδωτο το αυτοκίνητο σου στο κέντρο του Ηρακλείου, κάνεις τις δουλειές σου και επιστρέφεις και αυτό βρίσκεται εκεί να σε περιμένει χωρίς να το έχει πειράξει κανείς, είναι λεπτομέρεια.
Το αν είσαι γυναίκα, μια από τις εκατομμύρια τουρίστριες, τις χιλιάδες φοιτήτριες ή τις ντόπιες και κυκλοφορείς μόνη σου νύχτα και δεν σου κάνει κανείς τίποτα, είναι επίσης λεπτομέρεια.
Αντίθετα, αν είσαι Αμερικανίδα που έπεσες πάνω σε κάποιον που τις ελεύθερες του ώρες ντύνεται Σαολίν μοναχός, βάφει το μούσι του πράσινο και σε σκοτώσει, τότε θα πρέπει να απολογούμαστε όλοι οι Κρητικοί.

Κρητικοί της Κρήτης, Κρητικοί της διασποράς ή ακόμη μη Κρητικοί που απλά ζουν στη Μεγαλόνησο. Βασικά εν δυνάμει κατηγορούμενος είναι ο οποιοσδήποτε έχει σχέση με το νησί. Μιλάμε για πολύ κόσμο δηλαδή. Και όλοι συνένοχοι.

Εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι της Μεγαλονήσου, Κρητικοί και ξένοι, γιατί στην “εγκληματικότητα” και ότι το άσχημο συμβεί πάνω στην Κρήτη φταίμε οι Κρητικοί. Άσχετο αν ο άλλος ήταν Βούλγαρος που κατέβηκε και σκότωσε το γιατρό στην Ιεράπετρα, οι Κρητικοί έφταιγαν και τότε, άσχετα αν στο Ρέθυμνο κάποιοι Γάλλοι έδειραν έναν φοιτητή, οι Κρητικοί έφταιγαν και τότε, άσχετα αν οι τουρίστες έρχονται, πίνουν και σκοτώνονται στους δρόμους μας, οι Κρητικοί δεν οδηγούν καλά.

Μόνο τις τελευταίες ημέρες είχαμε 2 νεκρούς στα Μάλια, και οι δύο Βρετανοί. Αλλά σίγουρα θα προστεθούν στη λίστα των νεκρών στην άσφαλτο της Κρήτης και υπεύθυνοι (και) γι’αυτό θα είμαστε πάλι όλοι εμείς οι Κρητικοί.

Αυτομαστίγωμα

Το αρνητικό στερεότυπο συντηρείται σαφέστατα από τους υπόλοιπους Έλληνες αλλά δημιουργείται από εμάς τους Κρητικούς. Ας είμαστε ειλικρινείς. Για έναν λόγο που ακόμη δεν έχω καταλάβει μας αρέσει να δείχνουμε ένα πρόσωπο προς τα έξω, που ελάχιστη σχέση έχει με την πραγματικότητα. Αφού, ξαναλέω, η πραγματικότητα περιγράφεται με τα στατιστικά στοιχεία. Πόσες δολοφονίες έχουν συντελεστεί, πόσοι βιασμοί, πόσες κλοπές, πόσες τρομοκρατικές ενέργειες κτλ με βάση τον πληθυσμό.

Όπου πληθυσμός θα πρέπει να είναι πάντα ο πραγματικός και όχι αυτός που φαίνεται στην απογραφή,αφού στην Κρήτη δουλεύουν χιλιάδες εποχικοί εργαζόμενοι του τουρισμού,ζουν πολλές χιλιάδες ξένοι και ακόμη περισσότεροι τουρίστες που έρχονται κάθε χρόνο.

Πάνω σ’αυτά τα πληθυσμιακά δεδομένα λοιπόν ποια είναι η εγκληματικότητα στο νησί; Όποιος θέλει απαντάει με βάση τα στοιχεία.Όχι με αερολογίες.

Με γεγονότα και όχι με το ότι “οι Κρητικοί φοράνε μαύρα πουκάμισα και έχουν …μουστάκες και μας φοβίζει το look τους”. Αν δε σας αρέσει το παραδοσιακό κρητικό look φωνάξτε την… fashion police, δε σημαίνει ότι ο άλλος επειδή φοράει σαρίκι και πίνει ρακές στο καφενείο του χωριού είναι εγκληματίας, έμπορος ναρκωτικών και πιστολέρο.
Σοβαρευτείτε λίγο. Κόψτε τις πολλές αμερικάνικες ταινίες και αφήστε μας ήσυχους.
Μας έχετε κουράσει.

Φανταστείτε να μας ταΐζατε κιόλας,τι θα μας λέγατε.

Και να ξέρετε ότι σε ένα μικρό κομμάτι των Κρητικών, κυρίως ευκολόπιστων ή ανθρώπων που δεν έχουν παραστάσεις από αλλού, αυτή η καραμέλα,αυτό το στερεότυπο που μας περιγράφει σαν υπανάπτυκτους, ημιάγριους μπορεί και να περνάει. Αρκεί να δει κανείς τα σχόλια στα σόσιαλ μίντια μετά την ιστορία με τον δολοφόνο της άτυχης Αμερικανίδας αλλά στην πλειοψηφία το μόνο που κάνει είναι να φουντώνει το σοβινιστικό και τοπικιστικό αίσθημα.
Στο φινάλε αν δε σε θέλουν εκείνοι, για ποιο λόγο να συνεχίσεις να τους θέλεις εσύ;

Σπύρος Αλεξάκης/ politica.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ