ΚΡΗΤΗ

ΒΟΑΚ: Προβληματίζουν οι παρακάμψεις των πόλεων – Οι προτάσεις Δημάρχων και Περιφέρειας

«Ξαναδείτε τη μελέτη»… Αυτό είναι εν ολίγοις το μήνυμα που εκπέμπει προς την κυβέρνηση για τα έργα του ΒΟΑΚ στην Κρήτη το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, το οποίο συνεδρίασε την Τρίτη 30 Αυγούστου, παρουσία του γενικού διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του υπουργείου Υποδομών, Γιάννη Καρνέση. Κατά πλειοψηφία, λοιπόν, το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης αποφάσισε να αναπέμψει στο υπουργείο Υποδομών τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου του ΒΟΑΚ.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο ζητάει, δηλαδή, να ενσωματωθούν οι προτάσεις της Περιφέρειας, των Δήμων και των τοπικών φορέων στη μελέτη αυτή. Η συζήτηση της μελέτης έγινε στη διάρκεια μονοθεματικής συνεδρίασης, όπου επίσης συμμετείχαν βουλευτές, δήμαρχοι, εκπρόσωποι τοπικών παραγωγικών και αναπτυξιακών φορέων του νησιού και πολίτες που ενδιαφέρονται για έναν νέο ΒΟΑΚ. Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε, μάλιστα, στο θέμα της υπογειοποίησης των καλωδίων σε διάφορα τμήμα του δικτύου, που προτείνουν φορείς όπως ο ΟΑΚ και το ΤΕΕ/ΤΑΚ, αλλά και η παράταξη του Ευριπίδη Κουκιαδάκη στον Δήμο Ηρακλείου.

Η απόφαση ελήφθη μετά από πολύωρη παρουσίαση και ανάλυση της μελέτης, καθώς και ευρεία συζήτηση και καταγραφή απόψεων και αποφάσεων τοπικών φορέων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε αμέσως μετά τη λήξη της συνεδρίασης, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αναπέμπεται προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις Δημοτικών Συμβουλίων και δημάρχων, οι απόψεις των περιφερειακών συμβούλων, καθώς και οι θέσεις και προτάσεις που κατέθεσαν το Τεχνικό Επιμελητήριο καθώς και ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης ζητά να τροποποιηθεί και να συμπληρωθεί η μελέτη με τις προτάσεις που καταγράφηκαν, ώστε να επανέλθει για γνωμοδότηση σε επόμενη συνεδρίασή του.

«Ουσιαστικές παρεμβάσεις, όχι μικροδιορθώσεις»

Μάλιστα, αυτοδιοικητικοί και φορείς, στη διάρκεια του Περιφερειακού Συμβουλίου, παρουσία υψηλόβαθμων στελεχών του υπουργείου Υποδομών, τόνισαν την ανάγκη να γίνουν βελτιωτικές παρεμβάσεις στις κυκλοφοριακές παρακάμψεις του ΒΟΑΚ σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο, στο πλαίσιο ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του υπουργείου, Γιάννης Καρνέσης, ανακοίνωσε στους συμμετέχοντες ότι, όπως εκτιμάται, οι παρεμβάσεις στις επίμαχες παρακάμψεις, οι οποίες περιλαμβάνουν πλήρη ανακατασκευή των υφιστάμενων υποδομών, θα είναι ορατές στους Κρητικούς στα τέλη του 2023.

Ωστόσο, αυτοδιοικητικοί εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους σε σχέση με τα προτεινόμενα έργα σε συγκεκριμένους κόμβους, καταθέτοντας παράλληλα τις προτάσεις τους για νέα έργα που στοχεύουν στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, όπως για παράδειγμα τούνελ στο ύψος του Κακού Όρους.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Καρνέσης στο neakriti.gr, στο περιθώριο της χθεσινής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης, «είμαστε κοντά στην υποβολή των προσφορών. Πιστεύουμε ότι σίγουρα μέσα στο 2023 θα έχουμε πάρει τις προσφορές και ευελπιστούμε ότι μέχρι το τέλος του 2023 θα έχει ξεκινήσει η κατασκευή του δρόμου».

Για τον δρόμο της Μεσαράς δήλωσε χαρακτηριστικά: «Το χρονοδιάγραμμα παράδοσης θα εξαρτηθεί από την αδειοδότηση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Έχει υποβληθεί ο φάκελος και περιμένουμε τη γνωμάτευση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Μόλις γίνει αυτό, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μετά, θα έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες εργασίες για να δοθεί ο δρόμος σε κυκλοφορία. Δεν μπορούμε να πούμε, όμως, σήμερα ημερομηνία, κι αυτό διότι εξαρτάται από το Ελεγκτικό Συνέδριο».

Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, σημείωσε συγκεκριμένα πως «οι εργασίες προχωράνε. Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Η απόδοση των χώρων από την Αρχαιολογική Υπηρεσία πλέον έχει επιταχυνθεί. Πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου θα έχουμε πάρει το σύνολο του χώρου του αεροδρομίου που έχει σχέση με τον χώρο στάθμευσης των αεροσκαφών. Έχει ξεκινήσει η θεμελίωση του κτηρίου του αεροσταθμού και νομίζω ότι θα προχωρήσουμε με ακόμα πιο έντονους ρυθμούς στο αμέσως επόμενο διάστημα».

Μάλιστα, ξεκαθάρισε πως «το χρονοδιάγραμμα για το 2025 παραμένει. Όπως καταλαβαίνετε, όμως, έχουν μεσολαβήσει διάφορα γεγονότα, όπως η πανδημία και άλλα. Και ανάλογα θα προσαρμοστεί αυτό το χρονοδιάγραμμα. Πάντως δε θα είμαστε πολύ μακριά από αυτόν τον στόχο».

Τι προτείνουν – Οι προβληματισμοί δημάρχων και Περιφέρειας

Στο μεταξύ, πάντως, πέρα από την αναγκαιότητα δημιουργίας παράπλευρου δικτύου στον ΒΟΑΚ, αυτοδιοικητικοί τόνισαν την ανάγκη βελτίωσης των κόμβων σε Χανιά και Ρέθυμνο, ενώ παράλληλα πρότειναν να υπάρχει σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Χανίων.

Μεταξύ των προτάσεων που κατέθεσε ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Ξυλούρης είναι η κατασκευή τούνελ στο Κακό Όρος, ώστε να μην κινδυνεύουν οι διερχόμενοι από τις μεγάλες ταχύτητες που θα αναγκάζονται να τις μειώνουν απότομα, φτάνοντας στο σημείο αυτό του ΒΟΑΚ. Όπως επισημαίνει μάλιστα ο δήμαρχος Χερσονήσου Γιάννης Σέγκος, για το συγκεκριμένο κομμάτι του ΒΟΑΚ δεν εμπεριέχει η μελέτη καμία αλλαγή, γεγονός που κάνει επιτακτική την ανάγκη υιοθέτησης της σχετικής πρότασης της Περιφέρειας Κρήτης και της δημοτικής Αρχής.

Στο Ηράκλειο, θα δημιουργηθεί νέος κόμβος που θα συνδέει τον ΒΟΑΚ με το ΠΑΓΝΗ, ωστόσο φαίνεται να προκύπτουν διάφορα ζητήματα σε σχέση με τον κόμβο της Φοινικιάς, ο οποίος καταργείται, με το υπουργείο να καταθέτει εναλλακτικές προτάσεις.

Στο «μικροσκόπιο» των αρμοδίων μπήκαν οι βελτιωτικές παρεμβάσεις στον κόμβο της Παπαναστασίου, καθώς και οι νέες συνδέσεις του ΒΟΑΚ, ενώ ζητούν, μεταξύ άλλων, να υπάρξει παρέμβαση και στον κόμβο του αεροδρομίου Ηρακλείου.

Μιλώντας στην «ΚΡΗΤΗ ΤV» ο Νίκος Ξυλούρης τόνισε: «Σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο και τα Χανιά, οι τρεις κόμβοι που προτείνονται για τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με τις πόλεις θα πρέπει να βελτιωθούν σε ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό τμήμα. Περιβαλλοντικά είναι αποδεκτές. Είναι τρεις στα Χανιά και τρεις στο Ρέθυμνο. Στο Βαμβακόπουλο, στις Μουρνιές και στη Σούδα για τον νομό Χανίων, και στο Ρέθυμνο είναι στο Ατσιπόπουλο, στο Αμάρι και στο Σπήλι».

Επίσης, στα Χανιά, όπως είπε, «προτείνουμε την πρόβλεψη της σύνδεσης του δρόμου του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο, γιατί υπάρχει σε εξέλιξη μια μελέτη που θα συνδέει το αεροδρόμιο των Χανίων με τον ΒΟΑΚ, άρα προτείνουμε να υπάρξει σύνδεση και πρόβλεψη της θέσης. Σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο, υπάρχει μια πολύ σοβαρή πρόταση από τον Δήμο Ρεθύμνου, την οποία και υιοθετούμε, για την επέκταση μιας νότιας παράκαμψης του Ρεθύμνου για να δώσει διέξοδο στο κυκλοφοριακό».

Για το Ηράκλειο, ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης κ. Ν. Ξυλούρης σημειώνει ότι υπάρχει ένα θέμα με την κατάργηση του κόμβου στον της Φοινικιάς ΒΟΑΚ. «Το υπουργείο δίνει κάποιες εναλλακτικές, όπως να συνδεθεί ο κόμβος της Φοινικιάς με τον κόμβο του Γιοφύρου με παράπλευρο δρόμο. Υπάρχει ένα θέμα για το ποιος θα το κάνει αυτό το έργο. Το υπουργείο λέει να το κάνει ο Δήμος Ηρακλείου, που δε συμφωνεί γιατί χρειάζονται πολλά χρήματα».

Επίσης τόνισε ότι «γίνεται μια παρέμβαση στον κόμβο Παπαναστασίου για να βελτιώσει την κυκλοφορία. Στον κόμβο της Νέας Αλικαρνασσού προτείνονται δύο “roundabout” (κυκλικοί κόμβοι) βόρεια και νότια. Να καταργήσουμε τα φανάρια. Η λογική είναι να υπάρχει όσο πιο ελεύθερη γίνεται η κυκλοφορία».

Για τον κόμβο του υφιστάμενου αεροδρομίου Ηρακλείου, τόσο η Περιφέρεια Κρήτης όσο και ο Δήμος Ηρακλείου, όπως και άλλοι φορείς, προτείνουν «να προβλεφθεί η σύνδεση της ΒΙ.ΠΕ. και των οικισμών που είναι νότια του ΒΟΑΚ με τον κόμβο του αεροδρομίου. Αυτό θα βοηθήσει κυκλοφοριακά τις περιοχές αυτές και κυρίως θα ευκολύνει και την κίνηση στον κόμβο της Αλικαρνασσού. Είναι μια πολύ μεγάλη παρέμβαση και νομίζω πως θα γίνει αποδεκτή», είπε ο κ. Ξυλούρης.

 

Πηγή: neakriti.gr




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ