ΝΕΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ Νομός Χανίων

ΒΟΑΚ – Χανιά: Έντονες αντιδράσεις μετά το «όχι» του Υπουργείου Υποδομών σε αλλαγή της χάραξης

«Όχι» λέει η κυβέρνηση, και εν προκειμένω το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, στην πρόταση-αίτημα για αλλαγή της προωθούμενης χάραξης του νέου ΒΟΑΚ στο κομμάτι μεταξύ Χανίων και Ρεθύμνου, σε μια εξέλιξη που σίγουρα προκαλεί δυσαρέσκεια και απογοήτευση στις τάξεις των τοπικών φορέων, που είχαν ζητήσει μετατόπιση του αυτοκινητοδρόμου προς τα νότια.

Όπως έχουμε αναφέρει επανειλημμένως σε σχετικά δημοσιεύματα, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης γύρω από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου παραχώρησης για τον νέο ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως τη Χερσόνησο, αναδείχθηκε ανάγλυφα ένας έντονος προβληματισμός από πλευράς των τοπικών κοινωνιών επιμέρους περιοχών της δυτικής Κρήτης (ουσιαστικά σε όλο το τόξο μεταξύ Χανίων και Ρεθύμνου, που περιλαμβάνει Βρύσες Αποκόρωνα, Γεωργιούπολη, Πετρέ, Γεράνι, Σκαλέτα) ως προς τη χάραξη που προτείνεται να έχει ο νέος αυτοκινητόδρομος.

Κοινή συνισταμένη, όπως αποτυπώθηκε μέσω εγγράφων, επιστολών, ψηφισμάτων και ανακοινώσεων διαμαρτυρίας των τοπικών φορέων, ήταν το αίτημα για μετατόπιση της όδευσης του νέου ΒΟΑΚ λίγο πιο νότια.

Οι αντιδρώντες παρέπεμπαν, μάλιστα, και στις σχετικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί από πλευράς των τοπικών αυτοδιοικητικών φορέων για το θέμα, δηλαδή της Περιφέρειας Κρήτης και των εμπλεκόμενων Δήμων, ενώ, διευκρινίζοντας πως αντιτίθενται στη χάραξη και όχι σε αυτό καθαυτό το έργο, είχαν προειδοποιήσει πως δεν πρόκειται να το αφήσουν έτσι αν δεν βρουν ανταπόκριση από πλευράς κυβέρνησης.

Σε αυτόν τον καμβά λοιπόν, αναμένεται με ενδιαφέρον το πώς θα αντιδράσουν και πώς θα κινηθούν οι τοπικές κοινότητες και άλλοι τοπικοί φορείς, μετά το «όχι» του υπουργείου Υποδομών στην πρόταση για αλλαγή της χάραξης του νέου ΒΟΑΚ.

Η ανακοίνωση Ν. Καλογερή

Το «όχι» του υπουργείου γνωστοποίησε σε ανακοίνωσή του ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής, αναφέροντας: «Αρνητική ήταν η απάντηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην πρόταση για νοτιότερη χάραξη στο τμήμα “Γεωργιούπολη-Δράμια – Πετρές-Γεράνι” στην υπό περιβαλλοντική αδειοδότηση μελέτη του νέου ΒΟΑΚ. Συγκεκριμένα, η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με έγγραφό της δεν αποδέχεται την προτεινόμενη από τους φορείς της Κρήτης χάραξη νοτιότερα των Δραμίων και έως το Γεράνι, με παράλληλη ανατολικότερη μετατόπιση του νέου ανισόπεδου κόμβου Επισκοπής». Πρόκειται για την πρόταση που υιοθέτησε ομόφωνα το Περιφερειακό Συμβούλιο και την οποία επισήμαναν ξανά με κοινό τους έγγραφο στις 25/5/2022 οι αντιπεριφερειάρχες Χανίων κ. Νίκος Καλογερής και Ρεθύμνου κ. Μαίρη Λιονή, οι δήμαρχοι Ρεθύμνου κ. Γιώργος Μαρινάκης και Αποκορώνου κ. Χαράλαμπος Κουκιανάκης, καθώς και ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΚ κ. Σπύρος Σοφιανός.
Όπως δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Νίκος Καλογερής, «οι προτάσεις της Περιφέρειας, των Δήμων και του ΤΕΕ, ειδικά για το συγκεκριμένο και ίσως κρισιμότερο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, στόχο έχουν να ενισχύσουν την κοινή προσπάθεια για την υλοποίηση του σημαντικότερου έργου της Κρήτης, προς όφελος των κατοίκων αλλά και της ανάπτυξης του νησιού. Στα πλαίσια αυτά – παρά το γεγονός ότι κατανοούμε το επείγον του θέματος – θεωρούμε ότι θα ήταν σκόπιμο να εξαντληθούν όλα τα δυνατά περιθώρια αποδοχής των προτάσεων αυτών, οι οποίες βασίζονται στην πλήρη γνώση των χαρακτηριστικών της συγκεκριμένης περιοχής στα όρια των δήμων Αποκορώνου και Ρεθύμνου».

Διαμαρτυρία φορέων και κατοίκων της Επισκοπής Ρεθύμνου

Σε προ μηνών παρέμβαση διαμαρτυρίας τους στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης γύρω από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου του νέου ΒΟΑΚ, φορείς και κάτοικοι της Επισκοπής Ρεθύμνου είχαν επισημάνει ότι η νέα χάραξη έχει σοβαρά μειονεκτήματα, προτείνοντας η χάραξή του να γίνει σύμφωνα με την υπ’ αριθμό 113/2016 απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης και είχαν δηλώσει ότι θα προσφύγουν και σε ένδικα μέσα αν χρειαστεί.

Όπως ανέφεραν:

Σήμερα προτείνεται μια άλλη χάραξη που δε χρειάζεται να είσαι ειδικός για να καταλάβεις ότι έχει από κάθε πλευρά σοβαρά μειονεκτήματα.

* Είναι κατά πολύ μεγαλύτερου κόστους (μεγαλύτερο μήκος – υψηλότερο κόστος απαλλοτριώσεων – μεγαλύτερη καταστροφή των υπαρχουσών υποδομών και κυρίως του μεγάλου αρδευτικού έργου, αφού περνάει από την “καρδιά” του και τις κεντρικές αρτηρίες του και από τα πιο γόνιμα εδάφη της περιοχής).

* Καταστρέφει το εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς περιβάλλον όλης της βόρειας ακτογραμμής, αλλά και τη χαρακτηρισμένη από το ΣΧΟΟΑΠ τουριστική ζώνη.
Είμαστε υπέρ της άμεσης προώθησης του έργου, γιατί αντιλαμβανόμαστε την τεράστια σημασία του ως έργου υποδομής για την Κρήτη. Ωστόσο δηλώνουμε ότι, αν δεν πειστούμε για τη νέα πρόταση χάραξης, θα αξιοποιήσουμε και θα χρησιμοποιήσουμε κάθε προσφυγή και μέσο προκειμένου να δικαιωθούμε», ανέφεραν χαρακτηριστικά οι κάτοικοι από την Επισκοπή Ρεθύμνου.

Το διάβημα από τα Δράμια

Σε άλλο διάβημα διαμαρτυρίας, φορείς και κάτοικοι από τα Δράμια είχαν υπογραμμίσει την αναγκαιότητα η προωθούμενη χάραξη του νέου αυτοκινητοδρόμου να μετατοπιστεί νοτιότερα της δεξαμενής του ΤΟΕΒ Δραμίων, έτσι ώστε να μην επηρεαστεί ο χαρακτήρας και η παραγωγική, οικονομική και τουριστική δραστηριότητα.

Οι ίδιοι είχαν ζητήσει από το υπουργείο Υποδομών και την κυβέρνηση να αφουγκραστούν τα δίκαια – όπως σημειώνουν – αιτήματά τους και να αλλάξουν τη σημερινή προτεινόμενη χάραξη, η οποία θεωρούν ότι καταστρέφει την παραγωγική ζώνη των Δραμίων Επισκοπής και επιχωματώνει περίπου 1.000 στρέμματα γης…





ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ