ΚΡΗΤΗ

ΒΟΑΚ: Αποκαλυπτικά έγγραφα για τις ευθύνες στις καθυστερήσεις και τις απαλλοτριώσεις

Δεν είναι μόνο το αίτημα των αναδόχων του έργου στον ΒΟΑΚ που εκτελείται με ΣΔΙΤ και αφορά το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ “Χερσόνησος-Νεάπολη”, που οδεύει προς παράταση κατά 16 μήνες. Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετατέθηκε η Προγραμματισμένη Ημερομηνία Διαθεσιμότητας Υπηρεσιών, η οποία αρχικά είχε οριστεί για την 21η Απριλίου 2027, και η οποία ορίζεται εκ νέου για την 11η Ιουλίου 2028, χωρίς να συντρέχει συναφής υπαιτιότητα ή εν γένει ευθύνη του αναδόχου σχήματος.

Δεν είναι ούτε ότι οι ανάδοχοι εκτός από την παράταση της προθεσμίας του έργου κυρίως λόγω της καθυστέρησης απόδοσης απαλλοτριωθέντων χώρων, ούτε ότι αιτούνται αποζημίωσης 124 εκατομμυρίων ευρώ για καθυστερήσεις και τις σταλίες (ήδη εγκατάσταση – δέσμευση μηχανημάτων που κάθονται) των εργοταξίων, αφού η καθυστέρηση δεν οφείλεται στους ίδιους, αλλά στη μη ύπαρξη απαλλοτριώσεων, εν αντιθέσει με τη σωρεία μελετών. Είναι ότι και στο κομμάτι που εκτελείται για λογαριασμό αμιγώς του Δημοσίου στο τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” έχουμε κοτζάμ απόφαση ήδη για ανάλογη αποζημίωση των αναδόχων.

Απόφαση αποζημίωσης 21 εκατ. ευρώ στους αναδόχους στο “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” συνεπεία καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις

Όπως αποκαλύπτει σήμερα η “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr, πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας η απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αποζημιώνει τον ανάδοχο του ΒΟΑΚ στο τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, έργο που εκτελείται αμιγώς για λογαριασμό του Δημοσίου, για θετικές ζημίες από καθυστερήσεις στις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις του έργου.

Τα 21 εκατομμύρια ευρώ που αναγκάζεται να πληρώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στον ανάδοχο του έργου είναι η αρχή της ιστορίας.

Δυστυχώς, με τις παρατάσεις που δίνονται πλέον και στο κομμάτι που αφορά το ΣΔΙΤ του έργου, είναι φανερό πως ακολουθούν οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις του μεγάλου τμήματος της παραχώρησης “Χανιά-Ηράκλειο”.

Πώς, όμως, προέκυψαν οι καθυστερήσεις αυτές; Γιατί δεν έχουν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις, σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα;

Ποια είναι η αλήθεια για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις

Όπως φαίνεται και σε απόφαση που βρίσκεται αναρτημένη στη “Διαύγεια”, στις 24/01/2022, αποφασίζεται να κλείσει η Σύμβαση για την παροχή υπηρεσιών Νομικού Συμβούλου, που θα αναλάμβανε να παρακολουθεί τις απαλλοτριώσεις και επιτάξεις των χώρων για την εκτέλεση του έργου του ΒΟΑΚ.

egg

Κρίθηκε, δηλαδή, ότι οι απαλλοτριώσεις δεν είναι κομβικής σημασίας να προχωρήσουν πριν την εκτέλεση του συμβατικού αντικειμένου του έργου. Επειδή όπως αναφερόταν στην απόφαση αυτή μεταξύ άλλων: «Η διαδικασία για την κήρυξη των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων είναι αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Απαλλοτριώσεων και Γεωπληροφορικής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η δε σύνταξη των κτηματολογίων είναι αρμοδιότητα των Τεχνικών Συμβούλων, στους οποίους έχει ήδη ανατεθεί το σχετικό αντικείμενο.

3. Για τη διαχείριση των διαδικασιών εξασφάλισης της κατάληψης των αναγκαίων χώρων των ακινήτων μέχρι τη σύναψη της Σύμβασης Παραχώρησης υπάρχει η σχετική τεχνογνωσία στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16). 

4. Δεν υφίσταται υπηρεσιακή ανάγκη για τη συνέχιση των υπηρεσιών της Νομικού Συμβούλου, πέραν της 25/01/2022». 

Αλλά επειδή η απόφαση αυτή από μόνη της δε σήμαινε και λήξη της σύμβασης, θα έπρεπε να συνεδριάσει και να επικυρώσει την απόφαση η αντίστοιχη Επιτροπή παρακολούθησης της σύμβασης και άρα να δεχτεί ότι οι απαλλοτριώσεις δεν είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει το συμβατικό αντικείμενο του έργου. Η Επιτροπή όμως που συνεδριάζει στις 25/07/2022 για το θέμα αποφαίνεται ότι «με σχετικό έγγραφο του Τμήματος Δ16 προς την Προϊσταμένη Αρχή του υπουργείου τεκμηριώνεται ότι δεν έχει εκτελεστεί σημαντικό μέρος του συμβατικού αντικειμένου (απαλλοτριώσεις – επιτάξεις χώρων) επειδή, παρά την απόφαση στις 24/01/2022, που έλεγε ότι δε χρειάζεται υπηρεσίες Νομικού Σύμβουλου αφού η κήρυξη των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων είναι αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Απαλλοτριώσεων και Γεωπληροφορικής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η δε σύνταξη των κτηματολογίων είναι αρμοδιότητα των Τεχνικών Συμβούλων, στους οποίους έχει ήδη ανατεθεί το σχετικό αντικείμενο, εντούτοις δεν παρασχέθηκαν από αυτές τα προαπαιτούμενα στοιχεία προς τον ανάδοχο του έργου, ο οποίος όμως είχε εγκαταστήσει εργοτάξιο και άρα θα δικαιούνταν να έθετε θέμα αποζημίωσης για τις γνωστές “σταλίες μηχανημάτων”».

Έτσι, η Επιτροπή στο πρακτικό της αυτό στις 25/07/2022 κατέληγε στη διαπίστωση: «Με δεδομένο ότι σημαντικό μέρος του συμβατικού αντικειμένου (απαλλοτριώσεις) δεν έχει εκτελεστεί και χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου, η σύμβαση με τη Νομική Σύμβουλο δεν μπορεί να θεωρηθεί περαιωμένη, μόνο εκ του λόγου απόρριψης του αιτήματος χορήγησης τρίτης παράτασης από την Προϊσταμένη Αρχή, άρα στην ουσία ανέτρεπε την απόφαση στις 24/01/2022, ώστε η Νομική Σύμβουλος να συνεχίσει και να εντείνει πρώτα το θέμα των απαλλοτριώσεων». 

Απλά άλλαξαν τη σύνθεση της Επιτροπής

Τι έκαναν λοιπόν οι προϊστάμενοι μετά από αυτήν την απόφαση, που επέμενε πόσο ζωτικό είναι να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις; Πολύ απλά, δύο μήνες μετά, στις 23/09/2022, εξέδωσαν μια απόφαση που είχε ως θέμα της “Αντικατάσταση επόπτη και Ανασυγκρότηση της επιτροπής παραλαβής της σύμβασης παροχής υπηρεσιών Νομικού Συμβούλου σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως 4 του άρθρου 118 του Ν. 4412/2016 (Α’ 147) για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16), στη διαχείριση των διαδικασιών εξασφάλισης των αναγκαίων ακινήτων και διαθεσιμότητας (απαλλοτριώσεις, επιτάξεις κ.λπ.) των χώρων εκτέλεσης των έργων Παραχώρησης και ΣΔΙΤ αρμοδιότητάς της”. 

egg

Άλλαξαν δηλαδή εκείνα τα μέλη που αποφάσισαν τη συνέχιση της Σύμβασης Νομικού Συμβούλου για να παρακολουθεί τις απαλλοτριώσεις και προχώρησαν στην ίδια απόφαση στην παύση της σύμβασης του Νομικού Συμβούλου. Λέει, μεταξύ άλλων, αυτή η απόφαση: «…Αποφασίζουμε την αντικατάσταση του επόπτη της Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Νομικού Συμβούλου, για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) στη διαχείριση των διαδικασιών εξασφάλισης των αναγκαίων ακινήτων και διαθεσιμότητας (απαλλοτριώσεις, επιτάξεις κ.λπ.) των χώρων εκτέλεσης των έργων Παραχώρησης και ΣΔΙΤ…

Την ανασυγκρότηση της επιτροπή παραλαβής της Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Νομικού Συμβούλου, για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) στη διαχείριση των διαδικασιών εξασφάλισης των αναγκαίων ακινήτων και διαθεσιμότητας (απαλλοτριώσεις, επιτάξεις κ.λπ.) των χώρων εκτέλεσης των έργων Παραχώρησης και ΣΔΙΤ, ως εξής…».

Κάπως έτσι φτάσαμε σήμερα οι απαλλοτριώσεις να έχουν κολλήσει. Έτσι, οι ανάδοχοι αποζημιώνονται για τις σταλίες τους, αφού δεν είναι δική τους ευθύνη ότι οι εργασίες δεν προχωρούν, με 21 εκατομμύρια ευρώ στο κομμάτι που εκτελείται για λογαριασμό του Δημοσίου “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” και διεκδικούν και άλλα 124 εκατομμύρια ευρώ για το ΣΔΙΤ “Χερσόνησος-Νεάπολη”!!!

Ποιοι θα εξηγήσουν τι συμβαίνει εδώ; – Μήπως ήρθε η ώρα να… τραβήξει αφτιά ο πρωθυπουργός;

Προφανώς θα έχει ενδιαφέρον τι εξηγήσεις θα δουν, σε αυτήν την αποκάλυψη, ιδίως από διευθύντρια της Αναθέτουσας Αρχής – Δ16/υπουργείου Υποδομών, που μάλιστα πρόσφατα συνόδευε τον υφυπουργό κ. Ταχιάο, κατά την επίσκεψή του στα Χανιά, στο Ρέθυμνο και στο Ηράκλειο.

Θα πρέπει, λοιπόν, να εξηγήσει σε όλους τους Έλληνες, που θα κληθούν να χρυσοπληρώνουν σταλίες στους αναδόχους του ΒΟΑΚ, τον πραγματικό λόγο για τον οποίο διέκοψαν τον Ιανουάριο του 2022 (και μάλιστα πριν καν να ξεκινήσουν οι διαδικασίες της κτηματογράφησης) τη σύμβαση της Νομικού Συμβούλου της Υπηρεσίας που είχε αναλάβει να “τρέξει” τις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων του συγκεκριμένου οδικού έργου.
Και βεβαίως η αιτιολογία που είχε δοθεί επισήμως τότε, ότι δηλαδή δεν υφίσταται υπηρεσιακή ανάγκη για τη συνέχιση των υπηρεσιών της Νομικού Συμβούλου, διότι για τη διαχείριση των διαδικασιών εξασφάλισης της κατάληψης των αναγκαίων χώρων των ακινήτων υπάρχει η σχετική τεχνογνωσία στη Διεύθυνση της οποίας προΐσταται η κυρία διευθύντρια (Δ16), προφανώς δεν ισχύει.

Τουλάχιστον σήμερα, μια τέτοια εξήγηση δε μας καλύπτει, αφού από το 2022 μέχρι τώρα, που όλες οι απαλλοτριώσεις του ΒΟΑΚ είναι “στον αέρα”, δε διαπιστώσαμε καμία “τεχνογνωσία” ούτε της διευθύντριας (Δ16), ούτε της Υπηρεσίας της. Ίσα-ίσα που στο κομμάτι ΣΔΙΤ “Χερσόνησος-Νεάπολη” πάμε σε παράταση προς τα πίσω άλλους 16 μήνες και με απαιτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για τις “σταλιές” των αναδόχων, ενώ ήδη στο κομμάτι “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, που είναι εκτέλεση για λογαριασμό του Δημοσίου, για τους ίδιους λόγους στους αναδόχους, έχουμε καταβάλει 21 εκατομμύρια ευρώ. 

Ποιος βγαίνει εντέλει κερδισμένος από τις μεθοδεύσεις των υπηρεσιακών παραγόντων, που ασκώντας δημόσια εξουσία, δημιουργούν γεγονότα καθυστέρησης στα έργα και λόγους αποζημίωσης στους εργολάβους από σταλιές, αφού δεν έχουν καμία υπαιτιότητα αυτοί;

Ποιος βάζει “βουτυράκι” στο ψωμί των αναδόχων εντέλει και γιατί γίνεται αυτό; Ποιον εξυπηρετεί;

Μήπως ήρθε η ώρα να… τραβήξει αφτιά ο πρωθυπουργός, που δηλώνει διαρκώς ότι παρακολουθεί προσωπικά το έργο του ΒΟΑΚ συνεχώς; Του τα έχουν πει αυτά;

 





ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ