ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τράπεζες: Πάνω από 100 εκατ. ευρω το μήνα οι προμήθειες που κρατούν από τους καταναλωτές!

Περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ το μήνα είναι αναγκασμένοι να καταβάλλουν στις τράπεζες οι Ελληνες καταναλωτές για τις προμήθειες που χρεώνουν σε πάσης φύσεως υπηρεσίες.

Οπως προκύπτει από τα δημοσιευμένα στοιχεία των τεσσάρων συστημικών τραπεζών (Εθνική, Πειραιώς, Εurobank και Αlpha Bank) στο πρώτο εξάμηνο του έτους συνολικά χρέωσαν τους πελάτες τους με προμήθειες περίπου 700 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία αυτά οι τράπεζες είχαν προχωρήσει σε αυξήσεις στις χρεώσεις αυτές οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν ακόμη και το 10%.

Η κυβέρνηση επιχείρησε να βάλει φρένο σ΄αυτές τις πρακτικές των τραπεζών. Ετσι ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνάντηση που είχε την περασμένη Πέμπτη με τους επικεφαλής των πιστωτικών ιδρυμάτων (Π.Μυλωνάς, Χ.Μεγάλου, Φ.Καραβίας και Β.Ψάλτης), τους ζήτησε να ανακαλέσουν τις αυξήσεις που είχαν ήδη επιβάλλει σε σειρά υπηρεσιών.

Οι αυξήσεις αυτές, τις οποίες οι τράπεζες ήδη έχουν περάσει στην τιμολογιακή τους πολιτική, είχαν ως αποτέλεσμα να βελτιώσουν σημαντικά την εικόνα που αποτυπώθηκε στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2019.

Είναι ενδεικτικό ότι το κονδύλι «έσοδα από προμήθειες» που εμφανίζεται σε αυτά, κατέγραψε αύξηση η οποία αγγίζει το 5%. Παρά ταύτα ο πρωθυπουργός επεσήμανε στους τραπεζίτες ότι οι αυξήσεις αυτές δεν δικαιολογούνται, όταν μάλιστα γίνονται σε ένα οικονομικό περιβάλλον πολύ καλύτερο. Ο ίδιος τους ζήτησε να επιστρέψουν στο προηγούμενο πλαίσιο.

Έσοδα από προμήθειες (σε εκατ.ευρω)

Τράπεζα                            Α΄Εξαμ,2018       Α’ Εξαμ.2019

Εθνική                                       158                       164

Πειραιώς                                  180                       188

Εurobank                                 138                        156

Alpha Bank                              197,7                     191,5

ΣΥΝΟΛΟ                                   673,7                    699,5

“Πρωταθλήτρια” στις προμήθειες της αναδεικνύεται η Alpha Bank, καθώς όπως φαίνεται και από τα στοιχεία του πίνακα η συγκεκριμένη τράπεζα εισπράτει, παρά το μέγεθος της, τα περισσότερα έσοδα από προμήθειες για τις υπηρεσίες που προσφέρει στους πελάτες της. Η τράπεζα όμως, η οποια αύξησε περισσότερο τα ακαθάριστα έσοδα από τις προμήθειες που χρεώνει στους καταναλωτές ήταν η Eurobank, σε ποσοστό 13%.

“Τσουχτερές” χρεώσεις στις κάρτες

Ολες όμως σχεδόν οι τράπεζες επέβαλαν φέτος πιο τσουχτερές χρεώσεις στις χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, αλλά και γενικότερα στις υπηρεσίες που προσφέρουν στη λεγόμενη λιανική τραπεζική.

Ετσι για παράδειγμα η Alpha Bank ενώ εμφανίζει μειωμένα συνολικά έσοδα από προμήθειες στο πρώτο εξάμηνο φέτος, τα έσοδα από προμήθειες που επέβαλε στις πιστωτικές κάρτες ήταν αυξημένα (στα 40,5 εκατ. ευρώ από 37,3 εκατ. ευρώ πέρυσι).

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η Εθνική Τράπεζα η οποία ανακοίνωσε αύξηση των εσόδων που σχετίζονται με κάρτες, ψηφιακά δίκτυα κλπ κατά 9%, στα 51 εκατ. ευρώ.

Τέλος, η Τράπεζα Πειραώς αύξησε τα έσοδα της από τις προμήθειες στη λιανική τραπεζική στα 106 εκατ. ευρώ από 97 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Χρεώσεις… στα πάντα

Το ζήτημα των προμηθειών ήρθε στο προσκήνιο προσφάτως, όταν οι τράπεζες προχώρησαν στην επιβολή νέων χρεώσεων σε μία σειρά υπηρεσιών, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν άδικες από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Οπως για παράδειγμα, να πληρώνει κάποιος επιπλέον κόστος για να μάθει απλώς την κίνηση του λογαριασμού του ή να επιβαρύνεται ένας νησιώτης που αναγκαστικά εξυπηρετείται από το ΑΤΜ μιας τράπεζας επειδή στο χωριό του πολύ απλά δεν υπάρχει άλλη.

Είχαν προηγηθεί ωστόσο μία σειρά από χρεώσεις οι οποίες πέρασαν σιωπηρά, όπως η προμήθεια για αντικατάσταση κάρτας, αν αυτή οφείλεται σε υπαιτιότητα του πελάτη, ακόμη και σε περίπτωση κλοπής, αλλά και η κατακόρυφη αύξηση του ενοικίου στις τραπεζικές θυρίδες, όταν αυτές λόγω του κινδύνου του Grexit, αλλά και της αύξησης της εγκληματικότητας έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλείς.

Η “βεντάλια” των προμηθειών “ανοίγει” μέχρι τα λεγόμενα ψηφιακά εναλλακτικά δίκτυα, παρόλο που οι ίδιες οι τράπεζες επιδιώκουν να στρέψουν την πελατεία τους προς αυτά, προκειμένου να περιοριστεί η χρήση του γκισέ, μειώνοντας έτσι το προσωπικό τους και συνακόλουθα το λειτουργικό τους κόστος.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ