Παρά το αυξανόμενο κύμα αντιδράσεων για τον υπερτουρισμό σε δημοφιλείς ευρωπαϊκές πόλεις, η Ευρώπη φαίνεται να βιώνει μία ιδιαίτερα έντονη τουριστική σεζόν, με σημαντική ώθηση από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη στιγμή που η Μέση Ανατολή και οι ΗΠΑ χάνουν έδαφος στις επιλογές των ταξιδιωτών.
Όπως επισημαίνουν αναλυτές και στελέχη του τουριστικού τομέα, οι αφίξεις στην Ευρώπη αυξάνονται, εν μέρει χάρη στην εσωτερική τουριστική κίνηση από Ευρωπαίους πολίτες, όμως ο κύριος μοχλός της φετινής δυναμικής είναι η επιστροφή των Αμερικανών ταξιδιωτών.
Αύξηση στις αφίξεις χωρίς “Taylor Swift” και Ολυμπιακούς
Στοιχεία του National Travel and Tourism Office των ΗΠΑ καταγράφουν πάνω από 7,7 εκατ. Αμερικανούς που ταξίδεψαν στην Ευρώπη αεροπορικώς από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο, ποσοστό αυξημένο κατά 6% σε σύγκριση με πέρυσι. Η Eurostar ανέφερε άνοδο 45% στις κρατήσεις Αμερικανών για Ιούνιο και Ιούλιο, σε σχέση με το 2024.
Παρά την απουσία φέτος μεγάλων γεγονότων όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού ή η περιοδεία της Τέιλορ Σουίφτ, η αναμενόμενη πτώση δεν ήρθε. Αντιθέτως, ο Richard Clarke της Bernstein εκτιμά ότι «η Ευρώπη οδεύει προς ένα καλοκαίρι ρεκόρ».
Αυξημένες τιμές, δυσαρέσκεια και αντιδράσεις από ντόπιους
Αν και οι Αμερικανοί τουρίστες, σύμφωνα με τον ΟΤ φέρνουν εισόδημα, δεν είναι όλοι ικανοποιημένοι από τη μαζική τουριστική ροή. Κάτοικοι πόλεων όπως η Βαρκελώνη, το Άμστερνταμ και η Σαντορίνη εκφράζουν ανησυχίες για το υψηλό κόστος ζωής, τα ενοίκια και τη στενότητα κατοικιών λόγω του υπερτουρισμού.
Στη Βενετία, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί περαιτέρω με αφορμή τις πολυτελείς εκδηλώσεις του γάμου του Τζεφ Μπέζος, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από τους κατοίκους, που επικόλλησαν αφίσες με σύνθημα «Δεν υπάρχει χώρος για τον Bezos».
Επιπλέον, σύμφωνα με την Bernstein, οι Αμερικανοί τείνουν να επιλέγουν πιο ακριβά δωμάτια και ευέλικτα πακέτα, με αποτέλεσμα να αυξάνουν τις μέσες τιμές ξενοδοχείων κατά 20%-25% σε σχέση με άλλους επισκέπτες.
Η Ελλάδα στα επενδυτικά σχέδια των ξενοδοχειακών κολοσσών
Η ζήτηση για την Ευρώπη οδηγεί μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες σε επενδύσεις. Η Hilton σκοπεύει να ανοίξει 65 νέα ξενοδοχεία φέτος στην Ευρώπη, ενώ η Marriott – που έχει αυξήσει την παρουσία της στην ήπειρο κατά 11,5% σε δύο χρόνια – δίνει έμφαση στην περιοχή ΕΜΕΑ, με την Ελλάδα να αποτελεί «εξαιρετικό προορισμό», σύμφωνα με τη Σάτια Ανάντ, επικεφαλής της εταιρείας στην περιοχή.
Η ζήτηση επεκτείνεται και πέρα από τις καθιερωμένες τοποθεσίες. Η Hilton επενδύει σε νέες αγορές όπως η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, ενώ η IHG σχεδιάζει την προσθήκη περίπου 40.000 δωματίων στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια, με τουρίστες από τις ΗΠΑ να «ανακαλύπτουν» περιοχές όπως το Αλγκάρβε και την κοιλάδα Ντούρο.
Ευρωπαίοι τουρίστες… μένουν Ευρώπη
Παράλληλα, ολοένα και περισσότεροι Ευρωπαίοι επιλέγουν να ταξιδεύουν εντός των συνόρων της ηπείρου. Η σκληρότερη ρητορική των ΗΠΑ γύρω από τους δασμούς, αλλά και οι αυστηρότεροι συνοριακοί έλεγχοι, λειτουργούν αποτρεπτικά για πολλούς, όπως εξηγεί η Τζέιμι Λέιν από την AirDNA.
Η Eurostat καταγράφει τουλάχιστον 22 εκατομμύρια περισσότερους ταξιδιώτες από ευρωπαϊκές χώρες που επέλεξαν εσωτερικό τουρισμό στους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους. Αντίστοιχα, οι πτήσεις Ευρωπαίων προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 2,2%.
Μετατοπίσεις λόγω γεωπολιτικής αστάθειας
Η ένταση στη Μέση Ανατολή επηρεάζει αρνητικά την τουριστική κίνηση προς προορισμούς όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και το Ντουμπάι. Η επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν προκάλεσε αύξηση 40% στις ακυρώσεις βραχυχρόνιων μισθώσεων σε χώρες της περιοχής μέσα σε μία εβδομάδα του Ιουνίου, σύμφωνα με την AirDNA.
Αντίθετα, για την ίδια χρονική περίοδο, οι κρατήσεις στην Ευρώπη αυξήθηκαν σχεδόν κατά 7%, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της ως βασικού τουριστικού προορισμού για το 2025.