ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Συμβουλές από την Ψυχολόγο ΕΠΑΛ Κισάμου κ. Πολυδώρου για τη διαχείριση του στρες και της ανασφαλειας

Αναντίρρητα η περίοδος που διανύουμε είναι πρωτόγνωρη ,ιδιάζουσα και στρεσογόνος. Ο συνεχής βομβαρδισμός μας με δυσοίωνες ειδήσεις από τα ΜΜΕ, η αίσθηση απουσίας του ελέγχου της κατάστασης καθώς και η αβεβαιότητα ως προς την εξέλιξη και την πορεία της, δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη ψυχοπαθολογικών καταστάσεων όπως αγχώδεις διαταραχές (ειδική φοβία, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, αγοραφοβία, κοινωνική φοβία, κρίσεις πανικού κ.α) και διαταραχές της διάθεσης (λχ κατάθλιψη) ή για την επιδείνωση υφιστάμενων συναισθηματικών δυσκολιών.

Πρόκειται για μια περίοδο που όλοι πρέπει να είμαστε πειθαρχημένοι και προσεχτικοί, όμως ας έχουμε υπόψιν ότι αυτή η δύσκολη φάση θα λάβει τέλος σύντομα. Επομένως, πρέπει να διεξέλθουμε των δυσκολιών που τη συνοδεύουν θωρακίζοντας ταυτόχρονα την ψυχική μας υγεία.

Κατωτέρω παρατίθενται κάποιες ενδεικτικές κατευθυντήριες γραμμές για την αντιμετώπιση του στρες και της ανασφάλειας που μας προκαλούν οι ατέρμονες εξελίξεις:

*Σωστή πληροφόρηση για τον ιό από έγκυρες πηγές και περιορισμός της έκθεσης στα ΜΜΕ: η επαναλαμβανόμενη και συνεχής έκθεση στην ενημέρωση (τηλεόραση, διαδίκτυο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης) αυξάνει τα επίπεδα άγχους και δυσφορίας. Μπορεί επίσης να αποτελέσει πηγή παραπληροφόρησης.

*Διατήρηση της επικοινωνίας με τους σημαντικούς ανθρώπους. Για τα περισσότερα άτομα είναι ανακουφιστικό όταν συζητούν τις ανησυχίες τους με φίλους ή με την οικογένειά τους. Η επικοινωνία δημιουργεί πολλές φορές ένα ισχυρό υποστηρικτικό δίκτυο ψυχικής προστασίας για το άτομο. Ας αξιοποιήσουμε ευεργετικά τα πλεονεκτήματα της τεχνολογικής εξέλιξης, τα οποία μας επιτρέπουν την άμεση επικοινωνία και διάδραση με άτομα σε όλο τον κόσμο, αλλά και τη διαδικτυακή εκπαίδευση.

*Φροντίδα σωματικής υγείας για τη ρύθμιση του συναισθήματος: ισορροπημένη διατροφή, επαρκής ύπνος, ξεκούραση, σωματική άσκηση μέσα στο σπίτι,αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ, του καπνίσματος και της χρήσης ουσιών.

*Ψυχοεκπαίδευση για το στρες και τη ψυχική δυσφορία (διαχείριση συναισθημάτων) με τη βοήθεια ειδικών ψυχικής υγείας.

*Οργάνωση της ημέρας και διαχείριση του χρόνου. Προτείνεται ο καθορισμός ενός καθημερινού πλάνου για τα πράγματα (εργασίες, δραστηριότητες, χόμπυ) που θέλουμε να κάνουμε ώστε να υπάρχει μια οργανωμένη επαναλαμβανόμενη ρουτίνα για τις ημέρες της απομόνωσης, η οποία δημιουργεί αισθήματα ασφάλειας και τάξης.

*Δραστηριότητες με την οικογένεια. Ο εγκλεισμός δίνει την ευκαιρία στις οικογένειες που μένουν στο ίδιο σπίτι να περάσουν δημιουργικό χρόνο μαζί μέσα από διάφορες δραστηριότητες αλλά και με συζητήσεις. Όσοι έχουν παιδιά μπορούν να αξιοποιήσουν το χρόνο για εκπαιδευτικό ή δημιουργικό παιχνίδι, για διάλογο και για ευχάριστες οικιακές δραστηριότητες.

*Θρησκευτική δραστηριότητα:
Για τα θρησκευόμενα άτομα η τέλεση των λατρευτικών καθηκόντων τους στην περίοδο του περιορισμού και ιδιαίτερα η προσευχή μπορεί να βοηθήσει την ψυχολογική τους κατάσταση καθώς ευοδώνει το αίσθημα της σύνδεσης, της επικοινωνίας και της στήριξης.

*Ενασχόληση με χόμπυ στο σπίτι π.χ ανάγνωση βιβλίων, μαγειρική, επιτραπέζια, ζωγραφική, μουσικό όργανο-μουσική κατασκευές κ.α ή με σωματική άσκηση έξω π.χ ποδηλασία.

Με θετική σκέψη και υπομονή θα καταφέρουμε σύντομα να βγούμε νικητές από αυτή τη δοκιμασία και να διαφυλάξουμε αλώβητη την ψυχική μας υγεία.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ