ΚΡΗΤΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κατάσταση σοκ η αγορά της Κρήτης- Απροσδιόριστος αριθμός λουκέτων

Στο έλεος της πανδημίας, των περιορισμών που πυροδοτεί και της αβεβαιότητας που σκορπίζει, στροβιλίζεται η αγορά της Κρήτης και αυτή του Ηρακλείου, με τους παράγοντες της, πλέον, να σηκώνουν τα χέρια ψηλά και να δηλώνουν την αδυναμία τους να ορθώσουν οποιοδήποτε τείχος προστασίας της…

Τόσο οι επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου όσο και οι μικρομεσαίες βιοτεχνίες, έχουν δεκτεί μη ανεστρέψιμα πλήγματα από την υγειονομική κρίση, με κατακόρυφη πτώση του τζίρου τους από την καθίζηση της κατανάλωσης και σειρά λουκέτων. Όπως υπογραμμίζει στο ekriti.gr o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανώλης Κουμαντάκης, από την εποχή του καθολικού lockdown την Άνοιξη ένα ποσοστό της τάξεως του 7 με 8 % στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου δεν έχει ανοίξει, ενώ διψήφιο είναι το αντίστοιχο ποσοστό των επιχειρήσεων στις τουριστικές περιοχές σε Χερσόνησο, Μάλια και Αμμουδάρα που παραμένουν ερμητικά κλειστά.

Αν και εν μέσω της θερινής εκπτωτικής περιόδου, οι έμποροι του Ηρακλείου περιγράφουν μια “μαραμένη” εικόνα της αγοράς- με εξαίρεση τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου οπότε και υπήρξε μια μερική αναζωογόνηση η οποία, ωστόσο, δεν ήταν αρκετή να ανατρέψει το γενικότερο κλίμα. Ο εμπορικός σύλλογος Ηρακλείου κάνει λόγο για μείωση του τζίρου της τάξεως του 40% plus, και σε αυτό ακριβώς το επίπεδο κυμαίνεται η συνολική μείωση για όλο το πρώτο επτάμηνο του 2020 σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι. Μεγαλύτερη καθίζηση παρατηρείται στον κλάδο ένδυσης και υπόδυσης, καθώς και στον παιδικό ρουχισμό. Η ίδια δυστοπική εικόνα ισχύει και για τις αγορές των υπόλοιπων αστικών κέντρων της Κρήτης πέραν του Ηρακλείου, για την ίδια περίοδο.

Στην κατηγορία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, από την Ομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνιών και Εμπόρων Ηρακλείου- ΟΕΒΕΝΗ, λένε ότι δεν υπάρχει κρίκος της αλυσίδων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν έχει “τραυματιστεί” σοβαρά. Όπως σημειώνει στο ekriti.gr ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΝΗ Χαράλαμπος Λεκάκης μόνο στις επιχειρήσεις που συνδέονται με τον χώρο των κοινωνικών εκδηλώσεων, εξαιτίας του ντόμινου των ακυρώσεων γάμων και βαφτίσεων για φέτος, η πτώση του τζίρου πέφτει στα τάρταρα με 80 και 90 % συμπίεση προς τα κάτω, ενώ, αναφορικά με τα οριστικά λουκέτα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η εικόνα θα έχει αποκρυσταλλωθεί το Φθινόπωρο, με την εκτίμηση, ωστόσο, να είναι δυσοίωνη για την έκτασή τους.

Αναφορικά με τα αίτια πίσω από τον μαρασμό της αγοράς του Ηρακλείου και της Κρήτης, αυτά πάνω- κάτω είναι γνωστά και τα νιώθουμε στο πετσί μας όλοι, καταναλωτές, έμποροι και επιχειρήσεις. Το βαθμιαία ασφυκτικότερο πλαίσιο στην καθημερινή μας δραστηριότητα στον απόηχο της σταθεροποίησης σε τριψήφιο ποσοστό των ημερήσιων κρουσμάτων, οι φτωχές τουριστικές ροές και το ελάχιστο συνάλλαγμα που μπαίνει στη χώρα καθώς και η ανεργία σε ποσοστό 50% των εργαζομένων στον τουρισμό, μόνο στο Ηράκλειο, που συρρικνώνει το καταναλωτικό κοινό είναι μερικά από αυτά. Αν προσθέσουμε το σκοτάδι της αβεβαιότητας για το τί μέλλει γενέσθαι, την ανασφάλεια και όλο το αρνητικό πλέγμα συναισθημάτων που προκαλεί η πανδημία, καταλαβαίνουμε ότι ξεκινάει μια νέα περίοδος κρίσης, για την οποία αναγκαστικά θα διαμορφώσουμε ειδική στάση…



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ