ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΙΔΕΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Σχολική χρονιά 2025-26: Ποιες είναι οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα που θα εφαρμοστούν από φέτος – Το πλαίσιο γύρω από τις απουσίες και τα κινητά

Με αυστηρότερο κανονισμό ειδικά στο κομμάτι των απουσιών και με αλλαγές στα προγράμματα μαθημάτων ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά 2025-26. Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά, ιδιαίτερα εκείνα που βρίσκονται στις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου, είναι οι αδικαιολόγητες απουσίες, καθώς προβλέπεται ανώτατο όριο, το οποίο, αν ξεπεραστεί, βάσει της νομοθεσίας, ο μαθητής χάνει τη χρονιά, ενώ υποχρεούται να παρακολουθήσει και το επόμενο έτος τα μαθήματα της ίδιας τάξης.

Οι περισσότερες απουσίες καταχωρούνται είτε για μικροπαραβάσεις του κανονισμού (π.χ. χρήση κινητού τηλεφώνου), είτε γιατί πολλές φορές τις πρώτες πρωινές ώρες τα παιδιά δε βρίσκονται εγκαίρως στις τάξεις τους. Σχετική πρόβλεψη απουσιών παρά το γεγονός ότι δεν κρατείται παρουσιολόγιο υπάρχει και για τους μαθητές του δημοτικού σχολείου, όπου στην περίπτωση που ένα παιδί απουσιάζει συστηματικά σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς είναι στην ευχέρεια της δασκάλας/του δασκάλου να ζητήσει την επανάληψη της τάξης.

Ανακατατάξεις παρατηρούνται και στα προγράμματα διδασκαλίας με την προσθήκη νέων μαθημάτων ή με την αφαίρεση ωρών από άλλα. Τα προγράμματα πρέπει να συμβαδίζουν με την εποχή μας και τις απαιτήσεις που απορρέουν από εκείνη, άποψη την οποία έχει διατυπώσει κατά καιρούς και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Στόχος είναι η έγκαιρη καλλιέργεια των δεξιοτήτων των παιδιών, αποκτώντας τις κατάλληλες γνώσεις, ώστε να είναι σε θέση μελλοντικά να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις. Μάλιστα, το επόμενο διάστημα το υπουργείο Παιδείας έχει προαναγγείλει νέες αλλαγές, πιο ρηξικέλευθες αυτή τη φορά, οι οποίες αφορούν την ανανέωση στα βιβλία των μαθημάτων του Λυκείου, αλλά και την καθιέρωση του εθνικού απολυτηρίου, αφού προηγηθεί σχετική διαβούλευση για το θέμα. Η ρύθμιση αποσκοπεί στην ενίσχυση της παρεχόμενης παιδείας από τα σχολεία και επιχειρεί να μεταβάλει το εξετασιοκεντρικό σύστημα που υφίσταται σήμερα, το οποίο περιορίζει αρκετά το γνωσιακό υπόβαθρο των μαθητών μόνο στο πεδίο της εξεταζόμενης ύλης.

Τι προβλέπεται για τις απουσίες στο Δημοτικό

Αν και δεν υπάρχει παρουσιολόγιο, δάσκαλοι και διευθυντές είναι υπεύθυνοι στο να ελέγχουν αν όλοι οι μαθητές παρακολουθούν τα μαθήματα και για ποιον λόγο τυχαίνει να απουσιάζουν συχνά.

Το υπουργείο αναφέρει πως οι δάσκαλοι των τάξεων περνούν καθημερινά τις απουσίες στο σύστημα “mySchool”. Μάλιστα, υπάρχει πρόβλεψη και για τους μαθητές, των οποίων οι γονείς ή οι κηδεμόνες έχουν κάνει αίτηση είτε για πρόωρη αποχώρηση από τα μαθήματα είτε για καθυστερημένη προσέλευση στο σχολείο για ιατρικούς ή θεραπευτικούς λόγους. Το αίτημα εγκρίνεται μόνο από δημόσιο φορέα. Στην περίπτωση που ένας μαθητής απουσιάζει συστηματικά και αδικαιολόγητα, τότε ο δάσκαλος οφείλει να μιλήσει με τους γονείς ή τους κηδεμόνες και να ενημερώσει τον διευθυντή του σχολείου. Στην περίπτωση, ωστόσο, που η κατάσταση δεν αλλάξει, τότε ενημερώνεται η Αστυνομία και κοινωνικές υπηρεσίες.

Στην περίπτωση, ωστόσο, που ούτε αυτό φέρει αποτέλεσμα, τότε ενημερώνεται και ο αρμόδιος διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην έσχατη των περιπτώσεων, η υπόθεση φτάνει μέχρι το υπουργείο Παιδείας, που εξετάζει όλα τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί από την έρευνα.

Ανακατατάξεις παρατηρούνται και στα προγράμματα διδασκαλίας με την προσθήκη νέων μαθημάτων ή με την αφαίρεση ωρών από άλλα. Τα προγράμματα πρέπει να συμβαδίζουν με την εποχή μας και τις απαιτήσεις που απορρέουν από εκείνη, άποψη την οποία έχει διατυπώσει κατά καιρούς και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Στόχος είναι η έγκαιρη καλλιέργεια των δεξιοτήτων των παιδιών, αποκτώντας τις κατάλληλες γνώσεις, ώστε να είναι σε θέση μελλοντικά να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις

Οι απουσίες σε Γυμνάσια και Λύκεια

Όπως και πέρυσι, έτσι και φέτος, οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν ανώτατο όριο τις 114 απουσίες. Οι αδικαιολόγητες μπορεί να φτάσουν μέχρι τις 50, ενώ οι μονόωρες δε γίνεται να δικαιολογηθούν.

Η δικαιολόγηση των απουσιών μπορεί να γίνει με υπεύθυνη δήλωση στο σχολείο, είτε με φυσική παρουσία, είτε με αποστολή e-mail. Για τις υπόλοιπες απουσίες (και για COVID-19) απαιτείται χαρτί γιατρού και υπεύθυνη δήλωση. Το χρονικό όριο δικαιολόγησης των απουσιών είναι οι 10 ημέρες.

  • Η καθυστερημένη προσέλευση των μαθητών μετά την είσοδο των εκπαιδευτικών στη σχολική τάξη θεωρείται απουσία.
  • Πιο αναλυτικά, ο μαθητής μπορεί να απουσιάσει μέχρι το 10% των συνολικών διδακτικών ωρών ανά μάθημα, χωρίς να κινδυνεύσει να χάσει τη χρονιά.

Για παράδειγμα, σε μάθημα με 150 διδακτικές ώρες ετησίως, επιτρέπονται έως 15 απουσίες. Αν αυτό το όριο ξεπεραστεί, τότε ο μαθητής μπορεί να χάσει το δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις ή ακόμη και να επαναλάβει την τάξη.

Οι απουσίες καταχωρίζονται πλέον ηλεκτρονικά, με τους γονείς να ενημερώνονται άμεσα σε περιπτώσεις συστηματικής αποχής.

Ολοήμερο πρόγραμμα και απαλλαγές από τα μαθήματα

Για τα δημοτικά σχολεία, η αποχώρηση από το ολοήμερο πρόγραμμα γίνεται: 14:55, 15:50 και 17:30. 
Στα νηπιαγωγεία, τα παιδιά παραμένουν μέχρι τις 16:00 ή 17:30 (στο αναβαθμισμένο Ολοήμερο). 

Δεν επιτρέπεται πρόωρη αποχώρηση, για λόγους ασφάλειας και συνέπειας του προγράμματος.

Την ίδια στιγμή, όσοι μαθητές θέλουν να πάρουν αλλαγή από συγκεκριμένα μαθήματα θα πρέπει να κάνουν αίτηση και να παραχωρήσουν δικαιολογητικά στον διευθυντή του σχολείου, ο οποίος θα κρίνει αν γίνει δεκτό το αίτημα.

Στα μοναδικά μαθήματα που μπορεί να γίνει απαλλαγή είναι Φυσική Αγωγή, Μουσική και Θρησκευτικά.

Αλλαγές στο πρόγραμμα των δημοτικών

Ενίσχυση της αγγλικής γλώσσας: 

Η Αγγλική γλώσσα θα διδάσκεται για 3 ώρες στις μικρές τάξεις και για 2 ώρες στις μεγαλύτερες. Η ρύθμιση εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική ενίσχυσης των ξένων γλωσσών από τις πρώτες τάξεις, ώστε οι μαθητές να αποκτούν στέρεες βάσεις. Στις μεγαλύτερες τάξεις θα υπάρχει και δυνατότητα επιλογής δεύτερης ξένης γλώσσας (Γαλλικά ή Γερμανικά).

Καλλιτεχνική και Φυσική Αγωγή: 

Τα μαθήματα της Φυσικής Αγωγής, των Εικαστικών και της Μουσικής διατηρούνται στο πρόγραμμα, με 2 ώρες εβδομαδιαίως το καθένα. Η διατήρηση αυτών των μαθημάτων αντανακλά τη σημασία που δίνεται στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, πέρα από τα βασικά γνωστικά αντικείμενα.

Εισαγωγή της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής: 

Από την Ε’ τάξη, οι μαθητές θα έχουν στο πρόγραμμά τους το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής. Η διδασκαλία του αποσκοπεί στη γνωριμία με τους θεσμούς, τα δικαιώματα των πολιτών, τη δημοκρατική λειτουργία και την καλλιέργεια της υπευθυνότητας και του ενεργού πολίτη.

Μάθημα “Δεξιότητες Ζωής”: 

Εντάσσεται νέο μάθημα με τίτλο “Δεξιότητες Ζωής”. Αφορά θέματα όπως η υγεία, το περιβάλλον, ο ψηφιακός γραμματισμός και η πρόληψη εξαρτήσεων. Διδάσκεται με διαθεματικό και βιωματικό τρόπο, προσαρμοσμένο στην ηλικία των μαθητών.

Διεύρυνση του ολοήμερου προγράμματος

Το ολοήμερο πρόγραμμα ενισχύεται με στόχο την καλύτερη στήριξη των οικογενειών και την κάλυψη παιδαγωγικών αναγκών. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε πρόσθετες δραστηριότητες, με διευρυμένο ωράριο και πιο οργανωμένη κατανομή μαθημάτων. Συγκεκριμένα, οι μαθητές που παρακολουθούν το πρόγραμμα του αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου αποχωρούν στις 15:50 με τη λήξη της δεύτερης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης. Ή αποχωρούν στις 17:30, στη λήξη του προγράμματος. Δίνεται, επιπλέον, η δυνατότητα αποχώρησης και στις 14:55, με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης. 

Αλλαγές στο γυμνάσιο

Ξένες γλώσσες: 

Η Αγγλική παραμένει βασική, με 3 ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως. Ως δεύτερη ξένη γλώσσα, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε Γαλλικά και Γερμανικά, με 2 ώρες την εβδομάδα.

Καλλιτεχνική παιδεία:

Η Μουσική, τα Εικαστικά και η Θεατρική Αγωγή κατέχουν θέση στο πρόγραμμα, με μία ώρα εβδομαδιαίως για το κάθε αντικείμενο. Η ενότητα αυτή αποσκοπεί στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της καλλιτεχνικής έκφρασης των μαθητών.

Μάθημα Οικονομικών: 

Εισάγεται φέτος στη Γ’ γυμνασίου το νέο μάθημα των Οικονομικών, με στόχο την καλλιέργεια του οικονομικού εγγραμματισμού. Οι μαθητές θα εξοικειωθούν με έννοιες, όπως η αξία της αποταμίευσης, η διαχείριση εισοδήματος, η λειτουργία των αγορών και η έννοια της επιχειρηματικότητας.

Φυσική Αγωγή: 

Η Φυσική Αγωγή παραμένει με 2 ώρες εβδομαδιαίως, προάγοντας την άθληση και τη σωματική υγεία των εφήβων.

Ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων: 

Νέα ρύθμιση προβλέπει τη λειτουργία ζώνης δημιουργικών δραστηριοτήτων στο γυμνάσιο, με αντικείμενα που αφορούν σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και δεξιότητες. Η ζώνη αυτή έρχεται να εμπλουτίσει το σχολικό πρόγραμμα με πιο βιωματικές μορφές μάθησης. Οι μαθητές θα συμμετέχουν σε ομαδικές δράσεις με αντικείμενα όπως ο εθελοντισμός, η περιβαλλοντική προστασία, η επιχειρηματικότητα και οι νέες τεχνολογίες.

Κινητά τηλέφωνα

Επιμένει το υπουργείο στο συγκεκριμένο μοντέλο.

Μετά τις απουσίες, η χρήση των κινητών τηλεφώνων είναι από τα πιο “ευαίσθητα” θέματα. Το υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει πως τα κινητά τηλέφωνα απαγορεύονται εξ ολοκλήρου στους σχολικούς χώρους.

Στην περίπτωση που τα κινητά εντοπίζονται εκτός τσάντας, τότε οι καθηγητές τα δίνουν στους διευθυντές, οι οποίοι στη συνέχεια τα παραδίδουν στους κατόχους στο τέλος της σχολικής ημέρας. 

Οι μοναδικές εξαιρέσεις σε αυτόν τον κανόνα είναι στην περίπτωση που στις συσκευές υπάρχουν ιατρικές εφαρμογές, με σχετική γνωμάτευση.

 

 

Πηγή: neakriti.gr





ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ