ΔΙΕΘΝΗ

Σαν σήμερα: 9 Ιανουαρίου 2007 – Ο Στιβ Τζομπς παρουσιάζει το πρώτο iPhone

Κάθε τόσο -όχι και πολύ συχνά- ένα νέο προϊόν τεχνολογίας καταφέρνει αυτό που είναι στην ουσία η ραχοκοκκαλιά της ανθρώπινης πρόδου, σ’ αυτόν τον τομέα τουλάχιστον: Να αλλάξει τον κόσμο. Για την ακρίβεια, το καταφέρνει αυτός που το οραματίστηκε και το δημιούργησε. Στις 9 Ιανουαρίου 2009, ο Στιβ Τζομπς έκανε ακριβώς αυτό: Παρουσίασε το πρώτο iΡhone.

Όλοι ήξεραν ότι ερχόταν. Όλοι ήξεραν ότι η Apple έφτιαχνε ένα νέο τηλέφωνο τη μέρα που ο Στιβ Τζομπς ανέβηκε στο βήμα της Macworld Expo στο Σαν Φρανσίσκο. «Σας ευχαριστώ που ήρθατε», είπε, ντυμένος πάντα με το στάνταρ παντελόνι Levi’s και το μαύρο ζιβάγκο του. «Σήμερα, εδώ, μαζί, θα γράψουμε ιστορία».

Παρά τις φήμες που φούντωναν μέρα με τη μέρα, ο CEO της Apple κατάφερε να εκπλήξει τον κόσμο όταν τελικά αποκάλυψε το iPhone, την πολύ ριψοκίνδυνη κίνηση της εταιρείας, το μεγάλο βήμα της στην αγορά των κινητών τηλεφώνων. «Αυτή τη μέρα την περιμένω εδώ και δυόμισι χρόνια», είπε στο κοινό των 4.000 ανθρώπων που κρέμονταν από τα χείλη του.

«Κάθε τόσο, ένα επαναστατικό προϊόν έρχεται και αλλάζει τα πάντα. Είναι κάποιος πάρα πολύ τυχερός αν στην καριέρα του καταφέρει να δουλέψει για ένα τέτοιο προϊον. Στην Apple είμαστε πολύ τυχεροί. Καταφέραμε να φέρουμε μερικά τέτοια προϊόντα στον κόσμο. Το 1984 παρουσιάσαμε το Macintosh. Δεν άλλαξε μόνο την Apple. Άλλαξε την παγκόσμια βιομηχανία των υπολογιστών. Το 2001 παρουσιάσαμε το πρώτο iPod και δεν άλλαξε μόνο τον τρόπο που ακούμε μουσική. Άλλαξε όλη τη μουσική βιομηχανία. Λοιπόν, σήμερα, παρουσιάζουμε τρία επαναστατικά προϊόντα αυτής της τάξης μεγέθους».

Το πρώτο ήταν ένα iPod με μεγάλη οθόνη και touch screen.

Το δεύτερο ήταν ένα κινητό τηλέφωνο.

Και το τρίτο ήταν ένα εργαλείο επικοινωνίας μέσω Internet.

«Τρία πράγματα: Ένα iPod, ένα τηλέφωνο και ένα εργαλείο επικοινωνίας μέσω Internet. Το πιάνετε;», ρώτησε το κοινό του.

Όχι, η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος για αυτό που θα έλεγε μετά: «Δεν είναι τρεις συσκευές. Είναι ΜΙΑ συσκευή. Και τη λέμε iPhone».

«Σήμερα, η Apple θα επανεφεύρει το κινητό τηλέφωνο. Θέλαμε να φτιάξουμε ένα προϊόν που είναι μακράν πιο έξυπνο από οποιοδήποτε κινητό τηλέφωνο, αλλά και πολύ εύκολο στη χρήση του».

Δώδεκα χρόνια μετά, ξέρουμε ότι ο Τζομπς είχε δίκιο. Η Apple έγραψε πράγματι ιστορία στις 9 Ιανουαρίου 2007, όταν αποκάλυψε μια από τις πιο εμβληματικές συσκευές στην ιστορία. Από τότε, το iPhone έχει γίνει η αγαπημένη συσκευή εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων. Επανασχεδίασε τις συσκευές κινητών και άλλαξε όλη τη βιομηχανία, αλλά και την ανθρώπινη επικοινωνία.

Το απόλυτο ρίσκο του Στιβ Τζομπς
Εκείνη την εποχή, η Apple άνοιγε τις πόρτες μόλις 10 λεπτά πριν ξεκινήσουν οι παρουσιάσεις και το πλήθος που πάντα περίμενε απ’ έξω, έτρεχε κυριολεκτικά για να εξασφαλίσει μια προνομιακή θέση.

Όλοι ήθελαν να δουν τα προϊόντα, αλλά κυρίως όλοι ήθελαν να δουν τον ίδιο τον Τζομπς να τα παρουσιάζει.

Ο Τζομπς έμοιαζε με παρουσιαστή τηλεπαιχνιδιού: Ήξερε πώς να κρατάει το κοινό σε αγωνία ως το τελευταίο δευτερόλεπτο. Βρισκόταν στη σκηνή επί 20 λεπτά πριν αποκαλύψει το iPhone και εξηγούσε πόσο πετυχημένη ήταν η κίνηση της Apple να υιοθετήσει επεξεργαστές Intel, πόσο πετυχημένο αποδείχθηκε το iPod, παρουσίασε την Apple TV, έκανε αστεία, περπατούσε πάνω κάτω…

Τη στιγμή που αποκάλυψε το iPhone, η μετοχή της Apple ανέβηκε σε κατακόρυφη γραμμή.

Οι φήμες κυκλοφορούσαν τον τελευταίο χρόνο και έγιναν βεβαιότητα όταν ο Πίτερ Οπενχάιμερ, CFO της Apple, μίλησε για το νέο τηλέφωνο σε οικονομικούς αναλυτές. «Δεν πιστεύουμε ότι τα τηλέφωνα που υπάρχουν σήμερα στην αγορά μπορούν να αναπαράγουν καλά μουσική. Το iPod μπορεί. Θέλουμε να το αλλάξουμε όλο αυτό», είχε πει. Ήταν μια σπάνια στιγμή που η Apple έκανε οποιοδήποτε σχόλιο για κάποιο προϊόν πάνω στο οποίο δούλευε. Τρεις μήνες αργότερα, μέσα στο 2006, η Apple έκανε επίσημα αίτηση για να κατοχυρώσει το όνομα iPhone.

Είναι δύσκολο να το θυμηθεί κανείς σήμερα, αλλά εκείνη την εποχή ήταν σχεδόν αδιανόητο το πώς μια συσκευή με touchscreen οθόνη 3,5 ιντσών και όμορφο σχεδιασμό θα μπορούσε να χτυπήσει μια αγορά που ανήκε ολοκληρωτικά στη Nokia και τα BlackBerry. Η BlackBerry παραδέχτηκε αργότερα ότι υποτίμησε το iPhone, κυρίως για τη διάρκεια της μπαταρίας του, μόλις 8 ώρες. Αλλά και επειδή το iPhone μπορούσε να συνδεθεί μόνο με το παλιότερο, αργό δίκτυο της AT&T. «Έπρεπε να έχει αποτύχει», είπε το 2015 ο τότε επικεφαλής της εταιρίας, στη Wall Street Journal.

Όλοι ήξεραν το ρίσκο που έπαιρνε ο Τζομπς. Ως τότε η Apple Computer Inc. ήταν γνωστή για τους υπολογιστές της και το iPod. Ο Τζομπς ήξερε ότι έπαιζε το μέλλον της Apple σε μια ζαριά, μπαίνοντας σε μια αγορά που δεν ήξερε. Στο τέλος της παρουσίασης, το παραδέχτηκε με τον τρόπο του, λέγοντας ότι η λέξη Computer φεύγει από το όνομα της εταιρείας, που θα λέγεται στο εξής Apple Inc.

Συμπλήρωσε ότι το iPhone, το οποίο αποκάλεσε «ένα επαναστατικό και μαγικό προϊόν, το οποίο είναι κυριολεκτικά πέντε χρόνια μπροστά από κάθε άλλο κινητό τηλέφωνο», θα ήταν επιτυχημένο εάν η Apple κατάφερνε να πάρει έστω και 1% της αγοράς το 2008. Δηλαδή να πουλήσει 10 εκατομμύρια iPhone.

Τα είχε πουλήσει μέχρι το Σεπτέμβριο του 2008. Τον Ιούλιο του 2006, η Apple ανακοίνωσε ότι είχε πουλήσει 1 δισεκατομμύριο συσκευές από την ημέρα που το τηλέφωνο πρωτοπαρουσιάστηκε.

Από εκείνη τη μέρα έχουν περάσει 13 χρόνια και έχουν αλλάξει πολλά
Ο Στιβ Τζομπς πέθανε. Βρισκόμαστε στο μοντέλο 11. Έχουν χυθεί τόνοι μελάνης κάθε φορά που παροιυσιάζεται ένα νέο iPhone, ή κάθε φορά που κάποιος θέλει να συγκρίνει τα κινητά της Apple με τα Android. Η βασική ιδέα παραμένει η ίδια. Όπως και το διά ταύτα:

Το 2012, ο Μαρκ Άντερσεεν, πρωτοπόρος του web browsing, με τη Netscape και μια από τις πιο γνώριμες φιγούρες στους παρεπιδημούντες στη Silicon Valley, είχε διηγηθεί μια ιστορία. «Το Φθινόπωρο του 2006 είχαμε βγει με τον Στιβ (Τζομπς) και τις γυναίκες μας για φαγητό. Καθόμασταν έξω από το εστιατόριο, στο Πάλο Άλτο και περιμέναμε να ετοιμαστεί το τραπέζι μας. Ο Στιβ έβγαλε από την τσέπη του το προσωπικό του πρωτότυπο iPhone και είπε ‘θέλω να σας δείξω κάτι’. Και άρχισε να μας δείχνει όλες τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά του νέου του τηλεφώνου. Μείναμε άφωνοι. Αλλά, εγώ που ήμουν φανατικός του BlackBerry, του είπα: ‘Ναι Στιβ, αλλά δεν νομίζεις ότι θα υπάρχει πρόβλημα με την απουσία ενός πραγματικού πληκτρολογίου; Θα είναι οκ οι άνθρωποι να πληκτρολογούν στην οθόνη;”

Με κοίταξε στα μάτια και μου είπε: ‘Θα το συνηθίσουν’». Είχε και πάλι απόλυτο δίκιο. Το συνηθίσαμε.



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ