Η υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, που χάρη αρχικά στην εκτεταμένη δημοσιογραφική έρευνα και στη συνέχεια την επιμονή της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας άνοιξε, το πιθανότερο είναι πως θα αποδειχθεί ένας… καταπιόνας σκανδάλων πολυεπίπεδης υφής, κυβερνητικών, υπουργικών, οριζόντια πολιτικά προσώπων κομμάτων, διοικητικών και ελεγκτικών υπηρεσιών, ιδιωτικών εταιρειών σε ρόλο εθνικού συντονιστή υποβολής δηλώσεων με κεντρικά και δορυφορικά ΚΥΔ, ευθυνών των “έξυπνων” στη μάσα σε βάρος των πολλών έντιμων αγροτοκτηνοτρόφων ή με την απόπειρα συνενοχής έναντι ψιχίων ορισμένων ή ακόμη και αλλοδαπών εργαζομένων με υποβολή δηλώσεων επιδότησης “μαϊμού” με 50% παρακράτηση από τους “ξύπνιους”, όπως σε κάποιες περιπτώσεις και στην Κρήτη.
Με πολλαπλά, με υπαρκτά ή και ανύπαρκτα ΑΦΜ, εκτάσεις ανύπαρκτες ή και υποπολλαπλάσιες των δηλωθέντων, δηλώσεις ακόμη και εκτός Ελλάδας ή σε εθνικούς δρυμούς ή σε ιδιοκτησίες του Δημοσίου ή άλλων ανά την Ελλάδα. Δυστυχώς η Κρήτη σε αριθμούς έχει το ρεκόρ σε αυτόν τον “καταπιόνα”, είτε αφορά τα εξωφρενικά νούμερα αιγοπροβάτων μέσα σε μία τριετία, είτε των δηλωθέντων εκτάσεων γι’ αυτά τα αιγοπρόβατα.
Άρα, αρέσει δεν αρέσει, κανείς άλλος δε στοχοποίησε το νησί μας. Το στοχοποίησαν όσοι έστησαν ή μετείχαν στη “φάμπρικα”, όσοι τους κάλυψαν πολιτικά, υπηρεσιακά και σε “μαϊμού” στοιχεία. Όσοι ανέχτηκαν “μαύρες συναλλαγές” ακόμη και ψηφοθηρικές, με ανθρώπους που, μετέχοντας στη “φάμπρικα” αυτή, συνάμα “εκπροσωπώντας” μεγάλες “δεξαμενές” ψήφων οικογενειακά και όχι μόνο, συναλλάχθηκαν οριζόντια πολιτικά με πρόσωπα που μπορούσαν να τους παράσχουν κάλυψη, είτε από θέσεις ευθύνης, είτε από θέσεις κομματικής συναλλαγής.
Αιγοπρόβατα και βοσκοτόπια είναι μάλλον το “κερασάκι στην τούρτα” και “ναυαρχίδα” τους οι αριθμοί στην Κρήτη, αλλά όχι μόνο στην Κρήτη. Την ίδια ώρα, στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας μπαίνουν και αυτοί που διαχειρίζονταν ψηφιακά τα αρχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ και το ΟΣΔΕ από το 2014, είτε ιδιώτες ως εθνικοί συντονιστές, είτε μέσω του υπουργείου και του δωρεάν gov.gr, όταν αυτό λειτούργησε το 2002-2023 ελέω πανδημίας, αν και μετά από χακάρισμα έπεσε τελικά και πολλοί κατέφυγαν στο «ό,τι δηλώσεις, όπου δηλώσεις, όσο δηλώσεις», με ηλεκτρονικά στοιχεία όμως που πρόσβαση είχαν οι πρότεροι ιδιώτες συντονιστές των αρχείων του ΟΠΕΚΕΠΕ!
ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ | 1.131.192 |
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ | 50.417 |
ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ | 127.112 |
ΑΡΚΑΔΙΑΣ | 230.424 |
ΑΡΤΗΣ | 115.181 |
ΑΧΑΙΑΣ | 580.260 |
ΒΟΙΩΤΙΑΣ | 138.517 |
ΓΡΕΒΕΝΩΝ | 108.678 |
ΔΡΑΜΑΣ | 117.471 |
ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ | 43.437 |
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | 132.197 |
ΕΒΡΟΥ | 116.866 |
ΕΥΒΟΙΑΣ | 241.729 |
ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ | 42.144 |
ΖΑΚΥΝΘΟΥ | 9.488 |
ΗΛΕΙΑΣ | 383.412 |
ΗΜΑΘΙΑΣ | 46.229 |
ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ | 2.111.591 |
ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ | 146.404 |
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 214.646 |
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 212.485 |
ΚΑΒΑΛΑΣ | 125.659 |
ΚΑΡΔΙΤΣΗΣ | 197.642 |
ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ | 76.287 |
ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ | 1.795 |
ΚΕΡΚΥΡΑΣ | 7.023 |
ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ | 209.718 |
ΚΙΛΚΙΣ | 141.557 |
ΚΟΖΑΝΗΣ | 254.088 |
ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ | 109.329 |
ΚΥΚΛΑΔΩΝ | 243.404 |
ΛΑΚΩΝΙΑΣ | 221.867 |
ΛΑΡΙΣΗΣ | 983.108 |
ΛΑΣΙΘΙΟΥ | 349.624 |
ΛΕΣΒΟΥ | 566.932 |
ΛΕΥΚΑΔΟΣ | 11.727 |
ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ | 234.379 |
ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ | 92.639 |
ΞΑΝΘΗΣ | 97.430 |
ΠΕΙΡΑΙΩΣ | 9.388 |
ΠΕΛΛΗΣ | 135.380 |
ΠΙΕΡΙΑΣ | 151.023 |
ΠΡΕΒΕΖΗΣ | 147.281 |
ΡΕΘΥΜΝΗΣ | 4.417.834 |
ΡΟΔΟΠΗΣ | 146.888 |
ΣΑΜΟΥ | 29.885 |
ΣΕΡΡΩΝ | 264.008 |
ΤΡΙΚΑΛΩΝ | 258.091 |
ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ | 203.927 |
ΦΛΩΡΙΝΗΣ | 116.571 |
ΦΩΚΙΔΟΣ | 97.089 |
ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ | 144.235 |
ΧΑΝΙΩΝ | 933.874 |
ΧΙΟΥ | 42.168 |
Το “πάρτι” υπαρκτό διαχρονικά αλλά για “ψιλά” σε περισσότερους, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, άρχισε να “απογειώνεται” το 2019 και επί 6 χρόνια, με 5 υπουργούς, υφυπουργούς και 6 διοικητές στον ΟΠΕΚΕΠΕ, που… άλλαζαν σαν τα πουκάμισα, δεν “άνοιγε μύτη”.
Είναι απορίας άξιο λοιπόν γιατί ο απερχόμενος και τελευταίος διοικητής του ΟΠΕΚΕΠΕ περιορίστηκε να μιλάει για εκτεταμένες απάτες μόνο κατά το 2022-2023, διάστημα κατά το οποίο ο ιδιώτης εθνικός συντονιστής ήταν κατά κάποιο τρόπο εκτός συστήματος, αν και όχι πλήρως, όταν τα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης τον Απρίλιο του 2025 αναφέρονται σε εξωφρενικούς αριθμούς αιγοπροβάτων και εκτάσεων βοσκοτόπων στην Κρήτη και το 2024 και το 2025! Όταν εμφανίζονται ομάδες και ταμίες που οργανώνουν κανονικά τη δουλειά της παράνομης απόσπασης επιδοτήσεων, σε συνεργασία με ΚΥΔ και τεχνικούς συμβούλους και υπαλλήλους και του ΟΠΕΚΕΠΕ από το 2019, που και το 2024, κατά τον OLAF (Υπηρεσία Ελέγχου Ευρωπαϊκής Απάτης), διπλασίασαν τα κέρδη τους.
Μάλιστα, οι συγκεκριμένες καταγγελίες αναφέρονται όχι μόνο σε ψευδείς δηλώσεις ζώων και εκτάσεων, όχι μόνο δημόσιων βοσκοτόπων, αλλά και πολλών ελαιώνων, που βρίσκουν με το εργαλείο της “τεχνικής λύσης”, που ξεκίνησε το 2016 αλλά για άλλους λόγους, υπαρκτούς τότε, το οποίο τους πούλαγε ο τεχνικός σύμβουλος του ΟΠΕΚΕΠΕ που έκανε τον συντονιστή των ΚΥΔ στις καταπατήσεις, τις οποίες παρακολουθούσε για να κάνει στη συνέχεια τον λογαριασμό στο “μαύρο” χρήμα, που πήγαινε σε κρίσιμα πρόσωπα μέσα στον Οργανισμό και παράγοντες που λάμβαναν αποφάσεις εκτός του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως ισχυρίζονται οι καταγγέλλοντες.
Όλα αυτά τα διερευνά τώρα ο Ευρωπαίος εισαγγελέας, φτάνοντας σε ΚΥΔ περιφερειακά ιδιωτών ανά την Ελλάδα, όπως Καλαμάτα, Φθιώτιδα, Τρίκαλα και φυσικά Κρήτη. Ιδιωτικά ΚΥΔ ακόμη και συγγενικών προσώπων κτηνοτρόφων, αλλά και ΚΥΔ συνεταιριστικών ενώσεων και κτηνοτροφικών συλλόγων.
Το “προσωρινό μέτρο”
Για όλα αυτά πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος, που δε φταίει σε τίποτε, όπως δε φταίει και ο συνεπής αγρότης και κτηνοτρόφος, ιδίως στην Κρήτη με τα ρεκόρ των εξωφρενικών αριθμών, που δηλώνει τα κανονικά του στρέμματα.
Στην υπόθεση αυτή, πρακτικά, τα βοσκοτόπια κατανέμονται χωρίς να συνδέονται με την πραγματική τοποθεσία των ζώων. Θα ήταν και «προσωρινό μέτρο», ως «τεχνική λύση». Μόνο που χρόνο με τον χρόνο ειδικά από το 2019 και με εντυπωσιακή εκτίναξη σε περιοχές όπως η Κρήτη το 2022-2023-2024, κατακτούσε και αυτό, όπως πολλά άλλα πράγματα, το πάνθεον της μονιμότητας. Ο ένας μετά τον άλλον οι υπουργοί υπέγραφαν την ανανέωση της πατέντας. Στην απόφαση με ημερομηνία 9/8/2016 και επί υπουργίας Βαγγέλη Αποστόλου έχει προστεθεί ιδιόχειρα η φράση: «Όσον αφορά την Κρήτη και τη Στερεά να πάρει από την Πελοπόννησο, όσον αφορά την Κεντρική Μακεδονία και την Ανατολική Μακεδονία και τη Θεσσαλία […] να πάρει και από την Ήπειρο».
Η πατέντα συνεχίζεται, αλλά η διαφθορά αποθεώνεται από το 2019. Άλλη πατέντα εφευρίσκεται επίσης, αλλά το θέμα πάντα το ίδιο: «Κατανομή επιλέξιμων βοσκοτόπων». Η σχετική απόφαση με ημερομηνία 18/9/2019 έχει υπουργική υπογραφή Μάκη Βορίδη. Πρόκειται για υπογραφή σε ένα έγγραφο κατανομής γαιών, για το οποίο νομικοί κύκλοι λένε πως θα απασχολήσει σοβαρά την ευρωπαϊκή εισαγγελία όταν περιέλθει στη γνώση της.
Με τη βούλα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, άναψε το “πράσινο φως” για να λαμβάνουν κτηνοτρόφοι επιδοτήσεις για βοσκοτόπια… χωρίς να υπάρχει απαραίτητα κάποια βοσκή. Το ρεπορτάζ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 προχθές έφερε στο φως μια μακρά διαδρομή παραθυριών, τροποποιήσεων και “ευέλικτης” ερμηνείας της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, που ξεκινά ήδη από το 2014.
Η αρχή έγινε με ρύθμιση που όριζε πως δικαίωμα επιδότησης έχουν μόνο όσοι διαθέτουν και ζώα. Η τροποποίηση αυτής της απόφασης επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε τη βασική προϋπόθεση της ύπαρξης ζωικού κεφαλαίου, ανοίγοντας τον δρόμο για γενικευμένη χρήση επιδοτούμενων εκτάσεων από αγρότες που μπορεί να μην είχαν καν κοπάδι.
Η συνέχεια, το 2019, δόθηκε από τον τότε υπουργό Μάκη Βορίδη, ο οποίος ενέκρινε την εισήγηση του ΟΠΕΚΕΠΕ να χρησιμοποιηθεί γη εκτός Κρήτης – περίπου 110.000 εκτάρια – για λογαριασμό Κρητικών κτηνοτρόφων, προκειμένου να “καλύψουν” τις δηλωμένες ανάγκες τους. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, εκτάσεις από τη Δυτική Μακεδονία, μεταξύ άλλων τον Γράμμο, αποδόθηκαν και σε Θεσσαλούς αγρότες.
Το επιχείρημα: Δε φτάνουν οι βοσκήσιμες εκτάσεις για τα δηλωμένα ζώα. Το αποτέλεσμα: Η ενίσχυση μετακινήθηκε μακριά από τη γη και ακόμη πιο μακριά από τη βοσκή.
Το 2020, η Ε.Ε. έκανε κι άλλο βήμα, επιτρέποντας την ένταξη ξυλωδών εκτάσεων (π.χ. αραιά δάση, θαμνότοποι, αλλά και αρωματικά φυτά) στους επιλέξιμους βοσκοτόπους – μια πρακτική που, αν και “πράσινη” στη θεωρία, στην ελληνική πράξη εξελίχθηκε σε εργαλείο αποσύνδεσης των επιδοτήσεων από την πραγματική παραγωγή, το δε 2023 έγινε κι εδώ “πάρτι” δηλώσεων. Ε, το 2022 ο για δύο μήνες υπουργός Λιβανός “παγώνει” τα πράγματα, οδηγείται για άλλους (;) λόγους σε παραίτηση, αλλά μετά 2022, 2023 και 2024 η “φάμπρικα” συνεχίζεται, οι υπουργοί που περνάνε είναι τρεις, οι Γεωργαντάς, Αυγενάκης και Τσιάρας, οι διοικητές που αλλάζουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά φτάσαμε στον Μάιο του 2025 και απλά η λύση ήταν να ανακοινωθεί “λουκέτο” στον Οργανισμό.
Αντί για μηχανισμός ελέγχου, μηχανή “διαφθοράς”
Ο Οργανισμός Πληρωμής Κοινοτικών Ενισχύσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) με έργο τη διαχείριση των πιστώσεων του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης, βάσει των ισχυόντων κανονισμών, θα έπρεπε να είναι ο μηχανισμός της πρόληψης και πάταξης κάθε ατασθαλίας σε βάρος των ευρωπαϊκών πιστώσεων, που αφορούν την ενίσχυση των Ελλήνων αγροτών και της γεωργικής παραγωγής.
Αντίθετα στην Ελλάδα, στη χώρα της “φαιδράς πορτοκαλέας”, μετετράπη σε μηχανισμό ενός “κλεπτοκρατικού κυκλώματος” (για τον οποίον ευθύνη δεν έχουν οι δεκάδες έντιμοι εργαζόμενοι στον ΟΠΕΚΕΠΕ, που δεν ελάμβαναν και τις όποιες αποφάσεις), που λυμαίνεται τα βοσκοτόπια (υπαρκτά και μη) σε διάφορες περιοχές της χώρας μας, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη από τα χρήματα που αναλογούν στους πραγματικούς γεωργούς και κτηνοτρόφους, που ολοένα και περισσότερο αδυνατούν να παραμείνουν με ανταγωνιστικούς όρους στην αγροτική παραγωγή.
Η εξόφθαλμη αναντιστοιχία σε δηλώσεις ΟΠΕΚΕΠΕ και φορολογικές δηλώσεις
Είναι εξόχως χαρακτηριστικό ότι στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΕΠΕ αναφέρονταν με έπαρση ότι ως Οργανισμός κατέβαλλε ετησίως περίπου 3 δισ. ευρώ σε 900.000 “δικαιούχους” αγρότες-κτηνοτρόφους, ενώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, αυτοί που υπέβαλαν φορολογικές δηλώσεις, ως αγρότες και κτηνοτρόφοι, είναι… 310.000 (δηλαδή το 1/3 σχεδόν των “δικαιούχων” κατά τον ΟΠΕΚΕΠΕ!). Άρα, και η ΑΑΔΕ, που τώρα μαθαίνουμε ότι θα αναλάβει τη διαχείριση των επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ ως το β’ εξάμηνο του 2026 εξ ολοκλήρου, με μια απλή αντιπαραβολή θα μπορούσε να έχει ενημερώσει έγκαιρα τον πρωθυπουργό τι συνέβαινε.
Και όμως, αυτή η προκλητική συνομολόγηση της διασπάθισης των ευρωπαϊκών κονδυλίων δεν προκάλεσε καν την οφειλόμενη παρέμβαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, που ως αρμόδια ανακοινώνει τα φορολογικά στοιχεία. Στην τελευταία μάλιστα, έντρομη η κυβέρνηση, ενσωμάτωσε άρον-άρον τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Πρόκειται για ένα μείζον ολιστικό πρόβλημα, φανερών ή αφανών τέτοιων κλεπτοκρατικών μηχανισμών οικονομικής διασπάθισης σε κρίσιμους τομείς (γεωργικές ενισχύσεις, ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, δημόσιοι πόροι κ.λπ.), που καταλήγουν με αδιαφάνεια στα χέρια μίας μικρής διαπλεκόμενης μερίδας της παρασιτικής, οικονομικής ολιγαρχίας, που λυμαίνεται τη χώρα και ενισχύεται από διάφορους διαπλεκόμενους-κρατικοδίαιτους “χρυσοκάνθαρους”, που έχουν δημιουργήσει ένα νέο κοινωνικό στρώμα, αυτό των “εισοδηματιών από δημόσιο χρήμα”.
Τα αρνητικά ρεκόρ των “χρυσοκάνθαρων” στην Κρήτη σε πίνακες
Τα στοιχεία σωρευτικά στην Κρήτη δείχνουν τι συνέβη, ιδίως τα τελευταία χρόνια. Δεν αφορά τους πολλούς αγροτοκτηνοτρόφους, όμως αφορά εκείνους που θεμελίωσαν μια ισχυρή μηχανή απάτης και διαφθοράς, που τη θεμελίωσαν με σχέσεις αλληλεξάρτησης, ακόμη και πολιτικής κάλυψης.
Ποιος και ποιοι, για παράδειγμα, έστειλαν στο Ρέθυμνο από το Ηράκλειο 1,5 εκατομμύριο αιγοπρόβατα κατά δήλωσή τους και αντίστοιχες εκτάσεις, με ποιες πολιτικές πλάτες και κάλυψη; Μόνο κάποια ΚΥΔ ήταν στο “κόλπο”, όπως διαρρέεται; Είναι δυνατόν να πήραν χωρίς “πλάτες” τέτοιο ρίσκο;
Ομοίως στο Ρέθυμνο, με αριθμούς-ρεκόρ πανελλαδικά, πολιτικοί ταγοί τα βρίσκουν οριζοντίως και καθέτως όλα καλά; Υπηρεσίες της Περιφέρειας έδιναν έγκριση για τέτοιες δηλώσεις αιγοπροβάτων και ιδίως βοσκοτόπων στην Κρήτη, που σε αριθμό για να καλύψουν αληθώς την κατάσταση αναλογούσαν σε εκτάσεις δύο φορές όσο η Κρήτη για χρήση αποκλειστικά βοσκοτόπων, χωρίς άλλη δραστηριότητα πάνω στο νησί, καν κατοίκων;
Δείτε για παράδειγμα τον πίνακα με τα ποσοστά ανά πρώην νομό στην Ελλάδα των αιγοπροβάτων, με Ρέθυμνο και Ηράκλειο μακράν στην 1η και τη 2η θέση, Χανιά στην 5η και Λασίθι στην 9η θέση πανελλαδικά σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Μιλάμε για τα επίσημα στοιχεία στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης τον Απρίλιο του 2025, φέτος δηλαδή, άρα ό,τι δηλώθηκε το 2024.

Ακόμη πιο κραυγαλέο φυσικά είναι αν δεις αυτόν τον πίνακα ανά νομό σε αριθμούς αιγοπροβάτων, για να καταλάβεις γιατί όλη η Κρήτη είναι 7.812.923, το 45,10% δηλαδή του συνόλου, και η λοιπή Ελλάδα όλη μαζί 9.510.631, το 54,90% δηλαδή, σε ένα σύνολο 17.323.554!!!

Αν τα ρεκόρ αυτά θελήσουμε να τα απεικονίσουμε σε διάγραμμα με μπάρες, θα μας πιάσει κυριολεκτικά ίλιγγος του τι συνέβαινε στην Κρήτη.

Αλλά επειδή κάποιοι μπορεί να σκεφτούν όλα αυτά σωρευτικά, ο τελευταίος πίνακας αποτυπώνει ανάγλυφα το τι και πότε συνέβη με την “έκρηξη” στις δηλώσεις αιγοπροβάτων και βοσκοτόπων στην Κρήτη. Ειδικά από το 2021 και μετά, η καμπύλη τα λέει όλα μέχρι και σήμερα σε σχέση με το νησί μας και σε σχέση με την άλλη Ελλάδα.

Ο αριθμός αιγοπροβάτων και η απαιτούμενη έκταση βοσκοτόπων στην Κρήτη: Η Κρήτη φαίνεται να φιλοξενεί συνολικά 7.812.923 αιγοπρόβατα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, όπως δημοσιεύτηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου στις 29/04/2025. Σύμφωνα με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις απαιτήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ για την επιδότηση των κτηνοτρόφων, κάθε αιγοπρόβατο πρέπει να διαθέτει κατά μέσο όρο περίπου 2,1 στρέμματα βοσκότοπου για να εξασφαλίζεται η βιώσιμη εκτροφή και να καλύπτονται οι περιβαλλοντικοί όροι. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η συνολική απαιτούμενη έκταση βοσκοτόπων ανά νομό είναι:
Νομός Ρεθύμνου: 4.417.834 ζώα x 2,1 στρ. = 9.277.451 στρέμματα
Νομός Ηρακλείου: 2.111.591 ζώα x 2,1 στρ. = 4.434.341 στρέμματα
Νομός Χανίων: 933.874 ζώα x 2,1 στρ. = 1.961.136 στρέμματα
Νομός Λασιθίου: 349.624 ζώα x 2,1 στρ. = 734.210 στρέμματα
Συνολικά λοιπόν, για το σύνολο των 7.812.923 ζώων, απαιτούνται στην Κρήτη περίπου 16.407.139 στρέμματα βοσκοτόπων.
Προσέγγιση διαθεσιμότητας βοσκοτόπων στην Κρήτη
Κατά προσέγγιση, η πραγματική διαθεσιμότητα βοσκοτόπων ανά νομό στην Κρήτη των χρήσεων γης είναι:
Νομός Ρεθύμνης: 516.500 στρέμματα
Νομός Ηρακλείου: 720.000 στρέμματα
Νομός Χανίων: 498.900 στρέμματα
Νομός Λασιθίου: 623.900 στρέμματα
Συνολικά, η Κρήτη διαθέτει περίπου 2.360.400 στρέμματα βοσκοτόπων, δηλαδή μόλις το 14% της απαιτούμενης έκτασης για την τρέχουσα κτηνοτροφία αιγοπροβάτων.
Η συνολική έκταση του νησιού της Κρήτης είναι 8.336 km2.
Το 2021 δηλώθηκαν 3.346.721,1 στρέμματα ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΗ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΕΚΤΑΣΗ (ΧΓΕ), δηλαδή 3.346,72 km2
114 km2 τεχνητές περιοχές
1.946 km2 μόνιμες καλλιέργειες.
Άρα, με βάση τον δηλωθέντα αριθμό αιγοπροβάτων στην Κρήτη – στοιχεία του υπουργείου – τα 7.812.923, η Κρήτη θα έπρεπε, με βάση και την έκτασή της, να έχει βοσκοτόπους δύο φορές την έκταση του νησιού και με την προϋπόθεση ότι όλα θα ήταν βοσκοτόπια και καμία άλλη δραστηριότητα ή κάτοικος δε θα υπήρχε στο νησί!!!
ΠΗΓΗ: neakriti.gr