Ένα νέο, σαφώς αυστηρότερο πλαίσιο για την οδική ασφάλεια φέρνει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που ψηφίζεται σήμερα, Τετάρτη, στη Βουλή. Για πρώτη φορά εισάγεται ο θεσμός των κλιμακωτών ποινών σε περίπτωση υποτροπής, ενώ οι ποινές για σοβαρά τροχαία ατυχήματα μπορούν πλέον να φτάνουν μέχρι και τα ισόβια, σύμφωνα με το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ αποσκοπεί στην αυστηροποίηση των συνεπειών για επικίνδυνες συμπεριφορές, με στόχο την αποτροπή και την ευαισθητοποίηση των οδηγών. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη χθεσινή ομιλία του στη Βουλή, «δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στον δρόμο».
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τόνισε ότι ο νέος ΚΟΚ στοχεύει να προστατεύσει ζωές, αλλά πρόσθεσε ότι για να είναι αποτελεσματικός, πρέπει να εφαρμόζεται αυστηρά.

Οι πολίτες θα μπορούν πλέον να ενημερώνονται άμεσα για κάθε παράβαση μέσω του Ψηφιακού Βοηθού στο gov.gr.

Οι σοβαρότερες αλλαγές και οι νέες ποινές
Εδώ τίθενται σε ισχύ κλιμακωτές ποινές με τρεις βαθμίδες υποτροπής.
Για επικίνδυνες παραβάσεις όπως:
* Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
* Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη ή STOP
* Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
* Υπέρβαση ορίου ταχύτητας
* Κόντρες
* Μη χρήση κράνους
Πρώτη παράβαση: πρόστιμο 350€, αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες
Πρώτη υποτροπή: πρόστιμο 1.000€, στέρηση άδειας για 180 ημέρες
Δεύτερη υποτροπή: πρόστιμο 2.000€, αφαίρεση άδειας για 1 έτος

Σε περίπτωση ατυχήματος:
1η υποτροπή: πρόστιμο 2.000€, στέρηση άδειας για 4 χρόνια
2η υποτροπή: πρόστιμο 4.000€, στέρηση άδειας για 8 χρόνια

Παραβίαση σηματοδότη ή STOP
Ακόμη και χωρίς ατύχημα:
1η φορά: πρόστιμο 700€, 60 ημέρες χωρίς άδεια
1η υποτροπή: 1.000€, 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000€, 1 χρόνος
Για STOP χωρίς πρόκληση ατυχήματος:
1η φορά: 350€, 30 ημέρες
1η υποτροπή: 1.000€, 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000€, 1 έτος

Με ατύχημα:
1η φορά: 700€, 60 ημέρες
1η υποτροπή: 2.000€, 4 χρόνια
2η υποτροπή: 4.000€, 8 χρόνια

Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
Χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με τη μέτρηση αλκοόλ:
1) 0,50 – 0,80 gr/L:
1η φορά: 350€ και 30 ημέρες χωρίς δίπλωμα
1η υποτροπή: 1.000€, 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000€, 1 χρόνος
2) 0,80 – 1,10 gr/L:
1η φορά: 700€, 90 ημέρες χωρίς άδεια, υποχρεωτική ακινητοποίηση οχήματος
1η υποτροπή: 1.000€, 180 ημέρες
2η υποτροπή: 2.000€, 1 χρόνος
3) Πάνω από 1,10 gr/L:
1η φορά: 1.200€, 6 μήνες χωρίς δίπλωμα
1η υποτροπή: 2.000€, 7 χρόνια
2η υποτροπή: 4.000€, 10 χρόνια
Ποινές Ποινικού Κώδικα: Φυλάκιση 2 μήνες έως 5 έτη, αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας για 10 μέρες έως 6 μήνες.
Η μη χρήση κράνους επιφέρει:
1η φορά: 350€, 30 ημέρες χωρίς άδεια
1η υποτροπή: 1.000€, 6 μήνες
2η υποτροπή: 2.000€, 1 χρόνος
Εάν ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, και οι δύο τιμωρούνται με 350€, ακόμη και αν ο οδηγός φορά κράνος.
Κακούργημα η εγκατάλειψη τραυματία
Πλέον η εγκατάλειψη τραυματία από πλημμέλημα μετατρέπεται σε κακούργημα.

Παρακώλυση κυκλοφορίας σιδηροδρόμων:
Διοικητικό πρόστιμο 1.200€, αφαίρεση άδειας 60 ημέρες
Ποινική διάσταση: φυλάκιση 1-5 έτη, 2.000€ πρόστιμο
Τεχνολογία στην υπηρεσία της οδικής ασφάλειας
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, 2.500 κάμερες θα έχουν τοποθετηθεί πανελλαδικά έως το 2026.
Ψηφιακή επίδοση κλήσεων μέσω του Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος
Accidents.maps.gov.gr: Διαδραστικός χάρτης τροχαίων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Στατιστικά: Η Ελλάδα έχει μειώσει σημαντικά τους θανάτους σε τροχαία (από 2.182 το 1998 σε 665 το 2024), αλλά παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.


Αλλαγές και στα ΜΜΜ – Προνόμια για συγκεκριμένες κατηγορίες ταξί
Ανανεώνεται ο στόλος λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Προτεραιότητα στα δρομολόγια μέσω αποκλειστικών λωρίδων
1. ΒΕπιβίβαση/αποβίβαση
2. Νυχτερινές ώρες
3. ΑμεΑ
4. Νεφροπαθείς
5. Οχήματα μηδενικών ρύπων

Αυτός ο νέος ΚΟΚ συνιστά τη μεγαλύτερη θεσμική παρέμβαση στον τομέα της οδικής ασφάλειας την τελευταία δεκαετία.
Στόχος: λιγότεροι θάνατοι, περισσότερη υπευθυνότητα, αυστηρή επιτήρηση και αποτελεσματική πρόληψη.
Πού δίνει έμφαση ο νέος ΚΟΚ
Ο νέος ΚΟΚ δίνει έμφαση στην αντιμετώπιση και αποτροπή παραβάσεων που διαχρονικά συνδέονται με μεγάλο αριθμό ατυχημάτων, με αποτέλεσμα να θεωρούνται πολύ επικίνδυνες.
Στο πλαίσιο αυτό καθιερώνεται κλιμακωτού χαρακτήρα ποινολόγιο, ώστε να επιβάλλονται αυστηρότερες συνέπειες σε υπότροπους, οι οποίοι επαναλαμβάνουν σοβαρά παραπτώματα, ενώ υπάρχουν και πρόνοιες για αυξημένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εμπλακεί σε ατύχημα.
Στόχος της νέας δομής ποινών είναι οι μετακινήσεις να γίνουν πιο ασφαλείς για όλους και να προστατευθούν ανθρώπινες ζωές.
Στις παραβάσεις, για τις οποίες θα εφαρμόζονται κλιμακωτές ποινές περιλαμβάνονται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η μεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.
Επίσης η Κυβέρνηση προχωράει στην πιλοτική λειτουργία του Μετρό και του τραμ το Σαββατοκύριακο, έτσι ώστε να διευκολύνονται κυρίως οι νεότεροι πολίτες και να αποφεύγουν να παίρνουν το αυτοκίνητο όταν θα μπουν στον πειρασμό να έχουν καταναλώσει και αλκοόλ.
«Επιλογή ευθύνης» χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που φέρνει αυστηρότερες ποινές ανάλογες με την επικινδυνότητα των παραβάσεων. Στόχος του νέου ΚΟΚ η αλλαγή νοοτροπίας που θα οδηγήσει και σε μείωση του φόρου αίματος στην άσφαλτο.
Όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης «η ατολμία θα ισοδυναμούσε με αποδοχή μιας κατάστασης, δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στο δρόμο. Στόχος μας είναι οι μετακινήσεις καθημερινές να γίνονται όλο και πιο ασφαλής. Για τους οδηγούς, για τους πεζούς που είναι συνήθως τα θύματα[…] ο κόμπος έφτασε στο χτένι και γι’ αυτό και απαιτείται αυτό το νέο πλαίσιο, το οποίο θα κάνει τον επιπόλαιο οδηγό να σκεφτεί διπλά και τριπλά πριν βάλει με ευκολία σε κίνδυνο τόσο τη δική του ζωή όσο και του διπλανού του».
«Δεν λύνει το πρόβλημα της οδικής συμπεριφοράς ένας νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Απαιτούνται πολύ περισσότερα μέτρα. Απαιτούνται καλύτεροι δρόμοι, έχουμε ήδη επενδύσει σε αυτό. Απαιτούνται πολύ περισσότερα και ασφαλέστερα μέσα μαζικής μεταφοράς, ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση το οποίο ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να κερδίσουμε. Απαιτείται καλύτερη εκπαίδευση στα σχολεία» επεσήμανε ο κ. Μητσοτάκης
Νομοθετικές βελτιώσεις για ταξί, τροχόσπιτα, πρόστιμα
Σειρά νομοθετικών βελτιώσεων όπως είχε προαναγγείλει, σύμφωνα με τις προτάσεις κομμάτων και φορέων, κατέθεσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις» στην ολομέλεια της Βουλής.
Ειδικότερα, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι βελτιώσεις που έχουν ουσία αφορούν: Την θέσπιση διοικητικού προστίμου 700 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 60 ημέρες, την πρώτη φορά της παράβασης για αναστροφή, εφόσον έχει προκληθεί τροχαία σύγκρουση. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, οι κυρώσεις επιβαρύνουν τον παραβάτη μισθωτή οδηγό. Επίσης, οι απαγορεύσεις στάθμευσης των αυτοκινούμενων τροχοσπίτων, θα αφορούν πλέον τροχόσπιτα μήκους 7,5 μέτρων (αντί 6 μέτρων, όπως προβλεπόταν) σύμφωνα με την τεκμηρίωση που κατέθεσε ο οικείος Σύλλογος Επαγγελματιών Αυτοκινούμενων και Ρυμουλκούμενων Τροχόσπιτων Ελλάδος.
Αναφορικά με την κίνηση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, ο κ. Κυρανάκης είπε πως διευκρινίζεται στην διάταξη του νέου ΚΟΚ, πως το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων για την στάση επιβίβασης – αποβίβασης επιβάτη, δεν ισχύει όταν γίνεται σε υπάρχουσα εσοχή, όπως και όταν αφορά επιβάτες με κινητική δυσκολία. Επίσης εισάγεται εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση υπουργικής απόφασης για την κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, όταν μετακινούν κατηγορίες επιβατών για θεραπευτικούς σκοπούς, όπως π.χ. νεφροπαθών για αιμοκάθαρση.
Με νομοθετική βελτίωση στο άρθρο 17, είπε πως «μια και η τεχνολογία προχωρά, μαζί με την απαγόρευση της χρήση κινητού κατά την οδήγηση προστίθενται και οι άλλες συσκευές τηλεπικοινωνίας, όπως η χρήση επικοινωνίας μέσω φορητών ηλεκτρονικών συσκευών με την μορφή ρολογιού χειρός και αντιστοίχως των τάμπλετ».
Ποιες είναι οι ποινές για τους παραβάτες οδηγούς
Πολύ πιο αυστηρές γίνονται οι ποινές για τους παραβάτες οδηγούς, σύμφωνα με το νέο κυρωτικό πλαίσιο του ΚΟΚ, ενώ αμείλικτος θα είναι ο νόμος για τους αδιόρθωτους οδηγούς που επαναλαμβάνουν σοβαρές παραβάσεις για παράδειγμα
Οδηγός που μιλάει στο κινητό χωρίς να προκαλέσει ατύχημα, σήμερα αντιμετωπίζει αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 2 μήνες. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 μήνα.
Όμως, στην πρώτη φορά που επαναλάβει την παράβαση, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για 6 μήνες, ενώ στη δεύτερη φορά που επαναλάβει την παράβαση, το πρόστιμο εκτοξεύεται στα 2000 ευρώ και η το δίπλωμά του αφαιρείται για έναν ολόκληρο χρόνο.
Όσον αφορά στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ έως 1,1g/l, η ισχύουσα ποινή περιλαμβάνει πρόστιμο από 200 έως 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 3 μήνες.
Με τον νέο ΚΟΚ το χρηματικό πρόστιμο και η διάρκεια αφαίρεσης διπλώματος παραμένουν ίδια, αλλά είναι υποχρεωτική η ακινητοποίηση και η φύλαξη του οχήματος
Στην πρώτη φορά που επαναληφθεί η παράβαση το πρόστιμο φτάνει τα 1000 ευρώ και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 6 μήνες, ενώ στη δεύτερη επανάληψη της παράβασης, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για έναν χρόνο.
Όσο για εκείνους που έχουν καταναλώσει πολύ μεγάλη ποσότητα αλκοόλ, πάνω οπό 1,1 g/l, με την ισχύουσα νομοθεσία, τους αναλογεί πρόστιμο 1200 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και φυλάκιση έως 2 μήνες. Με τον νέο ΚΟΚ, το πρόστιμο παραμένει ίδιο, αλλά η φυλάκιση φτάνει έως 5 χρόνια, ενώ αφαιρούνται και οι πινακίδες του οχήματος.
Στην πρώτη φορά που ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ και το δίπλωμα του οδηγού αφαιρείται για 7 χρόνια, ενώ στη δεύτερη υποτροπή του παραβάτη οδηγού, το πρόστιμο εκτινάσσεται στα 4.000 ευρώ και το δίπλωμά του αφαιρείται για 10 ολόκληρα χρόνια.
Πηγή: neakriti.gr