ΚΡΗΤΗ Νομός Χανίων

«Μαύρα σύννεφα» πάνω από το έργο του ΒΟΑΚ – Παρατάσεις στο τμήμα Χανίων-Χερσονήσου, ενώ πιέζει ο χρόνος!

“Μαύρα σύννεφα” αρχίζουν και μαζεύονται πάνω από το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νέου ΒΟΑΚ, με τις καθυστερήσεις και συνεχείς παρατάσεις (με τελευταία την παράταση προσφορών για το τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος” από τις 31 Μαρτίου για τις 20 Απριλίου) να ξεδιπλώνουν πλέον ένα σκηνικό αγωνίας, ιδίως ως προς τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα που θέτει το Ταμείο Ανάκαμψης.

Τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, που χρηματοδοτεί με ένα μεγάλο ποσό ύψους 427 εκατομμυρίων ευρώ το έργο του ΒΟΑΚ, προβλέπουν ότι μέσα στο 2ο τρίμηνο του 2023 θα πρέπει να γίνει από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου η κοινοποίηση ανάθεσης όσον αφορά α) στη σύμβαση παραχώρησης, β) τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και γ) το δημόσιο έργο. Κοινώς, δηλαδή, θα πρέπει να έχουν συμβασιοποιηθεί και ανατεθεί και τα τρία προωθούμενα έργα του νέου ΒΟΑΚ, κάτι μέχρι στιγμής που έχει γίνει μόνο για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”.

Υπό το βάρος της πίεσης του χρόνου, οι οιωνοί εν μέσω ενός ρευστού τοπίου, αν αναλογιστεί κανείς από τη μια την παρατεταμένη προεκλογική περίοδο στην οποία μπαίνει σιγά-σιγά η χώρα και το ρευστό τοπίο με τις εξαγορές-ανακατατάξεις στον χώρο των κατασκευαστικών ομίλων, που έχουν και το μεγάλο “αγκάθι” της συνεχόμενης ανόδου του κατασκευαστικού κόστους, δε μοιάζουν διόλου θετικοί…

Για το μεγαλύτερο από τα 3 έργα, δηλαδή το έργο παραχώρησης για το τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, η υποβολή προσφορών παρατάθηκε επισήμως χθες (όπως θεωρούταν δεδομένο) από το υπουργείο Υποδομών για τις 20 Απριλίου, ενώ εκτιμάται, με βάση τις μεγάλες εκκρεμότητες που υπάρχουν σε επίπεδο αντικειμένου μελετών, πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές όχι τώρα τον Απρίλιο, αλλά ούτε καν το καλοκαίρι!

Για το δε λεγόμενο ενδιάμεσο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, δηλαδή το έργο ΣΔΙΤ “Χερσόνησος-Νεάπολη”, εκκρεμεί ακόμα η υπογραφή της σύμβασης, παρόλο που η ανάδοχος κοινοπραξία έχει προκύψει εδώ και κοντά ένα ολόκληρο χρόνο!

Δεδομένου μάλιστα ότι το ανάδοχο σχήμα είναι ΤΕΡΝΑ- ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ότι “κυοφορείται” σε πολύ προχωρημένο στάδιο εξαγορά του ΑΚΤΩΡ από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ, είναι αν μη τι άλλο ένα ερωτηματικό το κατά πόσον επηρεάζει αυτό το δεδομένο την πορεία των διαδικασιών…

Ομοίως, ισχύει το ίδιο ερωτηματικό και για το δημόσιο έργο “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, στο οποίο είναι ανάδοχος ο ΑΚΤΩΡ, ενώ, αν και η σύμβαση έχει υπογραφεί από τον Σεπτέμβριο και το εργοτάξιο έχει στηθεί από τις αρχές του 2023, δεν έχει προχωρήσει κάτι, πέραν κάποιων ελάχιστων πρόδρομων εργασιών…

Προσφορές στις 20 Απριλίου και βλέπουμε…

Για το έργο παραχώρησης “Κίσσαμος Χανίων-Χερσόνησος”, η καταληκτική ημερομηνία προέβλεπε την υποβολή δεσμευτικών προσφορών ως σήμερα Παρασκευή 31 Μαρτίου. Ωστόσο, το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών εξέδωσε απόφαση, με την οποία μεταθέτει την καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών για τις 20 Απριλίου. Το αξιοσημείωτο, όπως το γνωστοποιεί το ίδιο το υπουργείο, είναι πως ενδιαφερόμενο σχήμα αιτήθηκε πολύ μεγαλύτερη παράταση (ως συγκεκριμένα τις 31 Ιουλίου).

«Επειδή:

  1. Προεπιλεγείς οικονομικός φορέας έχει αιτηθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών μέχρι την 31η/07/2023,
  2. Παρίσταται ανάγκη παράτασης της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον διαγωνισμό του θέματος, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός, προς όφελος του Δημοσίου,

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ:

Την τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του 1ου Τεύχους Μεταβολών της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών της Β’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο”, ως εξής:

“14.2 Η κατάθεση προσφορών θα πρέπει να γίνει στα γραφεία της δημοπρατούσας Αρχής την 20ή Απριλίου 2023, ημέρα Πέμπτη (20/04/2023)”», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών.

Το ότι ζητήθηκε βεβαίως τόσο μεγάλη παράταση από ενδιαφερόμενο δεν είναι τυχαίο, αλλά σχετίζεται με τις μεγάλες, πολύπλευρες εκκρεμότητες που υπάρχουν σε επίπεδο μελετών.

Ενδεικτικά και μόνο να αναφέρουμε ότι είναι σε εκκρεμότητα η μελέτη των λεγόμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, όπου μάλιστα θα πρέπει να διερευνηθούν και νέα επιμέρους τεχνικά έργα, όπως η σήραγγα στο Κακό Όρος, όπως και η μελέτη για τα διόδια. Δεδομένου μάλιστα ότι μια σειρά μελετών και αναθέσεων σε τεχνικούς συμβούλους έχουν πάρει πολύμηνες παρατάσεις για το καλοκαίρι, είναι απορίας άξιον πώς θα προσέλθουν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές αμέσως μετά το Πάσχα, λίγο πριν τις εκλογές σημειωτέον, και με μη οριστικοποιημένο το ακριβές αντικείμενο και άρα το κόστος του έργου.

Οι όμιλοι που έχουν προεπιλεγεί μετά την αξιολόγηση της αρχικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο είναι οι εξής: ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Vinci και “Μυτιληναίος” μαζί με την Intertoll. Βεβαίως δεν αποκλείεται – αντιθέτως θεωρείται αρκετά πιθανό από παράγοντες της αγοράς – να έχουμε συμπράξεις και συμμαχίες, με ανακατανομή των εταιρειών και των σχημάτων που θα υποβάλουν τις τελικές προσφορές. Μάλιστα, στο τραπέζι έχουν πέσει σενάρια ακόμα και για κοινή σύμπραξη των εγχώριων τουλάχιστον κατασκευαστικών ομίλων!

 

Πηγή: neakriti.gr




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ