ΚΡΗΤΗ ΠΑΙΔΕΙΑ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κρήτη: Έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς με ελλείψεις σε όλους τους νομούς του νησιού – Σε απόγνωση οι εκπαιδευτικοί

Το πρώτο κουδούνι της χρονιάς ήχησε στα σχολεία της Κρήτης και όλης της χώρας, την ώρα που οι δάσκαλοι και οι καθηγητές του νησιού “καρδιοχτυπούν” για τη σχολική χρονιά.

Σύμφωνα με αγανακτισμένους εκπαιδευτικούς από κάθε άκρη του νησιού, τα σχολεία μπαίνουν σε «καθεστώς λιτότητας», καθώς οι καθηγητές που ήρθαν στο νησί είναι εμφανώς λιγότεροι από πέρυσι.

Σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί της Κρήτης “εκπέμπουν SOS” για την κατάσταση του ανθρώπινου δυναμικού στα σχολεία, καθώς όλο το νησί μετρά πάνω από το 50% των θέσεών του σε κενά, για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ακόμη και μετά τη λήξη της πρώτης φάσης διορισμών, όχι μόνο των μονίμων αλλά και των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που δημοσίευσε το υπουργείο Παιδείας στις 4 Σεπτεμβρίου, με τη λήξη της πρώτης φάσης προσλήψεων αναπληρωτών, σε όλη την Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν: 6.225 προσλήψεις ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού και 18.566 προσλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) και στη Γενική Εκπαίδευση. 

Παρά τα εντυπωσιακά νούμερα, η εικόνα είναι χρονίως η ίδια, με την Ειδική Αγωγή να παραγκωνίζεται και τον διορισμό των καθηγητών “ειδικοτήτων”, όπως της Γυμναστικής και της Πληροφορικής, να ξεχνιέται. Φέτος βέβαια, εξίσου με άλλες χρονιές, “χτύπημα” έχουν υποστεί και οι ειδικότητες Γενικής Παιδείας σε κάθε βαθμίδα. Όσο καθησυχαστικοί κι αν προσπαθούν να είναι οι φορείς των δύο βαθμίδων, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές, σχεδόν ομόφωνα κατατάσσουν το 2025-2026 ως μία χρονιά «χειρότερη κι από εκείνες των μνημονίων».

Εκτός από τους διορισμούς “με το σταγονόμετρο” και τις ειδικότητες που παρακάμπτονται, το μέγα πρόβλημα της στεγαστικής κρίσης πλήττει ακόμη και τα σχολεία του νησιού, καθώς δεκάδες διορισμένοι εκπαιδευτικοί δε βρίσκουν καν στέγη για να μείνουν στις μεγάλες πόλεις της Κρήτης.

Τα “πάθη” της Πρωτοβάθμιας

Αρχίζοντας από τα δημοτικά, απ’ όπου οι φορείς της Πρωτοβάθμιας ανά την Κρήτη έχουν αρχίσει να αναδεικνύουν την κατάσταση των σχολείων, καταγγέλλοντας «ανεπαρκείς και καθυστερημένες τις προσλήψεις», μιλώντας για φοβερά κενά και ένα καθεστώς λιτότητας. Αυτή η μεγάλη συζήτηση άρχισε με την ανακοίνωση του ΠΥΣΠΕ Λασιθίου (Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης), όπου η διοίκηση επισημαίνει ότι «η πρόσληψη αναπληρωτών λίγες μέρες πριν το πρώτο κουδούνι μετατρέπει την έναρξη της σχολικής χρονιάς σε “πεδίο αβεβαιότητας”».

Δε σταμάτησαν βέβαια εκεί, αλλά επεσήμαναν ότι «οι αριθμοί των προσλήψεων στο Λασίθι είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με τις πραγματικές ανάγκες των σχολικών μονάδων. Αναρωτιέται κανείς πώς θα δουλέψουν τα σχολεία όταν χρειαζόμαστε 17-18 γυμναστές και προσελήφθησαν μόλις 5, όταν χρειαζόμαστε 10 μουσικούς και προσελήφθησαν μόλις 3, όταν χρειαζόμαστε 11 Αγγλικών και προσελήφθησαν μόλις 4; Πώς θα στηριχτεί η συμπερίληψη και η ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών, όταν από τις 247 παράλληλες δασκάλων προσελήφθησαν μόλις 132 και από τις 62 παράλληλες νηπιαγωγών προσελήφθησαν μόλις 34;».

Εξίσου σε παρέμβαση προχώρησαν και οι εκπαιδευτικοί του Ηρακλείου. Το neakriti.gr ενημέρωσε αναλυτικά για την κατάσταση των σχολείων ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και αιρετός στο ΠΥΣΠΕ Ηρακλείου κ. Γιώργος Μακράκης, και οι αριθμοί που έδωσε στην εφημερίδα, όπως ακριβώς και παραπάνω, δεν είναι ενθαρρυντικοί.

Μάλιστα, ο κ. Μακράκης μαζί με τους συναδέλφους του από τους υπόλοιπους νομούς είπε χαρακτηριστικά: «Η πρώτη φάση προσλήψεων θυμίζει την περίοδο των μνημονίων. Μόνο τότε είχαμε τόσα κενά, τα οποία δεν μπορούσαν να καλυφθούν. Δεν μπορεί καν να φτιαχτεί το πρόγραμμα στην ολότητά του, ενώ πολλά ολοήμερα τμήματα δε θα καταφέρουν καν να λειτουργήσουν. Σε επίπεδο νηπιαγωγών είναι οριακά τα πράγματα, καθώς έχουμε 160 κενές θέσεις και καλύφθηκαν μονάχα οι 72, ενώ με τους δασκάλους των δημοτικών υπάρχουν πάνω από 170 εκκρεμότητες και έχουμε λάβει μόνο τους 114. Καλύτερα να μη μιλήσουμε για τα υπόλοιπα, γιατί ήδη οι ανάγκες της Ειδικής Αγωγής έχουν καλυφθεί μόνο κατά το 50%, ενώ οι ειδικότητες παραμένουν ένα μεγάλο ερωτηματικό».

Μόνο το 1/3 των κενών καλύφθηκε στο Ρέθυμνο και τα Χανιά

Όσο προχωράμε προς τα δυτικά, τα πράγματα “ζορίζουν”, καθώς το Ρέθυμνο και τα Χανιά φέτος μένουν “άδεια”. Στο 30-35% κυμαίνεται το ποσοστό κάλυψης των αναγκών των δημοτικών στους δύο νομούς, με τους φορείς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να λένε πως «θα ανοίξουν τα σχολεία και πολλά παιδιά δε θα έχουν καθηγητές να τους κάνουν μάθημα».

Στο neakriti.gr μίλησε από το Ρέθυμνο ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κ. Γιάννης Μαρινάτος, ο οποίος χαρακτήρισε την κατάσταση «αποθαρρυντική», καθώς για την ενδοχώρα, τα χωριά αλλά και την πόλη του Ρεθύμνου τα κενά στα σχολεία πληθαίνουν και “μεταφέρονται” από χρονιά σε χρονιά.

Όπως είπε, «ακόμη και μετά τις τελευταίες προσλήψεις είμαστε οριακά στην πληρότητα ύψους 35% των πραγματικών αναγκών του Ρεθύμνου».

Ο κ. Μαρινάτος επεσήμανε πως η κατάσταση για τον νομό Ρεθύμνου έχει φτάσει στα άκρα. «Είναι τόσο οριακά τα πράγματα, που ίσα-ίσα καταφέρνουμε να τα βγάλουμε πέρα κάθε χρονιά. Φέτος, δυστυχώς, έτσι όπως πηγαίνει η κατάσταση, δεν είναι εκτός συζήτησης η συγχώνευση τμημάτων, απλά επειδή δεν υπάρχουν αρκετοί καθηγητές, ούτε για τη Γενική Παιδεία», τόνισε.

Σε αυτό το σημείο δε δίστασε ο κ. Μαρινάτος να ξεκαθαρίσει πως όλα αυτά τα ποσοστά, όσο μικρά κι αν φαίνονται, είναι απολύτως τεράστια αν συγκριθούν με τα κενά που πλήττουν την Ειδική Παιδεία. “Συναγερμός” ηχεί από τα σχολεία του Ρεθύμνου, καθώς ακόμη και τα δημοτικά στο κέντρο της πόλης δεν έχουν επαρκές προσωπικό για τα τμήματα ένταξης.

«Θα υπάρχουν παιδιά τα οποία και φέτος δε θα έχουν δασκάλους. Η ανησυχία μας για τους μαθητές μας που έχουν ειδικές ανάγκες διδασκαλίας δε μετριέται, γιατί δεν ξέρουμε πώς θα κυλήσει η χρονιά έτσι», σημείωσε ο κ. Μαρινάτος.

Χανιά: Σε κάθε σχολείο, όλα τα παιδιά σε ένα τμήμα υπολογιστών

Από τα Χανιά, η εικόνα είναι ακόμη πιο ανησυχητική, καθώς σύμφωνα με τους ανθρώπους της Πρωτοβάθμιας, ο δεύτερος μεγαλύτερος νομός της Κρήτης μπορεί να καλύψει μόνο το 33% των αναγκών στα δημοτικά του. Ο πρόεδρος εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας (ΣΕΠΕ) Χανίων, κ. Γιώργος Μαυρογενάκης, αναφέρει στο neakriti.gr πως από τους εκπαιδευτικούς που ζήτησαν οι φορείς της Πρωτοβάθμιας στην Πολιτεία, ήρθαν οι μισοί. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους, καθώς, όπως μας είπε κ. Μαυρογενάκης, «ζητήσαμε 34 νηπιαγωγούς, μας έφεραν μόλις τους 15, και από τους 60 δασκάλους Γενικής Παιδείας που χρειαζόμασταν, διορίστηκαν μόλις οι 30. Για να φανταστείτε, έχει κλείσει ήδη ένα νηπιαγωγείο στον Εμπρόσνερο του Αποκόρωνα».

Και όλα αυτά χωρίς να συμπεριληφθούν τα τεράστια κενά στις ειδικότητες. Πλέον κανένα σχολείο στον νομό Χανίων, όπως μας ενημέρωσε πρόεδρος εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας (ΣΕΠΕ) Χανίων, ακόμη και στο κέντρο εξυπηρετείται με ένα μόνο τμήμα Πληροφορικής. Στην εποχή της τεχνολογίας, που οι μαθητές πρέπει να μάθουν πώς να χρησιμοποιούν τους υπολογιστές ως ένα εργαλείο επιβίωσης, εμείς δεν έχουμε πληροφορικούς. Σε κάθε δημοτικό των Χανίων υπάρχει ένας καθηγητής Πληροφορικής, ο οποίος καλείται να καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών της Ε’ και της Στ’ τάξης, οι οποίες διδάσκονται το μάθημα, πράγμα που είναι αντιπαραγωγικό και κουραστικό όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τον καθηγητή».

Όπως επεσήμανε ο κ. Μαυρογενάκης, όλα αυτά χωρίς να συμπεριληφθούν τα προβλήματα της Ειδικής Εκπαίδευσης, για τα οποία αντανακλάται εξίσου το «SOS» που ακούστηκε στο Ρέθυμνο.

«Είχαμε 260 κενά περίπου από πέρυσι και φέτος, λόγω των μεταφορών, σχεδόν διπλασιάστηκαν. Πρέπει να μετράμε πλέον κάπου στα 400 κενά εκπαιδευτικών», τόνισε. 

Τα “δεινά” της δευτεροβάθμιας

Το “άδειασμα” των σχολείων, δυστυχώς, επεκτείνεται και πέρα από τη Στ’ δημοτικού. Το neakriti.gr επικοινώνησε με τους φορείς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νησιού, με τα κενά να είναι εξίσου έντονα. Για το Ηράκλειο, ο πρόεδρος της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ Ηρακλείου) κ. Ζαχαρίας Ρηγάκης επεσήμανε πως υπάρχουν πάνω από 500 κενά καθηγητών για τα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού Ηρακλείου. 

«Μιλάμε για εξωφρενικά κενά για συνεχόμενη χρονιά. Ο νομός Ηρακλείου μπορεί να παίρνει πολλούς αναπληρωτές, όμως δεν είναι ποτέ αρκετοί. Ανοίγουμε τα σχολεία με σίγουρα κενά. Φανταστείτε πως αυτή τη στιγμή, ενώ τα κενά μας είναι τόσα πολλά, 501 για την ακρίβεια, για τη Γενική και την Ειδική Παιδεία, έχουν έρθει μονάχα 114 καθηγητές. Μιλάμε για τα βασικότερα, τα ζωτικά σημεία των σχολείων του Ηρακλείου, όχι για οποιαδήποτε πρόσθετα. Περιμένουμε τη 2η φάση διορισμών, αλλά είμαστε κατά κανόνα πίσω, με το 80% των κενών μας να μένουν “στον αέρα”», ανέφερε.

Αντίστοιχα, από το γειτονικό Ρέθυμνο ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ, κ. Χρήστος Σουρουλής, μιλώντας στo neakriti.gr, είπε ότι ακόμη και με την πρώτη φάση διορισμών έχουν μείνει πολλά κενά, όμως ακόμη και οι καθηγητές που έχουν προσληφθεί δεν είναι σίγουρο πως θα μείνουν.

«Για τη Γενική Παιδεία έχουμε, με το “καλημέρα”, 100 κενά, που συντελούν στον νομό Ρεθύμνου να έχει μονάχα το 1/6 των αναγκών του καλυμμένο. Αυτός ο αριθμός, χωρίς να συνυπολογίζονται οι άνθρωποι που θα φύγουν εντέλει από τους νεοδιορισμένους. Κάθε χρόνο είναι λίγο θέμα “στοιχήματος” για το ποιος θα μείνει και ποιος αναπληρωτής εντέλει δε θα μπορέσει καν να έρθει, λόγω των τρομερών ενοικίων και γενικότερα της στεγαστικής κρίσης για την οποία δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα», επεσήμανε ο κ. Σουρουλής.

Χανιά: Το “στοίχημα” του ποιος θα αναγκαστεί να φύγει

Αντίστοιχη εικόνα υπάρχει για τα γυμνάσια και τα λύκεια στα Χανιά, καθώς, όπως επισημαίνει αντίστοιχα ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ του νομού κ. Χρήστος Μπέλμπας, «όχι μόνο καθυστέρησαν οι διορισμοί, αλλά ήρθαν και ημιτελείς». Ήδη αναφέρθηκε το τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει στα Χανιά με το στεγαστικό και αυτό φαίνεται άμεσα από αυτά που δήλωσε στην εφημερίδα ο κ. Μπέλμπας, ο οποίος επισημαίνει πως «είναι η χειρότερη χρονιά ακόμη και από την περίοδο των μνημονίων στους διορισμούς.

Πέρυσι, σε όλο τον νομό είχαμε 401 αναπληρωτές, με 41 που διορίστηκαν αλλά δεν ανέλαβαν ποτέ, και κλείσαμε τον χρόνο με 27 συνταξιοδοτήσεις. Φέτος περιμέναμε να συμπληρωθούν αυτά τα κενά, και το μόνο που λάβαμε ήταν 80 μόνιμους, 49 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και 15 μέλη ειδικού προσωπικού. Με το πρώτο κουδούνι, τα γυμνάσια και τα λύκεια των Χανίων θα ανοίξουν με σχεδόν 300 κενά σε εκπαιδευτικούς, τα οποία ευχόμαστε πραγματικά να καλυφθούν από τη 2η φάση διορισμών, η οποία είναι πλέον αναγκαία, όχι πολυτέλεια».

Και εδώ, ως συνήθως, “πάσχει” εξίσου, αν όχι περισσότερο, η Ειδική Εκπαίδευση: «Η κυβέρνηση διαφήμιζε πως θα μεριμνήσει για τα τμήματα ένταξης και Ειδικής Παιδείας. Εμείς έχουμε καταλήξει, τελευταία εβδομάδα πριν ανοίξουν τα σχολεία, με μόλις 22% πληρότητα των εκπαιδευτών που χρειάζονται τα παιδιά».
Επιστρέφουμε στην αρχή, στο Λασίθι, απ’ όπου η κ. Βασιλική Σχοινά, πρόεδρος της αντίστοιχης ΕΛΜΕ, μιλώντας με το neakriti.gr επεσήμανε πως τα πράγματα είναι καλύτερα από την προηγούμενη χρονιά, υπάρχει όμως ένα μεγάλο “αλλά”. Όπως είπε η κ. Σχοινά, πολλές αναγκαστικές διεργασίες είχαν γίνει από πέρυσι.

«Ήδη τα περισσότερα τμήματα ειδικοτήτων στα σχολεία του νομού έχουν συγχωνευθεί μεταξύ τους. Μιλάμε για σημαντικό αριθμό, που επηρεάζει σχεδόν όλα τα σχολεία στα μαθήματα των ειδικοτήτων, καθώς συνεχίζει να μην υπάρχει μέριμνα για να αναπληρωθούν οι πληροφορικοί, οι γυμναστές και οι άλλες ειδικότητες του Λασιθίου. Φέτος η χρονιά αρχίζει ελαχίστως καλύτερα από πέρυσι, με 36 νεοδιόριστους και 41 αναπληρωτές, όμως εξίσου έχουμε πρόβλημα με τους φιλολόγους, με 23 κενά που δεν έχουν καλυφθεί αυτή τη στιγμή».

Κλείνοντας, η κ. Σχοινά σχολίασε χαρακτηριστικά: «Ήδη ζητούνται υπερωρίες από το προσωπικό και το μόνο που ευχόμαστε είναι τον Ιανουάριο να μην έχουμε τον μεγάλο αριθμό κενών που είχαμε πέρυσι».

 

 

Πηγή: neakriti.gr





ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ