ΚΡΗΤΗ

Κρήτη: Διαγωνισμοί ύψους 1,3 δισ. για EastMed – Οι υποδομές που θα υλοποιηθούν στο νησί

Ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου μπαίνει στις «ράγες» με την προκήρυξη δύο διαγωνισμών, ύψους 1,3 δισ. δολαρίων, που αφορούν σε υποδομές κι εδώ στο νησί μας

 

Σε φάση υλοποίησης περνά ο πολυσυζητημένος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed, που θα έχει ως βασικό του κόμβο το νησί μας.

Αν και έχει δεχτεί έντονη αμφισβήτηση και σκεπτικισμό, όπως και ουκ ολίγες «τορπίλες»… υπονόμευσης, κυρίως από πλευράς ΗΠΑ, αν και οι υπάρχουν ακόμα «σκιές» και ερωτηματικά, το εγχείρημα του EastMed φαίνεται να μπαίνει πλέον κανονικά στις «ράγες», αφού έγινε ένα πολύ σημαντικό βήμα με την προκήρυξη δύο μεγάλων διαγωνισμών συνολικού ύψους 1,3 δισ. δολαρίων!

Μάλιστα, και οι δύο διαγωνισμοί αφορούν σε υποδομές που θα φτιαχτούν κι εδώ στην Κρήτη, καθώς στη μία περίπτωση στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται η κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού στο νησί μας και στην άλλη, το αντικείμενο του έργου αφορά στην προμήθεια και εγκατάσταση 4 σταθμών συμπίεσης-αποσυμπίεσης σε Κύπρο, Κρήτη, Μεγαλόπολη και ηπειρωτική Ελλάδα.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το energypress.gr, στο πλαίσιο του μεγάλου έργου του αγωγού EastMed, προκηρύχθηκαν δύο διαγωνισμοί για συμβόλαια ύψους 1,3 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με το Upstream, οι ανάδοχοι θα αναλάβουν την κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού στην ηπειρωτική Ελλάδα, την Κρήτη και την Κύπρο.

Αυτόν τον μήνα θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν τα σχετικά έγγραφα στην κοινοπραξία IGI Poseidon, ενώ η τελική επενδυτική απόφαση προβλέπεται να ληφθεί φέτος, με στόχο να ξεκινήσει η λειτουργία του αγωγού το 2027.

Από τους δύο διαγωνισμούς, o ένας, ύψους 1 δισ. δολαρίων, αφορά τμήμα 555 χλμ. στην ηπειρωτική Ελλάδα, μέσω της νότιας Πελοποννήσου, της Αχαΐας και της Θεσπρωτίας. Περιλαμβάνεται και αγωγός 10 χλμ., που θα τον ενώσει με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Οι πληροφορίες του Upstream κάνουν λόγο ότι δύο ιταλικές εταιρείες, οι Bonatti και Sicim, όπως και η γαλλική Spiecapag θα λάβουν μέρος σε αυτόν τον διαγωνισμό.

Επίσης, υπάρχει και ο δεύτερος διαγωνισμός ύψους 250 εκατ. δολαρίων, που αφορά τους συμπιεστές και τους μετρητικούς σταθμούς, όπως και το κέντρο ελέγχου. Συγκεκριμένα, θα εγκατασταθούν μετρητικοί σταθμοί στην Κύπρο και τη Μεγαλόπολη, όπως και συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Κρήτη, ενώ το κέντρο ελέγχου θα βρίσκεται στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Όσον αφορά στο δεύτερο διαγωνισμό, πηγές του Upstream αναφέρουν ότι θα ενδιαφερθούν οι εταιρείες Saipem, Bonatti, Terna, Renco και η Max Streicher.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η προθεσμία υποβολής προσφορών είναι η 29η Ιουλίου.

 

Τα υποθαλάσσια και χερσαία τμήματα

Βάσει του σχεδιασμού, ο αγωγός EastMed προβλέπεται να ακολουθεί υποθαλάσσια όδευση νοτιοανατολικά της Κύπρου, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και, ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας ως τις ακτές της Θεσπρωτίας και την Ιταλία. Στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας, ο αγωγός EastMed μπορεί να συνδεθεί με το έργο του αγωγού “Ποσειδών”, ενισχύοντας περαιτέρω την ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας της Ε.Ε. με τις νέες ανακαλύψεις στη λεκάνη της Λεβαντίνης.

Όπως περιγράφεται στην απόφαση του υπουργείου Ενέργειας-Περιβάλλοντος, με το οποίο δόθηκε η πρώτη περιβαλλοντική έγκριση, ο σχεδιαζόμενος αγωγός EastMed, με περίπου 2.000 km μήκος, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 km είναι υποθαλάσσια, θα συνδέει το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα (Κρήτη και Νοτιοανατολική Πελοπόννησο, όπου στη συνέχεια διασχίζει για περίπου 600 km την ελληνική ηπειρωτική χώρα), για να φτάσει στην Ιταλία μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού “Ποσειδών”, μήκους περίπου 210 km.




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ