Μπορεί η θερινή τουριστική σεζόν να έκλεισε τον κύκλο της, καθώς βρισκόμαστε στην τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου, όμως, όπως φαίνεται από τα στοιχεία των κρατήσεων, σε επίπεδο χώρας η ζήτηση παραμένει αρκετά υψηλή και τους χειμερινούς μήνες στα μεγάλα αστικά κέντρα, κάτι που ανοίγει και επισήμως το κεφάλαιο για τουρισμό όλο τον χρόνο.
Η Κρήτη, σύμφωνα με τους φορείς, μπαίνει ισχυρά στο παιχνίδι, αφού, όπως επισημαίνουν, οι προοπτικές είναι υπαρκτές, το τουριστικό προϊόν στο νησί συνεχώς επεκτείνεται και αναβαθμίζεται με νέες επενδύσεις και παράλληλα ο καταλυτικός παράγοντας, που δεν είναι άλλος από το αεροδρόμιο Καστελίου, που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, και το οποίο αναμένεται να προσελκύσει διεθνείς πτήσεις όλο τον χρόνο, ανοίγουν διάπλατα τον δρόμο για την υλοποίηση του οράματος που αφορά 12 μήνες τουρισμού στο νησί.
Παράλληλα, με χαμόγελα για τους επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου έκλεισε η καλοκαιρινή περίοδος, με τον Οκτώβριο στην Κρήτη να σημειώνει θεαματική άνοδο σε σχέση με αντίστοιχες περιόδους του παρελθόντος. Γενικά, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, παρατηρείται αύξηση των εσόδων σε σύγκριση με το 2024, όπως επίσης και στην προσέλευση τουριστών, που υπολογίζεται για την Κρήτη περίπου στο 4-6%.
Πελεκανάκης: «Προχωρά το σχέδιο “τουρισμός και τους 12 μήνες”»
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Πελεκανάκης μίλησε στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr για την τουριστική εικόνα της Κρήτης, τη χρονιά που φεύγει και για τον σχεδιασμό που υπάρχει για τα επόμενα χρόνια.
«Κάθε χρόνο θα είναι ανοδική η τουριστική κίνηση στην Κρήτη. Με το άνοιγμα το νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, οι κρατήσεις είναι βέβαιο ότι θα σημειώσουν θεαματική αύξηση, ενώ ήδη πραγματοποιούνται επενδύσεις, με στόχο να έχουμε περισσότερες διαθέσιμες κλίνες τα επόμενα χρόνια. Σταθερά το νησί έχει μεγάλη ζήτηση από παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης, βλέπουμε όμως και μεγάλο ενδιαφέρον από χώρες όπως η Πολωνία και η Ρουμανία, με τους πολίτες αυτών των δύο χωρών να προτιμούν την Κρήτη για να κάνουν τις διακοπές τους.
Ο δικός μας σκοπός είναι η περαιτέρω αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, κάτι που προϋποθέτει φυσικά τη διεύρυνση της χρονικής διάρκειας, η οποία δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο το καλοκαίρι και το φθινόπωρο, αλλά πρέπει να περιλαμβάνει και τους 12 μήνες του έτους. Πιστεύω ότι σιγά-σιγά θα έχουν τουρισμό στην Κρήτη και τον χειμώνα, αρχικά στις μεγάλες πόλεις, όπως τα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο».

Ο κ. Πελεκανάκης, κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό για το 2025, τόνισε ότι «υπάρχει ικανοποίηση από πλευράς εσόδων, ενώ η κίνηση εμφανίζεται αυξημένη σε σχέση με το 2024 κατά 4-6%. Μάλιστα, η ροή ήταν υψηλή μέχρι και τις τελευταίες ημέρες, ενώ ο Οκτώβριος ήταν καταπληκτικός όσον αφορά στις πληρότητες», ανέφερε.
Τουρισμό και τον χειμώνα δείχνουν τα στοιχεία
Σε 6,3 εκατομμύρια ανέρχονται οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις από τον Νοέμβριο μέχρι και τον Μάρτιο, καταγράφοντας άνοδο 12% σε σύγκριση με πέρυσι. Ανάμεσα στους μήνες, ο Νοέμβριος εμφανίζει αύξηση 11,2% σε σχέση με πέρυσι, ο Δεκέμβριος 9,9%, ο Ιανουάριος 11%, ο Φεβρουάριος 11,7% και ο Μάρτιος 14,8%. Από πλευράς των σημαντικότερων ξένων αγορών για τον ελληνικό τουρισμό, η αύξηση είναι επίσης σημαντική: η Γερμανία εμφάνισε +9,5%, το Ηνωμένο Βασίλειο +4%, οι ΗΠΑ +8,2%, η Γαλλία +11%, η Ιταλία +5,4% και η Ολλανδία +2,6%.
Οι επιδόσεις το πρώτο οχτάμηνο του 2025
Σύμφωνα με τα στοιχεία του οκταμήνου Ιανουαρίου-Αυγούστου, οι επιδόσεις του κλάδου παραμένουν ιδιαίτερα ισχυρές σε όλα τα επίπεδα. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 12% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, δηλαδή 1,78 δισ. ευρώ περισσότερα, ενώ η κρουαζιέρα σημείωσε ακόμα πιο εντυπωσιακή άνοδο, της τάξης του 19,4%. Παράλληλα, οι αφίξεις επισκεπτών ενισχύθηκαν κατά 4,1%, δηλαδή πάνω από 1 εκατομμύριο περισσότερους ταξιδιώτες.
Η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη (χωρίς κρουαζιέρα) αυξήθηκε 7,2% από την αρχή του έτους, επιβεβαιώνοντας ότι οι επισκέπτες ξοδεύουν περισσότερα, αναγνωρίζοντας την αξία των εμπειριών που προσφέρει η χώρα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, για να αντιστραφεί η θετική αυτή τάση, θα απαιτούνταν ιδιαίτερα μεγάλη πτώση το τελευταίο τετράμηνο του έτους, κάτι που θεωρείται εξαιρετικά απίθανο, σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ.
Όλες σχεδόν οι βασικές αγορές παρουσιάζουν θετικά αποτελέσματα:
- Από το Ηνωμένο Βασίλειο οι εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 8,7%, ενώ οι αφίξεις κατά 4,5%.
- Η Γερμανία κατέγραψε αύξηση 6,6% στα έσοδα και 7,8% στις αφίξεις.
- Η Γαλλία, παρότι εμφάνισε μείωση αφίξεων κατά 6,3%, σημείωσε άνοδο 5,5% στις εισπράξεις, ένδειξη ότι οι τουρίστες ξοδεύουν περισσότερα ανά ταξίδι.
- Οι Ηνωμένες Πολιτείες συνέχισαν την εντυπωσιακή τους πορεία, με εισπράξεις +20,6% και αφίξεις +6,1%.
- Την ίδια ώρα, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2025 οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έφτασαν τα 23,8 εκατομμύρια, σημειώνοντας άνοδο 5,5%.
- Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη πρωταγωνιστούν με αυξήσεις 9,6% και 10% αντίστοιχα, ενώ σχεδόν όλες οι γεωγραφικές ενότητες κινούνται θετικά, με μοναδική εξαίρεση τις Κυκλάδες, όπου σημειώθηκε πτώση 6,4%.
Στο Top10 η Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας της European Travel Commission (ETC), με τίτλο “Monitoring Sentiment for Intra-European Travel – Wave 23”, το 73% των Ευρωπαίων σκοπεύει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι μεταξύ Οκτωβρίου 2025 και Μαρτίου 2026, ποσοστό που παραμένει σταθερό σε σχέση με την περσινή χρονιά.
Η Ελλάδα κατέχει την 7η θέση στις προτιμήσεις, με μερίδιο 5%. Την κορυφή της λίστας διατηρεί η Ισπανία (12%), ενώ ακολουθούν Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Πορτογαλία.
Οι Ευρωπαίοι αλλάζουν όχι μόνο τον προορισμό, αλλά και τη φιλοσοφία των ταξιδιών τους. Περίπου 6 στους 10 επιλέγουν να παραμείνουν σε έναν μόνο προορισμό, αποφεύγοντας τις συνεχείς μετακινήσεις. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα εμφανής στα city breaks (71%) και στα ταξίδια για ήλιο και θάλασσα (68%). Αντίθετα, όσοι αναζητούν πολιτιστικές εμπειρίες (44%) ή επαφή με τη φύση (42%) εξακολουθούν να δείχνουν ενδιαφέρον για εξερεύνηση διαφορετικών περιοχών μέσα στην ίδια χώρα. Το ζητούμενο πλέον δεν είναι να «δει κανείς όσο το δυνατόν περισσότερα», αλλά να βιώσει πιο ουσιαστικά και αυθεντικά τον τόπο που επισκέπτεται.






















