ΚΡΗΤΗ ΝΕΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ

Κρήτη: 60% λιγότεροι θάνατοι από τροχαία το 2025 – Το αποτύπωμα των αυστηρών ελέγχων και του νέου ΚΟΚ – Τα σημεία καρμανιόλα του ΒΟΑΚ

Το καλοκαίρι του 2025 αποτέλεσε μία κρίσιμη περίοδο για την οδική ασφάλεια στην Κρήτη με τα αυστηρά τροχονομικά μέτρα να έχουν φέρει μια σημαντική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων σε σχέση με το “μαύρο” 2024 κατά το οποίο πολλές ήταν οι τραγωδίες στο οδικό δίκτυο του νησιού.

Η εποχική αύξηση της κινητικότητας, σε συνδυασμό με την έλευση χιλιάδων επισκεπτών, δημιούργησε πρωτοφανείς προκλήσεις για την πολιτική αστυνόμευση και τη συμπεριφορά των οδηγών. Τα τμήματα τροχαίας αναγκάστηκαν να εντείνουν τα μέτρα τους, εφαρμόζοντας πιο στοχευμένες και αυστηρές πρακτικές.

Το αποτέλεσμα αποτυπώνεται σε δεδομένα που δείχνουν σημαντική αύξηση στους ελέγχους και στις παραβάσεις. Μόνο σε μία τριήμερη επιχείρηση μέσα στον Ιούλιο 2025 διεξήχθησαν 4.323 έλεγχοι οχημάτων σε διάφορα σημεία της Κρήτης, από τα τμήματα τροχαίας Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου, Αγίου Νικολάου και τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και καταγράφηκαν 1.389 παραβάσεις.

Οι επαναλαμβανόμενες επιχειρήσεις φαίνεται ότι απέδωσαν με σημείο αναφοράς την οδική συμπεριφορά τόσο στο αστικό περιβάλλον όσο και στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της Κρήτης. Σύμφωνα με μία τοπική καταγραφή, υπήρξε μείωση κατά 60% στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα στην Κρήτη μέσα στο 2025 με την μάστιγα όμως να παραμένει για το νησί που δεκαετίες ολόκληρες θρηνεί ένα ολόκληρο χωριό από τους δραματικούς αριθμούς των νεκρών

Δυνατό “όπλο” η αυστηροποίηση του ΚΟΚ

Το πιο σημαντικό νομοθετικό εργαλείο είναι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος τέθηκε σε ισχύ στα μέσα στον Ιούνιο και πέρα από τη ριζική αναδιαμόρφωση του πλαισίου, περιελάμβανε μέτρα όπως πρόβλεψη για διαβαθμισμένες ποινές ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, με αυστηρότερους χειρισμούς για συστηματικούς παραβάτες και κλιμακωτά πρόστιμα. Κατηγορίες παραβάσεων (Ε1, Ε2, Ε3) με ποινές από πρόστιμα και προσωρινή στέρηση άδειας οδήγησης έως και ποινικές κυρώσεις, ακόμη και φυλάκιση ή ισόβια σε περίπτωση θανάτου.

Αυξημένα πρόστιμα, έως και 2 χιλιάδες ευρώ για σοβαρές παραβάσεις καθώς και ενίσχυση της διαδικασίας εντοπισμού ευθυνών μέσω ψηφιακής επιτήρησης, χωρίς δυνατότητα απαλλαγής από πρόστιμα μέσω μεταβίβασης ευθύνης. Η εμπλοκή των τοπικών τμημάτων τροχαίας, σε συνεργασία με το ευρύτερο πλαίσιο του νέου ΚΟΚ και της πολιτικής της ΕΛ. ΑΣ., φαίνεται να έχει “αποδώσει”.

Η μείωση των θανάτων, οι εκτεταμένοι έλεγχοι και η αυστηροποίηση της νομοθεσίας δημιουργούν ένα πιο αποτελεσματικό “φύλλο προστασίας” στους δρόμους της Κρήτης. Ωστόσο, το στοίχημα της οδικής ασφάλειας παραμένει για το πως θα μετατραπεί η αυστηροποίηση σε πραγματική αλλαγή κουλτούρας. Ποιος θα παρακολουθεί την εφαρμογή των μέτρων με διαρκή τρόπο και πώς θα διασφαλιστεί η συνέχιση των επιμορφωτικών εκδηλώσεων και των ενημερωτικών δράσεων;

Το φετινό καλοκαίρι ανέδειξε με τον πιο εμφανή τρόπο ότι τα νησιωτικά δίκτυα, όπως αυτό της Κρήτης, απαιτούν εξειδικευμένη και προσαρμοσμένη οδική πολιτική. Τα γεγονότα της περιόδου όπως οι αυξημένες παραβάσεις, τα σοβαρά δυστυχήματα και η ένταση των ελέγχων ώθησαν την Πολιτεία και την Αστυνομία να αντιδράσουν με ένα συνδυασμό αυστηρότητας και πρόληψης με στόχο όχι μόνο την εφαρμογή του νόμου, αλλά την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς. Η οδική ασφάλεια είναι θέμα παιδείας, παρεμβάσεων και ευθύνης καθώς και πολιτικής αποφασιστικότητας και αυτό το καλοκαίρι της Κρήτης έδειξε ότι, όταν όλα συντονιστούν σωστά, υπάρχει ελπίδα για πιο ασφαλείς δρόμους.

Τα σημεία καρμανιόλα στον ΒΟΑΚ

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) παραμένει εφιάλτης για πολλούς οδηγούς στα περίπου 300 χιλιόμετρα του άξονα καταγράφονται κάθε χρόνο δεκάδες σοβαρά ατυχήματα, με δεκάδες θύματα και τραυματίες μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδρομος, η καθημερινή μετακίνηση στο νησί εξακολουθεί να εμπεριέχει μεγάλο ρίσκο.

Την τελευταία τριετία μόνο έχουν καταγραφεί σειρά σοβαρών συμβάντων, με πολλές περιοχές να χαρακτηρίζονται «αυξημένης επικινδυνότητας» από επίσημες μελέτες και δημοσιογραφικές αποτυπώσεις. Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση οδικής ασφάλειας που συνόδευσε τις μελέτες για τον άξονα, εντοπίζονται συγκεκριμένα τμήματα όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα θανατηφόρα και βαριά ατυχήματα.

Ανάμεσα στα επικίνδυνα σημεία που επαναλαμβάνονται στις καταγραφές και στα ρεπορτάζ συγκαταλέγονται: το τμήμα Πέρα Γαλήνους – Λινοπεράματα, Σούδα – Καλύβες, Σεληνάρι – Λίμνες, Σκαλέτα – Πάνορμος, Μπαλί – Άγιοι Πατέρες, καθώς και τμήματα γύρω από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου και περιοχές του Ρεθύμνου και των Χανίων.
Αυτές οι ενότητες έχουν επισημανθεί επανειλημμένα ως hotspots λόγω συχνότητας και βαρύτητας των ατυχημάτων. Ποιοι είναι οι λόγοι που κάνουν αυτά τα σημεία τόσο επικίνδυνα;

Η απάντηση προκύπτει από συνδυασμό γεωμετρικών, λειτουργικών και συμπεριφορικών παραγόντων όπως στενές λωρίδες, κλειστές στροφές, έλλειψη διαχωριστικής νησίδας σε μεγάλα τμήματα, φθαρμένη διαγράμμιση, ανεπαρκής φωτισμός, κακή οριζόντια σήμανση και σημεία όπου οι προσπεράσεις γίνονται επικίνδυνα.

Η τουριστική κίνηση  – Αυξάνεται ο βαθμός επικινδυνότητας μέσα στο Καλοκαίρι

Επιπλέον, η τουριστική αιχμή τους καλοκαιρινούς μήνες αυξάνει κατά πολύ την κίνηση ελαφρών και βαρέων οχημάτων, με αποτέλεσμα την αύξηση των συγκρούσεων και των σοβαρών συνεπειών. Οι τοπικές αναλύσεις μιλούν επίσης για φαινόμενα επικίνδυνης προσπέρασης και παραβίασης ορίων ταχύτητας, ιδιαίτερα στα τμήματα χωρίς κεντρική προστασία.

Αναλυτικότερα:Πέρα Γαλήνου – Λινοπεράματα (Ηράκλειο): Το τμήμα αυτό φιγουράρει πρώτο στις καταγραφές λόγω συχνότητας θανατηφόρων ατυχημάτων. Η γεωμετρία του δρόμου και η πυκνή κίνηση το καθιστούν ιδιαίτερα επικίνδυνο ειδικά όταν συνδυάζεται με νυχτερινή οδήγηση ή βροχή. Σούδα – Καλύβες (Χανιά) και Κίσσαμος – Χανιά: περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση, στενές στροφές και σημεία με έλλειμμα διαχωριστικής νησίδας. Σεληνάρι – Λίμνες, Μπαλί – Άγιοι Πατέρες (Ρέθυμνο) : τμήματα με συχνές σοβαρές συγκρούσεις, όπου τοπικά ρεπορτάζ αναφέρουν επαναλαμβανόμενα εγκλωβισμούς και σοβαρούς τραυματισμούς.

Ο ΒΟΑΚ δεν είναι μόνο δρόμος είναι ζήτημα ζωής και θανάτου για την Κρήτη. Η πλήρης αναβάθμισή του θεωρείται απαραίτητη, αλλά μέχρι τότε η συνδυασμένη δράση πολιτείας, τοπικών αρχών και πολιτών είναι η μόνη εγγύηση για να μειωθούν τα τραγικά ρεκόρ που συνοδεύουν τον άξονα. Θετικό το γεγονός ότι έχουν εξαγγελθεί έργα παρεμβάσεων για την οδική ασφάλεια κάτι όμως που προς το παρόν κινείται σε πολύ αργούς ρυθμούς.

ΠΗΓΗ: neakriti.gr





ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ