ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ Δήμος Κισάμου

Κίσαμος: Αυτόπτης μάρτυρας μια ανάσα από μια τραγωδία (ΓΡΑΦΕΙ Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΥΝΤΑΚΗΣ)

Κυριακή 25 Αυγούστου, λίγο μετά τις 8.30 το βράδυ. Κινούμαι στην εθνική οδό από Κίσαμο προς Χανιά, πίσω από ένα αγροτικό. Οι ταχύτητες μας μάλλον φυσιολογικές, ώσπου εντελώς ξαφνικά στον κόμβο των Νοπηγείων … ξεφυτρώνει ένα μαύρο (αν πρόλαβα να δω καλά) αυτοκίνητο που κινείται με ταχύτητα από Κολένι προς Νοπήγεια, κάθετα στην εθνική οδό! Ο οδηγός του αγροτικού επιδεικνύει άψογα αντανακλαστικά φρενάρει και με έναν ελιγμό αποφεύγει κυριολεκτικά στην… τρίχα τη σύγκρουση. Μια σύγκρουση που είναι παραπάνω από βέβαιο ότι θα ήταν σφοδρή και με αποτελέσματα που δεν θέλω να σκέφτομαι.

Επίσης, δεν θέλω να σκέφτομαι αν τόσο το αγροτικό όσο και εγώ κινούμασταν με λίγο μεγαλύτερη ταχύτητα τι θα είχε συμβεί; Όπως και αν το αντίθετο ρεύμα, στο οποίο βρέθηκε το αγροτικό, δεν ήταν άδειο.

Πως μπορείς άραγε να χαρακτηρίσεις την ενέργεια του οδηγού του μαύρου (;) αυτοκινήτου που αγνόησε το STOP και πέρασε κάθετα και με μεγάλη ταχύτητα την ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ!

Δεν ξέρω ποια συνέχεια είχε το συγκεκριμένο περιστατικό, καθώς ο οδηγός του αγροτικού αυτοκινήτου ακολούθησε στη συνέχεια τον ανεκδιήγητο οδηγό στα στενά των Νοπηγείων, ωστόσο αν και έχουν ήδη περάσει τρεις μέρες φέρνω συχνά στο μυαλό μου την σκηνή της παραλίγο τραγικής σύγκρουσης και διερωτώμαι: άραγε μας φταίνε μόνο οι (κατά κοινή ομολογία) απαρχαιωμένοι και χωρίς στοιχειώδη ασφάλεια δρόμοι; Ή μήπως φταίει κυρίως ο ανθρώπινος παράγοντας στα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα.

Άραγε πιστεύουμε πως όταν και αν κατασκευαστεί ο νέος ΒΟΑΚ θα σταματήσουν τα τροχαία δυστυχήματα; Όχι φυσικά… Όσο συνεχίζουμε να οδηγούμε επικίνδυνα, πολλές φορές υπό την επήρεια αλκοόλ και κάποιες άλλες με απίστευτες ταχύτητες, δυστυχώς θα θρηνούμε θύματα στην άσφαλτο.

Σοκαριστικά στοιχεία

Αλήθεια, έχετε δει τα αναλυτικά στοιχεία των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων που σημειώθηκαν το πρώτο οκτάμηνο του 2019 στην Κρήτη; Από τους 48 νεκρούς μόλις οι 10 έχασαν τη ζωή τους στον ΒΟΑΚ. Οι περισσότεροι βρήκαν τον θάνατο στο επαρχιακό οδικό δίκτυο (23), ενώ οι 15 μέσα στην πόλη. Με σοκάρει να αναφέρομαι με αριθμούς για ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο, όμως δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να αποτυπώσουμε το μέγεθος του προβλήματος.

Όσον αφορά τη μέρα της εβδομάδας που γίνονται τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία είναι το Σάββατο που βγαίνει (και πίνει) ο περισσότερος κόσμος (14 θανατηφόρα τροχαία).

Ένα άλλο στοιχείο που σοκάρει είναι το ότι τα 29 από τα 48 θύματα των τροχαίων είναι ηλικίας από 18 μέχρι 35 ετών.

Η Κρήτη θρήνησε ήδη 48 θύματα στον βωμό της ασφάλτου από τον Ιανουάριο μέχρι τις 21 Αυγούστου και όπως μου είπε πρόσφατα ένας φίλος γιατρός, ο αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος αν προσθέσουμε όσους πεθαίνουν εβδομάδες ή ακόμα και μήνες μετά από τροχαίο, ενώ πολλοί περισσότεροι είναι αυτοί που αναγκάζονται να ζήσουν με μικρή ή μεγάλη αναπηρία στο υπόλοιπο της ζωής τους.

Δεν θα μας σώσει κανένας ΒΟΑΚ

Πραγματικά δεν γνωρίζω τι πρέπει πλέον να γίνει για να αλλάξουμε οδηγική συμπεριφορά, για να οδηγούμε τηρώντας τους κανόνες, για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους γύρω μας. Όσο πιστεύουμε ότι είμαστε οι μόνοι που κινούμαστε στον δρόμο, όσο μπαίνουμε με δυσκολία στο αυτοκίνητο μετά από μια οινοποσία, όσο πατάμε το γκάζι αδιαφορώντας αν θα έχουμε τον έλεγχο του αυτοκινήτου μας αν κάτι δεν πάει καλά, δεν θα μας σώσει κανένας ΒΟΑΚ…

Τι άλλο να προσθέσω από το ότι, παρά την αιματοχυσία στην άσφαλτο της Κρήτης, κατά τους πρόσφατους ελέγχους της Τροχαίας και μέσα σε διάστημα έξι ημερών βεβαιώθηκαν 3.000 περίπου παραβάσεις, εκ των οποίων οι 425 αφορούσαν υπερβολική ταχύτητα και οι 123 οδήγηση υπό την επήρεια μέθης;

(ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ)

α.κ.Μ.