ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η νέα εποχή του Airbnb στην Ελλάδα και τον κόσμο μετά την πανδημία

Μπορεί οι περισσότεροι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στα ταξίδια εξαιτίας της πανδημίας να έχουν πλέον αρθεί, γεγονός που αντικατοπτρίζεται, ειδικά στην Ελλάδα, και στο πόσο καλά τα πήγε ο τουρισμός το καλοκαίρι που μας πέρασε, ωστόσο ο τρόπος που ταξιδεύουν πλέον οι άνθρωποι φαίνεται ότι αλλάζει – και οι συνέπειες είναι ορατές στον τρόπο που κινείται η αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικιών.

Μ’ άλλα λόγια, η πλατφόρμα του Airbnb, που, όπως συνολικά ο κλάδος της φιλοξενίας και του τουρισμού, χτυπήθηκε σοβαρά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, επανέρχεται με εντυπωσιακές αυξητικές τάσεις στις μισθώσεις των καταλυμάτων της. Αλλά τώρα, τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Την άνοιξη του 2020, ο τζίρος του Airbnb είχε πέσει κατά 67%. Μέχρι τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, η πλατφόρμα είχε απολύσει το ένα τέταρτο των εργαζομένων της, με τον CEO της εταιρείας, Brian Chesky, να διακηρύττει ότι «το ταξίδι όπως το ξέραμε έχει τελειώσει και δεν πρόκειται να επιστρέψει».

Εν τω μεταξύ, η πανδημία ήρθε σε μια εποχή που οι τοπικές κοινότητες σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου ανθούσε η πλατφόρμα, διαμαρτύρονταν για τον τρόπο που αλλάζει τις γειτονιές τους το φαινόμενο υπερτουρισμού, για τον βαθμό στον οποίο αλλοτριώνεται ο χαρακτήρας οικιστικών περιοχών, καθώς ολοένα και περισσότεροι ιδιοκτήτες ακινήτων στρέφονταν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις για να αυξήσουν τα έσοδά τους – με επιπλέον συνέπεια την άνοδο των τιμών των ενοικίων, γεγονός που δυσκόλευε τους ενοικιαστές που ενδιαφέρονταν για μακροχρόνιες μισθώσεις.

Τι αλλάζει 

Στο σήμερα, το τοπίο φαίνεται ότι αλλάζει. Κατ’αρχάς, τα νούμερα δείχνουν μία εντυπωσιακή ανάκαμψη της πλατφόρμας διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα, όπου φέτος τον Αύγουστο η ζήτηση για καταλύματα μέσω του Airbnb ήταν μόνο 19,6% χαμηλότερη από τον Αύγουστο του 2019, με την πληρότητα να φτάνει το 70%. Πολλοί ταξιδιώτες σε όλο τον κόσμο φαίνεται ότι προτιμούν τη διαμονή μέσα από την πλατφόρμα του Airbnb, καθώς νιώθουν πιο ασφαλείς από τον κορονοϊό, χάρη στην απομόνωση που μπορεί να προσφέρει ένα ιδιωτικό σπίτι, μακριά από τους κοινόχρηστους χώρους ενός ξενοδοχείου. 

Στην περίπτωση της Ελλάδας, ήταν ακριβώς η προτίμηση που έδειξαν οι Έλληνες στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης όταν έληξαν οι περιορισμοί για τις εσωτερικές μετακινήσεις, που έδωσε εντυπωσιακή ώθηση στα νούμερα του Airbnb για τις κρατήσεις της εγχώριας αγοράς. Το ποσοστό των Ελλήνων που προτιμά ένα κατάλυμα Airbnb έχει τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2019. Αυτές οι ανοδικές τάσεις δείχνουν ότι θα συνεχίσουν να υφίστανται, όπως αποδεικνύει και η άποψη επαγγελματιών του τουριστικού και ξενοδοχειακού κλάδου της Ευρώπης, οι οποίοι εκτιμούν ότι ο χώρος θα χειαστεί μεν χρόνο μέχρι το 2024 για να ανακάμψει πλήρως, θεωρούν ωστόσο ότι οι αγορές που πρώτες θα ωφεληθούν είναι της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Ελλάδας. 

Ωστόσο, ενδιαφέρον έχει ότι δεν είναι μόνο ο αριθμός των κρατήσεων που αλλάζει. Αλλάζει και το είδος των κρατήσεων, με μια σαφή στροφή στις κρατήσεις για 28 ημέρες και πάνω. Όπως είπε ο Brian Chesky, το πρώτο τετράμηνο του 2021 το 25% των κρατήσεων της πλατφόρμας αφορούσε ακριβώς τέτοιου είδους μισθώσεις, ενώ παρατηρήθηκε ότι πλέον οι χρήστες της πλατφόρμας (ένα 40% από αυτούς) χρησιμοποιούν τη δυνατότητα ττης ευέλικτης κράτησης, κάτι που, όπως είπε, είναι αποτέλεσμα και της αλλαγής στον τρόπο εργασίας. Καθώς η εξ αποστάσεως εργασία επεκτείνεται, οι άνθρωποι συνδυάζουν πλέον τις διακοπές τους με τη δουλειά, εφόσον μπορούν να δουλεύουν από οπουδήποτε, ή οργανώνουν τα ταξίδια τους φροντίζοντας να έχουν ευελιξία και ελευθερία κινήσεων, επιλέγοντας πλέον μια διαφορετική καθημερινότητα. 

Βλέπουμε ακόμα να επιστρέφουν στο προσκήνιο και οι μισθώσεις που αφορούν αστικούς προορισμούς, και όχι μόνο τις παραδοσιακές τουριστικές περιοχές, όσο οι ταξιδιώτες μάλιστα νιώθουν πιο ασφαλείς, με την επέκταση των εμβολιασμών. 

Παράλληλα, επιχειρείται σταδιακά ένας εξορθολογισμός στην πλατφόρμα, όσον αφορά τους ιδιοκτήτες που θα μπορούν να διαθέσουν τα ακίνητά τους. Στην Ελλάδα, από την 1η Ιουνίου, ισχύει η νέα συμφωνία της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων) με την Airbnb, την Booking.com και την VRBO, σύμφωνα με την οποία οι ιδιοκτήτες που θέλουν να καταχωρίσουν το σπίτι τους σε μια τέτοια πλατφόρμα, θα πρέπει να το κάνουν αναφέροντας τον αριθμό μητρώου του ακινήτου τους, ενώ όσες καταχωρήσεις δε διαθέτουν αυτά τα στοιχεία, θα διαγράφονται από την ίδια την πλατφόρμα. Έτσι, αναμένεται ότι τελικά θα μείνουν στην αγορά οι ιδιοκτήτες που αντιμετωπίζουν με μακροπρόθεσμη σοβαρότητα τη δράση τους στον τομέα της φιλοξενίας, ενώ θα αναγκαστούν να απομακρυνθούν σταδιακά εκείνοι που είχαν σπεύσει να εκμεταλλευτούν το «hot trend» του Airbnb για γρήγορο και μεγάλο κέρδος. Ήδη, εξάλλου, με αφορμή την πανδημία, που άφησε τα σπίτια τους άδεια από τουρίστες, ο αριθμός των ακινήτων που ήταν καταχωρημένα στην πλατφόρμα μειώθηκε κατά σχεδόν 40%, σε σχέση με το 2019. 

Το αν αυτό θα αντικατοπτριστεί και στις τιμές των ενοικίων δεν έχει φανεί ακόμα, αλλά ειδικοι του μεσιτικού κλάδου λένε ότι δύσκολα θα υπάρξει αξιόλογη πτώση, αφού τα ακίνητα αυτά είναι συνήθως 30-60 τετραγωνικά, απευθύνονται συνεπώς σε ένα περιορισμένο κοινό, όπως λόγου χάρη οι φοιτητές.  

Όσον αφορά τα οικονομικά μεγέθη και τον αριθμό των κρατήσεων, παρ’όλες τις ενδείξεις, ακόμα και ο οικονομικός διευθυντής της Arbnb, Dave Stephenson, εμφανίζεται προς το παρόν συγκρατημένος, προειδοποιώντας ότι το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς ίσως αποδειχτεί λιγότερο επιτυχημένο, όσο τα κρούσματα του κορονοϊού αρχίζουν και πάλι να ανεβαίνουν. 

Η αλλαγή της νοοτροπίας, όμως, των ταξιδιωτών, μοιάζει να είναι γεγονός. Οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδέψουν, αλλά χρειάζονται ευελιξία και χρόνο, ώστε να μπορούν να το συνδυάσουν με τη δουλειά τους, αλλά και να μπορούν να απολαύσουν τους προορισμούς τους, στο πλαίσιο της νέας φιλοσοφίας slow living που φαίνεται να ενίσχυσε και η κρίση της πανδημίας.

#pgnews




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ