ΚΡΗΤΗ

Η Κρήτη κάνει e-εμπόριο: Κατακτούν το διαδίκτυο οι επιχειρήσεις του νησιού

Με αργά αλλά σταθερά βήματα η Κρήτη ακολουθεί τα μονοπάτια της τεχνολογίας και στο εμπόριο, καθώς καταγράφεται μια σταθερά αυξητική εικόνα των ντόπιων εταιρειών που δραστηριοποιούνται ηλεκτρονικά ακολουθώντας τη γενικότερη τάση και στην Ελλάδα που, αν και δε φτάνει στα επίπεδα του εξωτερικού, εντούτοις… δικτυώνεται όλο και περισσότερο χρόνο τον χρόνο.

Η διαφορά σε επίπεδο χώρας αλλά και νησιού εστιάζεται κυρίως στο γεγονός ότι οι εταιρείες, ακόμα και οι μεγαλύτερες που έχουν χαράξει δυναμικά ηλεκτρονικά μονοπάτια, δεν τα ακολουθούν κατ’ αποκλειστικότητα, αλλά παράλληλα με την παραδοσιακή πρακτική των καταστημάτων με… “σάρκα και οστά”.

Στο Ηράκλειο παρατηρείται μια σταθερή αλλά όχι εντυπωσιακή τάση αύξησης των εταιρειών που δραστηριοποιούνται και διαδικτυακά, καθώς αριθμούν σήμερα τις 280, χωρίς αυτός ο αριθμός να είναι ο απόλυτος, αφού κάποιες έχουν τη νόμιμη δυνατότητα παροχής ιντερνετικών υπηρεσιών χωρίς να έχουν δηλωθεί αποκλειστικά ως τέτοιες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Επιμελητήριο Ηρακλείου, ο αριθμός των εταιρειών που ήδη λειτουργούν και μπαίνουν στον χώρο του ηλεκτρικού εμπορίου αυξάνεται σταθερά με 27 το 2016, 26 το 2017 και 26 το 2019, με εξαίρεση το 2018, οπότε ο αριθμός αυτός διπλασιάστηκε σε επίπεδο έτους σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, φτάνοντας τις 43 εταιρείες που μπήκαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Για τα προηγούμενα του 2016 χρόνια οι εταιρείες αυτές αριθμούσαν τις 158.

Η σχέση μεταξύ εγγραφών και διαγραφών είναι εντυπωσιακή, χαρακτηριστική της καλής πορείας του ηλεκτρονικού εμπορίου – παράλληλα πάντα με το παραδοσιακό στην Κρήτη, καθώς ο αριθμός διαγραφών είναι μόλις 15 σε σχέση με τις ενεργές 280 εταιρείες ως και το 2019.

Όπως μας εξήγησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου κ. Μανόλης Αλιφιεράκης, καταβάλλεται προσπάθεια να τονωθεί ακόμα περισσότερο η σύγχρονη τάση και να ενημερωθούν οι επιχειρήσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις παραμέτρους του. Για τον λόγο αυτό, το Επιμελητήριο έχει δημιουργήσει το Η2Β HUB Business Hub, με στόχο να υπάρξει μια πλατφόρμα διασύνδεσης της τοπικής κοινωνίας με την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, βοηθώντας ουσιαστικά στη διαμόρφωση καινοτόμου επιχειρηματικής κουλτούρας στην Κρήτη.

Παράλληλα, διοργανώνονται δωρεάν σεμινάρια και ημερίδες από εξειδικευμένους στον τομέα επιστήμονες, με συνεργασίες που συνδέουν τις ντόπιες επιχειρήσεις με Κρητικούς οι οποίοι δραστηριοποιούνται με επιτυχία στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα το Επιμελητήριο έχει υπογράψει σύμφωνα συνεργασίας με τα κρητικά ερευνητικά ιδρύματα, όπως το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Μεσογειακό Πανεπιστήμιο και βεβαίως τα άλλα Επιμελητήρια του νησιού. Το δίκτυο που έχει δημιουργηθεί είναι δυναμικό και εξελίξιμο καθώς ενσωματώνει κάθε νέα τάση στον χώρο, γνωρίζοντας ενθαρρυντική ανταπόκριση από τους εμπόρους, όπως σημείωσε ο κ. Αλιφιεράκης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, αν και δεν είναι διακριτά τα σαφή όρια διαχωρισμού των εταιρειών σε σχέση με τη δραστηριοποίησή τους σε επίπεδο πωλήσεων μέσω ιντερνέτ, η εικόνα είναι θετική. Η εξήγηση για το ότι δεν έχουν καταγραφεί εντυπωσιακά άλματα μπορεί να εντοπιστεί τόσο στον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι εξελίξεις στην Ελλάδα, όσο και στο γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και κυρίως των μέσων που μπορεί να διαθέσει ο καθένας για να προωθήσει μέσω ίντερνετ τα προϊόντα του.

Αργά είναι και τα βήματα όσον αφορά στη δραστηριοποίηση στο εξωτερικό, καθώς ελάχιστες είναι οι εταιρείες σε τοπικό επίπεδο που επιχειρούν να ανοίξουν πανιά και εκτός συνόρων, με δεδομένες τις δυσκολίες που ένα τέτοιο άλμα προϋποθέτει. Οι περισσότεροι πάντως, σύμφωνα με τον κ. Αλιφιεράκη, έχουν το μεράκι να επενδύσουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο και ιδίως οι νέοι, οι οποίοι αναλαμβάνουν τα ηνία σε οικογενειακές επιχειρήσεις και είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες. Όσον αφορά στη γενική εικόνα των ντόπιων επιχειρήσεων που έχουν ανοίξει τα φτερά τους στο διαδίκτυο, αυτή είναι μικτή. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία του Επιμελητηρίου, σχεδόν κάθε κλάδος εκπροσωπείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, από υπηρεσίες μέχρι λιανικό και χονδρικό εμπόριο, το οποίο περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα προϊόντων. Από τρόφιμα και είδη ένδυσης έως πολλές διανομές έτοιμου φαγητού είτε αυτόνομα από τις επιχειρήσεις, είτε μέσω εταιρειών που ασχολούνται εξειδικευμένα με τον τομέα και από ανταλλακτικά πάσης φύσεως μέχρι αγροτικά προϊόντα, δώρα, είδη λαϊκής τέχνης, χαρτικά και προϊόντα τεχνολογίας κ.ά.

Θετικά αλλά αργά τα βήματα

Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Μανόλης Κουμαντάκης, ο οποίος διαπιστώνει ότι η εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορείου στην Κρήτη είναι αργή και δε συγκρίνεται με την εικόνα που υπάρχει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Θετικά βήματα γίνονται από κάποιες επιχειρήσεις λιανικής, οι οποίες τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιούνται όλο και πιο έντονα στον χώρο, αποτελώντας ωστόσο ακόμα ένα μικρό κομμάτι της εγχώριας αγοράς. Σύμφωνα με τον κ. Κουμαντάκη, πρόκειται για ένα κομμάτι του εμπορίου το οποίο δεν ασκεί πίεση στο παραδοσιακό, καθώς δεν υπάρχει ακόμη μια τέτοια τάση από τους καταναλωτές ακόμη και από εκείνους μικρότερης ηλικίας που έχουν μεγαλύτερη εξοικείωση μεν με τη σύγχρονη τεχνολογία και το διαδίκτυο, ωστόσο δε δίνουν ώθηση στο να ανθήσει με άλματα αυτός ο τρόπος αγορών.

ΠΗΓΗ: neakriti.gr




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ