ΚΡΗΤΗ

Επίσκεψη Καραγιάννη στην Κρήτη: Αντιδράσεις, αλλά και ικανοποίηση για τα σχέδια του νέου ΒΟΑΚ

Ανάμεικτα συναισθήματα φαίνεται ότι άφησε πίσω της η διήμερη επίσκεψη του υφυπουργού Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη στην Κρήτη, τόσο με φόντο κάποια ανοιχτά ζητήματα, όπως π.χ. τα πολύπαθα έργα των δικαστικών μεγάρων, για τα οποία δεν προέκυψε κάποιο νέο, όσο όμως πρωτίστως για ζητήματα για τα οποία είχαμε σημαντικά μαντάτα και ανακοινώσεις, όπως το έργο του νέου ΒΟΑΚ, αλλά και συνδεόμενα με αυτό οδικά έργα.

Στον απόηχο της επίσκεψης, στο μεν Ρέθυμνο καταγράφεται μια “παγωμάρα” και ένα “μούδιασμα”, καθώς οι φορείς θεωρούν ότι το υπουργείο Υποδομών έδωσε αρκετές λύσεις στα ζητούμενα του Ηρακλείου, αλλά αντιθέτως άφησε παραπονούμενο το Ρέθυμνο, “ξεπετώντας” το με αόριστες, απλώς υποσχέσεις για τη χρηματοδότηση των μελετών του περιφερειακού δρόμου της πόλης, που δεν εξασφαλίζουν κάτι χειροπιαστό.

Στο δε Ηράκλειο εκφράζεται μια εν μέρει ικανοποίηση, καθώς υιοθετήθηκαν αρκετές από τις τοπικές προτάσεις και διεκδικήσεις (σε σχέση π.χ. με την κατασκευή τούνελ στο Κακό Όρος και με βελτιωτικές παρεμβάσεις στους κόμβους της παράκαμψης Ηρακλείου), ωστόσο… “έφαγε πόρτα” σε αυτή τη χρονική φάση η πρόταση για την τμηματική έστω υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ στα αμιγώς αστικά τμήματα, με μια αόριστη υπόσχεση ότι μπορεί να το ξαναδεί το υπουργείο για κάποιες εκ των τεσσάρων προτεινόμενων υπογειοποιήσεων μέσω στεγάστρων.

Στην Περιφέρεια Κρήτης εκφράζουν ικανοποίηση για την υιοθέτηση μεγάλου μέρους των προτάσεων και επισημαίνουν ότι η υπόθεση των στεγάστρων (ανοιχτών τούνελ δηλαδή), που έχει σημασία για την πόλη, διότι θα εξασφαλίζει μια ενοποίηση μεταξύ βόρειου και νότιου Ηρακλείου σε σχέση με τη σημερινή παράδοξη εικόνα διχοτόμησης της πόλης, δεν έχει χαθεί οριστικά… Στο ΤΕΕ/ΤΑΚ διαμηνύουν ότι πρέπει να συνεχιστούν οι πιέσεις, καθώς μεγάλα ή μικρά θέματα παραμένουν σε εκκρεμότητα.

«Αν χρειαστεί, προσφυγή στο ΣτΕ»

Την ίδια ώρα, υπάρχουν και κάποιες πιο έντονες φωνές αντίδρασης, που σημειώνουν ότι όχι μόνο δε θα πρέπει να εκπέμπονται μηνύματα ικανοποίησης για τις απαντήσεις του υπουργείου Υποδομών και τα όσα είπε εδώ ο υφυπουργός, αλλά αντιθέτως θα πρέπει να ενταθεί η διεκδίκηση για τα όσα δεν έγιναν αποδεκτά.

Στην κατεύθυνση αυτή ακριβώς κινείται ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Συνεργασία για το Ηράκλειο” Ευριπίδης Κουκιαδάκης, ο οποίος, μετά και τις τεχνικές απαντήσεις του υπουργείου Υποδομών, ζητά επιτακτικά να έρθει ξανά στο Δημοτικό Συμβούλιο το θέμα της παράκαμψης Ηρακλείου και να εξεταστεί σοβαρά η προοπτική νέων διεκδικητικών κινήσεων, ακόμα και διά της δικαστικής – αν χρειαστεί – οδού…

«Εδώ μιλάμε για το μέλλον του Ηρακλείου για τις επόμενες δεκαετίες. Έχουμε μια σημαντική ευθύνη και ένα βαρύ χρέος όλοι μας. Δεν μπορεί να λέμε όλα εντάξει-μια χαρά επειδή έγιναν δεκτές κάποιες προτάσεις και να βλέπουμε πολύ σημαντικά ζητήματα, όπως για την υπογειοποίηση, να απορρίπτονται με τεκμηριώσεις και αιτιολογίες που δεν πείθουν κανέναν. Όπως π.χ. η δικαιολογία ότι, αν δρομολογηθούν αυτά τα cut and covers για την υπογειοποίηση του δρόμου έστω σε μερικά σημεία, θα υπάρξει μεγάλη ταλαιπωρία του κόσμου.

Θεωρώ ότι πρέπει το θέμα να ξαναέρθει οπωσδήποτε στο Δημοτικό Συμβούλιο. Να εκφραστούμε ως σώμα για τα όσα αποφάνθηκε το υπουργείο Υποδομών και για τα όσα επισημαίνονται στην τεχνική έκθεση. Να δούμε πώς μπορούμε να διεκδικήσουμε αναγκαίες παρεμβάσεις και λύσεις.

Να δούμε, διότι εγώ το θέτω από την πλευρά μου, και αν έχουμε τη βούληση να πάμε και σε πιο έσχατα μέσα διεκδίκησης, διά της νομικής οδού αν χρειαστεί.

Προσωπικά μάλιστα δε σας κρύβω ότι, αν δεν εκφραστεί μια τέτοια διάθεση σε επίπεδο Δημοτικού Συμβουλίου, εγώ μεμονωμένα, ως απλός πολίτης, αν θέλετε, ίσως και μαζί με άλλους πολίτες, έχω την πρόθεση να το κυνηγήσω, προσφεύγοντας ακόμα και στο Συμβούλιο της Επικρατείας», μας ανέφερε σχετικά ο κ. Κουκιαδάκης, ο οποίος ετοιμάζει μάλιστα και σχετική παρέμβαση στη συζήτηση που θα γίνει την ερχόμενη Τετάρτη στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης.

Δια χειρός Φώτη Καζάση

Η τεχνική αποτίμηση των απαντήσεων του υπουργού Υποδομών

Την ίδια ώρα, σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνοπτική αποτίμηση, από αμιγώς τεχνική σκοπιά, ως προς την τεχνική έκθεση/υπόμνημα της τεκμηρίωσης του υπουργείου Υποδομών για τα θέματα που τέθηκαν κατά τη διαβούλευση του νέου ΒΟΑΚ, για τις παρακάμψεις των Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, που παρέδωσε χέρι με χέρι ο υφυπουργός Υποδομών στον περιφερειάρχη, προχώρησε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. Φώτης Καζάσης.

«Έχουμε δύο υποσχέσεις, τρεις αποδοχές (όλες στην παράκαμψη Ηρακλείου) και στα υπόλοιπα άρνηση. Η γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου (20/9/2022) επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου “Υφιστάμενα τμήματα παράκαμψης Χανίων- Ρεθύμνου- Ηρακλείου του ΒΟΑΚ” ανέπεμπε την υπό διαβούλευση ΜΠΕ στο υπουργείο, ώστε να δοθεί έμφαση (μεταξύ άλλων) σε εννέα (9) παρατηρήσεις/προτάσεις. Ακολουθούν τα σημεία της γνωμοδότησης και οι απαντήσεις που δόθηκαν:

  • Ένταξη (σχεδιασμός και χρηματοδότηση) της σύνδεσης της παρακαμπτήριας οδού της πόλης του Ρεθύμνου με τον ΒΟΑΚ από κόμβο Αμαρίου έως κόμβο Ατσιπόπουλου. Απάντηση: “Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωση των μελετών του περιφερειακού Ρεθύμνου με τις απαραίτητες επεκτάσεις του”.
  • Διερεύνηση της πρότασης του περιφερειακού σύμβουλου κ. Λευτέρη Κοπάση περί παρακαμπτήριας οδού της πόλης των Χανίων. Απάντηση: “Ο περιφερειακός Αγ. Μαρίνης Χανίων που αναφέρεται δεν αφορά στα εξεταζόμενα από την παρούσα οδικά τμήματα”.
  • Θέματα που προκύπτουν από την κατάργηση του υφιστάμενου ημικόμβου Φοινικιάς Ηρακλείου, την ένταξη (σχεδιασμός και χρηματοδότηση) της παράπλευρης οδού στο έργο. Απάντηση υπουργείου: “Γίνεται αποδεκτή η μη κατάργηση του κόμβου και προτείνεται η διαμόρφωση ανισόπεδου κόμβου”.
  • Υπογειοποιήσεις της χάραξης σε θέσεις εντός του αστικού ιστού της πόλης του Ηρακλείου. Απάντηση υπουργείου: “Δε γίνεται αποδεκτό”.
  • Βελτίωση της χάραξης στην περιοχή του Κακού Όρους Ηρακλείου και τη διερεύνηση κατασκευής σήραγγας. Απάντηση υπουργείου: “Γίνεται αποδεκτό”.
  • Βελτίωση του σχεδιασμού ή/και των θέσεων των κόμβων αεροδρομίου, Καρτερού και Ανώπολης Ηρακλείου. Απάντηση υπουργείου: “Γίνεται αποδεκτό”.
  • Βελτιώσεις που έχουν προταθεί για το σύνολο των κόμβων των υπό εξέταση χαράξεων. Απάντηση υπουργείου: “Δε γίνεται αποδεκτό πέραν των βελτιώσεων μόνο σε κόμβους της παράκαμψης Ηρακλείου που προαναφέρθηκαν”.
  • Σε σχεδιασμό παράπλευρου οδικού δικτύου στο πλαίσιο του έργου. Απάντηση υπουργείου: “Δε γίνεται αποδεκτό. Η κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου σε όλο το μήκος της παράκαμψης Ηρακλείου δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσας μελέτης”.
  • Σε εμπεριστατωμένη διερεύνηση και ικανό σχεδιασμό σε θέματα οριοθετήσεων ρεμάτων, απορροής ομβρίων και αποστράγγισης υδάτων, προς αποφυγή πλημμυρικών φαινομένων. Απάντηση υπουργείου: “Δε γίνεται αποδεκτό. Κατά τη φάση της κατασκευής θα πρέπει να εξεταστεί η παροχετευτικότητα των τελικών αποδεκτών των ομβρίων καθ’ όλο το μήκος των μελετώμενων τμημάτων. Στην περίπτωση που διαπιστωθούν ανεπάρκειες θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα διοικητικά μέτρα (π.χ. απομάκρυνση αυθαίρετων κατασκευών) και να δρομολογηθούν οι απαραίτητες υδραυλικές μελέτες, με ευθύνη της Περιφέρειας, και τα κατάλληλα έργα προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη διέλευση των υδάτων προς τους κατάντη αποδέκτες και τη θάλασσα”.

Σε ό,τι αφορά στην απουσία από την ΜΠΕ της οποιαδήποτε αναφοράς στη σύνδεση του ΒΟΑΚ με τον αερολιμένα Χανίων και τον λιμένα Σούδας, η απάντηση είναι ότι το υπουργείο προετοιμάζει την ανάθεση της μελέτης της σύνδεσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με τον αερολιμένα Χανίων», αναφέρει χαρακτηριστικά σε σχετική ανάρτησή του ο Φώτης Καζάσης, καταλήγοντας: «Τα σχετικά σχόλια θα πρέπει να εξεταστούν στο πλαίσιο της προαναφερθείσας προς ανάθεση μελέτης. Απαραίτητη σημείωση: αν και η συγκεκριμένη μελέτη δεν έχει ανατεθεί το υπουργείο, παρουσίασε (…) την προμελέτη της χάραξης σε κλειστή σύσκεψη στην Αντιπεριφέρεια Χανίων. Τέλος, καμία αναφορά δεν προκύπτει σε ό,τι αφορά τη χωροθέτηση και το σύστημα λειτουργίας σταθμών διοδίων στα τμήματα των παρακάμψεων των πόλεων».

 

Πηγή: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ