ΚΡΗΤΗ

Εγκαταλείπουν το γυμνάσιο: Κι όμως υπάρχει περιοχή στην Κρήτη με 10% μαθητική διαρροή!

Σοβαρό πρόβλημα αναδεικνύεται η σχολική διαρροή μαθητών στην Κρήτη, με το πρόβλημα να είναι υπαρκτό και να δημιουργεί πρόσφορες συνθήκες αναλφαβητισμού ή και ακόμα αδυναμίας κατανόησης γραπτού κειμένου ή προφορικού λόγου. Το πρόβλημα είναι ιδιαιτέρως έντονο στο Ρέθυμνο και πιο συγκεκριμένα στην ορεινή περιοχή του Μυλοποτάμου, όπου παρατηρείται 1 σχεδόν στα 10 παιδιά να μην προχωράει παραπάνω από την Α’ Γυμνασίου, ενώ πρόβλημα υπάρχει και στο Ηράκλειο και πιο συγκεκριμένα σε ορεινές περιοχές του νομού. Επίσης, χρονίζον πρόβλημα παραμένει και η μετακίνηση των Ρομά από σχολική μονάδα σε σχολική μονάδα, πράγμα που δημιουργεί συνθήκες ελλιπούς προσαρμοστικότητας και ενσωμάτωσης με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύνολο.

Ειδικότερα, η σχολική διαρροή αποτελεί μια παθογένεια του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Σχολική διαρροή σημαίνει πως ο μαθητής και η μαθήτρια δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις εκπαιδευτικές απαιτήσεις, είτε για μαθησιακούς είτε για κοινωνικούς είτε για οικονομικούς λόγους, με άμεση συνέπεια να αποχωρούν από το εκπαιδευτικό σύστημα. Η σχολική διαρροή είναι ο καθοριστικότερος παράγοντας για τη δημιουργία συνθηκών αναλφαβητισμού. Όταν το άτομο αποχωρεί από το εκπαιδευτικό σύστημα, σταδιακά αποδυναμώνονται τα εκπαιδευτικά εφόδια που ενδεχομένως έχει αποκτήσει, όπως η κριτική σκέψη και η ικανότητα ευχέρειας προφορικού λόγου.

Στο πλαίσιο αυτό, το neakriti.gr πραγματοποίησε ένα ρεπορτάζ-έρευνα, με σκοπό να αποτυπώσει μέσα από το γεωγραφικό διαμέρισμα της Κρήτης το πρόβλημα της σχολικής διαρροής, που είναι μείζον για τα εκπαιδευτικά δρώμενα. Το μεγαλύτερο βάρος του προβλήματος βρίσκεται στον νομό Ρεθύμνου και στον νομό Ηρακλείου.

Πιο συγκεκριμένα, στο Ρέθυμνο υπάρχει μεγάλο ζήτημα όσον αφορά στη σχολική διαρροή στο μαθητικό δυναμικό του ορεινού Μυλοποτάμου, με άμεση συνέπεια 1 στα 10 σχεδόν παιδιά να μην ολοκληρώνουν το γυμνάσιο. Αυτό υποστήριξε ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Ρέθυμνο, κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, ο οποίος σημείωσε: «Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, το πρόβλημα δεν είναι τόσο έντονο. Υπάρχουν μαθητές Ρομά που μετακινούνται συνεχώς και υπάρχει στην πόλη του Ρεθύμνου σχολική διαρροή. Φαίνεται όμως πως η μεγάλη εκτόξευση της σχολικής διαρροής γίνεται στην Α’ Γυμνασίου, καθώς βλέπουμε μεγάλη αναλογία των μαθητών να μην τελειώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Σχεδόν 1 στους 10 μαθητές δεν ολοκληρώνει την τυπική και υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση».

Τι πρέπει να γίνει; Τι είδους παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν για να αλλάξει η κατάσταση;

Σε αυτό το ερώτημα, ο κ. Παπαδόπουλος απάντησε: «Εμεί ως Σύλλογος έχουμε θίξει τα ζητήματα αυτά και θεωρούμε πως η Πολιτεία πρέπει να παρέμβει με συγκεκριμένες προτάσεις και δράσεις. Θεωρώ πως πρέπει να υπάρξουν δύο παρεμβάσεις: Αφενός να υπάρχει αντίκρισμα στις θέσεις που δίνονται σε περιοχές όπως τον ορεινό Μυλοπόταμο, δηλαδή η Πολιτεία να δώσει τα κίνητρα στους εκπαιδευτικούς να εργαστούν εκεί και αφετέρου να στελεχώνονται οι θέσεις εκπαιδευτικών. Στις ορεινές περιοχές, το πρόβλημα είναι μεγάλο. Δεν αφορά την Κρήτη. Αφορά συνολικά τη χώρα. Θα πρέπει νωρίτερα να επανδρώνονται οι στελεχώσεις των εκπαιδευτικών».

«Στο Ρέθυμνο η σχολική διαρροή υπάρχει στα ορεινά του Μυλοποτάμου. Επίσης, υπάρχει διαρροή με τους Ρομά. Τελειώνουν το δημοτικό σχολείο ή πηγαίνουν στο σχολείο μέχρι τα 14 και έπειτα σταματάνε», είπε από την πλευρά του ο Χρήστος Ανεσιάδης, ο οποίος είναι γραμματέας του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Ρέθυμνο.

«Το πρόβλημα εντοπίζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Υπάρχουν μαθητές που δεν ολοκληρώνουν τη βασική εκπαίδευση. Πολλοί μαθητές δεν πηγαίνουν να τελειώσουν το λύκειο», είπε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Ρέθυμνο, Στέλιος Ορφανουδάκης.

Στο Ηράκλειο

Σοβαρά προβλήματα σχολικής διαρροής υπάρχουν και στον νομό Ηρακλείου, με το πρόβλημα να εντοπίζεται στις ορεινές περιοχές. Ένα μεγάλο μέρος μαθητών αναγκάζεται να αποσυρθεί από τον χώρο της εκπαίδευσης, με άμεση συνέπεια τα εκπαιδευτικά προβλήματα να εμφανίζονται σε μεγαλύτερες ηλικίες.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης “Δομήνικος Θεοτοκόπουλος”, Γιώργος Μακράκης, μίλησε στο neakriti.gr όπου υποστήριξε: «Παιδιά, που δεν τελειώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, αποφοιτούν από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σχολική διαρροή στον ν. Ηρακλείου έχουμε κυρίως από παιδιά Ρομά, όπου για ένα χρονικό διάστημα δεν έρχονται και έπειτα πολλά εξ αυτών δεν τελειώνουν το δημοτικό. Στο γυμνάσιο, η σχολική διαρροή εντοπίζεται στον ορεινό Μυλοπόταμο. Σε επίπεδο ν. Ηρακλείου, το ποσοστό είναι μικρότερο και εντοπίζεται σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές. Σε σχέση με το 1 στα 10 παιδιά του Μυλοποτάμου, εμείς είμαστε σε χαμηλότερο ποσοστό. Το φαινόμενο της σχολικής διαρροής σημαίνει πως τα παιδιά δε θα έχουν τις ίδιες ικανότητες και όσο μεγαλώνουν δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην ορθογραφία και στην απλή αριθμητική».

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη Μεσαρά “Φαιστός”, Γρηγόρης Γιαμαλάκης, είπε: «Υπάρχουν φαινόμενα υπογεννητικότητας. Έχει μειωθεί αισθητά ο αριθμός των οικονομικών μεταναστών και δεν υπάρχει σχολική διαρροή. Εμείς δεν έχουμε εμφανή σχολική διαρροή. Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει. Πολλά παιδιά δεν τα γράφουμε, γιατί ξέρουμε ότι θα σταματήσουν. Είναι παιδιά κυρίως που οι γονείς τους περιφέρονται».

Στο Λασίθι

Δεν είναι αισθητό το πρόβλημα, σύμφωνα με τους προέδρους των εκπαιδευτικών συνδικάτων του ν. Λασιθίου. Και οι τρεις πρόεδροι υποστήριξαν πως είναι αισθητά περιορισμένο το πρόβλημα, ενώ ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σητείας “Ο Μύσων”, Αλεξάκης Αλέξανδρος, σημείωσε πως πολλοί γονείς που εργάζονται εποχιακά ή σε αγροτικές εργασίες τα παιδιά τους μετακινούνται συνεχώς, με αποτέλεσμα να μην παρακολουθούν όπως πρέπει τη σχολική ύλη.

«Για το κομμάτι που αφορά στο Λασίθι, έχω να διαπιστώσω πως πάρα πολλοί γονείς που έρχονται ως οικονομικοί μετανάστες στη Σητεία, τα παιδιά τους πάνε με τρόπο εθελοντικό στο σχολείο. Έρχονται περιοδικά οι γονείς τους είτε για να εργαστούν εποχιακά είτε για να εργαστούν σε αγροτικές εργασίες, με αποτέλεσμα να βλέπουμε νομάδες μαθητές ή μαθητές να μην παρακολουθούν τα μαθήματα όλο τον χρόνο. Αυτό το φαινόμενο είναι πιο έντονο τα τελευταία 3 ή 4 χρόνια και η Πολιτεία πρέπει να βρει τον τρόπο, ώστε να μπορεί να εντάξει τους μαθητές. Οι μαθητές αυτοί πρέπει να ενταχθούν τόσο στο ολοήμερο όσο και στην εκπαιδευτική κοινότητα», ανέφερε ο κ. Αλεξάκης, ενώ σημείωσε: «Η σχολική διαρροή υπάρχει στις αγροτικές κοινωνίες. Το φαινόμενο είναι έντονο στα χωριά. Τα παιδιά μένουν πίσω εκπαιδευτικά και προφανώς οι λόγοι είναι οικονομικοί. Όταν η οικογένεια είναι στην αγροτική εργασία και τα παιδιά μένουν χωρίς στήριξη, τα θύματα είναι τα παιδιά. Το βλέπουμε τα τελευταία 3-4 χρόνια στην περιοχή της Σητείας».

«Δε νομίζω πως υπάρχει σχολική διαρροή στην Ιεράπετρα. Όλα τα παιδιά πάνε κανονικά στα γυμνάσια. Έχουμε ελάχιστους Ρομά και δεν έχουμε τμήματα ένταξης στην Ιεράπετρα. Υπάρχουν αλλοδαποί μαθητές, αλλά πηγαίνουν κανονικά σχολείο. Υπάρχουν ελάχιστοι Ρομά που μετακινούνται κατά καιρούς από άλλες περιοχές. Είναι κάποια παιδιά Ρομά που είναι λίγο μεγαλύτερα και πηγαίνουν σε μικρότερες τάξεις», υποστήριξε από την πλευρά της η πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ιεράπετρας “Μαρία Λιουδάκη”, Αικατερίνη Φιλιππάκη.

«Δεν αντιμετωπίζουμε καθόλου πρόβλημα σχολικής διαρροής. Δεν το βλέπουμε ούτε από παιδιά ντόπιων οικογενειών ούτε από οικονομικούς μετανάστες. Τα παιδιά από οικονομικούς μετανάστες που προέρχονται από χώρες όπως η Αλβανία πάνε κανονικά στο σχολείο. Δεν υπάρχει πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση, το πρόβλημα της σχολικής διαρροής είναι υπαρκτό και το βλέπουμε σε μαθητές Ρομά. Εγώ θυμάμαι που ήμουν εκπαιδευτικός στον Έβρο ότι από τα 28 τσιγγανόπαιδα, τα 5 είχαν φτάσει μέχρι το τέλος του σχολικού έτους. Πάντως στο Λασίθι δεν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα», υποστήριξε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεραμβέλου-Οροπεδίου, Χρήστος Στεφανακίδης.

«Τα παιδιά δεν έχουν τις ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση»

Δεν υπάρχει σχολική διαρροή σε μεγάλο βαθμό στον ν. Χανίων, διεμήνυσαν στο neakrirti.gr εκπρόσωποι της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Επίσης, η υποβάθμιση των σχολικών κτηρίων καταδεικνύει την αδιαφορία του κράτους προς τους πολίτες.

«Στον ν. Χανίων δεν υπάρχει μαθητική διαρροή σε έντονο βαθμό. Αυτό που γνωρίζουμε εμείς ως εκπαιδευτική κοινότητα είναι πως το ποσοστό των μαθητών που δεν προχωράει σχολικά αφορά μαθητές Ρομά που μετακινούνται από σχολική μονάδα σε σχολική μονάδα ή για κάποιο λόγο μπορεί να σταματήσουν εντελώς το σχολείο. Δεν αφορά ντόπιους γονείς. Όσον αφορά στις ορεινές περιοχές του ν. Χανίων, πιθανότατα να δυσκολεύονται όσο περνάνε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το κράτος δεν προνοεί να έχουν καλυφθεί όλες οι ανάγκες των μαθητών», υποστήριξε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, Αντώνης Τσαλαπάκης.

Ο κ. Τσαλαπάκης, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως υπάρχουν πολλά σχολεία απομακρυσμένα από την πόλη των Χανίων, που χρειάζονται την κρατική υποστήριξη.

«Το Δημοτικό Σχολείο Καντάνου είναι υποβαθμισμένο, ενώ έχει μαθητές. Τα σχολεία του Δραπανιά είναι σχολεία του βόρειου άξονα και υποβαθμίστηκαν. Όπως επίσης είναι υποβαθμισμένο το Δημοτικό Σχολείο του Σκινέ-Φουρνέ. Τα σχολεία αυτά υποβαθμίζονται, πράγμα που σημαίνει πως θα πάρουν τελευταία εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Τα παιδιά αυτά δεν έχουν τις ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Επίσης, το Δημοτικό Σχολείο Κουντούρας έχει υψηλό επίπεδο αλλοδαπών μαθητών, το οποίο ξεπερνάει το 55%, και δεν υπάρχει υποστήριξη στην ελληνομάθεια ούτε υπάρχει τμήμα ένταξης, ενώ υπάρχουν μαθησιακά προβλήματα», υπογράμμισε.

Παρέμβαση έκανε και ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στον ν. Χανίων, Σεραφείμ Ρίζος, που υποστήριξε: «Η εκτίμησή μου είναι πως η σχολική διαρροή είναι απειροελάχιστη. Είναι αρκετά μικρή. Στον ν. Χανίων υπάρχει υψηλό επίπεδο παρακολούθησης. Υπήρχαν και υπάρχουν φαινόμενα μαθητών Ρομά που αποχωρούν από την εκπαίδευση ή μετακινούνται από σχολική μονάδα σε σχολική μονάδα, αλλά θεωρώ πως το φαινόμενο έχει περιοριστεί σημαντικά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια».

 

Πηγή: neakriti.gr




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ