ΚΡΗΤΗ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Δήμοι Κρήτης: Τα “αγκάθια” για νέους και παλιούς Δημάρχους – Τι αλλάζει από 1-1-2024

Με πολλά “αγκάθια” ξεκινούν από την 1-1-2024 τη θητεία τους οι νέοι Δήμαρχοι και στην Κρήτη αλλά και όσοι επανεξελέγησαν, καθώς έχουν έρθει τα πάνω κάτω σε πολλούς τομείς και αρμοδιότητες με τις οποίες είχαν επιφορτισθεί οι δήμοι. Οι αλλαγές που ψηφίστηκαν πριν καν ακόμη διενεργηθούν οι εκλογές του Οκτωβρίου έχουν ήδη ξεκινήσει ενώ πολλά είναι τα θέματα που πρέπει να επιλυθούν για να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι ΟΤΑ Α΄βαθμού.

Όλα αυτά δεν αφήνουν περιθώρια στις νέες δημοτικές αρχές να αναβάλουν ούτε για μια μέρα την προσαρμογή της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών στις νέες απαιτήσεις.

“Θηλιά” για Δήμους και Δημότες το τέλος ταφής απορριμμάτων

Ανάμεσα στα σοβαρότερα ζητήματα που πρέπει οι δήμοι να διαχειριστούν πλέον είναι η καταβολή εντός του 2024 του ποσού των 240 εκ. ευρώ για την αναδρομική καταβολή του τέλους ταφής των απορριμμάτων των ετών 2022, 2023 και του πρώτου εξαμήνου του 2024.  Το ποσό θα καταβληθεί από το υπουργείο Εσωτερικών αλλά θα γίνει αυτόματη παρακράτηση εντός του έτους από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των δήμων. Στην ουσία εξανεμίζεται η αύξηση κατά 200 εκ. ευρώ για το 2024 στους ΚΑΠ των δήμων, ενώ το υπόλοιπο ποσό ύψους 30 εκ. ευρώ θα κληθούν να το πληρώσουν οι δήμοι από τα ανταποδοτικά τους έσοδα.

Στους Δήμους ο καθαρισμός και των Εθνικών οδών

Παράλληλα προβληματισμό δημιουργεί και η αρμοδιότητα αποκομιδής σκουπιδιών από εθνικούς δρόμους για τους οποίους είχε ευθύνη η περιφέρεια – Μεταφορά πόρων έως 2% από τις περιφέρειες στους δήμους.

Από την 1η Ιανουαρίου 2024 η αρμοδιότητα της καθαριότητας, αποκλειστικά για την αποκομιδή σκουπιδιών, στο οδικό δίκτυο, στις παράπλευρες οδούς αυτού, στις νησίδες, στις υπόγειες διαβάσεις και τα πρανή τους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους θα ανηκει στους δήμους. Η πρόβλεψη αφορά ακόμη και εκείνους τους δρόμους, η κατασκευή και συντήρηση των οποίων ανήκει στις περιφέρειες. Συμβάσεις που έχουν συναφθεί για την καθαριότητα του οδικού δικτύου από τις περιφέρειες εκτελούνται από την ίδια αναθέτουσα Αρχή έως τη λήξη τους.

Πολλές οι προκλήσεις για τους νέους Δημάρχους

Μιλώντας στο Ράδιο Κρήτη ο νέος Δήμαρχος Αγίου Νικολάου Μανόλης Μενεγάκης αναφέρθηκε σε όλες αυτές τις προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν οι δήμοι, τόνισε όμως ότι μέσω των Αναπτυξιακών εταιριών που θα μπορούν να διατηρήσουν οι δήμοι θα υπάρχει η δυνατότητα ενίσχυσης των ΟΤΑ με προσωπικό απαραίτητο για την εκτέλεση έργων ή άλλων αναγκών σε υπηρεσίες.

Στο Ράδιο Κρήτη μίλησε και ο νέος Δήμαρχος Χερσονήσου Ζαχαρίας Δοξαστάκης ο οποίος αναφέρθηκε στις μεγάλες αλλαγές στους δήμους από τη διοίκηση μέχρι τις νέες αρμοδιότητες, λέγοντας ότι κλιματική αλλαγή και περιβάλλον αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις καθώς από την ενεργειακή απόδοση του κάθε δήμου και το αποτύπωμά του θα εξαρτώνται και πολλά προγράμματα που θα ξεκλειδώνουν χρηματοδοτικά εργαλεία.Επίσης ο εσωτερικός έλεγχος, ο σύμβουλος ακεραιότητας, η σχεδιαζόμενη κατάργηση των ΔΕΥΑ και οι στόχοι στο τέλος κάθε χρονιάς είναι μερικές από τις βασικές αλλαγές στη λειτουργία των ΟΤΑ και βέβαια όλα όσα προαναφέραμε παραπάνω.

Οι αλλαγές στους Δήμους
Ανάμεσα στις αλλαγές ξεχωρίζει η κατάργηση της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής, στη θέση των οποίων λειτουργεί εφεξής η δημοτική επιτροπή.

-Καθιερώνονται δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων.

-Καταργούνται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), τα οποία ενσωματώνονται στον πυρήνα λειτουργίας των δήμων. Το πάσης φύσεως προσωπικό, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού ορισμένου χρόνου, μεταφέρεται πλέον στον δήμο.

-Οι σχολικές επιτροπές θα περάσουν στους δήμους.   Τα χρήματα που θέλει ένα σχολείο για θέρμανση ή για βελτίωση του σχολικού κτιρίου θα τα διαχειρίζεται ο δήμος κεντρικά και όχι η σχολική επιτροπή αλλά αυτή η αλλαγή θα ισχύσει από το επόμενο σχολικό έτος.




ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ