Νομός Χανίων ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Δημήτρης Φραγκάκης: Ο Xανιώτης που “χτίζει” τον νέο ΕΟΤ

Ανήκει στη νέα γενιά πολιτικών, στη γενιά των σαραντάρηδων. Σε εκείνη τη γενιά που δεν έχει προλάβει να φθαρεί, να τη «ρουφήξει» το σύστημα. Σε όλους εκείνους που αρνούνται να συμβιβαστούν με τα κεκτημένα. Που έχουν αδιαπραγμάτευτες αρχές και αξίες, ιδανικά και οράματα. Δημήτρης Φραγκάκης.

Ο νέος γενικός γραμματέας του Ε.Ο.Τ., προσωπική επιλογή του ίδιου του πρωθυπουργού, το όνομα του οποίου, αν και μέχρι την τελευταία στιγμή σχηματισμού του κυβερνητικού σχήματος του Κυριάκου Μητσοτάκη, «έπαιζε» στη γενική γραμματεία Αθλητισμού, τελικά επελέγη για την «ηλεκτρική καρέκλα» του Ε.Ο.Τ..

Ο αντισυμβατικός Χανιώτης, με τις ανθρώπινες ευαισθησίες, κάτι που απέδειξε και στον προεκλογικό του αγώνα, στις πρόσφατες εκλογές του Ιουλίου, με την απόφασή του, αντί κεντρικής προεκλογικής εκδήλωσης, να δωρίσει χρηματικό ποσό σε φιλανθρωπικό ίδρυμα των Χανίων, στην πρώτη του, μεγάλη συνέντευξη, μόλις 2,5 μήνες μετά το «βάπτισμα του πυρός» στον Ε.Ο.Τ., μιλάει για τις ενέργειες που γίνονται για τον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού, για τις προτεραιότητες της τουριστικής πολιτικής, για τις ενέργειες προκειμένου να περιοριστούν οι συνέπειες της πτώχευσης της Thomas Cook, αλλά και για τους στόχους που ο ίδιος έχει θέσει και τα προσωπικά του «στοιχήματα».

Η συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη

Η πτώχευση της Thomas Cook ήταν ένα από τα πιο συνταρακτικά γεγονότα για τον διεθνή Τουρισμό από καταβολής του. Το εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι η ταχύτητα με την οποία φαίνεται να αποκαθίστανται οι απώλειες. Καταρχάς, θα ήθελα το σχόλιό σας επάνω σε αυτό, αλλά και τις εκτιμήσεις σας σχετικά με το συνολικό μέγεθος της επίπτωσης στην ελληνική τουριστική και ξενοδοχειακή βιομηχανία από την πτώχευση του μεγάλου tour operator.

Η πτώχευση ενός τόσο μεγάλου tour operator επηρεάζει τον παγκόσμιο τουρισμό και, προφανώς, επηρεάζει και τη χώρα μας. Η κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, έδειξε αντανακλαστικά, κινήθηκε γρήγορα και, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, πήρε άμεσα μέτρα, προκειμένου να αμβλυνθούν, κατά το δυνατόν, οι συνέπειες της πτώχευσης σε τουριστικές επιχειρήσεις και εργαζόμενους του κλάδου. Το ζητούμενο είναι να μην επηρεαστεί ο τουρισμός μας το 2020 και εκεί ρίχνουμε το βάρος. Οι αεροπορικές θέσεις φαίνεται να καλύπτονται ικανοποιητικά και εμείς, ως Ε.Ο.Τ., ετοιμάζουμε την εκστρατεία προβολής του τουρισμού μας, η οποία θα ξεκινήσει πολύ νωρίς, μέσα στον Ιανουάριο. Ακολουθούμε μία επιθετική πολιτική προβολής για το 2020, με στόχο να μηn δημιουργηθεί πρόβλημα στη ζήτηση του τουριστικού μας προϊόντος.
Πώς ολοκληρώνεται η τουριστική χρονιά του 2019, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων, ποιες είναι οι πρώτες προβλέψεις για το 2020, δεδομένου ότι μόλις ολοκληρώθηκε και η WTM, κατά τη διάρκεια της οποίας ενισχύθηκαν οι προσδοκίες για μια ακόμα καλή τουριστική χρονιά για την Ελλάδα;

Το 2019 φαίνεται να κλείνει με θετικό πρόσημο ή τουλάχιστον με πολύ μικρότερες απώλειες από αυτές που αναμέναμε, λόγω της πτώχευσης της Thomas Cook. Το κλίμα στην έκθεση του Λονδίνου ήταν θετικό για τη χώρα μας, το ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι αυξημένο. Φροντίσαμε, όμως, και εμείς με τις επαφές και τη διαρκή κινητικότητα του υπουργού Τουρισμού, κ. Θεοχάρη και της ηγεσίας του Ε.Ο.Τ. στη WTM, στην οποία, κατά κοινή ομολογία, είχαμε μία εξαιρετική παρουσία, να ενισχύσουμε αυτό το καλό κλίμα. Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή δεν έχουμε να φοβόμαστε τίποτα για το 2020, αλλά δεν επαναπαυόμαστε κιόλας.

Πιστεύετε πως θα μπορούσε να συνεχιστεί, με τους ίδιους ρυθμούς, η αναπτυξιακή πορεία του ελληνικού Τουρισμού και ποιες οι προτεραιότητές σας προς αυτή την κατεύθυνση;

Τις τελευταίες δεκαετίες η Ελλάδα έχει μπει στον παγκόσμιο χάρτη των δημοφιλέστερων τουριστικών προορισμών. Πιστεύω ότι, τα επόμενα χρόνια, μπορούμε να κερδίσουμε το στοίχημα του εμπλουτισμού και της ποιοτικής αναβάθμισης του ελληνικού τουρισμού. Πρέπει να επενδύσουμε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα, που μας διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές μας. Η Ελλάδα στηρίζεται στο μοντέλο «Ήλιος-Θάλασσα», αλλά πρέπει να κάνει πιο γρήγορα βήματα και προς άλλες κατευθύνσεις, όπως είναι οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Η αυθεντικότητα της χώρας και των ανθρώπων μας είναι ένα σημαντικό στοιχείο, που πρέπει να το αξιοποιήσουμε για να φτιάξουμε μία ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία, που θα προσελκύει περισσότερους ταξιδιώτες. Επίσης, πρέπει να επενδύσουμε -και σε επίπεδο προβολής του τουρισμού μας- στο γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει μία ασφαλής χώρα, κάτι που αποτελεί από μόνο του ένα σημαντικό πλεονέκτημα, σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες στην υλοποιούμενη εθνική, τουριστική πολιτική και ποιοι οι στόχοι σας για το καλοκαίρι του 2020, αλλά και μακροπρόθεσμα για τη χώρα ως τουριστικό προορισμό;

Οι προτεραιότητες για τα επόμενα χρόνια, όπως έχουν εκφραστεί από το υπουργείο Τουρισμού, είναι η εμβάθυνση του προϊόντος μας, η ανάδειξη νέων προορισμών εντός της χώρας, η επέκταση της τουριστικής περιόδου, η επένδυση στη διαφορετικότητα. Το 10ετές πλάνο, το οποίο ήδη επεξεργάζεται το υπουργείο, θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη της χώρας για την τουριστική μας ανάπτυξη και θα δείξει τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε για να αυξήσουμε ποσοτικά τις αφίξεις ταξιδιωτών και να βελτιώσουμε ποιοτικά τον τουρισμό μας.

Ποιες είναι οι ενέργειές σας στο πλαίσιο της αναμόρφωσης του Ε.Ο.Τ., προκειμένου ο Οργανισμός να συμπορεύεται με τις νέες τάσεις και εξελίξεις;

Είμαι μόλις 2,5 μήνες στον Ε.Ο.Τ., αλλά, ήδη, έχω σχηματίσει μία καλή εικόνα. Και έχω, ήδη, επεξεργαστεί ένα πρώτο πλάνο αναμόρφωσης ενός ιστορικού Οργανισμού, ο οποίος, οφείλω να τονίσω, ότι διαθέτει εξαιρετικά στελέχη, με πείρα και γνώση του αντικειμένου. money tourism copyright photo Όπως σας είπα, ετοιμάζουμε, ήδη, την εκστρατεία προβολής για το 2020, ώστε να ξεκινήσει νωρίς, ενώ προχωράμε σε προκήρυξη διαγωνισμού για τη ριζική βελτίωση του visitgreece.gr.

Επίσης, προχωράμε μελέτη σχετικά με την καλύτερη αξιοποίηση των social media και γενικότερα την αξιοποίηση του ψηφιακού περιεχομένου μας και του τρόπου προβολής του. Ένα ακόμα σχέδιο για το 2020, το οποίο, ήδη, δουλεύουμε είναι η νέα αρχιτεκτονική και η λειτουργική βελτίωση των περιπτέρων του Ε.Ο.Τ., τα οποία «ταξιδεύουν» σε όλο τον κόσμο για τις εκθέσεις τουρισμού. Με σταθερά και προσεκτικά βήματα «χτίζουμε» τον Ε.Ο.Τ. της νέας εποχής.

Πρόσφατα, μιλώντας στην ημερίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον ποδηλατικό τουρισμό, στο πλαίσιο της Philoxenia, επισημάνατε την ανάγκη να ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια και οι αγκυλώσεις, προκειμένου να ενισχυθούν οι υποδομές και να αναπτυχθεί ο ποδηλατικός τουρισμός. Επιτρέψτε μου να πω ότι, παρά τις εξαγγελίες, τα πολλά τελευταία χρόνια, οι διάφορες θεματικές ενότητες του τουρισμού βρίσκονται ακόμη σε «νηπιακό» στάδιο. Ποιες είναι οι θεσμικές παρεμβάσεις που προωθείτε και τι να περιμένουμε επί του θέματος;

Όπως ξέρετε η ανάπτυξη του τουρισμού μας εξαρτάται από πολλούς εσωτερικούς παράγοντες. Η λέξη-«κλειδί» είναι η συνεργασία. Οι συνέργειες μεταξύ κεντρικού κράτους, αυτοδιοίκησης, επιχειρήσεων και ιδιωτών μπορούν να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, στη βάση πάντα μιας συγκεκριμένης στρατηγικής. Γι’ αυτό τον λόγο θεσμοθετήθηκε το Περιφερειακό Συμβούλιο για τον Τουρισμό, ένα εξαιρετικά σημαντικό όργανο, το οποίο θα βοηθήσει στην υλοποίηση της στρατηγικής μας.

Σε θεσμικό επίπεδο ετοιμάζονται επίσης το νομοσχέδιο για τον καταδυτικό τουρισμό και την τουριστική εκπαίδευση -και τα δύο πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες. Ειδικά, στον λεγόμενο θεματικό τουρισμό έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε, τόσο σε επίπεδο θεσμικό για την άρση γραφειοκρατικών εμποδίων, όσο και σε επίπεδο στοχευμένης προβολής, κάτι για το οποίο επίσης προετοιμαζόμαστε. Σημαντικές συμφωνίες για την έλευση κινεζικών κεφαλαίων στην Ελλάδα δρομολογήθηκαν κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σαγκάη, ενώ σε τουριστικό επίπεδο υπογράφηκε η απευθείας αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με τη Σαγκάη.

Ποιες είναι οι δυνατότητες της κινεζικής, τουριστικής αγοράς και που πρέπει να επικεντρωθούν οι ενέργειες του υπουργείου και του Ε.Ο.Τ. για την αύξηση των τουριστικών ροών από την Κίνα;

Η αύξηση των τουριστικών ροών από την Κίνα ήταν πάντα διακαής πόθος για τη χώρα μας. Από τα 140 εκατομμύρια και πλέον Κινέζων τουριστών, που το 2018 ταξίδεψαν στο εξωτερικό, μόλις οι 125.000 επισκέφθηκαν την Ελλάδα, κάτι που δεν μπορεί προφανώς να μας ικανοποιεί. Η συμφωνία για την απευθείας αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με τη Σαγκάη, που υπεγράφη πριν λίγες ημέρες, θα είναι καθοριστικής σημασίας για την αύξηση του αριθμού των Κινέζων τουριστών, που θα επισκέπτονται την Ελλάδα, τα επόμενα χρόνια. Εκτός από την Κίνα, βέβαια, έχουμε στα «ραντάρ» μας και άλλες χώρες όπως, οι Αραβικές χώρες και η Ινδία, όπου και εκεί γίνονται προσπάθειες που θα ενταθούν το επόμενο διάστημα.

Λίγους μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας ως Γενικός Γραμματέας του Ε.Ο.Τ., καταρχάς ποια είναι τα πρώτα σας συναισθήματα, αλλά και τι θα θέλατε να έχετε αφήσει πίσω σας με την ολοκλήρωση της θητείας σας;

Ο Ε.Ο.Τ. είναι ένας από τους σημαντικότερους «βραχίονες» άσκησης τουριστικής πολιτικής της χώρας. Παρά τα προβλήματα και τους μειωμένους προϋπολογισμούς των τελευταίων ετών, μπορεί να «παίξει» τον ρόλο του καλύτερα και αποτελεσματικότερα. Ο δικός μου στόχος είναι στο τέλος της θητείας μου να έχω αφήσει ένα μετρήσιμο έργο και έναν Οργανισμό πιο ισχυρό και πιο παρεμβατικό, από ό,τι τον παρέλαβα.

Πηγή: money-tourism.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ