ΕΛΛΑΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΓΝΟ: Η ολική επαναφορά της ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας

Σχεδόν δύο χρόνια συμπληρώνονται από τα πρώτα βήματα επιστροφής ενός μεγάλου ονόματος της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας στα ράφια. Ο λόγος για την ΑΓΝΟ, την ιστορική εταιρεία της Βόρειας Ελλάδας, που αφού έγραψε επί δεκαετίες σελίδες δόξας στην αγορά, βρέθηκε σε οικονομικό αδιέξοδο και «έσβησε». Ευτυχώς, όμως, όχι για πάντα.

Από το 2022 που πέρασε στον έλεγχο του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη, του μεγαλύτερου στον κλάδο, η ΑΓΝΟ «επανασυστήθηκε» στο καταναλωτικό κοινό και σήμερα μπορούμε πλέον να μιλάμε για την ολική επαναφορά της. Πρόκειται, αναμφίβολα, για μια σπάνια περίπτωση «ανάστασης» ενός ιστορικού brand – και μάλιστα με τις καλύτερες προϋποθέσεις.

Από το 1950

Για να φτάσουμε στην αφετηρία αυτής της εμβληματικής εταιρείας θα πρέπει να γυρίσουμε το ρολόι του χρόνου πολύ πίσω, στο μακρινό 1950, λίγο αφότου η Ελλάδα είχε βγει από τα βάσανα της Κατοχής. Τα παντοπωλεία της γειτονιάς, οι γαλατάδες, τα περίπτερα και τα συνοικιακά μαγαζάκια ήταν αυτά που κυριαρχούσαν τότε στα χωριά και τις πόλεις με τους, πολλούς ακόμη, χωματόδρομους και τα σπίτια με τις αυλές. Σε εκείνες τις δύσκολες συνθήκες η ίδρυση της ΑΓΝΟ ως Συνεταιριστικής Βιομηχανίας Γάλακτος της ΕΑΣΘ (Ενωση Αγελαδοτροφικών Συνεταιρισμών Θεσσαλονίκης), με το πρώτο της εργοστάσιο στη Σταυρούπολη, ήταν ένα τολμηρό εγχείρημα, που μέσα από τη συνένωση δυνάμεων των τοπικών παραγωγών έφερνε το πάντα πολύτιμο φρέσκο γάλα στο τραπέζι των καταναλωτών της Βόρειας Ελλάδας.

Πέντε χρόνια αργότερα, το 1955, πιστώνεται ένα ακόμη πρωτοποριακό βήμα, με την ΑΓΝΟ να γίνεται η πρώτη βιομηχανία παραγωγής, παστερίωσης και εμφιάλωσης γάλακτος στη Βόρεια Ελλάδα. Την περίοδο που ακολούθησε η απήχηση της εταιρείας ξεπέρασε τα γεωγραφικά όρια της ιδιαίτερης πατρίδας της. Ετσι, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 τα προϊόντα της ΑΓΝΟ έμπαιναν καθημερινά σε κάθε ελληνικό σπίτι.

Εκτός από τη φήμη για την ποιότητα και την αυθεντικότητά τους, που ήταν πάντα η καλύτερη έμμεση διαφήμιση, στα μέσα της δεκαετίας του 1980 άρχισε η ανέγερση του νέου εργοστασίου της στον Λαγκαδά, με την εταιρεία στη συνέχεια να πετυχαίνει… τρίποντα, όπως πιστοποιούσε και το σποτ με τον Νίκο Γκάλη να διαφημίζει το γάλα της.

Το 1993 γίνεται η μεταφορά στις νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις στον Λαγκαδά. Από τα τέλη του 1990 έως το 2000, με «όπλο» το ευρύτατο δίκτυο διανομής, αλλά και την υιοθέτηση της συσκευασίας Tetratop της Tetrapak (για την προστασία του γάλακτος και της υψηλής διατροφικής αξίας των συστατικών του), η εταιρεία κατακτά κυρίαρχη θέση στην αγορά. Λίγο αργότερα εξελίσσεται θεσμικά και παραγωγικά καθώς το 2003 μετατρέπεται σε Βιομηχανία Γάλακτος Α.Ε., ενώ παράλληλα εγκαθίστανται νέας γενιάς αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής γάλακτος.

Τέλος εποχής

Την ίδια χρονιά, ωστόσο, η εταιρεία άλλαξε χέρια περνώντας στον έλεγχο της Κολιός, η οποία κατέθεσε τη μοναδική προσφορά  αναλαμβάνοντας το σύνολο των υποχρεώσεων (ύψους 35 εκατ. ευρώ) στον τότε διαγωνισμό της Αγροτικής Τράπεζας. Για την εξαγορά η Κολιός έδωσε 12,25 εκατ. ευρώ και όπως έχει υποστηρίξει, την περίοδο 2004-2011 διέθεσε 35 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού του παραγωγικού εξοπλισμού και άλλα 12 εκατ. σε αυξήσεις κεφαλαίου.

Παρ’ όλα αυτά, από το 2012 η ΑΓΝΟ εισήλθε σε καθοδική τροχιά με προβλήματα πληρωμών και συσσώρευση χρεών, κάτι που η τότε ιδιοκτήτρια εταιρεία απέδωσε στην έντονη ανατίμηση του αγελαδινού γάλακτος, στην αδυναμία άντλησης ρευστότητας από τις τράπεζες, καθώς και στην έλλειψη δυνατότητας περαιτέρω χρηματοδότησης. Από πλευράς των εργαζομένων, ωστόσο, είχαν καταλογιστεί και λανθασμένοι χειρισμοί, όπως το κλείσιμο του τυροκομείου και του τμήματος παραγωγής βουτύρου κ.ά.

Σε μια τελευταία προσπάθεια διάσωσης, η ΑΓΝΟ υπέβαλε το 2012 αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99, η οποία όμως απορρίφθηκε. Κάπως έτσι, τον Μάρτιο του 2013 σταματά η παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα και λίγους μήνες αργότερα, το 2014, η εταιρεία κηρύσσεται σε πτώχευση υπό το βάρος οφειλών ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ, γράφοντας ένα ηχηρό τέλος εποχής. Είναι ωστόσο χαρακτηριστικό ότι ακόμη και την ώρα που κατέβαζε ρολά διατηρούσε σημαντικά μερίδια αγοράς στη Β. Ελλάδα.

Οι πλειστηριασμοί

Από τα τέλη του 2017 ξεκίνησε η επόμενη φάση της περιπέτειας της ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας με τις διαδοχικές προσπάθειες εκποίησης του συνόλου των περιουσιακών της στοιχείων από τον εκκαθαριστή – και συγκεκριμένα:

■ Της έκτασης 132.239 τ.μ. στις περιοχές των δημοτικών κοινοτήτων Περιβολακίου, Λαγυνών και Καβαλλαρίου μαζί με τα κτίρια της βιομηχανικής μονάδας επεξεργασίας γάλακτος και παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων, αλλά και του συνόλου του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και των μηχανημάτων που είχαν εγκατασταθεί σε αυτή και «έχουν οργανωθεί ως ενιαίο σύνολο για την εξυπηρέτηση της επεξεργασίας γάλακτος και της παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων».

■ Του εμπορικού σήματος ΑΓΝΟ.

■ Των επιμέρους εμπορικών σημάτων (ΑΓΝΟ Coco Milk, VITALIA ΑΓΝΟ κ.ά.) επί των οποίων είχε δικαίωμα η εταιρεία.

Το γαϊτανάκι των πλειστηριασμών άρχισε με το ελάχιστο συνολικό τίμημα να έχει οριστεί στα 18,28 εκατ. ευρώ. Ο πρώτος αυτός πλειστηριασμός κηρύχθηκε άγονος, όπως και ο επόμενος που έγινε τον Σεπτέμβριο του 2018, παρότι το τίμημα είχε μειωθεί κατά 3 εκατ. ευρώ, δηλαδή στα 15 εκατ. ευρώ. Τον Νοέμβριο του 2019 έγινε άλλη μια προσπάθεια εκποίησης, με τον ελάχιστο πήχη να τίθεται στα 10 εκατ. ευρώ – και πάλι όμως χωρίς αποτέλεσμα. Κάπως έτσι φτάνουμε, μια οκταετία μετά το λουκέτο, σε έναν ακόμη πλειοδοτικό διαγωνισμό για τις εγκαταστάσεις και τα σήματα της άλλοτε κραταιάς γαλακτοβιομηχανίας, που έγινε στις 31 Μαρτίου 2022 στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, με το ελάχιστο τίμημα να έχει μειωθεί στα 7,721 εκατ. ευρώ.

Η επόμενη μέρα

Σε εκείνη τη φάση, όμως, χάραξε η προοπτική για τη νέα εποχή της ΑΓΝΟ, καθώς έδωσε το «παρών» ο ισχυρός Ομιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία, ο οποίος προχώρησε στην απόκτηση του εμπορικού σήματος και του εργοστασίου έναντι τιμήματος 7,73 εκατ. ευρώ. Οπως σημειωνόταν στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου για τη χρήση του 2022, η σύνταξη των συμβολαίων μεταβίβασης ολοκληρώθηκε το α’ τρίμηνο του 2023, με τη διοίκηση να διατυπώνει την εκτίμηση ότι «το σήμα ΑΓΝΟ θα μπορέσει να ξαναβρεί τη θέση του στην αγορά» και ότι στοχεύει στην επαναφορά των πρώτων προϊόντων στα ράφια μέσα στη χρήση του 2023.

Πράγματι, τον Νοέμβριο του 2023 το ιστορικό σήμα έκανε την επανεμφάνισή του στην αγορά της Β. Ελλάδας με την τοποθέτηση ολοκληρωμένης σειράς 21 γαλακτοκομικών προϊόντων στα ράφια αλυσίδων σούπερ μάρκετ, αλλά και σε αρκετά σημεία μικρής αγοράς της Θεσσαλονίκης και άλλων 10 νομών της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας. Με τη διαφορά ότι πλέον η παρουσία της ΑΓΝΟ είχε την ποιοτική και κεφαλαιακή εγγύηση του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία, με την οικογένεια Σαράντη να βάζει τη σφραγίδα της στην επόμενη μέρα της εμβληματικής εταιρείας.

Είχε προηγηθεί προσεκτικός σχεδιασμός της νέας εικόνας των προϊόντων διατηρώντας στοιχεία-ορόσημα της μάρκας, όπως το κόκκινο λογότυπο που είναι το σήμα κατατεθέν της, ταυτόχρονα με τον εκσυγχρονισμό των συσκευασιών της «λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες του σήμερα και διατηρώντας τις μνήμες του χθες», όπως είχε επισημάνει κατά τη λαμπρή εκδήλωση για την επίσημη επιστροφή της ΑΓΝΟ, τον Ιανουάριο του 2024, ο κ. Στέλιος Σαράντης.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παράλληλα πραγματοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις στα υφιστάμενα εργοστάσια από τον Ομιλο Ελληνικά Γαλακτοκομεία, ειδικά για τις ανάγκες παραγωγής των προϊόντων ΑΓΝΟ, τα οποία φτιάχνονται με σεβασμό στις παλιές συνταγές, αλλά με τους πιο σύγχρονους ελέγχους που εξασφαλίζουν την πλούσια, αυθεντική γεύση και ποιότητα ΑΓΝΟ.

«Με προσεκτικά βήματα, αλλά με μεγάλη όρεξη από μέρους μας, κάναμε και συνεχίζουμε τα πρώτα βήματα στην αγορά και επιτρέψτε μου να πω ότι τα πρώτα μηνύματα κρίνονται θετικά ως προς την αποδοχή των προϊόντων. Προσπαθήσαμε και θα προσπαθούμε πάντα να επαναφέρουμε τις μνήμες, τις γεύσεις και τις μυρωδιές που όλοι οι Μακεδόνες είχαν ταυτίσει με τα προϊόντα ΑΓΝΟ», είχε τονίσει τότε ο κ. Σαράντης, δίνοντας το στίγμα της ανοδικής τροχιάς για το ιστορικό σήμα, με την προσδοκία «να συμβάλλουμε κι εμείς με τον τρόπο μας στην περαιτέρω ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Β. Ελλάδος, αλλά και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας της Μακεδονίας».

Η ΑΓΝΟ σήμερα

Οπως δείχνουν όλα, οι προβλέψεις για την επιτυχή αναβίωση της ΑΓΝΟ επιβεβαιώνονται, με τους κωδικούς προϊόντων να αυξάνονται, αλλά και το δίκτυο διανομής να επεκτείνεται. Ετσι, σύμφωνα με τη σημερινή εικόνα, όπως την περιέγραψαν στο «business stories» αρμόδιοι παράγοντες του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία, το επαναλανσάρισμα της ΑΓΝΟ αποτελείται από 22 γαλακτοκομικά προϊόντα, τα οποία συνθέτουν μια ολοκληρωμένη οικογένεια. Οι βασικές κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται η ΑΓΝΟ είναι το γάλα, το γιαούρτι, τα έχοντα υποστεί ζύμωση πινόμενα προϊόντα, τα επιδόρπια γάλακτος όπως είναι η κρέμα βανίλια και το ρυζόγαλο, καθώς και η κατηγορία του βουτύρου. Σε αυτά περιλαμβάνονται λευκό γάλα φρέσκο και παρατεταμένης διάρκειας, το αγαπημένο σοκολατούχο γάλα Coco Milk, κεφίρ απλό και με γεύσεις, αριάνι, στραγγιστό και παραδοσιακό γιαούρτι κ.ά.

Οσον αφορά στη γεωγραφική κάλυψη, τα προϊόντα της ΑΓΝΟ διατίθενται σε μικρά σημεία και σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Βόρειας Ελλάδας, προσφάτως δε άρχισαν να διατίθενται πλέον πανελλαδικά σε καταστήματα της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος.

Σχετικά με τις μέχρι τώρα επιδόσεις, επισημαίνεται ότι «η δραστηριοποίηση της ΑΓΝΟ ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2023 με ικανοποιητική αποδοχή από το καταναλωτικό κοινό», καθώς και ότι «μακροπρόθεσμος στόχος της ΑΓΝΟ αποτελεί η συνεχής ετήσια ανάπτυξη διατηρώντας παράλληλα την ποιοτική ανωτερότητα των προϊόντων».

Για την προοπτική αξιοποίησης της μονάδας στον Λαγκαδά δεν υπάρχει κάτι νεότερο, καθώς «τα προϊόντα της ΑΓΝΟ συνεχίζουν να παράγονται στα εργοστάσια του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία», από γάλα το οποίο συλλέγεται από φάρμες της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, από τις περιοχές του Λαγκαδά, του Σοχού και της Νέας Απολλωνίας. Τέλος, για το εάν υπάρχει προοπτική εισόδου και στην κατηγορία του παγωτού, οι ίδιοι παράγοντες δήλωσαν ότι «η αγορά του παγωτού είναι μια περιοχή που σίγουρα έχει ενδιαφέρον για εμάς, αλλά δεν συμπεριλαμβάνεται ακόμη στο άμεσο πλάνο δραστηριοποίησης».

Σε κάθε περίπτωση η ΑΓΝΟ, μετά από μία δεκαετία απουσίας, έχει ήδη επιστρέψει στις προτιμήσεις και το τραπέζι των καταναλωτών, αποτελώντας έναν ξεχωριστό κρίκο του Ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία. Ενός ομίλου που πλέον υπό την ηγεσία της νεότερης γενιάς της οικογένειας Σαράντη -με πρόεδρο τον Στέλιο Σαράντη του Δημητρίου και διευθύνοντα σύμβουλο τον Στέλιο Σαράντη του Μιχαήλ- ολοκλήρωσε το 2024 με κύκλο εργασιών 650 εκατ. ευρώ (έναντι 600 εκατ. το 2023) και με τον στόχο για τη φετινή χρονιά να τίθεται ακόμη πιο ψηλά.

ΠΗΓΗ: newmoney.gr





ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ