ΑΘΛΗΤΙΚΑ Δήμος Κισάμου

Α.Ο. ΚΙΣΑΜΟΥ: Κορωνοϊός και Αθλητική Ψυχολογία

Μερικές χρήσιμες συμβουλές για αθλητές, προπονητές, γονείς και γενικά την αθλητική κοινότητα.

Διανύουμε ήδη  ένα μήνα από την απόφαση του Δ.Σ του ομίλου μας στις 11/3/20 για ολιγοήμερη αναστολή των προπονήσεων λόγω της πανδημίας, όπου κανείς μας δεν μπορούσε να προβλέψει το μέγεθος και την ένταση των εξελίξεων. Ο Αθλητικός όμιλος Κισάμου παραμένει ενεργό σωματείο όπου με τους  συνεργάτες του συνεχίζει να εργάζεται  και να παρέχει στα παιδιά του και στις οικογένειές τους την απαραίτητη στήριξη γιατί ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΣΕ ΑΥΤΟ.

Είμαστε όλοι μαζί σε αυτό

Είναι γεγονός πως ολόκληρη η αθλητική κοινότητα, από τον νεαρότερο σε ηλικία αθλητή μέχρι τους προπονητές και τα διοικητικά μέλη συλλόγων και ομάδων, αντιλαμβάνεται και νιώθει «στο πετσί της» τις επιπτώσεις της πανδημίας του COVID-19. Οι αγωνιστική σεζόν αποτελεί πλέον παρελθόν, οι αθλητικές διοργανώσεις – μικρές και μεγάλες- έχουν ακυρωθεί και οι αθλητικές εγκαταστάσεις παραμένουν κλειστές προς το κοινό μέχρι νεοτέρας. Αθλητές, προπονητές, γονείς και υπεύθυνοι συλλόγων προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν επικεντρωθεί στη συνεχή ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη εξέλιξη της πανδημίας, γεγονός που οδηγεί στην αύξηση της αγωνίας και ανησυχίας όλων μας σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι. Σε αυτές τι δύσκολες στιγμές, είναι απαραίτητο να θυμόμαστε πως ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΣΕ ΑΥΤΟ. Η επιστημονική κοινότητα της Αθλητικής Ψυχολογίας παραμένει ενεργή και μέσω της τεχνολογίας παρέχει στήριξη σε όποιον την έχει ανάγκη, κατά τη διάρκεια αυτής της εξαιρετικά ρευστής κατάστασης. Η AASP (Association for Applied Sport Psychology) προσφέρει μερικές χρήσιμες συμβουλές για όσους ασχολούνται με τον αθλητισμό, την άσκηση και όχι μόνο.

Παραμείνετε ανοιχτοί στα συναισθήματα σας

Διανύουμε μια περίοδο κρίσης και συχνά νιώθουμε πως βρισκόμαστε πάνω σε ένα «συναισθηματικό τρενάκι» που συνεχώς αλλάξει πορεία και ταχύτητα. Το καθημερινό μας πρόγραμμα έχει αλλάξει, κατακλυζόμαστε από αρνητικά φορτισμένες ειδήσεις, υπάρχει έντονη αβεβαιότητα σχετικά με τα θέματα υγείας καθώς και με το επαγγελματικό και οικονομικό μας μέλλον. Είναι λογικό να αισθανόμαστε μια σωματική και κυρίως ψυχολογική και πνευματική κόπωση. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, σαν πρώτο βήμα, είναι να αναγνωρίσουμε και να αποδεχτούμε τα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνουμε. Ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται την κάθε εμπειρία διαφορετικά και θα ήταν λάθος να αρνούμαστε και να προσπαθούμε να κρύψουμε τα συναισθήματα μας, αυτόν τον καιρό. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να αισθανόμαστε φόβο, θυμό και άγχος και είναι απαραίτητο να το εκφράζουμε ανοιχτά μιας και δεν είμαστε οι μόνοι. Δεν είμαστε παράλογοι. Επιπλέον η παραμονή στο σπίτι και η απομόνωση προκαλούν συναισθήματα μοναξιάς και απώλειας. Προσπαθήστε να αναγνωρίσετε τα συναισθήματα σας και δώστε χρόνο στον εαυτό σας να τα κατανοήσει και να τα αποδεχτεί. Τέλος αφήστε στον εαυτό σας ανοιχτό το ενδεχόμενο πως τα συναισθήματα αυτά θα αλλάξουν με τον καιρό, όπως ακριβώς αλλάξει καθημερινά και η κατάσταση που ζούμε.

Δώστε προτεραιότητα στις προσωπικές σας ανάγκες

Φροντίστε με όσο καλύτερο τρόπο μπορείτε τον εαυτό σας. Αρχικά δώστε προσοχή στις βασικές σας ανάγκες. Ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή, παραμείνετε ενυδατωμένοι και κοιμηθείτε καλά. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στη φροντίδα του ανοσοποιητικού σας συστήματος. Φροντίστε τον προσωπικό σας χώρο και εκμεταλλευτείτε τον ελεύθερο χρόνο που έχετε αυτήν την περίοδο. Αν έχετε ανάγκη από βοήθεια οποιουδήποτε είδους, μη διστάσετε και μην ντραπείτε να τη ζητήσετε. Υπάρχουν πολλοί συνάνθρωποι μας εκεί έξω που θέλουν και μπορούν να σας βοηθήσουν.

Η τεχνολογία μπορεί να γίνει σύμμαχος σας

Οι άνθρωποι είμαστε όντα κοινωνικά και όχι μοναχικά. Αναζητούμε την επαφή με τους άλλους ανθρώπους. Είναι φυσιολογικό να θέλουμε να δούμε και να περάσουμε χρόνο με την οικογένεια, τους φίλους, τους συναθλητές μας και άλλους. Μιας και οι οδηγίες για παραμονή στο σπίτι είναι σαφείς κι εφόσον οι δυνατότητες μετακίνησης μας είναι περιορισμένες, προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτετε. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να παραμείνετε «συνδεδεμένοι» με τα πρόσωπα που αγαπάτε. Οι γονείς καλό είναι να παρακινείτε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν κινητά και tablet για να επικοινωνήσουν με τους φίλους και τους συναθλητές τους παρά για  να απομονωθούν παίζοντας video games. Για εσάς που δεν έχετε ιδιαίτερες σχέσεις με αυτά τα μέσα είναι μια καλή ευκαιρία να εξασκηθείτε. Μέσα από το διαδίκτυο μπορείτε ακόμα να ασκηθείτε, να χορέψετε, να πάρετε δημιουργικές ιδέες για κατασκευές και μαγειρική αλλά και να ζητήσετε βοήθεια από κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας σε περίπτωση που τα δυσάρεστα συναισθήματα γίνουν εντονότερα και συχνότερα.

Ενημερωθείτε

Η κατάσταση που βιώνουμε το τελευταίο διάστημα έχει ένα σημαντικό χαρακτηριστικό. Το μέγεθος των νέων πληροφοριών είναι τεράστιο και τα δεδομένα αλλάζουν κάθε ώρα. Προσπαθήστε να παραμείνετε ενημερωμένοι παρακολουθώντας έγκυρα δημοσιογραφικά sites καθώς και τη σελίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (World Health Organization www.who.int ). Ενημερώστε τα παιδιά σας για όσα συμβαίνουν με ειλικρίνεια. Είναι απαραίτητο, για όλους μας, να καταλάβουμε πως αυτή τη στιγμή το μόνο πράγμα που έχουμε τη δυνατότητα να ελέγξουμε είναι ο εαυτός μας, η στάση μας, η διάθεση μας και το τι κάνουμε για αυτόν. Όλος ο κόσμος είναι αντιμέτωπος με την αβεβαιότητα, οπότε είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τι συμβαίνει αλλά να επικεντρωνόμαστε σε όσα μπορούμε οι ίδιοι να ελέγξουμε. Θυμηθείτε όλες εκείνες τις φορές που αντιμετωπίσατε δυσκολίες στη ζωή σας και πως τις ξεπεράσατε. Αυτή η διαδικασία θα σας δώσει την ψυχική δύναμη που χρειάζεστε για να συνεχίσετε. Ωστόσο, να θυμάστε πως είναι ok να κάνετε ένα διάλειμμα. Αποσυνδεθείτε.  Έχετε το δικαίωμα να παραμείνετε μακριά από την τηλεόραση για λίγο. Αξίζει να δώσετε στον εαυτό σας την ευκαιρία να πάρει μια ανάσα για να ρυθμίσει το στρες που έχει προκαλέσει ο COVID-19.

Η άσκηση είναι φάρμακο

Η άσκηση βοηθά στη ρύθμιση του άγχους, μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης ασθενειών και διατηρεί την ισορροπία της πνευματικής και ψυχολογικής μας υγείας. Οι προπονήσεις έχουν διακοπεί και αυτό είναι μεγάλο πλήγμα για τους αθλητές. Όλοι μας δυσκολευόμαστε να παραμείνουμε φυσικά δραστήριοι εφόσον οι αθλητικές εγκαταστάσεις κάθε είδους παραμένουν κλειστές. Όμως η άσκηση είναι πολύ σημαντική αυτόν τον καιρό και είναι απαραίτητο να κάνουμε μια προσπάθεια να τη βάλουμε στο πρόγραμμα μας. Από τη μια πλευρά, υπάρχει η δυνατότητα άσκησης σε εξωτερικό χώρο εφόσον τηρούνται τα μέτρα προστασίας που έχουν οριστεί από τους ειδικούς. Από την άλλη, αν επιλέξετε να ασκηθείτε στο σπίτι, έχετε τη δυνατότητα να το κάνετε με ό, τι μέσο διαθέτετε. Ζητήστε προγράμματα από τους προπονητές σας ή αναζητήστε στο διαδίκτυο εναλλακτικά προγράμματα γυμναστικής. Μην παραμελείτε τη σωματική σας υγεία και παραμείνετε ενεργητικοί και δραστήριοι.

Ενδιαφερθείτε για την πνευματική και ψυχολογική σας υγεία

Αυτή την περίοδο έχετε αρκετό ελεύθερο χρόνο και είναι ευκαιρία να φροντίσετε τον εαυτό σας και εσωτερικά. Μπορεί κάποιες στιγμές η διάθεση σας να είναι πολύ κακή και το μόνο ερώτημα στο μυαλό σας να είναι το «ΓΙΑΤΙ;».  Δώστε σημασία σε γεγονότα που άλλες φορές δε θα δίνατε. Πάρτε ένα χαρτί και ένα μολύβι και καταγράψτε τα συναισθήματα σας. Δώστε χώρο και χρόνο στον εαυτό σας και τους άλλους. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για να κάνετε ένα πραγματικό διάλογο με τα παιδιά σας ή τους γονείς σας. Κάντε διαλογισμό. Ακούστε μουσική που σας χαλαρώνει. Κι αν δείτε ότι δυσκολεύεστε ακόμα περισσότερο, απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό.

Ελεάνα Κοκκίνη – Επιστημονικός συνεργάτης ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΚΙΣΑΜΟΥ

Ψυχολόγος ΑΠΘ

MSc Sport and Exercise Psychology

FB page: Eleana Kokkini- Psychologist & Mental Performance Coach

Τηλ: 6997 044832