Το διαδίκτυο με τα μειονεκτήματα χρήσης του σε υπερθετικό βαθμό δείχνει για άλλη μια φορά τα “δόντια” του στα παιδιά μας, όπως δείχνει έρευνα της Περιφέρειας και του Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, η οποία παρουσιάστηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο από τον αναπληρωτή περιφερειάρχη Γιώργο Πιτσούλη και τον Μανόλη Συμβουλάκη, αναπληρωτή καθηγητή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας – διευθυντή Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης.
Η έρευνα 2ετούς διάρκειας έγινε στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και συμμετείχαν σε αυτή 2.000 μαθητές και 350 καθηγητές.
Οι μαθητές/μαθήτριες φαίνεται ότι σε συχνότητα:
1) 82,8% θεωρούν ότι υπάρχουν μειονεκτήματα από τη χρήση του διαδικτύου.
2) 21,5% δε γνωρίζουν τρόπους προστασίας από φαινόμενα υποκλοπής προσωπικών δεδομένων (phishing).
3) 72,7% αισθάνονται πρόσκαιρη ικανοποίηση με την πλοήγηση.
4) 70,2% αναζητούν διέξοδο στο διαδίκτυο όταν πλήττουν.
5) 33,6% συνδέονται στο διαδίκτυο λόγω αίσθησης μοναξιάς.
6) Η πλειοψηφία των μαθητριών και μαθητών έχει εξάρτηση από το διαδίκτυο (17,4% από τα αγόρια και 25,4% από τα κορίτσια έχει μέτρια έως σοβαρή εξάρτηση).

Μιλώντας στο Ράδιο 98,4, αναπληρωτής περιφερειάρχης Γιώργος Πιτσούλης, εξέφρασε τον προβληματισμό του, καθώς οι ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και οι ρυθμοί δουλειάς των γονιών κάθε οικογένειας ευνοούν την απασχόληση των παιδιών για πολλές ώρες στο διαδίκτυο, σε βάρος της κοινωνικοποίησής τους, της ανάπτυξης του μυαλού και της ψυχής τους, της προόδου τους, όπως και τα λανθασμένα πρότυπα που υιοθετούν.
Αναφέρθηκε στην ανάγκη ο χρόνος που περνούν τα μέλη της οικογένειας να είναι περαιτέρω ποιοτικός και ποσοτικός, όπως και στην ανάγκη οι γονείς να είναι εκείνοι που πρώτοι δίνουν το παράδειγμα στα παιδιά τους. Ξεκαθάρισε, επίσης, για να προλάβει τις όποιες διαμαρτυρίες ή παράνοιες, ότι άλλο μας «υπηρετεί και άλλο υπηρετούμε» την τεχνολογία με τα παραπάνω αποτελέσματα.
Ανάγκη για σχεδιασμό θεμελιωμένων προτάσεων πολιτικής και πρακτικών
Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης και τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν με σκοπό τη διάδοση και συζήτησή τους, γεννάται η ανάγκη για σχεδιασμό θεμελιωμένων προτάσεων πολιτικής και πρακτικών. Όπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια παρουσίασης της έρευνας και προτάθηκε, χρειάζεται:
– Διενέργεια μαθημάτων-σεμιναρίων στο πλαίσιο του σχολείου, που θα περιλαμβάνουν θέματα ψηφιακής “υγιεινής” και υπεύθυνης χρήσης τεχνολογιών. Μέσω της ενσωμάτωσης των πρακτικών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη συνεχή ευαισθητοποίηση των μαθητών, στοχεύεται η διαμόρφωση συμπεριφορών συμβατών με τον υγιεινό τρόπο ζωής.
– Ενημέρωση εκπαιδευτικών και επαγγελματιών Υγείας σχετικά με τα οφέλη και τα μειονεκτήματα της χρήσης του διαδικτύου, καθώς και την αναγκαιότητα της φυσικής άσκησης και της υψηλής ποιότητας διατροφής.
– Ανάπτυξη πρωτοβουλιών κοινωνικής δικτύωσης και αλληλεπίδρασης των νέων μέσω του αθλητισμού, μουσικής, λογοτεχνίας, κινηματογράφου και εθελοντισμού.
– Δημιουργία διαδραστικών προγραμμάτων εκπαίδευσης για γονείς και νέους αναφορικά με τους κινδύνους που εγκυμονεί η αλόγιστη χρήση του δικτύου.
– Προαγωγή ευεξίας μέσω προτύπων συνεργασίας και όχι ανταγωνισμού ή σύγκρισης. Ιδιαίτερο ρόλο σε αυτό μπορεί να διαδραματίσει η οικογένεια και το σχολείο, λόγω του ηθικοπλαστικού ρόλου των ανωτέρω.
– Δεσμευμένη έγνοια και μέριμνα από την Πολιτεία για το φαινόμενο του διαδικτυακού εθισμού μέσω συντονισμένων δράσεων και πολιτικών που θα σκοπεύουν στην ενημέρωση του συνόλου (προβολή αντίστοιχων προγραμμάτων και διαφημίσεων σε ΜΜΕ, διενέργεια εκδηλώσεων ενημέρωσης κ.ά.).
– Τεκμηριωμένες συστάσεις από ειδικούς για τον χρόνο οθόνης που συστήνεται καθημερινά σε παιδιά και εφήβους, με κλιμάκωση ανά ηλικία και μέγιστο χρόνο που δεν ξεπερνά τις 2 ώρες την ημέρα.
– Παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης για εφήβους, νεαρούς ενήλικες και τις οικογένειές τους που αντιμετωπίζουν προβλήματα από τη χρήση του διαδικτύου.
– Δημιουργία προγραμμάτων πρόληψης και φροντίδας σχετικά με το φαινόμενο της διαδικτυακής εξάρτησης, με σκοπό την έγκαιρη εκπαίδευση του πληθυσμού, τη διαχείριση ανάλογων περιστατικών και την ομαλή επανένταξη στο κοινωνικό σύνολο.
– Ενημέρωση και κίνητρα για περισσότερη φυσική άσκηση, καλύτερη διατροφή και ποιοτική ψυχαγωγία μέσω δράσεων της οικογένειας, του σχολείου και της Πολιτείας.
– Ενθάρρυνση της πραγματικής κοινωνικής αλληλεπίδρασης, μέσω εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων εκτός διαδικτύου, που θα προάγουν τη φυσική επαφή, την εκ του σύνεγγυς επικοινωνία και την ομαδικότητα. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η αξιοποίηση του χρόνου με την οικογένεια και φίλους, προς ισχυροποίηση των υπαρχόντων δεσμών και δημιουργία νέων.

Ο αναπληρωτής περιφερειάρχης επεσήμανε ότι, με σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου για τις πιθανές πρωτοβουλίες και στρατηγικές που θα μπορούσαν να αμβλύνουν το φαινόμενο του διαδικτυακού εθισμού, οι προτάσεις αυτές θα μπορούσαν να παρουσιαστούν σε ημερίδα ή συμπόσιο ενημέρωσης και διαλόγου (με δυνατότητα εξ αποστάσεως δράσεων λόγω ειδικών συνθηκών) με θέμα την εύρεση πιθανών λύσεων για την εκτόνωση του εν λόγω φαινομένου, έτσι ώστε συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και της διασφάλιση της δημόσιας υγείας στο εν λόγω πεδίο.
Υπενθύμισε πως η Περιφέρεια πραγματοποιεί ενημερωτικές συναντήσεις στα σχολεία απευθυνόμενη σε εκπαιδευτικούς και γονείς, και πως φέτος θα πράξει το ίδιο με την πολύτιμη βοήθεια ειδικών επιστημόνων.
Η διαφορά – Τι διαπιστώθηκε για όσους κάνουν φυσιολογική χρήση του διαδικτύου
Στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας, διαπιστώθηκε ότι:
• Οι μαθητές/μαθήτριες με φυσιολογική χρήση του διαδικτύου εμφανίζουν, συχνότερα, πιο υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας σε σχέση με εκείνους/-ες που παρουσιάζουν μέτρια έως σοβαρή εξάρτηση.
• Οι μαθητές/μαθήτριες με φυσιολογική χρήση του διαδικτύου εμφανίζουν, συχνότερα, πολύ καλύτερη ποιότητα διατροφής σε σχέση με εκείνους/-ες που παρουσιάζουν μέτρια έως σοβαρή εξάρτηση.
• Υψηλότερα ποσοστά χαμηλής/μέτριας αυτο-αποτελεσματικότητας εμφανίζονται συχνότερα σε μαθητές/μαθήτριες με μέτρια έως σοβαρή εξάρτηση στο διαδίκτυο.
Πηγή: neakriti.gr






















