Αν έχεις ταξιδέψει έστω και μία φορά με πλοίο, είτε πρόκειται για ακτοπλοϊκό είτε για κρουαζιερόπλοιο, είναι πολύ πιθανό να έχεις αναρωτηθεί: Γιατί κάνει τόσο κρύο μέσα;
Πολλοί επιβάτες καταλήγουν να φορούν ζακέτες μέσα στο κατακαλόκαιρο ή να αναζητούν κουβέρτες στα σαλόνια. Η χαμηλή θερμοκρασία στους εσωτερικούς χώρους των πλοίων δεν είναι σύμπτωση — είναι αποτέλεσμα συνδυασμού τεχνικών, υγειονομικών και επιχειρησιακών παραγόντων.
Στο άρθρο αυτό αναλύουμε τους βασικούς λόγους πίσω από αυτή την επιλογή.
1. Έλεγχος υγρασίας και καταπολέμηση μούχλας
Η θάλασσα είναι υγρό περιβάλλον και τα πλοία βρίσκονται διαρκώς εκτεθειμένα σε αλμυρό αέρα και υγρασία. Αν η θερμοκρασία στο εσωτερικό ήταν υψηλή, η υγρασία θα προκαλούσε συμπύκνωση, δυσοσμία και τελικά την ανάπτυξη μούχλας, κάτι εξαιρετικά επικίνδυνο τόσο για την υγεία όσο και για τις ηλεκτρονικές υποδομές του πλοίου. Ο κλιματισμός σε χαμηλή θερμοκρασία βοηθά στον έλεγχο αυτών των προβλημάτων.
2. Καλύτερος αερισμός και καθαρός αέρας
Τα συστήματα κλιματισμού στα πλοία είναι σχεδιασμένα να ανανεώνουν συνεχώς τον αέρα στους εσωτερικούς χώρους. Η λειτουργία τους σε χαμηλή θερμοκρασία διασφαλίζει φρεσκάδα και καθαρότητα στον αέρα, μειώνοντας τον κίνδυνο εξάπλωσης μικροβίων, ιών και δυσάρεστων οσμών. Ειδικά μετά την πανδημία, η ανάγκη για απολύτως καθαρό και φιλτραρισμένο αέρα έγινε ακόμα πιο επιτακτική.
3. Μεγάλος αριθμός επιβατών – Έλεγχος θερμότητας
Σε ώρες αιχμής, ένας κλειστός χώρος στο πλοίο μπορεί να φιλοξενεί εκατοντάδες ή και χιλιάδες επιβάτες. Τα σώματα των ανθρώπων εκπέμπουν θερμότητα, κάτι που ανεβάζει γρήγορα τη θερμοκρασία στο εσωτερικό. Αν ο κλιματισμός ήταν “φυσιολογικός”, δηλαδή στους 24–26°C, σε λίγο ο χώρος θα έβραζε. Γι’ αυτό τα πλοία ρυθμίζουν την ψύξη αρκετά χαμηλά ώστε να εξισορροπούν τη ζέστη που δημιουργείται από το πλήθος.
4. Προστασία ηλεκτρονικού και μηχανολογικού εξοπλισμού
Τα σύγχρονα πλοία διαθέτουν πολύπλοκα ηλεκτρονικά και ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα πλοήγησης, επικοινωνίας και ψυχαγωγίας. Η υψηλή θερμοκρασία και η υγρασία μπορούν να βλάψουν αυτόν τον εξοπλισμό. Η δροσερή ατμόσφαιρα βοηθά στο να διατηρούνται αυτές οι κρίσιμες λειτουργίες ασφαλείς και αποδοτικές.
5. Ψυχολογικοί και πολιτισμικοί παράγοντες
Ιδιαίτερα σε πλοία που εξυπηρετούν διεθνές κοινό (όπως σε κρουαζιέρες), οι θερμοκρασίες προσαρμόζονται στις προτιμήσεις ταξιδιωτών από διαφορετικά κλίματα. Για παράδειγμα, πολλοί τουρίστες από βόρειες χώρες προτιμούν πιο χαμηλές θερμοκρασίες. Έτσι, η ψύξη ρυθμίζεται συχνά σε επίπεδα που ίσως φαίνονται “παγωμένα” για κάποιον από τη Μεσόγειο, αλλά φυσιολογικά για έναν Σκανδιναβό.
6. Πρόληψη ναυτίας και δυσφορίας
Η υπερβολική ζέστη μπορεί να εντείνει τη ναυτία και τη δυσφορία κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Ο δροσερός αέρας συμβάλλει στη διατήρηση μιας πιο άνετης εμπειρίας για τους επιβάτες, ειδικά σε δύσκολες συνθήκες πλεύσης.
Συμβουλές για το επόμενο ταξίδι σου με πλοίο
Αν ετοιμάζεσαι να ταξιδέψεις με πλοίο, σκέψου να πάρεις μαζί σου:
Μια ελαφριά ζακέτα ή φούτερ
Ένα μαντήλι ή κασκόλ για τον λαιμό
Ένα μικρό ριχτάρι ή κουβερτούλα αν σκοπεύεις να ξεκουραστείς
Η χαμηλή θερμοκρασία στα πλοία δεν είναι αποτέλεσμα υπερβολής, αλλά στοχευμένη επιλογή για λόγους υγιεινής, ασφάλειας και άνεσης. Μπορεί να μας φαίνεται υπερβολική, ειδικά το καλοκαίρι, αλλά παίζει σημαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία και την ποιότητα του ταξιδιού. Με την κατάλληλη προετοιμασία, μπορούμε να απολαύσουμε τη δροσιά του πλοίου χωρίς δυσφορία — και χωρίς να ξεπαγιάσουμε.






















