ΚΡΗΤΗ

Οι… κατάρες της Κρήτης – Τραγωδία στους δρόμους και τις θάλασσες του νησιού

Τι κι αν οι Κρητικοί υπερηφανευόμαστε ότι ζούμε στο ωραιότερο μέρος του πλανήτη; Όσο κι αν η υποκειμενική αυτή διαπίστωση βρίσκει σύμφωνους πάρα πολλούς συνανθρώπους μας όχι μόνο από την υπόλοιπη χώρα, αλλά και από άλλες περιοχές της υφηλίου, η θλιβερή αλήθεια είναι ότι το νησί μας φαίνεται – εδώ και δεκαετίες – να βρίσκεται παραδομένο στις θανατηφόρες μάστιγες των τροχαίων δυστυχημάτων, αλλά και των πνιγμών σε θάλασσες αλλά και σε πισίνες!

Περισσότεροι από 25 συνάνθρωποί μας έχουν πνιγεί κατά την τρέχουσα θερινή σεζόν, στις παραλίες και τις πισίνες της Κρήτης. Την ίδια ώρα, από την αρχή του έτους μέχρι και τη χθεσινή ημέρα, 46 άνθρωποι έχουν “θυσιαστεί” στον βωμό της κρητικής ασφάλτου, σε τροχαία δυστυχήματα που αιματοκύλησαν το νησί.

Οι ιδιαίτερα ανησυχητικές διαστάσεις που έχει λάβει η μάστιγα των θανάτων από πνιγμό στο νησί μας τέθηκαν επί τάπητος με εμφατικό τρόπο σε συνάντηση που έλαβε χώρα μεταξύ του προέδρου του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιου Βοργιά, και ναυαγοσωστών.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του ΕΚΗ έγινε γνωστό ότι μέχρι την Τετάρτη 7 Αυγούστου, συνολικά, 26 συνάνθρωποί μας είχαν πνιγεί στην Κρήτη από την αρχή της τρέχουσας σεζόν. Άκρως ανησυχητικό είναι, εξάλλου, το γεγονός ότι το 16% των περιστατικών πνιγμών σε πανελλαδικό επίπεδο έχει σημειωθεί φέτος στην Κρήτη.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε από το ΕΚΗ, «από τις αρχές της σεζόν και μέσα σε λίγους μόνο μήνες, μέχρι και την 7η Αυγούστου, έχουμε σε πανελλαδικό επίπεδο 167 πνιγμούς, εκ των οποίων οι 26 στην Κρήτη»!

Από αυτούς, οι 12 πνιγμοί καταγράφηκαν στον νομό Ηρακλείου και οι 8 στον νομό Ρεθύμνου. Τέσσερα περιστατικά πνιγμών έχουν σημειωθεί στον νομό Χανίων, ενώ στο Λασίθι έχουν πνιγεί δύο λουόμενοι.

Τα εν λόγω στοιχεία ήρθαν στο φως της δημοσιότητας στο πλαίσιο της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του κ. Βοργιά και ναυαγοσωστών, σε μια προσπάθεια να “φωτιστούν” οι αιτίες που προκαλούν το θλιβερό φαινόμενο.

Όπως είναι λογικό, στην επίμαχη συνάντηση συζητήθηκαν εκτενώς τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι ναυαγοσώστες, αλλά και τα όσα ορίζει ο νομοθέτης σχετικά με το ωράριο εργασίας τους. Σύμφωνα με τους ίδιους τους ναυαγοσώστες, η πλειονότητα των πνιγμών παρατηρείται σε ώρες και σε χώρους όπου εκείνη την ώρα δεν υπάρχουν ναυαγοσώστες!

Όπως τονίστηκε από τους ναυαγοσώστες, υπάρχουν παραλίες που, παρά το ότι έχουν επισκεψιμότητα μεγαλύτερη των 300 ατόμων (αριθμός που προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία), εντούτοις δεν έχουν χαρακτηριστεί ως “οργανωμένες”. Ως αποτέλεσμα, στις επίμαχες παραλίες δεν είναι υποχρεωτική η παρουσία ναυαγοσώστη.

Προβλήματα εντοπίζονται, ωστόσο, και στις λεγόμενες οργανωμένες παραλίες λόγω των ωραρίων των ναυαγοσωστών: Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, η παρουσία ναυαγοσώστη που προβλέπεται από τον νόμο έχει διάρκεια από τις 10:30 το πρωί έως τις 5:30 το απόγευμα. Εύκολα γίνεται κατανοητό ότι για σημαντικό χρονικό διάστημα της ημέρας οι λουόμενοι κολυμπούν, ακόμα και στις οργανωμένες παραλίες, χωρίς την επίβλεψη ναυαγοσωστών.

Πισίνες

Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο που εξήχθη από τη συνάντηση που έλαβε χώρα είναι το ότι στις πισίνες του νησιού εκτελούν χρέη ναυαγοσώστη άτομα που είναι επιφορτισμένα και με άλλες ενασχολήσεις. Έτσι, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του ΕΚΗ, και τη φετινή σεζόν παρατηρείται το φαινόμενο να εκτελούν χρέη ναυαγοσώστη εργαζόμενοι που παράλληλα επιτελούν καθήκοντα σερβιτόρου, κηπουρού ή μπάρμαν!

Αυτό που υπογραμμίζεται είναι ότι πολλοί εξ αυτών δεν είναι εξειδικευμένοι, καθώς κι ότι αρκετοί έχουν την ευθύνη επίβλεψης λουομένων σε περισσότερες από μία πισίνες. Εξάλλου, όπως και στις παραλίες, έτσι και στις πισίνες, για κάποιες ώρες δεν προβλέπεται η παρουσία ναυαγοσώστη, παρά το ότι οι πισίνες είναι διαθέσιμες για χρήση στους πελάτες.

Όλα τα παραπάνω σχετίζονται άμεσα με τις άκρως δυσμενείς εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στον επαγγελματικό κλάδο των ναυαγοσωστών, οι οποίοι πάρα πολλές φορές σώζουν ανθρώπινες ζωές, βάζοντας σε κίνδυνο τις δικές τους ζωές.

«Λίγοι είναι οι ναυαγοσώστες με εμπειρία και επαγγελματισμό, αφού το τελευταίο διάστημα έχει ξεκινήσει η αναγκαιότητά τους. Επίσης, το γεγονός ότι υπάρχει όριο ηλικίας (45 έτη), μικρή διάρκεια απασχόλησης (max 4 μήνες), που δεν τους επιτρέπει να μπουν στο ταμείο ανεργίας, οι δύσκολες συνθήκες εργασίας, η επικινδυνότητα αλλά και οι μικρές μισθολογικές απολαβές, πολλές φορές χωρίς τα νόμιμα δικαιώματά τους (ρεπό, άδειες, δώρα) δημιουργούν ένα κλίμα άρνησης για την ενασχόληση με το συγκεκριμένο επάγγελμα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου.

Ελεγκτικό πλαίσιο

Επί τάπητος στη συνάντηση τέθηκε και το μείζον ζήτημα του υπάρχοντος ελεγκτικού μηχανισμού. Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, παρά το ότι στις οργανωμένες παραλίες ισχύει «ένας σοβαρός ελεγκτικός μηχανισμός του Λιμενικού Σώματος, στις πισίνες είναι ανύπαρκτος, αν εξαιρέσει κανείς το τελευταίο διάστημα και λόγω των τελευταίων περιστατικών, οπότε και ξεκίνησαν έλεγχοι από το υπουργείο Τουρισμού».

Στο μεταξύ, το Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου ζητά από την κυβέρνηση να αλλάξει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, ούτως ώστε να διευρυνθεί το ωράριο των εργαζόμενων ναυαγοσωστών. Παράλληλα, γίνεται έκκληση προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου να γίνει ο χαρακτηρισμός παραλιών με μεγάλη επισκεψιμότητα λουομένων ως «οργανωμένες». Εκτός από αυτό, ζητείται από τους αρμόδιους η περαιτέρω εντατικοποίηση των ελέγχων στους χώρους λειτουργίας των πισινών, τόσο σχετικά με την πιστοποίηση των εργαζομένων ως ναυαγοσωστών, όσο και αναφορικά με την ύπαρξη του απαραίτητου σωστικού εξοπλισμού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΕΚΗ προανήγγειλε πως θα προβεί το επόμενο διάστημα σε σχετική ενημερωτική καμπάνια, μοιράζοντας ενημερωτικά φυλλάδια σε ντόπιους και επισκέπτες του νησιού μας.

Στο μεταξύ, τα στοιχεία του ΚΕΕΛΠΝΟ αναφέρουν ότι μέσα στο 2017 καταγράφηκαν 357 θάνατοι από πνιγμό σε όλη τη χώρα. Το 2018, ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 413! Σημειώνεται ότι το 67% των πνιγμών λουομένων λαμβάνει χώρα μέσα στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου. Φέτος, πάντως, τις πρώτες 23 ημέρες του Ιουνίου καταγράφηκαν ισάριθμοι θάνατοι από πνιγμό σε πανελλαδικό επίπεδο.

Εξάλλου, το 42% των θανάτων από πνιγμό καταγράφεται τις μεσημεριανές ώρες. Επίσης, το 55% των πνιγμών σημειώνεται σε απόσταση μόλις 3 μέτρων από την ακτή, ενώ το 90% σε απόσταση 10 μέτρων από αυτή.

Ένας άνθρωπος χάνει τη ζωή του από πνιγμό κάθε 90 δευτερόλεπτα στον πλανήτη. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (2014), η Ελλάδα κατέχει την 6η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 κρατών-μελών και την 39η μεταξύ 116 χωρών. Σε κάθε θανατηφόρο κρούσμα, πάντως, αντιστοιχούν 4-20 μη θανατηφόροι πνιγμοί με δυσμενείς και δυνητικά μακροχρόνιες αρνητικές συνέπειες.

ΔΙΧΩΣ ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ

Με αίμα βάφονται καθημερινά οι δρόμοι της Κρήτης

Κι αν οι θάνατοι από πνιγμό στην Κρήτη λαμβάνουν χώρα, δυστυχώς, σε – σχεδόν – ημερήσια βάση τους θερινούς μήνες, η μάστιγα των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα αποτελεί μια θλιβερή καθημερινότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Την ώρα που από την αρχή του έτους μέχρι χθες τα θύματα στην κρητική άσφαλτο ανέρχονται στα 46, χθες ένας νεαρός δικυκλιστής τραυματίστηκε βαρύτατα σε τροχαίο ατύχημα στην παραλιακή λεωφόρο του Ηρακλείου. Πρόκειται για έναν 25χρονο, ο οποίος ενεπλάκη σε τροχαίο που έλαβε χώρα περίπου στις 10:30 χθες το πρωί, στο ύψος του Παγκρήτιου Σταδίου. Ο νεαρός πολυτραυματίας νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση στη ΜΕΘ του ΠΑΓΝΗ.

Το πιο πρόσφατο τροχαίο δυστύχημα στην Κρήτη σημειώθηκε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας στην ενδοχώρα του νομού Ηρακλείου. Το εν λόγω δυστύχημα έλαβε χώρα στην ευρύτερη περιοχή της Γαρίπας του δήμου Μινώα Πεδιάδας: Το βράδυ της Παρασκευής, ένας 75χρονος άνδρας τραυματίστηκε θανάσιμα όταν το αυτοκίνητο το οποίο οδηγούσε εξετράπη της πορείας του και προσέκρουσε σε τοιχίο. Η κινητοποίηση του ΕΚΑΒ ήταν άμεση, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, για τον ηλικιωμένο άνδρα ήταν ήδη αργά, αφού είχε αφήσει την τελευταία του πνοή.

Επισημαίνεται ότι στην πλειονότητά τους τα θύματα των τροχαίων είναι άνδρες. Άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι το ότι στην πλειοψηφία τους πρόκειται για οδηγούς οχημάτων, με τους συνεπιβάτες και τους πεζούς να είναι σαφώς πιο λίγοι. Εξάλλου, μέσα στο 2019, η πλειονότητα των θανάσιμων τραυματισμών έχει σημειωθεί στο επαρχιακό οδικό δίκτυο του νησιού, ενώ οι περισσότεροι θάνατοι για φέτος έχουν καταγραφεί τον μήνα Ιούλιο (11).

Στο μεταξύ, μετά τον άδικο χαμό και του δεύτερου εμπλεκόμενου συνανθρώπου μας στο δυστύχημα που είχε σημειωθεί πριν λίγες εβδομάδες στην οδό Κισσάμου, στα Χανιά, και ο οποίος νοσηλευόταν στην εντατική, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Τροχαίων Δυστυχημάτων “Ο Άγιος Χριστόφορος” απηύθυνε έκκληση στον Δήμο Χανίων να προβεί «άμεσα στη χάραξη διαβάσεων πεζών στην πόλη των Χανίων, για να μη θρηνήσουμε άδικα κι άλλα θύματα».

«Το να διασχίσουμε σήμερα κάθετα το οδόστρωμα και ειδικά στην οδό Κισσάμου σε μήκος 1.100 μέτρων, ως έχει, χωρίς να κινδυνεύσουμε, θεωρείται μεγάλη τύχη. Κατόπιν των παραπάνω και προς ενημέρωση σάς γνωρίζουμε ότι οι διατάξεις του άρθρου 38 (“Κανόνες κυκλοφορίας πεζών”) και του άρθρου 39 (“Συμπεριφορά οδηγών στους πεζούς”) επιβάλλουν την ταχύτατη διαγράμμιση και χάραξη διαβάσεων πεζών, για εξασφάλιση της ασφαλούς κίνησης των πεζών, καθώς και τον σεβασμό από τους οδηγούς στο δικαίωμα των πεζών να κινούνται νομίμως με ασφάλεια στο οδόστρωμα, όταν και όπου επιτρέπεται», αναφέρεται στην εν λόγω ανακοίνωση, που υπογράφει ο πρόεδρος του Συλλόγου κ. Σταύρος Πολέντας.

ΠΗΓΗ: neakriti.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ